Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:12
Ikke glem at dette også stemmer for de andre elbilene som selges i Norge. Om Leaf, e-Golf osv fikk 100k i avgifter, så ville nok salget vært nærmere 1% enn 20%, akkurat som i utlandet.
Riktig det!
Men pga progressiviteten i subsidiene kunne staten ha spart milliarder på å yte et fast beløp uansett bilpris
og like fullt ha oppnådd minst samme salg som idag av samtlige elbiler på markedet unntatt luksusdoninger.

Dette ville også ha forlenget perioden staten hadde finansiell evne til å subsidiere elbilsektoren.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:53Det er også verdt å huske på at Tesla ser for seg å produsere 500 000 biler i året. Verdensproduksjonen av biler er ca 60 til 70 millioner i året, så det er neppe noe som gjør at VW, Nissan og de andre ligger våken om natten.
Det er 500k produksjon per år i 2020. 2025 kanskje 1 million? 2030 kanskje 2 millioner? 2050 kanskje 20 millioner?

Men jeg tror du har rett i at de tradisjonelle bilprodusentene ikke trenger ha helt enormt med frykt, så lange de fokuserer på å lage konkurrenter til Model 3. Målet til Tesla er å tvinge de tradisjonelle bilprodusentene til å satse på elbiler, om de ikke gjør det så kommer Tesla til å gjøre det for de. Etter hvert (når målet er oppnådd) vil nok dette målet endre seg til å være en mer tradisjonell bilprodusent som forsøker å ta størst mulig markedsandel, men dette skjer nok ikke før Musk trekker seg tilbake. Tesla kan leve fint med å produsere noen millioner elbiler i året.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

TM må som alle nystartere kjøpe seg ekspertise ved å lokke til seg nøkkelpersoner fra eksisterende firmaer.
De (Eller er det kun han i dette tilfellet?) har øyensynlig valgt å kjøpe topp kvalitet mht ytelse og gjennomsnittlig mht driftsikkerhet og feilprosent.

Dette er nødvendigvis en bevisst prioritering som er den motsatte av den jeg setter pris på.
Hadde mer enn gjerne sett noen reliability hakk opp betalt med noen flere aksellerasjonsekunder.

BTW
Verdensproduksjonen av personbiler er ikke 60-70 millioner, men 100.
Og totalt antall er temmelig nær en milliard.

Andelen elbiler solgt nærmer seg i N 20% og økende.
I USA under 1% og stagnerende.
I verden 0,1%.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:26Riktig det!
Men pga progressiviteten i subsidiene kunne staten ha spart milliarder på å yte et fast beløp uansett bilpris
og like fullt ha oppnådd minst samme salg som idag av samtlige elbiler på markedet unntatt luksusdoninger.

Dette ville også ha forlenget perioden staten hadde finansiell evne til å subsidiere elbilsektoren.
Danmarks nye regler er ikke noe å se opp til. Det er en helt tullete måte å straffe de velstående på bekostning av miljøet.

Så klart, det man kunne innføre er mva på elbilene, med 50k i fradrag. Da ville en Leaf til 200k ha null avgifter og en Model S til 700k ha 125k i avgifter. Da dekker man stort sett det faktiske avgiftstapet til staten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:21
Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:49Jeg skriver IKKE at de ikke "ønsker EL-bil teknologien", men at de har en annen STRATEGI for sin elbilsatsing enn Tesla. De har startet med små/mellomklasse-biler, og mtp. at de selger 90% av elbilene i Norge, så virker det som en smart strategi, ikke sant?
Tja, det kan man diskutere. Tesla er i dag verdens største elbilprodusent målt i kWh batterikapasitet. De er også det selskapet som bringer inn mest penger på elbiler. 25% margin, 50k biler per år, ca 100k USD per bil, det blir 1,25 mrd USD. Leaf har kanskje 10% margin (om de i det hele tatt tjener penger), 100k biler per år, ca 35k USD i snitt, altså 350 mill USD.

Om Tesla skulle lansert en bil som Leaf så ville de rett og slett ikke tjent nok penger, og de ville heller ikke kunnet skalere opp batteriproduksjonen til like stor grad slik at de kunne lansert Model 3 med god rekkevidde og lav pris. Tesla har i mitt syn valgt helt riktig strategi.

Joda, de har riktig stategi for Tesla, men det betyr ikke at andres strategi er feil. Andres strategier kan da være gode for dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 09:31Joda, de har riktig stategi for Tesla, men det betyr ikke at andres strategi er feil. Andres strategier kan da være gode for dem.
Jeg kan være enig med det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

weld77

De store bilprodusentene driver ikke med elbil for å tjene penger på det. Det er en liten fjert i deres totale omsetning - Volkswagen selger vel en 10-11 millioner biler pr. år. Salg av e-Golf of e-up merkes knapt, men de bygger ekspertise og erfaring og er bedre rustet til å omstille seg dersom elbil skulle bli Det Neste Store i bilbransjen. For Tesla er det annerledes - de er en ren elbil produsent og må gå all-inn på elbil

cirys1

Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:51
De store bilprodusentene driver ikke med elbil for å tjene penger på det. Det er en liten fjert i deres totale omsetning - Volkswagen selger vel en 10-11 millioner biler pr. år. Salg av e-Golf of e-up merkes knapt, men de bygger ekspertise og erfaring og er bedre rustet til å omstille seg dersom elbil skulle bli Det Neste Store i bilbransjen. For Tesla er det annerledes - de er en ren elbil produsent og må gå all-inn på elbil

Utifra hva jeg har lest, så har de store bilmerkene en elbil i sitt utvalg kun får og få ned det totale utslippet. Bilprodusentene blir målt på totaltutslipp på hele sin bilpark, derfor får de "mer å gå på" med en elbil i produksjonslinjen. Som du sier så er elbil et nisjeprodukt, de selger knapt av det derfor tror jeg ikke de er interessert i og videreutvikle dem noe særlig heller, de vill nok nødig at de skal overgå fossilene deres.

weld77

Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:13

Utifra hva jeg har lest, så har de store bilmerkene en elbil i sitt utvalg kun får og få ned det totale utslippet. Bilprodusentene blir målt på totaltutslipp på hele sin bilpark, derfor får de "mer å gå på" med en elbil i produksjonslinjen. Som du sier så er elbil et nisjeprodukt, de selger knapt av det derfor tror jeg ikke de er interessert i og videreutvikle dem noe særlig heller, de vill nok nødig at de skal overgå fossilene deres.

Har også sett det samme hevdet - uansett er det en ikke veldig original strategi å ha et utvalg / vite hvordan man lager små elbiler som kan kjøre langt nok til å dekke folks faktiske småkjøring og som er kjekk å ha i urbane miljøer og andre steder hvor det er / kan komme restriksjoner på "vanlige" biler. Langrekkevidde elbiler er et annet ballgame og der finnes som kjent kun Tesla. Andre har noen konseptbiler og noe på tegnebrettet, men om de noensinne ser dagens lys gjenstår å se.

Om elbiler kun utgjør noen små prosent av verdens bilsalg så blir det ganske mange enheter av det.

Amoss

Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:13
Utifra hva jeg har lest, så har de store bilmerkene en elbil i sitt utvalg kun får og få ned det totale utslippet. Bilprodusentene blir målt på totaltutslipp på hele sin bilpark, derfor får de "mer å gå på" med en elbil i produksjonslinjen. Som du sier så er elbil et nisjeprodukt, de selger knapt av det derfor tror jeg ikke de er interessert i og videreutvikle dem noe særlig heller, de vill nok nødig at de skal overgå fossilene deres.

Som noen påpekte litt lengre opp i tråden her, så har "de andre" produsentene en "annen" strategi for sin elbil-satsning enn den Tesla har. Hva denne strategien egentlig er vet vi nok lite om, men for meg ser det ut som om de fleste (inklusive VAG - i alle fall frem til nå) er noe ala "Joda, vi vet at vi før eller siden må over på eldrift på hele flåten. Men dette er noe vi ønsker å utsette så lenge som mulig, og lar oss dra hylende og skrikende baklengs etter føttene inn i elbilverden. I mellomtiden leverer vi så lite og marginalt som mulig, og kan bruke det til å slå oss på brystet og skryte av en «elbilstrategi» som merkesreligiøse tilhengere kan bruke som argument mot andre merker med en reell strategi."
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:33
Så klart, det man kunne innføre er mva på elbilene, med 50k i fradrag. Da ville en Leaf til 200k ha null avgifter og en Model S til 700k ha 125k i avgifter.
JA, bedre enn i dag.
MEN samme avgifter som fossilene med fradrag 100 ville være enda bedre.
DA vil en eUP bli tilnærmet gratis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:51
De store bilprodusentene driver ikke med elbil for å tjene penger på det. Det er en liten fjert i deres totale omsetning - Volkswagen selger vel en 10-11 millioner biler pr. år. Salg av e-Golf of e-up merkes knapt, men de bygger ekspertise og erfaring og er bedre rustet til å omstille seg dersom elbil skulle bli Det Neste Store i bilbransjen. For Tesla er det annerledes - de er en ren elbil produsent og må gå all-inn på elbil

Også enig.

Derfor er det egentlig positivt og imponerende at de har "hengt elbilflagget" på Golf, som må være deres mest populære modell. De kunne tatt Bora, eller Vento, eller lignende som ingen hadde hørt om, og laget elbil av den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:33
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:26Riktig det!
Men pga progressiviteten i subsidiene kunne staten ha spart milliarder på å yte et fast beløp uansett bilpris
og like fullt ha oppnådd minst samme salg som idag av samtlige elbiler på markedet unntatt luksusdoninger.

Dette ville også ha forlenget perioden staten hadde finansiell evne til å subsidiere elbilsektoren.
Danmarks nye regler er ikke noe å se opp til. Det er en helt tullete måte å straffe de velstående på bekostning av miljøet.

Så klart, det man kunne innføre er mva på elbilene, med 50k i fradrag. Da ville en Leaf til 200k ha null avgifter og en Model S til 700k ha 125k i avgifter. Da dekker man stort sett det faktiske avgiftstapet til staten.

Lurer på om en støtte "per kWh" kunne vært noe i fremtiden. Da støttet man langdistansebiler, uten at el-Maserati med 15 kWh batteripakke nødvendigvis ble helt fritatt for alt. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 17:42
Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:51
De store bilprodusentene driver ikke med elbil for å tjene penger på det. Det er en liten fjert i deres totale omsetning - Volkswagen selger vel en 10-11 millioner biler pr. år. Salg av e-Golf of e-up merkes knapt, men de bygger ekspertise og erfaring og er bedre rustet til å omstille seg dersom elbil skulle bli Det Neste Store i bilbransjen. For Tesla er det annerledes - de er en ren elbil produsent og må gå all-inn på elbil

Også enig.

Derfor er det egentlig positivt og imponerende at de har "hengt elbilflagget" på Golf, som må være deres mest populære modell. De kunne tatt Bora, eller Vento, eller lignende som ingen hadde hørt om, og laget elbil av den.

Fordi Golf har vært bestselger i 40 år, nå fikk de til begge deler på en plattform, men allikevel så selger de så og si ingen e-golf i den store sammenhengen..

Rio

Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:13
Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:51
De store bilprodusentene driver ikke med elbil for å tjene penger på det. Det er en liten fjert i deres totale omsetning - Volkswagen selger vel en 10-11 millioner biler pr. år. Salg av e-Golf of e-up merkes knapt, men de bygger ekspertise og erfaring og er bedre rustet til å omstille seg dersom elbil skulle bli Det Neste Store i bilbransjen. For Tesla er det annerledes - de er en ren elbil produsent og må gå all-inn på elbil

Utifra hva jeg har lest, så har de store bilmerkene en elbil i sitt utvalg kun får og få ned det totale utslippet. Bilprodusentene blir målt på totaltutslipp på hele sin bilpark, derfor får de "mer å gå på" med en elbil i produksjonslinjen. Som du sier så er elbil et nisjeprodukt, de selger knapt av det derfor tror jeg ikke de er interessert i og videreutvikle dem noe særlig heller, de vill nok nødig at de skal overgå fossilene deres.

Kan vi ikke kutte ut all denne tåpelige konspirasjonstankegangen?

Hvorfor skulle de ikke være like glade for å selge biler med elektrisk drivlinje, som diesel-drivlinje, eller bensin-drivlinje?

Elbil er et nisjeprodukt fordi det er nytt, og fordi batterikjemien ikke er moden enda. Batterier er for dyre, for store og for tunge. Det er problemet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA