Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av storform, søndag 25. oktober 2015, klokken 12:16

« forrige - neste »

Larser

Leser om tesla som det skulle vært en Gud. Utenom lang rekkevidde og kraftige motorer! Hvor er den grensesprengende teknologien som en ikke finner i en e-golf, leaf eller i3? Viss det er brukergrensesnittet på kjørecomputer/media/kjøreinnstillinger så er ikke det ny teknologi bare en annen måte å bruke det på!

Spinner

Sitat fra: Larser på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 01:56
Leser om tesla som det skulle vært en Gud. Utenom lang rekkevidde og kraftige motorer! Hvor er den grensesprengende teknologien som en ikke finner i en e-golf, leaf eller i3? Viss det er brukergrensesnittet på kjørecomputer/media/kjøreinnstillinger så er ikke det ny teknologi bare en annen måte å bruke det på!
Du tar bort to av de viktigste momentene ved TMS, og spør hva som gjør den bra? ::)
Det blir som å spørre (uten sammenligning forøvrig); Utenom sinnsyk toppfart og akselerasjon, hva gjør en Bugatti Veyron grensesprengende? Kraftig motor, DCT, AWD og mange HK er ikke nytt...

Larser

Ja å hva er egentlig veyron uten toppfarten? En vanlig bil!
Men som sagt en el motor er en el motor, fins formula  E også nå som er relativt hissig. Tesla sin motor og batteripakke er i praksis lik som i min I3 uten samme ytelse og kapasitet (med unntak av i vognkortet, hvor i3 har 125kw)
Så hvor er den grensesprengende teknologien? Viss dere tenker på iPaden i dashbordet så er det nytenkning ikke grensesprengende.

P85D

Kvalitet koster og veier, enkelt og greit.

Elektronikkbransjen lager komponenter som skal holde 5-10 år, deretter skal produktene resirkuleres og byttes ut. Ett ganske enkelt eksempel er kjøleskap. Ta ett kjøleskap fra 1950, det er antakelig like bra som for 50 år siden. Ett kjøleskap fra 2005 skrangler og bråker og må byttes om det ikke allerede er byttet.

Det samme gjelder biler. Min tidligere bil nr.2 var en Porsche fra 1990 tallet. Der er alle komponenter overdimmensjonerte, alle stag er justerbare (døråpnere, spjell til AC/varme, osv) og det er mulig å demontere og reparere stort sett alle komponenter. I nye biler er alle komponenter støpte, alle ledninger supertynne og alt er bygget lettest mulig for å gjøre bilene lettere og forbruket mindre. Fokus er ikke lengre slitestyrke og varighet.

Min erfaring er at BMW frem til nå antakelig er en av de merkene sammen med Porsche som har lagt mest vekt i slitestyrke og holdbarhet. Selv eldre biler av BMW og Porsche kan føles som nye.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

o.b.lix

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:29
Ja, Tesla er større og går lengre, men det betyr ikke at f. eks. Nissan er en dårligere kostruert bil, fordi man får 3 Leaf til prisen for 1 Tesla. Da forventer man jo også at den skal yte bedre.

Jeg må bare svare på denne, siden vi har både leaf og tesla:
Jo Leaf er dårligere konstruert bil - bl.a. utnytter den ikke at motor er liten, og mangler dermed frunk.

Den har  mer støy - alle sier tesla ikke er isolert, men da har de ikke kjørt leaf.
I tillegg mangler den el-seter med minne, stor skjerm til ryggekamera, TACC, autopilot, skiltgjenkjenning, 4-hjulstrekk osv.

Men til sitt bruk er leaf naturligvis helt grei, og er imponerende komfortabel. Men vil alltid bli nr 2...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Toonster

Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:23
Aner ikke hvor du vil med dette, men har likevel lyst å kommentere litt :)
Synes det ikke er på sin plass å sammenligne BMW i3 eller VW Golf med en Tesla - det er jo biler i forskjellige segmenter (da tenker jeg størrelse). Poenget mitt er altså: hadde BMW kommet med en 5 serie i EL-versjon så hadde den neppe vært noe billigere enn en Tesla Model S.

Jeg synes et er fint det som Tesla gjør, men det er overhodet ikke nødvendig å rakke ned på andre elbiler støtt og stadig. Det tjener ingen, bortsett fra eksosbilismen.

Ja, Tesla er større og går lengre, men det betyr ikke at f. eks. Nissan er en dårligere kostruert bil, fordi man får 3 Leaf til prisen for 1 Tesla. Da forventer man jo også at den skal yte bedre.

Ser ikke helt hvor du får min kommentar til å rakke ned på noe som helst. Alt jeg sa er at Tesla er en stor bil og faller dermed inn i kategorien "Storbil", mens Golf er en mindre bil som havner i "Liten mellomklasse". Bare dette som et utgangspunkt vil tilsi at det er en prisforskjell, og det er før man snakker om ytelse/kapasitet.

Når BMW kommer med en EL-utgave av sin 5-serie, vil den garantert koste ca det samme som en Tesla Model S. På lik linje som en Tesla Model 3 sannsynligvis vil koste rundt det samme som en Golf, når den kommer på markedet.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Toonster

Hehe, brukbart å se bort fra de to tingene som faktisk gjør Tesla Model S til den suksessen den er (rekkevidde og motor). Hvis du anser dette som lite grensesprengende, bør du spørre deg selv om hvorfor ingen andre produsenter har levert noe i nærheten i løpet av de siste 3 årene.
2021 - Model 3 LR

Øyvind.h

Ok. Jeg ser min kommentar om at kjøperen måtte påregne flere verkstedsbesøk enn ved kjøp av en tysker medførte en lang avsporing med argumenter for og imot. Beklager dette :D
Mitt poeng var at han måtte regne med flere verkstedsbesøk slik at han ikke ble skuffet dersom de inntreffer, uten at det dermed er sagt at det vil bli slik i praksis. Vi har alle hørt om ekstreme tilfeller med diverse tyske biler, sågar eid noen?
Jeg har selv variabel erfaring med en Golf med en del småfeil. Passaten derimot var det lite tull med (baklukeåpner og webasto er det jeg kommer på i farten over 2 år). Beste bilen familien har hatt var en 9-5 som var helt feilfri frem til den ble solgt ved 140.000km.
Vi kan alle dra ekstreme tilfeller opp av hatten. For Teslas del virker det derimot som om det er tettere mellom tilfellene, og Tesla viser at de lærer i et sakte tempo (en del ting forbedres, en del ting har samme feil etter tre års produksjon).
Jeg ser ikke noe poeng med å bagatellisere de til dels store feilene Tesla har levert. De er lite relevante i det lange løp, selv om de er skadelige for omdømme. At de må lage 10 revisjoner av DU før de finner et design som holder medfører at de lærer mye på veien, skader omdømmet, bruker masse penger til dels unødvendig og forsinker sine langsiktige mål. Personlig kan jeg leve med redusert omdømme og forsinket fremdrift, selv om det hadde vært best om de produserte noe helt feilfritt og perfekt fra dag 1. Jeg kommer uansett aldri noen sinne til å kjøpe noe annet enn elbil med god rekkevidde igjen.

Mitt poeng var uansett at faren min bør regne med flere feil på Teslaen så han ikke blir skuffet. Det bør ikke være noen tvil om at Tesla ikke er blant de beste i klassen. Foreløpig etter noen måneders bruk/snaut 10.000km er 0 feil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Det er ingen forbruker som kjøper bil for at den skal stå på verksted.
Selv ikke ved kjøp fra Tesla som er bare et par år gammel bilprodusent.....og ditt og datt....

Forbrukeren ønsker seg en bil som fungerer med de lovede egenskaper på salgstidspunktet.
Og til nød en service en gang i blant.

Forbruker må kunne forvente å få dette. Og alt av verkstedbesøk/service utover dette vil telle i negativ retning.

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:17

Jeg må bare svare på denne, siden vi har både leaf og tesla:
Jo Leaf er dårligere konstruert bil - bl.a. utnytter den ikke at motor er liten, og mangler dermed frunk.

Den har  mer støy - alle sier tesla ikke er isolert, men da har de ikke kjørt leaf.
I tillegg mangler den el-seter med minne, stor skjerm til ryggekamera, TACC, autopilot, skiltgjenkjenning, 4-hjulstrekk osv.

Men til sitt bruk er leaf naturligvis helt grei, og er imponerende komfortabel. Men vil alltid bli nr 2...

Vi har også begge deler og sånn bortsett fra manglende DAB-støtte er det kjøreegenskapene jeg er minst fornøyd med i Leafen. Den hopper og spretter over humper, f.eks ved en broskjøt jeg kjører over i sving virker det som om bilen flytter seg 20-30cm sideveis. Teslaen ligger som støpt på veien samme sted. Kjøres Leafen litt fort over en fartshump duver den i lang tid etterpå. Og om man tråkker litt hardt på pedalen når man skal kjøre inn på en vei er det torque-steer av en annen verden. Må holde ganske så hardt i rattet for å hindre at den drar i grøfta eller over i motsatt kjørebane.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rio

Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:15Ser ikke helt hvor du får min kommentar til å rakke ned på noe som helst. Alt jeg sa er at Tesla er en stor bil og faller dermed inn i kategorien "Storbil", mens Golf er en mindre bil som havner i "Liten mellomklasse". Bare dette som et utgangspunkt vil tilsi at det er en prisforskjell, og det er før man snakker om ytelse/kapasitet.

Når BMW kommer med en EL-utgave av sin 5-serie, vil den garantert koste ca det samme som en Tesla Model S. På lik linje som en Tesla Model 3 sannsynligvis vil koste rundt det samme som en Golf, når den kommer på markedet.

Jeg kommenterte slike kommentarer:

SitatDe har heller ikke laget en elbil som rekker TMS til nedre felgkant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:17

Hehe, brukbart å se bort fra de to tingene som faktisk gjør Tesla Model S til den suksessen den er (rekkevidde og motor). Hvis du anser dette som lite grensesprengende, bør du spørre deg selv om hvorfor ingen andre produsenter har levert noe i nærheten i løpet av de siste 3 årene.

Er ikke det åpenbart, da?

For det første har Tesla den delen av markedet, og for det andre så er VW, Nissan osv lagt opp til masseproduksjon - altså, biler til priser som er interessante for folk flest. Nissan har solgt nesten 200 000 elbiler. Det er faktisk også en revolusjon.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Larser

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:26
Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:17

Er ikke det åpenbart, da?

For det første har Tesla den delen av markedet, og for det andre så er VW, Nissan osv lagt opp til masseproduksjon - altså, biler til priser som er interessante for folk flest. Nissan har solgt nesten 200 000 elbiler. Det er faktisk også en revolusjon.
Tror vi deler samme syn, Rio.

Poenget er at det ikke er grensesprengende med masse batteri, BMW kunne nok lagt en 7 serie el bil med 1000km rekkevidde og Nissan en leaf med 700 med ingen av dem har gått inn for det alternativet! Nytenking er ordet ikke grensesprengende.

Muffinman

Tror det ville blitt dårlig med plass til folk i en Leaf lastet med batterier nok til 700km rekkevidde gitt...

Toonster

At noen her mener at Nissan og VW bare gir Tesla fritt spillerom i sin klasse, fordi de andre satser mer på volum biler synes jeg bare er helt utrolig. Virker som dere tror at alle kan bare slå på en bryter å levere biler med samme ytelser/egenskaper som Model S!

Model S er bilen som skal finansiere Tesla sitt eventyr, neste modell ut er Model X og til syvende og sist har utviklingen gått så bra (for Tesla) at de lanserer en mindre bil (Model 3) med tilnærmet ytelser som Model S (og til prisen av en Golf). Hvis noen helt seriøst mener at andre bilprodusenter er fullstendig klar over denne planen og bare lar de holde på med sitt, må jeg innrømme at jeg stusser litt.
2021 - Model 3 LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA