Tesla og EU regler hvordan ser fremtidens ladestasjon ut?

Startet av dosmont, tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:09
Så på fremtidige ladeplasser er ikke plass et problem mener du? Da blir det enkelt å få disponere 20 plasser i steden for 10?

Nei, jeg tenkte at Tesla nok kom til å være smarte nok til å finne et sted med 20 plasser! De er jo et firma som ser mot fremtiden. :D

Ja, lykke til med å finne attraktive plasseringer for SC der man kan disponere så mange plasser. Husk at det helst skal være noen tilbud i området, ute på et øde jorde er lite kundevennlig. I dag har de avtaler med Marché og Statoil, på de lokasjonene som er aktuelle der vil man svært sjelden kunne disponere så mange plasser. Resultatet blir at Tesla blir nødt til å spre ladestolpene over flere lokasjoner, noe som gir større køproblemer og langt høyere kostnader for utbygging.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:19
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:16

Men det er fortsatt fritt frem å lage en uovertruffen ladeopplevelse selv om man baserer seg på en ferdig standard, selv om det ikke ser slik ut pt.
Altså, jeg parkerer foran laderen, setter kontakten i bilen, sveiper RFID-foran leseren, og ladingen begynner.

Joda, man kan hoppe over RFID-delen (den tar meg 5 sekunder), men det endrer neppe noe spesielt mye på "opplevelsen".

Greit at enkelte mener jeg er nerd, og i overkant interessert i elektro/elektronikk, men ikke engang jeg er spesielt opphengt i "opplevelsen" av å plugge i kontakter. ;)  Det er noe man gjør.
Hehe. Jeg tror det er på høy tid at du tar en langtur, inkludert stopp på Supercharger  ;)
Forskjellen i opplevelse er som natt og dag. Å tro noe annet vitner om manglende erfaring.
Selv familiemedlem som kjørte min Leaf i 3,5 år før meg, og som har mange flere ladesesjoner bak seg enn meg (og dermed mer erfaring med kommersielle ladenettverk enn meg) er hjertens enig i at opplevelsen er som natt og dag. Rosemaling av de andre aktørene blir tøvete. Jeg tester dem nå og da jeg også. Selv jeg som er elbil-entusiast opplever dem som helt tragiske.

For de som ikke er entusiaster er det mye mye verre: http://blog.makingwaves.no/design/michelles-elbil-debut-fra-et-ux-perspektiv/
Om noe er skadelig for elbilens fremtid så er det kommersielle ladeaktørers forsøk på å gjøre lading av elbil så vanskelig som mulig slik at folk bytter bort fra elbilen ved neste korsvei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:16
Hvorfor det? Man kjører svært sjelden så langt at man ikke klarer seg med en hurtiglading pr. dag i en Tesla, og da synes jeg ikke det er noe problem med en 30-45 minutters pause etter mange timers kjøring.

De fleste av dagens elbilkjørere lever greit med 30-45 minutters pause underveis, men mange av de øvrige bilførerne har nok en smertegrense i underkant av 15 minutter. For å få et godt ladenettverk så må også en vanlig SUV med 100 kWh batteri kunne lades opp fra 20-80 % på rundt 15 minutter. Tilnærmingen vil da være som for superladerne, men med ennå høyere effekt: Stor effekt inn og mange ladeplasser. Lang avstand mellom laderne.

Vi må nok også ta høyde for at tungtransport skal betjenes av hurtigladerne i fremtiden. Men som sagt, dette blir nok neste generasjon hurtiglading hvor vi snakker om helt andre effektuttak enn i dag.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:41
... men mange av de øvrige bilførerne har nok en smertegrense i underkant av 15 minutter.

Nja, er nå ikke så helt overbevist om dette. Greit nok, når jeg kjører rundt i nærområdene og stopper på en bensinstasjon så er det oftest snakk om ett 5-10 minutters stopp. Men der har man jo hjemmelading for elbiler. Er jeg på lengre tur så blir det gjerne en strekk på beina og en tur på "potta" og kanskje handling av usunne mat og drikkevarer. Så det blir fort snakk om en 15-20 minutter uansett, og jo flere man er på tur, jo lengre tid tar det før man er klar for "avmarsj" igjen. Så med tilstrekkelige tilbud (toalett, mat, kioskvarer etc) ved laderen burde ikke 20-30 minutter for en normal ladeøkt spille så store rollen. Men jo, 45 minutter blir nok litt i overkant ja.

... men klart, mange vil nok uten å tenke seg om blande sammen "lokalfylling" og "langturfylling", og "tro" at de ikke bruker mer enn 5 minutter uansett, så denne psykologiske terskelen kan nok sikkert være der frem til de har tenkt seg litt bedre om, eller erfart det selv...
Model S 85D

kos

Dette var en heftigtråd på slutten av året - litt leit at tesla som har vist verden hvordan elbiler kan fungere og har laget en bil som kan bytte ut fossil brensel og har bygget et nettverk av ladestasjoner og ladesystemer til bruk hjemme slik at man kan kjøre stort sett der man vil - og det har verdens yngste bilprodusent bygget ut i Europa - Asia Amerika på 2 år. Resten av bilindustrien har ikke klart noe annet en å flytte en bil i snitt 13 mil.

På tampen av året så ønsker man ved hjelp av direlktiver fra EU å få dette systemet ødelagt - og det i verdens beste forum for elbiler  - går denne diskusjonen.

Veldig trist at i stedenfor å se til Tesla og la Tesla kjøre fremtidens visjoner i dag, så er det sterke meninger på tampen av året å la dette nettverket og denne produsenten bli motarbeidet som man sier så fint - jeg motarbeider proteksjonisme. Ha et godt nytt år. 

Carl Anton Stenling

@kos: Det var da veldig til pessimisme på slutten av året.  8)

Vi er mange som er meget tilfreds med at Tesla har vist vei fremover for elbilene og ladeoperatørene. Samtidig så er det litt naivt å tro at et proprietært ladenettverk eid av en bilprodusent skal være løsningen for hele sektoren. Det som trengs er interoperabilitet for neste generasjon ladenettverk - omtrent slik som for mobiltelefonene. Superladerne er en utmerket løsning - la resten av bransjen stjele ideen og forbedre den slik at alle bilmerker og alle elektriske kjøretøy på veien kan få samme (og enda bedre) mulighet. Det er mitt nyttårsønske for det neste tiåret!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kavorka

Det var voldsomt til aktivitet på denne tråden. Tydeligvis et tema som har engasjert og som det er mange meninger om. Uten å ha finlest hver enkelt melding så kan det synes som om noen av uenighetene er basert på:
- CCS påtvunget Tesla som den er, og
- en evt løsning mellom Tesla og en 150 kW lader
uten at det differensieres mellom disse casene.

I det første tilfellet tenker jeg at Tesla ikke har noe valg; de må kjøre sitt løp. Å inkludere CCS 50 kW er bare å stikke kjepper i hjulene. Selv om det ikke er en iec standard så er Teslaer med på å skape et behov for saktelading i form av schuko, type 2 og chademo.

CCS 150 kW er i en annen kategori. Den kommer om flere år og den kommer i en periode da model 3 skal rulles ut. I mitt syn skaper dette behov for en annen type lader: lastdeling a la Tesla, men lavere effekt per bil. Kanskje det er på sin plass å sette opp et firkløver som deler last, med en total effekt på 120-150kW? Da utnytter man kapasiteten til fulle på utfartsdager, samtidig som man hør høy sannsynlighet for å lade på max av hva batteri kan ta. For Teslas del er det fornuftig å holde på sin "standard" da de har kundegrunnlaget for dette og den kan utnyttes av model x/s. Jeg tror det hadde vært fornuftig for CCS tilhengerne å gått i samarbeid om dette. Først og fremst fordi det er kostbart å bygge ut alene, men også fordi biler kan selges med full rekkevidde fra dag 1.

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:41
Vi må nok også ta høyde for at tungtransport skal betjenes av hurtigladerne i fremtiden. Men som sagt, dette blir nok neste generasjon hurtiglading hvor vi snakker om helt andre effektuttak enn i dag.

Tungtransport vil uansett bruke egne hurtigladere, av samme grunn som at de bruker egne dieselpumper. Det er ikke plass til et vogntog foran en hurtiglader for personbiler ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. desember 2015, klokken 00:28
Tungtransport vil uansett bruke egne hurtigladere, av samme grunn som at de bruker egne dieselpumper.

Håper endelig vi ikke får en egen hurtigladestandard for tungtransport, selv om det fysisk sett nok vil være slik at ikke alle hurtigladere blir tilrettelagt for tungtransport.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kavorka

Har ikke fått med meg at det er planer om å elektrifisere tungtransport, annet enn lastebiler i byer (saktegående, mye start/stopp, kort reell kjørelengde, fast base). Er det virkelig tilfelle?

nie

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:05
Det er nok verken dagens superladere eller CCS som kommer til å bli løsningen i fremtiden.

Sannsynligvis behøver vi vesentlig høyere ladeeffekt (200 kW og oppover) enn disse standardene muliggjør. Tror også dette innebærer at manuell tilkobling blir uegnet og at en eller annen form for robotarm el.l. kommer.

EUs forsøk på å ta grep rundt standardiseringen kan imidlertid være smart når det etterhvert skal defineres nye standarder som overgår de eksisterende. Vi er nok alle tjent med at ikke infrastrukturen deles opp slik som vi ser i dag.
Mitt syn på ladebehov og ladetid har forandret seg ganske drastisk etter at jeg fikk bilen og har tatt den i bruk, også til langkjøring.

Før jeg fikk den, var jeg svært spent på hvordan det skulle gå med "langkjøring".

Erfaringen nå er at dette ikke er noe problem. Med 85% ladet bil ved avreise hjemmefra, kommer jeg til SC med 50-100km igjen og etterfyller 150km  for å være sikker på å komme frem. Det tar meg 10-15 min.
Slik oppfatter jeg at det er for mange andre også mens de som ikke har egne erfaringer med Tesla lever i en verden hvor SC brukes til lading fra 5-95%. DET ville isåfall vært tidkrevende. Av og til kan det være nødvendig men for de aller fleste helt unntaksvis.

Avh

Tragisk om verdens beste og eneste fungerende ladenettverk skal vingeklippes av CCS. En blanding av frykt og misunnelse. Frykten står den tradisjonelle bilindustrien for, misunnelsen står enkeltindividene for ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 17:23
Tragisk om verdens beste og eneste fungerende ladenettverk skal vingeklippes av CCS. En blanding av frykt og misunnelse. Frykten står den tradisjonelle bilindustrien for, misunnelsen står enkeltindividene for ...

Vær så snill å holde dette saklig.

Standardisering er et gode for alle (inkl. Tesla-eiere), og for elbilsaken generelt.

Utover det - den eneste "frykt og misunnelse" her er nettopp i påstanden om at det "eneste fungerende ladenettverk skal vingeklippes".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Avh

Ja standardisering er fint. Men du har demonstrert en tilnærming til Tesla-ladeverket som jeg vil kalle snylting. Det skal bare åpnes opp og så betaler du for lading. Om du skal regne inn hva det har kostet å bygge ut SC så langt kan du bare glemme å få ladet til en fornuftig pris. Men du mener kanskje at du bare skal betale for strømmen?
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Griffel

Sitat fra: Avh på torsdag 31. desember 2015, klokken 18:39
Men du mener kanskje at du bare skal betale for strømmen?
Nei ikke jeg og trolig ingen andre heller, det må jo være en fornuftig andel. Minst på nivå med det andre ikke subsidierte ladetilbydere selger ladetjenester for. Priser og abonnements ordninger må jo "Tesla charger network" få bestemme innenfor lovverket i de enkelte land.

EU legger jo opp til at mest mulig fri konkuranse skal få bestemme prisen, så Tesla vil vel forsøke å legge seg på et nivå som gir størst mulig fortjeneste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA