Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg forstår ikke hvorfor bytte av plugg skulle tvinge tilgang til nettverket? Om Tesla bytter plugg påvirkes ikke prismodellen?
Forutsatt at Tesla faktisk tvinges til bytte istedenfor å la sin plugg bli den tredje standarden i Europa for hurtiglading.

Dvs brukerne vil fortsatt nyte et nettverk som er som natt ig dag ift hva andre benytter?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:28
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:13
"og laderen svarer "betaling ikke verifisert" (eller hva nå denne standarden definerer som melding i slike tilfeller). "

CCS har ikke noen slik melding, så derfor ville det være brudd på standarden.

Så det du sier her er altså at enhver standard CCS kompatibel elbil kan koble seg til en hvilken som helst CCS kopatibel ladestolpe og få ladet uavhengig om ladingen betales eller ei, og at noe annet vil være ett brudd på standarden?

Merk at det jeg skrev over: "og laderen svarer "betaling ikke verifisert" (eller hva nå denne standarden definerer som melding i slike tilfeller)." kan godt være rett og slett å la være å "svare", bare rett og slett ikke igangsette ladingen... Burde være god nok "melding" det egentlig... :p

Nei, etter at signalleringen har begynt må laderen levere strøm etter spesifikasjonene.

Autentiseringen skjer eksternt, FØR man begynner signalleringen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:33
Jeg forstår ikke hvorfor bytte av plugg skulle tvinge tilgang til nettverket? Om Tesla bytter plugg påvirkes ikke prismodellen?
Forutsatt at Tesla faktisk tvinges til bytte istedenfor å la sin plugg bli den tredje standarden i Europa for hurtiglading.

Dvs brukerne vil fortsatt nyte et nettverk som er som natt ig dag ift hva andre benytter?

Tesla trenger ikke bytte plugg.

De må legge til en ekstra CCS-kontakt på laderne i fremtiden.

Jeg og flere andre foreslo (tidligere) at det sikkert ville vært fint for eiere av nye Tesla-modeller dersom bilen hadde de ekstra to pinnene (meget lett å sette på), slik at de kunne lade på CCS-ladestasjoner uten adaptor osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatSitat fra: Øyvind.h på I dag kl. 18:14

200A gir jo bare drøyt 70kW ved lav SOC.  Det holder ikke når standarden er satt på 120kW...

Det går jo an å bruke begge sett med kontakter. :)

Brudd på standarden, er det ikke? Får ikke poeng for den Rio.

SitatVel, Tesla sin er jo proprietær, så den var jo ikke aktuell.

Nå er du usaklig. Får ikke poeng på den heller

Argumentasjonen likner mer på at mor Nille er en sten.

Faktum er at dersom Tesla hadde basert seg på standarder ville ikke 120 kW hurtiglading på SC vært mulig.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:34
Autentiseringen skjer eksternt, FØR man begynner signalleringen.

Jeg behøver ikke å betvile at betalingsverifisering skal skje før CCS-signaliseringen starter, men forbyr CCS standarden at det skjer annen signalisering før CCS protokollen overtar? Igjen etterlyser jeg dokumentasjon på dine påstander.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#140
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:37
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:33
Jeg forstår ikke hvorfor bytte av plugg skulle tvinge tilgang til nettverket? Om Tesla bytter plugg påvirkes ikke prismodellen?
Forutsatt at Tesla faktisk tvinges til bytte istedenfor å la sin plugg bli den tredje standarden i Europa for hurtiglading.

Dvs brukerne vil fortsatt nyte et nettverk som er som natt ig dag ift hva andre benytter?

Tesla trenger ikke bytte plugg.

De må legge til en ekstra CCS-kontakt på laderne i fremtiden.

Jeg og flere andre foreslo (tidligere) at det sikkert ville vært fint for eiere av nye Tesla-modeller dersom bilen hadde de ekstra to pinnene (meget lett å sette på), slik at de kunne lade på CCS-ladestasjoner uten adaptor osv.
Aha. Så da blir det hengende CCS kabler på stasjonene som ingen får strøm ut av før de kjøper tilgang fra Tesla. Høres ut som en typisk offentlig regulert løsning :D

Men vi får se om det er to eller tre europeiske DC standarder i 2017. Standardiseringsfolk kjører allerede Tesla :)

Personlig hadde det ikke gjort meg så mye om bilen ble levert med CCS for naive støtte på ccs stasjoner. Selv om CCS (frankenplug) er diger og ville forutsatt en ladeport på karosseriet pga størrelsen.
Men jeg ser ikke poenget ettersom Teslas nettverk allerede i sin spede begynnelse dekker det meste av Europa.
Da er det bedre at Tesla tilbyr sin port til standardiseringsorganet og får den godkjent. Så kan hvem som helst tilby høy effekt over type2 pluggen Tesla bruker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:42
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:34
Autentiseringen skjer eksternt, FØR man begynner signalleringen.

Jeg behøver ikke å betvile at betalingsverifisering skal skje før CCS-signaliseringen starter, men forbyr CCS standarden at det skjer annen signalisering før CCS protokollen overtar? Igjen etterlyser jeg dokumentasjon på dine påstander.


Ja, fordi den da ikke oppfører seg iht standarden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#142
Sitat fra direktivet:
Sitat
som tas i bruk eller förnyas från och med den 18 november 2017 uppfyller åtminstone de tekniska specifikationerna i punkt 1.2 i bilaga II.
Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:16
Det er ikkje direktivet, men er eitt av mange fristar i direktivet.  Eit anna krav har frist 31. desember 2030.  Dermed er det like rett feil å seie at "direktivet begynner i januar 2031".  Ein viktigare frist er at landa skal ha implementert direktivet i nasjonal lov innan 18. november 2016.
Nå er det vel slik at denne tråden diskuterer det som er nevent 1.2 og selv om det kommer nationale lover tidligere gjelder den aktuelle regel for anlegg som settes i drift fra og med 18.11.2017. Andre frister er neppe relevat i denne sammenhengen.

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:16
Det står ikkje spesifisert der at "det også gjelder for Teslas ladenettverk",
Nei det skulle tatt seg ut om Tesla var nevent spesifikt i et slikt direktiv, jeg tror heller ikke at Rio påstår at Tesla er nevent.

Hvorfor skulle det ikke gjelde for Tesla?
EU politikk er å legge til rette for elbiler, det vil være en betydelig ulempe om alle bilmerker skulle få lov å ha sitt helt private ladenettverk. Verksteder er en helt annen sak.

Direktivets klare ønske er å legge tilrette for lademuligheter så mange  steder som mulig. Europeisk bilindustri er enig om Europisk CCS som standard for DC lading.

Dette er ikke et teknisk problem.

Det er ikke nødvendig for Tesla eller noen andre å bytte konnektor i bilen.
(Men det kan tenkes for å øke salg til EU at det er lurt å bytte kontakt på Europamodeller eller utstyre disse med et adapter om de har en annen standard for DC lading)

Det er ikke nødvendig med noen autentisering via CCS, Tesla kan beholde sin kontakt, men det er heller ikke noe i veien for å ha dette som en tilleggs funksjon om de skulle finne på å skifte kontakt. Det vil ikke forhindre andre i å lade fra samme kontakt mot engangsbetaling eller andre abonnementsordninger inkludert slike som krever autentisering. (Standarden har åpning for tilleggsfunksjoner).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatEuropeisk bilindustri er enig om Europisk CCS som standard for DC lading.

Kan du dokumentere dette Griffel? Renault har vært verdens største produsent av elbiler, europeisk  og har ikke så vidt jeg kjenner til ligget i tet for dette.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

Fra http://www.charinev.org/:

SitatIf an electric vehicle is equipped with the inlet Combo 2 and can be authenticated, the customer can theoretically access all common AC Type 2 und DC Combo 2 charging stations. However, it should be noted that not all vehicles or charging stations support the capabilities described above.

Tenker autentiseringen kan foregå over kabelen, jeg. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#145
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:07
SitatEuropeisk bilindustri er enig om Europisk CCS som standard for DC lading.

Kan du dokumentere dette Griffel? Renault har vært verdens største produsent av elbiler, europeisk  og har ikke så vidt jeg kjenner til ligget i tet for dette.
Renault har vel ikke ligget i tet for eksterne DC hurtiglader i det hele tatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:12
Fra http://www.charinev.org/:

SitatIf an electric vehicle is equipped with the inlet Combo 2 and can be authenticated, the customer can theoretically access all common AC Type 2 und DC Combo 2 charging stations. However, it should be noted that not all vehicles or charging stations support the capabilities described above.

Tenker autentiseringen kan foregå over kabelen, jeg. ;D

Selvsagt kan den det, men dette er ikke implementert enda. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:07

Kan du dokumentere dette Griffel? Renault har vært verdens største produsent av elbiler, europeisk  og har ikke så vidt jeg kjenner til ligget i tet for dette.

Det er ikke bare europeisk bilindustri. General Motors og Ford er også med.

"Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche and Volkswagen"
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatRenault har vel ikke ligget i tet for eksterne hurtiglader i det hele tatt.

Nå argumenter du veldig merkelig etter min mening, Griffel.

De som står bak Combined Charging System er Audi, BMW, Daimler, Chrysler, Ford, GM, Porsche og VW.
Med andre ord de bilprodusentene som har vært minst innovative på elbilsektoren og har solgt færrest elbiler.
Er du ikke enig?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:18

Eg veit ikkje kor mykje du har fått i deg i kveld, eller kva, men du bør neppe køyre bil.

DET STÅR ABSOLUTT IKKJE EIT KLØYVA ORD I DIREKTIVET SOM TILSEIER ELLER PÅ NOKON MÅTE INDIKERER AT NOKON ANDRE ENN TESLA SKAL KUNNE BRUKE SUPERLADARNETTVERKET TIL TESLA.

Var det klårt då?

Du diktar og fantaserer, men direktivet har du ikkje lese, og du har demonstrert at du ikkje er kompetent til å forstå dei få setningane du har lese.

Hvem har påstått at det står det i direktivet?

*innestemme*

Direktivet sier at etter 2017 må nye laderne ha minst ett CCS-uttak.

Det er lite tenkelig at Elon Musk lar det stå ubrukt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA