Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:19
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:16

Men det er fortsatt fritt frem å lage en uovertruffen ladeopplevelse selv om man baserer seg på en ferdig standard, selv om det ikke ser slik ut pt.

Altså, jeg parkerer foran laderen, setter kontakten i bilen, sveiper RFID-foran leseren, og ladingen begynner.

Joda, man kan hoppe over RFID-delen (den tar meg 5 sekunder), men det endrer neppe noe spesielt mye på "opplevelsen".

Greit at enkelte mener jeg er nerd, og i overkant interessert i elektro/elektronikk, men ikke engang jeg er spesielt opphengt i "opplevelsen" av å plugge i kontakter. ;)  Det er noe man gjør.

Rio - det er da ingen som har beskylt deg for å være nerd eller overinteressert i elektro - den siden av deg skulle jeg gjerne sett mer av.

Rav4_EV

#181
SitatDog er jeg selvsagt enig med deg at hele denne problemstillingen er tåpelig - det går fint å velge en standard.

Poenget mitt er at Teslas Chademodadapter veier 2,4 kg og koster 3500 kroner. Det er derfor ingen grunn til å velge noen standard i det hele tatt. Markedet vil ta hånd om konkurransen slik at vertikaler ikke oppstår.

At Tesla har sitt eget hurtigladernettverk bunner egentlig ut i at det ikke finnes noen å dele det med.
Per i dag er det ikke noen andre biler som er i nærheten av rekkevidden til Tesla. Det finnes heller ikke noen kontakter blant kortrekkeelbilene som klarer så store effekter.

Elbiler med samme rekkevidde bør dele ladeinfrastruktur. Derimot er det helt sinnsykt å se for seg en e-golf beslaglegge en SC på 120 kW for å lade 40 kW.
Alle andre ville ristet på hodet dersom en e-up skulle lade på den eneste 32A ladepunktet dersom det var flere 16A ledige.

I bensinstasjonverdenen finnes det også forskjeller selv om du kan tanke hos den du vil.
Man har egne hurtigpumper for buss og lastebiler.
Noen av disse er kun "Truckstop" og har ikke personbilpumper.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Det vakre med dette sett fra Teslas side er at de, av hensyn til de av sine kunder som alltid føler seg lurt og som samtidig er kjempefornøyd med den bilen de har, kan late som de er motstandere av reglen.

Tesla kan gi direktiv og lovverk skylden, samtidig som de kan få betydelige ekstrainntekter fra sine SCer. De øvrige av Teslas kunder vil uansett synes dette er bra, siden det også vil resultere i noe raskere SC utbygging.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:27

Poenget mitt er at Teslas Chademodadapter veier 2,4 kg og koster 3500 kroner. Det er derfor ingen grunn til å velge noen standard i det hele tatt. Markedet vil ta hånd om konkurransen slik at vertikaler ikke oppstår.

At Tesla har sitt eget hurtigladernettverk bunner egentlig ut i at det ikke finnes noen å dele det med.
Per i dag er det ikke noen andre biler som er i nærheten av rekkevidden til Tesla. Det finnes heller ikke noen kontakter blant kortrekkeelbilene som klarer så store effekter.

Elbiler med samme rekkevidde bør dele ladeinfrastruktur. Derimot er det helt sinnsykt å se for seg en e-golf beslaglegge en SC på 120 kW for å lade 40 kW.
Alle andre ville ristet på hodet dersom en e-up skulle lade på den eneste 32A ladepunktet dersom det var flere 16A ledige.

I bensinstasjonverdenen finnes det også forskjeller selv om du kan tanke hos den du vil.
Man har egne hurtigpumper for buss og lastebiler.




Man ønsker åpenbart ikke adaptorer.

Tesla kan jo dele nettverket nå, med CCS-kontakter. Ettersom Tesla sine biler ikke lader der, er det heller ikke noe problem om det er 40 kW de lader med.

Det er rett og slett ikke noe teknisk eller andre problemer her, bortsett fra de noen ønsker å oppkonstruere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:30
Det vakre med dette sett fra Teslas side er at de, av hensyn til de av sine kunder som alltid føler seg lurt og som samtidig er kjempefornøyd med den bilen de har, kan late som de er motstandere av reglen.

Tesla kan gi direktiv og lovverk skylden, samtidig som de kan få betydelige ekstrainntekter fra sine SCer. De øvrige av Teslas kunder vil uansett synes dette er bra, siden det også vil resultere i noe raskere SC utbygging.
På kva måte fører regelen til at Tesla får ekstrainntekter?  Det forstår eg ikkje.  For Tesla er det berre ei ulempe å måtte henge på ein plugg som ingen kan bruke.  Det vert i alle fall ikkje ekstrainntekter av det.

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:30
Det vakre med dette sett fra Teslas side er at de, av hensyn til de av sine kunder som alltid føler seg lurt og som samtidig er kjempefornøyd med den bilen de har, kan late som de er motstandere av reglen.

Tesla kan gi direktiv og lovverk skylden, samtidig som de kan få betydelige ekstrainntekter fra sine SCer. De øvrige av Teslas kunder vil uansett synes dette er bra, siden det også vil resultere i noe raskere SC utbygging.

*ler*

Man får håpe at Tesla er fornuftige, og tenker på elbilsaken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:33

På kva måte fører regelen til at Tesla får ekstrainntekter?  Det forstår eg ikkje.  For Tesla er det berre ei ulempe å måtte henge på ein plugg som ingen kan bruke.  Det vert i alle fall ikkje ekstrainntekter av det.

Det sier seg selv at inntektene ikke kommer før de lar folk bruke kontakten. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Da kunne jo Tesla allerede bygget egne hurtigladestasjoner med CCS i dag, Griffel.
Dessverre er ikke betalingsviljen stor nok i denne gruppen.

Å henge på CCS på dagens SC vil også være en økonomisk fiasko.
Du kan selge 120 kW effekt men kunden kan bare ta i mot 40 kW på en varm sommerdag, under 20 kW på vinteren. Du skjønner også at dette er tåpelig?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:35
Da kunne jo Tesla allerede bygget egne hurtigladestasjoner med CCS i dag, Griffel.
Dessverre er ikke betalingsviljen stor nok i denne gruppen.

Å henge på CCS på dagens SC vil også være en økonomisk fiasko.
Du kan selge 120 kW effekt men kunden kan bare ta i mot 40 kW på en varm sommerdag, under 20 kW på vinteren. Du skjønner også at dette er tåpelig?

Jeg trodde Superchargeren var en slik fantastisk "opplevelse" at folk gledelig ga vekk deres førstefødte for å oppleve det?

Videre, ettersom Tesla har lastdeling så betyr det da intet om det er 40 kW eller 120 kW. Det blir jo bare mer effekt til de andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatMan får håpe at Tesla er fornuftige, og tenker på elbilsaken.

Jeg hadde kunder på mine 22 kW stasjoner som mente de skulle betale en langt lavere pris per time fordi de kun ladet på 3,6 kW.

Mitt håp er at elbilbrukere ikke tvinger seg inn på infrastruktur de ikke har mulighet til å utnytte.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#190
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:33
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:30
Det vakre med dette sett fra Teslas side er at de, av hensyn til de av sine kunder som alltid føler seg lurt og som samtidig er kjempefornøyd med den bilen de har, kan late som de er motstandere av reglen.

Tesla kan gi direktiv og lovverk skylden, samtidig som de kan få betydelige ekstrainntekter fra sine SCer. De øvrige av Teslas kunder vil uansett synes dette er bra, siden det også vil resultere i noe raskere SC utbygging.
På kva måte fører regelen til at Tesla får ekstrainntekter?  Det forstår eg ikkje.  For Tesla er det berre ei ulempe å måtte henge på ein plugg som ingen kan bruke.  Det vert i alle fall ikkje ekstrainntekter av det.
De tar seg jo betalt for tjenesten. For småpenger i tilleggsinvestering (en ekstra kabel med betalingsløsning) kan de selge ladetjensete i konkuranse med andre som ikke Teslas forhåndsbetalte kundebase. Med samme pris som de andre må ha blir dette nær ren netto. (Det er derfor jeg mener konkurenter kanskje vil protestere).

En annen vakker ting med Teslas system er jo at flere kan lade samtidig med ulik effekt. Det er jo ingen ting iveien for at en Tesla kan få 120kW samtidig som en Golf spiser 40kW. På samme måte som at de fra samme stasjon kan mate to Teslar med 80kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:34
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:33

På kva måte fører regelen til at Tesla får ekstrainntekter?  Det forstår eg ikkje.  For Tesla er det berre ei ulempe å måtte henge på ein plugg som ingen kan bruke.  Det vert i alle fall ikkje ekstrainntekter av det.

Det sier seg selv at inntektene ikke kommer før de lar folk bruke kontakten. :)

Du har i mange tråder fortalt at det ikke er butikk å selge kW - men tid. Hele tesla sitt system er at de selger tid - man lader hurtig og man har et ladeutbygging som bygger på forhåndsbetaling - jeg ønsker ikke og de aller fleste andre å ha en VW  stående å ta opp kapasitet i et system som de overhode ikke er bygget for. Dette er tesla fult ut klarover og kommer ikke til å slippe til biler med små batterier - og prinsippet kan selvsakt betales med brikker - SMS osv men vil koste 20 000 + og at bilen har et batteri med over 70 kwh. Det du hevder er at en skare med elbiler som er ubrukelige i det samme SC nettet skal ha tilgang - vas tull og trolling er det. En som ønsker å se på seg selv som en nerd og elektrisk interessert forstår og burde forstå at man argumenterer ikke for det eneste og beste systemet på kloden for å kunne kjøre elbil der man vil med batterier  - med alle argumenter for å ødelegge det . Det er å ødelegge det synet du forfekter.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:39


Jeg hadde kunder på mine 22 kW stasjoner som mente de skulle betale en langt lavere pris per time fordi de kun ladet på 3,6 kW.

Mitt håp er at elbilbrukere ikke tvinger seg inn på infrastruktur de ikke har mulighet til å utnytte.

Men det er AC, så da er kWh-delen av prisen vesentlig større enn ved hurtiglading (fordi AC-infrastrukturen er billigere).

Uansett, bilene trekker det de kan trekke, og det vil gradvis øke fremover.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:42

Du har i mange tråder fortalt at det ikke er butikk å selge kW - men tid. Hele tesla sitt system er at de selger tid - man lader hurtig og man har et ladeutbygging som bygger på forhåndsbetaling - jeg ønsker ikke og de aller fleste andre å ha en VW  stående å ta opp kapasitet i et system som de overhode ikke er bygget for. Dette er tesla fult ut klarover og kommer ikke til å slippe til biler med små batterier - og prinsippet kan selvsakt betales med brikker - SMS osv men vil koste 20 000 + og at bilen har et batteri med over 70 kwh. Det du hevder er at en skare med elbiler som er ubrukelige i det samme SC nettet skal ha tilgang - vas tull og trolling er det. En som ønsker å se på seg selv som en nerd og elektrisk interessert forstår og burde forstå at man argumenterer ikke for det eneste og beste systemet på kloden for å kunne kjøre elbil der man vil med batterier  - med alle argumenter for å ødelegge det . Det er å ødelegge det synet du forfekter.

Fint hvis du kan forholde deg til ting som jeg faktisk har sagt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 20:40
De tar seg jo betalt for tjenesten. For småpenger i tilleggsinvestering (en ekstra kabel med betalingsløsning) kan de selge ladetjensete i konkuranse med andre som ikke Teslas forhåndsbetalte kundebase. Med samme pris som de andre må ha blir dette nær ren netto.

Nettopp. Dersom Tesla hadde samme minuttpris som Fortum og Grønn Kontakt, så burde jo marginene til Tesla være langt bedre, ettersom dette ekstrasalget har en stor fortjeneste.

Det vil nok også ha en marketing-effekt, slik at flere andre ser Teslaer, som ev. lader hurtigere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA