Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:00
SitatDet blir jo flere ladeuttak. :)

Du forsøker bare å dikte opp problemer, her.

Kult. Som ladetilbyder kan du få så mange oppstillingsplasser som du ønsker. Brøyting og strøing inkludert. Bare henge opp en hel haug CCS kontakter. Du som kjører e-golf skal vel ha en lav pris siden bilen din ikke kan ta imot stor effekt?

Som du så foreslo jeg minuttpris.

Dette gjelder fremover, så det påvirker ikke ev. "trange" ladelokasjoner.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:59
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:40
En annen vakker ting med Teslas system er jo at flere kan lade samtidig med ulik effekt. Det er jo ingen ting iveien for at en Tesla kan få 120kW samtidig som en Golf spiser 40kW. På samme måte som at de fra samme stasjon kan mate to Teslar med 80kW
Trur du verkeleg ein eGolf-eigar vil betale 20000 kroner for å kjøpe seg inn i superladarnettverket til Tesla, for so å kunne lade maks 40 kW der?  Det trur ikkje eg.  Det er det heller ikkje verd.  Den superladaren er like forbaska opppteken for andre om det står ein Golf der eller om det står ein Tesla og ladar like lenge for å få 80% på batteriet, berre at Golfen må innom mykje oftare.

Dessuten er Teslas nettverk alt for glissent. Nå og i overskuelig fremtid. Jeg har kjørt Leaf på kryss og tvers av Østlandet tidligere, og hurtigladet en masse. Men det er ennå ingen Tesla SC på de stedene der det hadde passet å lade. Kanskje kommer det et par til mellom Solli og Lillehammer de neste årene, men garantert ikke de 4-5 man trenger for å ha et godt nettverk for kortrekkeviddeelbilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Det er nok verken dagens superladere eller CCS som kommer til å bli løsningen i fremtiden.

Sannsynligvis behøver vi vesentlig høyere ladeeffekt (200 kW og oppover) enn disse standardene muliggjør. Tror også dette innebærer at manuell tilkobling blir uegnet og at en eller annen form for robotarm el.l. kommer.

EUs forsøk på å ta grep rundt standardiseringen kan imidlertid være smart når det etterhvert skal defineres nye standarder som overgår de eksisterende. Vi er nok alle tjent med at ikke infrastrukturen deles opp slik som vi ser i dag.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rav4_EV

Elbilbrukerne har blitt en stor, fornøyd familie ser jeg.

La de som har brukt mest på elbil til å betale ladeinfrastruktur til de som har kjøpt langt billigere konverterte bensinbiler.

Dette fremmer nok elbilutviklingen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:56
Seriøst, norsk hurtigladerinfrastruktur er avhengig av store subsidier fra Enova. Hvordan skal Tesla tjene gode penger på dette? Ved å skvise ut brukerne de har solgt bil til?
Med slike standariseringskrav må alle få lik støtte (eller helst ingen støtte). Direktivet er fra EU så dette er ikke spesifikt for Norge, og gjelder selvfølgelig heller ikke bakover.

Jeg tviler sterkt på at Tesla vil søke om offentlig støtte til sine ladeplasser selv om de blir tvunget til å inkludere CCS og åpne for andre brukere. Det er mot deres filosofi og vil være vanskelig å forsvare i opinionen. Dessuten stilles det en del andre krav som passer Tesla dårlig. F.eks at det skal være 50km mellom stasjonene i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sturle

#215
innlegg slettet, bruker utestengt

Lars
Forum admin

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:59
Å sette opp flere uttak er ofte problematisk plassmessig. F.eks på Solli, Lier og Lillehammer er man begrenset av den plassen som eier vil sette til side for lading. Dette er 3 av de tyngst belastede plassene. Å doble antallet på disse 3 er nok helt utelukket.  Tesla fikk til nød presset inn 2 til på Lillehammer og 4 på Solli.

Men disse er jo uansett ikke påvirket av direktivet.

Så på fremtidige ladeplasser er ikke plass et problem mener du? Da blir det enkelt å få disponere 20 plasser i steden for 10?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

@Carl Anton

Når standardliseringsalternativene ikke håndterer de effekter som er "state of the art" i dag kan de neppe benyttes. Det vil jo være å gå tilbake i tid.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:05
Det er nok verken dagens superladere eller CCS som kommer til å bli løsningen i fremtiden.

Sannsynligvis behøver vi vesentlig høyere ladeeffekt (200 kW og oppover) enn disse standardene muliggjør. Tror også dette innebærer at manuell tilkobling blir uegnet og at en eller annen form for robotarm el.l. kommer.

EUs forsøk på å ta grep rundt standardiseringen kan imidlertid være smart når det etterhvert skal defineres nye standarder som overgår de eksisterende. Vi er nok alle tjent med at ikke infrastrukturen deles opp slik som vi ser i dag.

Enig med dette. Det er standardiseringen som er viktig, og selvsagt at det er en grei standard som tåler effekten.

Jeg vet ikke hvor mye høyere ladeeffekt enn 200 kW man trenger. Da har man dekket det meste av praktisk kjøring, selv om det alltid er noen... :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Tråden gir meg visse tanker tilbake til endel Buddy eiere som ville tviholde på Schuko.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:00
Ingen her som sier betalingsmodellen skal være identisk.

Nei, så vidt jeg vet frekventerer ikke Elon dette forumet ;)  Men Elon har sagt det... Skal andre inn på superladernettverket så skal betalingsmodellen være likt det som gjelder for Teslas egne biler i dag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:09
Så på fremtidige ladeplasser er ikke plass et problem mener du? Da blir det enkelt å få disponere 20 plasser i steden for 10?

Nei, jeg tenkte at Tesla nok kom til å være smarte nok til å finne et sted med 20 plasser! De er jo et firma som ser mot fremtiden. :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:12
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:00
Ingen her som sier betalingsmodellen skal være identisk.

Nei, så vidt jeg vet frekventerer ikke Elon dette forumet ;)  Men Elon har sagt det... Skal andre inn på superladernettverket så skal betalingsmodellen være likt det som gjelder for Teslas egne biler i dag.

Det blir jo ikke en "supercharger", men en CCS. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:05
Det er nok verken dagens superladere eller CCS som kommer til å bli løsningen i fremtiden.

Sannsynligvis behøver vi vesentlig høyere ladeeffekt (200 kW og oppover) enn disse standardene muliggjør. Tror også dette innebærer at manuell tilkobling blir uegnet og at en eller annen form for robotarm el.l. kommer.

Hvorfor det? Man kjører svært sjelden så langt at man ikke klarer seg med en hurtiglading pr. dag i en Tesla, og da synes jeg ikke det er noe problem med en 30-45 minutters pause etter mange timers kjøring. Selv lader jeg stort sett på CHAdeMO nå, typisk på 107A noe som gir ca. 40kW. Jeg synes ikke det er problematisk tregt heller, tar en stopp på vei til hytta der vi handler og spiser og da får jeg fylt på typisk rundt 50kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 21:15
Det blir jo ikke en "supercharger", men en CCS. :)

Nettverket blir det samme, navnet er navnet Tesla har valgt å gi sitt eget ladenettverk. Så dersom du ikke nå prøver å anntyde at EU-direktivet overstyrer privat eiendomsrett, og skal konsfiskere Teslas ladenettverk (i EU), så blir det fortsatt Teslas superladenettverk uansett om plugg/protokoll er CCS, DC-mid eller noe annet...  F.eks. er det "superladenettverk" både i EU/EØS og i statene, selv om det ikke er samme plugg begge steder. Om protokollen er lik eller ei vet jeg ikke noe om...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA