Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

dosmont

Har opplevd at denne problemstillingen har dukket opp i flere andre tråder, og synes temaet fortjener en egen tråd :)

Problemstillingen er om Tesla må tilrettelegge for combo på ladestasjonene sine eller om de slipper på noe vis.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Griffel

Dersom de må er dette et nesten ubetydelig teknisk problem.

Èn ekstra utgang med kabel og Comboplugg hvor de som lader betaler for tjenesten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dosmont

I min verden er det også så enkelt :)
Mulig noen små utfordringer med betalingsløsning, ihvertfall ikke funnet en god løsning der ellers i forbindelse med lading i EU  :P
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:59
Dersom de må er dette et nesten ubetydelig teknisk problem.

Èn ekstra utgang med kabel og Comboplugg hvor de som lader betaler for tjenesten.

Eller, slik Sigurdi nevnte i en annen tråd - bare ha ett Supercharger->CCS adapter tilgjengelig på stasjonene "til pynt". Den vil jo ikke kunne benyttes, da ingen CCS-kompatibel bil så langt har tilgang til å bruke nettet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:19
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:59
Dersom de må er dette et nesten ubetydelig teknisk problem.

Èn ekstra utgang med kabel og Comboplugg hvor de som lader betaler for tjenesten.

Eller, slik Sigurdi nevnte i en annen tråd - bare ha ett Supercharger->CCS adapter tilgjengelig på stasjonene "til pynt". Den vil jo ikke kunne benyttes, da ingen CCS-kompatibel bil så langt har tilgang til å bruke nettet.

Det sier seg selv at den også må være operativ. Etter det jeg husker er det også ett CCS-uttak per lader og ikke per lokasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:59
Dersom de må er dette et nesten ubetydelig teknisk problem.

Èn ekstra utgang med kabel og Comboplugg hvor de som lader betaler for tjenesten.

Nettopp. Verre er det ikke. :)

I tillegg så ville det jo være smart at Teslas biler fikk en CCS-kontakt, slik at de kunne bruke CCS-laderne som er "overalt", og europeisk standard.

Det er også mulig at de kunne bruke både sin (modifiserte) type 2 og CCS-delen til å oppnå enda høyere ladeeffekt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: dosmont på tirsdag 29. desember 2015, klokken 15:04
Problemstillingen er om Tesla må tilrettelegge for combo på ladestasjonene sine eller om de slipper på noe vis.
Det er i alle fall ikkje noko EU-direktiv som tilseier at dei må det, sidan Tesla har bygd eit privat ladenettverk for eigne bilar, og ikkje ikkje tillet andre å lade.  Dermed er er ikkje superladarane offentlege ladestasjonar etter EU-direktivet.  Dersom dei hadde vore tilgjengelege for andre som ville lade, hadde Tesla både hatt plikt til å utstyre ladestasjonane med CCS-plugg og hatt krav på offentleg støtte for utbygging av superladarnettverket.  EU-direktivet seier ingenting om at alle ladestasjonar må vere offentleg tilgjengelege, men dersom dei skal ha støtte til utbygginga, og telje med i statistikken over offentleg tilgjengelege ladestasjonar i eit land, må dei vere det.  EU-kravet er ein offentleg tilgjengeleg ladestasjon pr 10 elbilar, om eg ikkje hugsar feil.  Dei aller fleste kan vere normalladarar på opp til 22 kW.

Tyskland har, etter sterk lobbyverksemd frå eigen bilindustri, lagd ei eiga lov som er formulert slik at sjølv Tesla sine stasjonar skal ha CCS-kontakt, men denne har vorte utsett fleire gonger.  Det spørs om ho nokon gong vert gjort gjeldande i si noverande form, sidan alle forstår at eit privat eigenfinansiert ladenettverk som berre tillet eigne bilar, anten det er Tesla superladar eller ein privat bildelingsklubb eller firma som berre har CHAdeMO-bilar, skal sleppe å byggje ladestasjonar som ingen kan bruke.  (Bildelingsklubbar er forresten nemnt direkte i direktivet.  Deira stasjonar kan berre reknast som offentlege dersom tredjepart kan bruke ladestasjonane gjennom eige abonnement.)

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:32
Det sier seg selv at den også må være operativ. Etter det jeg husker er det også ett CCS-uttak per lader og ikke per lokasjon.

Joda, adaptert må være "operativt" i den forstand at den skal fungere. Men ikke i den forstand at en hvilken som helst CCS-kompatibel elbil skal ha "rett" til å lade med den.

... og joda, ikke noe i veien med ett (i praksis ikke-fungerende) adapter til hvert uttak og/eller lader dersom det er kravet. Hverken jeg eller Sigurdi nevnte da noe om "ett adapter pr. superladestasjon" eller andre begrensinger i antall adaptere?

... og ellers gjelder det vel bare fremtidige ladere, ikke de alt installerte. Her kan det være en interessant problemstilling om Tesla øker antall ladepunkter pr. superlader fra 2 til 4 (som de har beskrevet i patentene sine), blir det da "ny lader" som blir omfattet av direktivet/de lokale lovene, eller er det selve superladeren som teller?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio


For det første, mener du virkelig at Tesla (sånn helt seriøst) skal sette opp CCS-ladere, og så nekte andre å bruke dem? Hvor dårlig PR går det an å skape for seg selv. De må jo komme opp med en løsning som tilbyr andre tilgang, siden de ikke kan påstå at det er til deres egne biler! :D

Ja, det gjelder alle fremtidige DC-hurtigladere (inkl. alle fremtidige "Superladere" fra Tesla), men ikke de som eksisterer nå.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

#9
Innlegg slettet, bruker utestengt.

Diskuter sak, ikke person.

Lars
Forum admin

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 22:13
For det første, mener du virkelig at Tesla (sånn helt seriøst) skal sette opp CCS-ladere, og så nekte andre å bruke dem? Hvor dårlig PR går det an å skape for seg selv.

Dersom andre fabrikanter er villige, så er jo Tesla villige til å gi dem tilgang - basert på betalingsordningen der tilgangen blir betalt som ett engangsbeløp sammen med kjøp av bilen. Så ja, Tesla, selv med ett evnt. fremtidig CCS kompatibelt ladenettverk vil fortsatt nekte alle CCS kopatible elbiler som ikke har betalt for denne tilgangen adgang. De fabrikanter som evnt. er villige til å gå inn i superladenettverket vil nok i så fall også være villige til å få på plass de evnt. nødvendige tillegg/justeringer i forhold til standarden som evnt. skulle være nødvendig for denne tilgangen.

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. desember 2015, klokken 22:13
De må jo komme opp med en løsning som tilbyr andre tilgang, siden de ikke kan påstå at det er til deres egne biler! :D


Hvorfor?  Ja, de kan ikke påstå at en evnt. justering av lade-kontaktene/adapter til CCS er en tilpassing til deres egne biler dersom dette blir utført - og de ikke selv endrer til CCS kontakt i bilene. De behøver for den sak skyld ikke å "påstå" noe som helst, de kan fint innrømme at dette er en tilpassing til eksisterende lovverk, slik en hver lovlydig bedrift vil gjøre. Så fremt det ikke også er ett krav at alle skal kunne lade på disse stasjonene, så ser jeg ikke noe problem her.

Tror du virkelig at det vil gi Tesla noe dårlig PR om en e-Golf eier sitter på en superladestasjon og gråter for at han ikke får ladet på en ladestasjon han ikke har betalt for å få tilgang til, når stasjonene er satt opp ene og alene for å gi betalende Tesla kunder muligheter for kunne dra problemfritt på langtur med sine Tesla biler? Om VW ikke er villige til å sikre sine kunder denne tilgangen ser jeg ikke at dette gir noen dårlig PR til andre enn VW (bytt ut "VW" med en vilken som helst annen bilfabrikant etter behov).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elbil fundamentalist

Slapp av litt Rio. Du vokter litt vel mye over andre som ikke deler ditt syn her i disse trådene. Du tar feil og Sturle har rett. Om det skulle åpnes for CCS biler i Tesla sin "private klubb" av ladere, så må de eventuelle CCS bilene eksempelvis kjøpe ett adapter som de selv må medbringe som gjenkjennes av SC og autoriserer lading, på samme måte som andre telsabiler gjenkjennes og autoriseres for lading. Fortsatt lukket privat ladestruktur. Ikke åpent for hvem som helst å komme å lade. Fortsatt ikke rammet av forskriften om offentlig ladestandard.

Alternativt så kan bilprodusentene knytte seg til Tesla sin infrastruktur og benytte frigjorte patenter så lenge de brukes "in good faith". Da vil denne produsenten utruste bilene med Tesla sin ladeport og selge bilene prepaid eller what evner de er blitt enige med Tesla om. Fortsatt lukket privat ladestruktur.

Det er nok Tysk bilindustri som pusher ut krav om EU standard da de nå forstår at Tesla har ett "First mover advantage" av dimensjoner. Så nå pisser de i buksa akkurat som Kodak ledelsen gjorde og gråter sin arme nød til EU politikerne. Helt sikkert irriterende for alle som ikke har Tesla, men gud hjelpe meg så digg for oss som har det, fordi dette med ladestandarder og manglende vilje til å bygge ut ladenettverk har vært en viktig trenerings strategi for å stoppe utbredelse av elbiler. Tesla forstod dette tidlig og trumfet igjennom sin egen penger og laget ett nettverk som det står stor respekt av. Dette er markedsføringskanalen til Tesla. "Tesla will soon arrive with a Supercharger along your favorite long trip route"  8)

Og hva angår ladekø i Danmark, så er løsningen å sette opp fler ladere. Det er masse plass til utvidelser. Dermed blir også antall "hjemmeladere" pr lader redusert også. Utvider Tesla med fler ladelokasjoner, så åpner de også for ett nytt nedslagsfelt av hjemmeladere, og da er man like langt.. Om det er ett forbigående problem i Køge vil tiden vise. Mange newbees må ut å råne litt og skravle litt med andre Teslaeiere, da de har slitt ut familien med alt det Teslamaset hjemme  ;D

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rio

Sitat fra: automat på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:50
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:05
sturle: hold gjerne kveruleringen din i den andre tråden.

Rio; før du beskylder andre for kverulering, vil jeg anbefale at du tar et selvkritisk blikk på egen postingshistorikk.

Takk, den lever jeg fint med. :)

Utover det er det fint dersom du diskuterer sak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det er ingen stor sak for tesla å sette opp ccs ladekabler ved deres stasjoner - og mangen steder i dag er det akkurat CCS ladestasjoner der tesla sine stasjoner står inklusiv de andre mulighetene også.


Men om så skjer at tesla må sette opp CCS kabel så er det ingen som kan nekte de å ta en sinsyk høy pris for ladingen - noe jeg ville synest var flott om de gjorde - slik at RIO også kan være med å betale stasjonene.

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:41
Dersom andre fabrikanter er villige, så er jo Tesla villige til å gi dem tilgang - basert på betalingsordningen der tilgangen blir betalt som ett engangsbeløp sammen med kjøp av bilen. Så ja, Tesla, selv med ett evnt. fremtidig CCS kompatibelt ladenettverk vil fortsatt nekte alle CCS kopatible elbiler som ikke har betalt for denne tilgangen adgang. De fabrikanter som evnt. er villige til å gå inn i superladenettverket vil nok i så fall også være villige til å få på plass de evnt. nødvendige tillegg/justeringer i forhold til standarden som evnt. skulle være nødvendig for denne tilgangen.

Hvorfor?  Ja, de kan ikke påstå at en evnt. justering av lade-kontaktene/adapter til CCS er en tilpassing til deres egne biler dersom dette blir utført - og de ikke selv endrer til CCS kontakt i bilene. De behøver for den sak skyld ikke å "påstå" noe som helst, de kan fint innrømme at dette er en tilpassing til eksisterende lovverk, slik en hver lovlydig bedrift vil gjøre. Så fremt det ikke også er ett krav at alle skal kunne lade på disse stasjonene, så ser jeg ikke noe problem her.

Tror du virkelig at det vil gi Tesla noe dårlig PR om en e-Golf eier sitter på en superladestasjon og gråter for at han ikke får ladet på en ladestasjon han ikke har betalt for å få tilgang til, når stasjonene er satt opp ene og alene for å gi betalende Tesla kunder muligheter for kunne dra problemfritt på langtur med sine Tesla biler? Om VW ikke er villige til å sikre sine kunder denne tilgangen ser jeg ikke at dette gir noen dårlig PR til andre enn VW (bytt ut "VW" med en vilken som helst annen bilfabrikant etter behov).


For det første, ingen stor bilfabrikant som ikke er splitter, pine gal legger til rette for å bruke en konkurrents proprietære og lukkede ladesystem. Derfor har heller ingen gjort det. Dersom det ble en åpen standard (noe jeg tok til orde for i en annen tråd) vil situasjonen være en annen.

Og ja, selvsagt forstår alle at de som skal ha tilgang må betale for det. Det kan skje via RFID eller kort, som på andre ladeløsninger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA