Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte lyspærer til fjernlys

Startet av dosmont, mandag 01. februar 2016, klokken 10:13

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatSitat fra: Rav4_EV på I dag kl. 19:12
Fra http://www.charinev.org/:

Sitat
If an electric vehicle is equipped with the inlet Combo 2 and can be authenticated, the customer can theoretically access all common AC Type 2 und DC Combo 2 charging stations. However, it should be noted that not all vehicles or charging stations support the capabilities described above.

Tenker autentiseringen kan foregå over kabelen, jeg. ;D

Selvsagt kan den det, men dette er ikke implementert enda. :)

Hvordan kan det være brudd med standarden da? (slik du svarer bruker AMOSS).
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:19
SitatRenault har vel ikke ligget i tet for eksterne hurtiglader i det hele tatt.

Nå argumenter du veldig merkelig etter min mening, Griffel.
Sant å si er det vel mer merkelig å trekke inn Renault i en diskusjon om DC hurtiglading.

Hvilken kontakt benytter Renault til mode 4 lading (DC fra ekstern lader)?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:19
Nå argumenter du veldig merkelig etter min mening, Griffel.

De som står bak Combined Charging System er Audi, BMW, Daimler, Chrysler, Ford, GM, Porsche og VW.
Med andre ord de bilprodusentene som har vært minst innovative på elbilsektoren og har solgt færrest elbiler.
Er du ikke enig?

For det første betyr det ingenting hvem som man mener står bak, så lenge direktivet er opplest og vedtatt.

For det andre, både VW og BMW har da gjort sitt innen elbilverdenen. VW ligger langt foran på salgsstatistikken for tiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:22

Hvordan kan det være brudd med standarden da? (slik du svarer bruker AMOSS).

Så hvilken del av standarden er autentiseringen i da?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

@Griffel
Du skrev:
SitatEuropeisk bilindustri er enig om Europisk CCS som standard for DC lading.

Når du skriver det slik oppfattes det som man er enige. (Alle har felles syn). Det er å dra det vel langt.
Verdens største elbilprodusent Renault-Nissan gruppen støtter ikke CCS.
Så må du gjerne problematisere at et så stort konsern er delt på hurtiglading.
De har ihvertfall ikke omfavnet CCS som noe bedre.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. desember 2015, klokken 17:59
Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 15:25


Men ladestolpene fra Tesla deler jo på effekten?

Ja, to ladestolper deler på effekten på ett SuperCharger-skap. Men i følge det som skrives her må begge disse ladestolpene ha CCS-uttak i tillegg til evt. andre uttak.
Nok et ikke eksisterende problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
(Standarden har åpning for tilleggsfunksjoner).

Takk, ville nesten vært rart ellers :)

@Rio - du kan slutte å lete, ser ikke ut til at du kan dokumentere påstandene dine :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sturle

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
Nå er det vel slik at denne tråden diskuterer det som er nevent 1.2 og selv om det kommer nationale lover tidligere gjelder den aktuelle regel for anlegg som settes i drift fra og med 18.11.2017. Andre frister er neppe relevat i denne sammenhengen.
I denne tråden  diskuterer vi mykje rart, og kva Rio eigentleg diskuterer har eg ikkje heilt forstått.  Det må vere eit anna direktiv eller noko.  Det er ikkje til hjelp å vere til dei grader uspesifikk at det vert feil.

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
Nei det skulle tatt seg ut om Tesla var nevent spesifikt i et slikt direktiv, jeg tror heller ikke at Rio påstår at Tesla er nevent.
Det er det han skriv, men om det er det han meinar er ei anna sak. 

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
Hvorfor skulle det ikke gjelde for Tesla?
Direktivet gjeld sjølvsagt for Tesla, men mesteparten av innhaldet er ikkje relevant for Tesla.  Det har eg nemnt i andre innlegg.  Fordi det er konkurransevridande, det er ingen teknisk eller standardiseringsmessig grunn til det, og det er miljøfiendtleg, m.a.  Det vil overraske meg mykje om ikkje Tesla får fritak frå slike krav dersom dei skriv ein søknad.

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
EU politikk er å legge til rette for elbiler, det vil være en betydelig ulempe om alle bilmerker skulle få lov å ha sitt helt private ladenettverk. Verksteder er en helt annen sak.
Javel?  Direktivet seier ingenting om å forby private ladenettverk.  Tvert imot oppmodar det til dei, og at desse samarbeider med andre ladarar for å koordinere straumforbruk, etc.

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
Direktivets klare ønske er å legge tilrette for lademuligheter så mange  steder som mulig. Europeisk bilindustri er enig om Europisk CCS som standard for DC lading.

Dette er ikke et teknisk problem.
Det er delvis det, sidan standarden berre tillet Combo2-pluggen.  DC-lading gjennom Type2 er òg standardisert, og vil for mange bilar vere ei betre løysing.  Spesielt for mindre bilar som skal lade ved lågare effekt.

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. desember 2015, klokken 18:57
Det er ikke nødvendig for Tesla eller noen andre å bytte konnektor i bilen.
(Men det kan tenkes for å øke salg til EU at det er lurt å bytte kontakt på Europamodeller eller utstyre disse med et adapter om de har en annen standard for DC lading)

Det er ikke nødvendig med noen autentisering via CCS, Tesla kan beholde sin kontakt, men det er heller ikke noe i veien for å ha dette som en tilleggs funksjon om de skulle finne på å skifte kontakt. Det vil ikke forhindre andre i å lade fra samme kontakt mot engangsbetaling eller andre abonnementsordninger inkludert slike som krever autentisering. (Standarden har åpning for tilleggsfunksjoner).
Eg reknar det som heilt usannsynleg at Tesla skiftar kontakt i bilen.  Det er igrunn heilt uinteressant kva ein eventuell CCS-kontakt skal gjere på ein Superladar, sidan ingen bilar kan bruke han.

Øyvind.h

Så konklusjonen er at etter 2017 må Tesla henge på CCS kabler på sine ladere. Dette har ingenting med betalingsmodellen å gjøre, så kablene henges opp til pynt.

Direktivet har ingen innvirkning på brukernes opplevelse av Supercharger-nettverket.

I Europa har vi foreløpig to standarder for DC lading. Om man må levere en europeisk standard etter 2017 bør altså Tesla få godkjent sin som en tredje standard.

Porsche har allerede signalisert at de vil modifisere CCS standarden.
Tesla må modifisere standarden for å få nok amp fra en CCS løsning.

Noe jeg har glemt?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sturle: Det jeg skrev var at direktivets krav om ekstra CCS-kontakt gjelder Tesla (Teslas ladenettverk). Ikke at Tesla var nevnt ved navns nevnelse.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatFor det første betyr det ingenting hvem som man mener står bak, så lenge direktivet er opplest og vedtatt.

Omkamper kan alltid tas og hvem som står bak er da høyst vesentlig.

I utgangspunktet er diskusjonen helt lattelig da alle dagens biler og DC standarder og propietære løsninger har samme spenningsområde. Variasjonen ser ut til kun omfatte maksimal strøm der Tesla har det største trekket.

For noen hundrelapper i mikrokontollere og annen leamikk kan man fint alternere mellom de forskjellige "pistoler". Selv har jeg Chademo adapter til Teslaen som allerede er benyttet mange ganger. Synes det ofte er greit å lade på en Fortum hurtiglader mens jeg handler fremfor å måtte stoppe på en SC.
Fatter ikke at VW eiere ikke heller ber om et Chademo adapter fremfor å tro at de vil få innpass på Teslas SC nettverk. De vil jo få flere ladepunkt over natten enn hva spredtliggende SC kan tilby.

En liten adapter fra Chademo til CCS eller omvendt burde vært obligatorisk utstyr i kortrekkeviddeelbiler.

Et slikt adapter burde ikke veie mer enn en kilo og mindre i størrelse enn et brød.

Det hadde vært "vertikaldreperen" sin det, Rio  ;D ;D ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:51
Så konklusjonen er at etter 2017 må Tesla henge på CCS kabler på sine ladere. Dette har ingenting med betalingsmodellen å gjøre, så kablene henges opp til pynt.

Direktivet har ingen innvirkning på brukernes opplevelse av Supercharger-nettverket.

I Europa har vi foreløpig to standarder for DC lading. Om man må levere en europeisk standard etter 2017 bør altså Tesla få godkjent sin som en tredje standard.

Porsche har allerede signalisert at de vil modifisere CCS standarden.
Tesla må modifisere standarden for å få nok amp fra en CCS løsning.

Noe jeg har glemt?

Vi får satse på at Elon Musk er fornuftig nok til at CCS-kablene kan brukes av biler med CCS-kontakter.

Ja, en CCS 2.0 vil være bra. Sannsynligvis høyere spenning, og forhåpentligvis implementeres autentisering.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Klart kablene kan brukes. Men det forutsetter jo kjøp av tilgang. Og andre produsenter ønsker tilsynelatende ikke samme sømløse brukeropplevelse for bileiere, så det spørs om noen kjøper seg inn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Du kan drømme om at tesla skal sponse VW verdens største svindler organisasjon skal få lure flere. Nei det kommer ikke til å skje - heller at VW går konkurs og med den direktivet til EU og CCS pluggen. Større sansynlighet det - enda har de ikke fått klarhet i hvor mange milliarder de må ut med erstatning. Og nasjonene står i kø med krav.

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. desember 2015, klokken 19:56

Omkamper kan alltid tas og hvem som står bak er da høyst vesentlig.

I utgangspunktet er diskusjonen helt lattelig da alle dagens biler og DC standarder og propietære løsninger har samme spenningsområde. Variasjonen ser ut til kun omfatte maksimal strøm der Tesla har det største trekket.

For noen hundrelapper i mikrokontollere og annen leamikk kan man fint alternere mellom de forskjellige "pistoler". Selv har jeg Chademo adapter til Teslaen som allerede er benyttet mange ganger. Synes det ofte er greit å lade på en Fortum hurtiglader mens jeg handler fremfor å måtte stoppe på en SC.
Fatter ikke at VW eiere ikke heller ber om et Chademo adapter fremfor å tro at de vil få innpass på Teslas SC nettverk. De vil jo få flere ladepunkt over natten enn hva spredtliggende SC kan tilby.

En liten adapter fra Chademo til CCS eller omvendt burde vært obligatorisk utstyr i kortrekkeviddeelbiler.

Et slikt adapter burde ikke veie mer enn en kilo og mindre i størrelse enn et brød.

Det hadde vært "vertikaldreperen" sin det, Rio  ;D ;D ;D

Ingenting med CHAdeMO veier mindre enn 1 kg! :D

Jeg tror heller ikke at det er så mange VW-eiere som ivrer etter tilgang til Teslas nettverk.

Dog er jeg selvsagt enig med deg at hele denne problemstillingen er tåpelig - det går fint å velge en standard.

I Norge har så godt som alle CHAdeMO-ladere også CCS, og omvendt, med få unntak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA