Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:04
Neppe.  EU kan ikkje stille slike krav til private ladestasjonar som ikkje er ein del av den offentlege infrastrukturen.  Kravet er ikkje teknologinøytralt, det er konkurransevridande og miljøfiendtleg.  So lenge andre kontaktar er lovlege, og det er dei, kjem Tesla til å halde seg til Type2.

Standardiseringsarbeid er sjelden teknologinøytralt. Tvert imot.

Selve poenget med dette direktivet var å sette strek for konflikten mellom tysk/nederlandske type2 og fransk/italienske type3c, og fastsette hva som skulle være europeisk standard. Tilsvarende for standarden for hurtiglading.

(Teslas supercharger var ikke kandidat, da det ikke var en standard, men proprietær teknologi.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

SitatVidere, ettersom Tesla har lastdeling så betyr det da intet om det er 40 kW eller 120 kW. Det blir jo bare mer effekt til de andre.

Det blir ikke det når samtlige plasser er blokkert av en e-golf som lader på 20 kW en kald vinterdag.

Å forsøke å tvinge inn kortrekkeviddeelbiler inn på SC er ressurssløsing.

Du bestiller ikke maxitaxi når du skal ta drosje alene, eller?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:40
De tar seg jo betalt for tjenesten. For småpenger i tilleggsinvestering (en ekstra kabel med betalingsløsning) kan de selge ladetjensete i konkuranse med andre som ikke Teslas forhåndsbetalte kundebase. Med samme pris som de andre må ha blir dette nær ren netto.

Det forsåvidt stort sett sant som du sier, men vil denne ekstrainntekten oppveie for den reduserte konkurransefordelen superladenettverket gir Tesla?

Btw: Ren netto er det ikke, selv om laderne alt er på plass, så må det også en betalingsløsninger på plass dersom man ønsker å tillate tilfeldig lading, og så vidt jeg vet så er ikke betalingsløsninger helt gratis... Heller ikke utbyggingen som kommer ved økt bruk av laderne i nettverket. Åpnes det opp for sakteladende biler så vil behovet for utvidelse bli enda større... Så kanskje ikke så helt "ren netto" likevel?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:49

Det blir ikke det når samtlige plasser er blokkert av en e-golf som lader på 20 kW en kald vinterdag.

Å forsøke å tvinge inn kortrekkeviddeelbiler inn på SC er ressurssløsing.

Du bestiller ikke maxitaxi når du skal ta drosje alene, eller?

Det blir jo flere ladeuttak. :)

Du forsøker bare å dikte opp problemer, her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:48
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:40
De tar seg jo betalt for tjenesten. For småpenger i tilleggsinvestering (en ekstra kabel med betalingsløsning) kan de selge ladetjensete i konkuranse med andre som ikke Teslas forhåndsbetalte kundebase. Med samme pris som de andre må ha blir dette nær ren netto.

Nettopp. Dersom Tesla hadde samme minuttpris som Fortum og Grønn Kontakt, så burde jo marginene til Tesla være langt bedre, ettersom dette ekstrasalget har en stor fortjeneste.

Det vil nok også ha en marketing-effekt, slik at flere andre ser Teslaer, som ev. lader hurtigere.

Om det var ledig kapasitet og ingen brukte tesla sitt nettverk så ja - men svaret er at det er dimensjonert for akkurat det antallet biler som er solgt - da vi har betalt for det - noe som betyr at det er ikke ventetid på stasjonene og det er et problem når det skjer - fordi at man dermed blir stående å lade lengre enn det som ligger i kalkylene - noe som vil medføre om man slipper til et antall biler som ikke forhåndsbetaler lager kø og at de faktisk snylter på den varen vi har kjøpt om vi må stå å vente. Tror du at dette kan betales med 85 kroner for 30 minutter - og ikke minst langt billigere enn hos de andre som ikke klarer å levere samme mengde KW som tesla.

Og det vil du at jeg skal forsake til fordel for en som snylter.

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:34
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:33
På kva måte fører regelen til at Tesla får ekstrainntekter?  Det forstår eg ikkje.  For Tesla er det berre ei ulempe å måtte henge på ein plugg som ingen kan bruke.  Det vert i alle fall ikkje ekstrainntekter av det.
Det sier seg selv at inntektene ikke kommer før de lar folk bruke kontakten. :)
Alle Tesla-eigarar i Europa kan bruke den kontakten som kan brukast.  Dei kjem garantert til å få dispensasjon frå eit eventuelt krav om CCS-kontakt, sidan det ikkje finst bilar som kan bruke han.  Hugs at dette er eit privat ladenettverk.

Rav4_EV

SitatNettopp. Dersom Tesla hadde samme minuttpris som Fortum og Grønn Kontakt, så burde jo marginene til Tesla være langt bedre, ettersom dette ekstrasalget har en stor fortjeneste.

Det vil nok også ha en marketing-effekt, slik at flere andre ser Teslaer, som ev. lader hurtigere.

Noen burde kontakte Elon Musk omgående. Tesla går glipp av millioner.

Seriøst, norsk hurtigladerinfrastruktur er avhengig av store subsidier fra Enova. Hvordan skal Tesla tjene gode penger på dette? Ved å skvise ut brukerne de har solgt bil til?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

kos

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:53
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:34
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:33
På kva måte fører regelen til at Tesla får ekstrainntekter?  Det forstår eg ikkje.  For Tesla er det berre ei ulempe å måtte henge på ein plugg som ingen kan bruke.  Det vert i alle fall ikkje ekstrainntekter av det.
Det sier seg selv at inntektene ikke kommer før de lar folk bruke kontakten. :)
Alle Tesla-eigarar i Europa kan bruke den kontakten som kan brukast.  Dei kjem garantert til å få dispensasjon frå eit eventuelt krav om CCS-kontakt, sidan det ikkje finst bilar som kan bruke han.  Hugs at dette er eit privat ladenettverk.

Alle som har tesla i denne tråden er enige - de andre som ikke har er kun misunelig og ønsker sterkt å ødelegge for tesla - bak gardinene deres er det kun følelser og har en mistanke om at miljø og teknologi interessen egentlig er et utløp for ekstrem gnitaskap.

sturle

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:40
En annen vakker ting med Teslas system er jo at flere kan lade samtidig med ulik effekt. Det er jo ingen ting iveien for at en Tesla kan få 120kW samtidig som en Golf spiser 40kW. På samme måte som at de fra samme stasjon kan mate to Teslar med 80kW
Trur du verkeleg ein eGolf-eigar vil betale 20000 kroner for å kjøpe seg inn i superladarnettverket til Tesla, for so å kunne lade maks 40 kW der?  Det trur ikkje eg.  Det er det heller ikkje verd.  Den superladaren er like forbaska opppteken for andre om det står ein Golf der eller om det står ein Tesla og ladar like lenge for å få 80% på batteriet, berre at Golfen må innom mykje oftare.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:56
Noen burde kontakte Elon Musk omgående. Tesla går glipp av millioner.

Seriøst, norsk hurtigladerinfrastruktur er avhengig av store subsidier fra Enova. Hvordan skal Tesla tjene gode penger på dette? Ved å skvise ut brukerne de har solgt bil til?

De subsidiene er kun for noen utvalgte hurtigladere. Mange er ikke subsidiert.

Videre, ettersom det er forskjellige kontakter så er det ingen Tesla som blir forhindret fra å lade. Teslas hurtigladere kan jo også dele på effekten.

Som jeg har påpekt: dette er oppkonstruerte problemstillinger. Blir det mange CCS-ladere så kan de jo bruke pengene til å sette opp flere ladere. Verre er det ikke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:53
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:49

Det blir ikke det når samtlige plasser er blokkert av en e-golf som lader på 20 kW en kald vinterdag.

Å forsøke å tvinge inn kortrekkeviddeelbiler inn på SC er ressurssløsing.

Du bestiller ikke maxitaxi når du skal ta drosje alene, eller?

Det blir jo flere ladeuttak. :)

Du forsøker bare å dikte opp problemer, her.

Å sette opp flere uttak er ofte problematisk plassmessig. F.eks på Solli, Lier og Lillehammer er man begrenset av den plassen som eier vil sette til side for lading. Dette er 3 av de tyngst belastede plassene. Å doble antallet på disse 3 er nok helt utelukket.  Tesla fikk til nød presset inn 2 til på Lillehammer og 4 på Solli.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatDet blir jo flere ladeuttak. :)

Du forsøker bare å dikte opp problemer, her.

Kult. Som ladetilbyder kan du få så mange oppstillingsplasser som du ønsker. Brøyting og strøing inkludert. Bare henge opp en hel haug CCS kontakter. Du som kjører e-golf skal vel ha en lav pris siden bilen din ikke kan ta imot stor effekt?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:59
Trur du verkeleg ein eGolf-eigar vil betale 20000 kroner for å kjøpe seg inn i superladarnettverket til Tesla, for so å kunne lade maks 40 kW der?  Det trur ikkje eg.  Det er det heller ikkje verd.  Den superladaren er like forbaska opppteken for andre om det står ein Golf der eller om det står ein Tesla og ladar like lenge for å få 80% på batteriet, berre at Golfen må innom mykje oftare.

Ingen her som sier betalingsmodellen skal være identisk.

Det kan være kr 2,50 per minutt, slik som Fortum har.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#208
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:56
Seriøst, norsk hurtigladerinfrastruktur er avhengig av store subsidier fra Enova. Hvordan skal Tesla tjene gode penger på dette? Ved å skvise ut brukerne de har solgt bil til?
Med slike standariseringskrav må alle få lik støtte (eller helst ingen støtte). Direktivet er fra EU så dette er ikke spesifikt for Norge, og gjelder selvfølgelig heller ikke bakover.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:59
Å sette opp flere uttak er ofte problematisk plassmessig. F.eks på Solli, Lier og Lillehammer er man begrenset av den plassen som eier vil sette til side for lading. Dette er 3 av de tyngst belastede plassene. Å doble antallet på disse 3 er nok helt utelukket.  Tesla fikk til nød presset inn 2 til på Lillehammer og 4 på Solli.

Men disse er jo uansett ikke påvirket av direktivet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA