Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. oktober 2015, klokken 13:08
Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:13
Utifra hva jeg har lest, så har de store bilmerkene en elbil i sitt utvalg kun får og få ned det totale utslippet. Bilprodusentene blir målt på totaltutslipp på hele sin bilpark, derfor får de "mer å gå på" med en elbil i produksjonslinjen. Som du sier så er elbil et nisjeprodukt, de selger knapt av det derfor tror jeg ikke de er interessert i og videreutvikle dem noe særlig heller, de vill nok nødig at de skal overgå fossilene deres.

Som noen påpekte litt lengre opp i tråden her, så har "de andre" produsentene en "annen" strategi for sin elbil-satsning enn den Tesla har. Hva denne strategien egentlig er vet vi nok lite om, men for meg ser det ut som om de fleste (inklusive VAG - i alle fall frem til nå) er noe ala "Joda, vi vet at vi før eller siden må over på eldrift på hele flåten. Men dette er noe vi ønsker å utsette så lenge som mulig, og lar oss dra hylende og skrikende baklengs etter føttene inn i elbilverden. I mellomtiden leverer vi så lite og marginalt som mulig, og kan bruke det til å slå oss på brystet og skryte av en «elbilstrategi» som merkesreligiøse tilhengere kan bruke som argument mot andre merker med en reell strategi."

Et lite tips: Nissan har solgt langt over dobbelt så mange biler som Tesla, de er nesten feilfrie, de har totalt kjørt mer enn Tesla. Nissan har hatt sin egen batterifabrikk i flere år, de har nye modeller på programmet, og de satser tungt på infrastruktur (V2G, osv.) rundt dette.

Denne konstante "dissingen" av konkurrenter som selger flere og billigere biler er bare tåpelig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 17:48
Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 17:42
Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 10:51
De store bilprodusentene driver ikke med elbil for å tjene penger på det. Det er en liten fjert i deres totale omsetning - Volkswagen selger vel en 10-11 millioner biler pr. år. Salg av e-Golf of e-up merkes knapt, men de bygger ekspertise og erfaring og er bedre rustet til å omstille seg dersom elbil skulle bli Det Neste Store i bilbransjen. For Tesla er det annerledes - de er en ren elbil produsent og må gå all-inn på elbil

Også enig.

Derfor er det egentlig positivt og imponerende at de har "hengt elbilflagget" på Golf, som må være deres mest populære modell. De kunne tatt Bora, eller Vento, eller lignende som ingen hadde hørt om, og laget elbil av den.

Fordi Golf har vært bestselger i 40 år, nå fikk de til begge deler på en plattform, men allikevel så selger de så og si ingen e-golf i den store sammenhengen..

Nei, men det er ikke noen "konspirasjon" bak det. Det skyldes jo enkelt og greit at batterikjemien ikke er god nok enda. Selvsagt kan man stappe masse tunge batterier i en bil, men da blir jo kostnaden som for en Tesla, og det ønsker de begripeligvis ikke.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 17:52
Et lite tips: Nissan ...

Ja, Renault/Nissan er unntaket fra det jeg skrev over.

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 17:52
Denne konstante "dissingen" av konkurrenter som selger flere og billigere biler er bare tåpelig.

Jeg "disser" ikke noen konkurrenter. Jeg "disser" fabrikanter som har hatt 40 år på seg til å komme opp med ett reelt alternativ til fossildrift av bilene sine uten å ha klart det. Skulle de klare det så skal jeg applaudere.

Men jeg står i alle fall for hva jeg "disser", gjør du?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tuxedo

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:19
Jeg "disser" ikke noen konkurrenter. Jeg "disser" fabrikanter som har hatt 40 år på seg til å komme opp med ett reelt alternativ til fossildrift av bilene sine uten å ha klart det. Skulle de klare det så skal jeg applaudere.
Hvorfor skulle de ha gjort det?  De 30 første av de førti årene har de jo hatt null økonomiske insentiver til å gå løs på noe slikt.  Det er først de siste 10 årene at batteriteknologien har kommet såpass langt at dette er i nærheten av å være økonomisk forsvarlig for en bilprodusent.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Rio

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Amoss på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:19
Jeg "disser" ikke noen konkurrenter. Jeg "disser" fabrikanter som har hatt 40 år på seg til å komme opp med ett reelt alternativ til fossildrift av bilene sine uten å ha klart det. Skulle de klare det så skal jeg applaudere.
Hvorfor skulle de ha gjort det?  De 30 første av de førti årene har de jo hatt null økonomiske insentiver til å gå løs på noe slikt.  Det er først de siste 10 årene at batteriteknologien har kommet såpass langt at dette er i nærheten av å være økonomisk forsvarlig for en bilprodusent.

VW produserte jo ca 300 elbiler på midten av 90-tallet (søk på "CityStromer" på Google), men batterikjemien dengang var ikke god nok. Det går noen av disse bilene fredeles i Norge - med ny batterikjemi så får de opptil 200 km rekkevidde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

#98
Kan si hva man vil, men Tesla har fader meg tatt resten av bransjen på senga.

De fleste andre produsenter har med vilje sett en annen veg, med egne intensiver fra oljebransjen.

Nå har verden endret seg, og de fleste er enige om at man må utvikle grønne alternativer og da er EL-bil et av satsingsområdene de aller fleste kommer til å gå for. Spesielt nå som VW konsernet ble tatt med buksa nede ved å måtte jukse med utslipp for å produsere motorer som er "grønne" nok.

På denne måten har bransjen selv sluppet inn en ny aktør, som muligens kan blir en "game-changer" på nivå med Apple/Android vs Nokia. De som velger å gå halvhjertet inn for den nye teknologien vil forsvinne, mens de som kan omstille seg vil overleve. Det har både VW, Volvo, Mercedes og andre sett, og et resultat av det er at strategien deres har endret seg det siste året.

Ser at Nissan har gjort mye av grov arbeidet i forhold til elbil, de har på mange måter varmet opp markedet for at Tesla faktisk kunne få et fotfeste. Men å si at elbiler ikke har fremtid fordi bilene blir for tunge og batterikjemien ikke er god nok, er i beste fall sagt mot bedre viten. Tesla har vist at man kan produsere biler som holder mtp rekkevidde, de forsker videre på bedre batteripakker, bygger ny fabrikk. Tenk når de svære produsentene vrir om sine ressurser til forksning på EL-bil istedenfor diesel på steroider - tipper det kommer rivende utvikling ganske så fort!

Tuxedo

Sitat fra: Toonster på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:01
Men å si at elbiler ikke har fremtid fordi bilene blir for tunge og batterikjemien ikke er god nok, er i beste fall sagt mot bedre viten. Tesla har vist at man kan produsere biler som holder mtp rekkevidde, de forsker videre på bedre batteripakker, bygger ny fabrikk. Tenk når de svære produsentene vrir om sine ressurser til forksning på EL-bil istedenfor diesel på steroider - tipper det kommer rivende utvikling ganske så fort!
Det er vel ingen her i tråden som har sagt at elbiler ikke har en fremtid?  Det noen har sagt er at de tradisjonelle bilprodusentene har vært tilbakeholdne med storstilt masseproduksjon av elbiler fordi de foreløpig ikke ser en tilfredsstillende økonomisk logikk i det (for liten etterspørsel etter biler som blir for dyre i forhold til rekkevidde, på de aller fleste markeder i verden).  På verdensbasis vil Model S fremdeles forbli en bil for de (rike) få og spesielt interresserte.  Men at fremtidens teknologiske utvikling kan snu situasjonen på hodet er det vel få som tviler på.  Og da tipper jeg en del av dagens tradisjonelle bilprodusenter kaster seg rundt uten å bli svimmel.  De har nok allerede mye artig på tegneblokken.  Så blir de resterende igjen i startblokken og går konk.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Toonster

Beklager, jeg dro til litt ekstra kanskje. Utgangspunktet var denne:
"Elbil er et nisjeprodukt fordi det er nytt, og fordi batterikjemien ikke er moden enda. Batterier er for dyre, for store og for tunge. Det er problemet."

For å få endret på dette problemet, kreves det satsing og forsking - akkurat hva Tesla gjør!

Takket være en liten VW skandale, vil man nok se at det er flere som må gjøre akkurat det samme.
Utfordringen er jo at det er svære konsern som ikke er rustet til denne omveltningen over natten. I en overgang vil nok disse produsentene spy ut hybrider med doble drivlinjer og banke seg på brystet - men dagen der de må gjøre valget å kutte ut fossil drivlinjen vil komme, og den vil være utfordrerne (i forhold til egen organisasjon og muligens samfunnet)

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:01
Kan si hva man vil, men Tesla har fader meg tatt resten av bransjen på senga.

De fleste andre produsenter har med vilje sett en annen veg, med egne intensiver fra oljebransjen.

Nå har verden endret seg, og de fleste er enige om at man må utvikle grønne alternativer og da er EL-bil et av satsingsområdene de aller fleste kommer til å gå for. Spesielt nå som VW konsernet ble tatt med buksa nede ved å måtte jukse med utslipp for å produsere motorer som er "grønne" nok.

På denne måten har bransjen selv sluppet inn en ny aktør, som muligens kan blir en "game-changer" på nivå med Apple/Android vs Nokia. De som velger å gå halvhjertet inn for den nye teknologien vil forsvinne, mens de som kan omstille seg vil overleve. Det har både VW, Volvo, Mercedes og andre sett, og et resultat av det er at strategien deres har endret seg det siste året.

Ser at Nissan har gjort mye av grov arbeidet i forhold til elbil, de har på mange måter varmet opp markedet for at Tesla faktisk kunne få et fotfeste. Men å si at elbiler ikke har fremtid fordi bilene blir for tunge og batterikjemien ikke er god nok, er i beste fall sagt mot bedre viten. Tesla har vist at man kan produsere biler som holder mtp rekkevidde, de forsker videre på bedre batteripakker, bygger ny fabrikk. Tenk når de svære produsentene vrir om sine ressurser til forksning på EL-bil istedenfor diesel på steroider - tipper det kommer rivende utvikling ganske så fort!

Det du beskriver er i beste fall en ekstrem "religiøs" versjon av virkeligheten.

Ingen sier at elbiler ikke har noen fremtid. Jeg tror at om relativt få år vil nær 100% av nye biler være elbiler.

For at det skal skje må batteripriser, vekt og volum ned. Det skjer, men det tar tid.

Og VW og Mercedes produserte elbiler mens Elon Musk brukte bleier. Jeg har stor respekt for det arbeidet han har gjort, men han er på ingen måte den eneste som jobber med dette.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:13
Sitat fra: Toonster på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:01
Men å si at elbiler ikke har fremtid fordi bilene blir for tunge og batterikjemien ikke er god nok, er i beste fall sagt mot bedre viten. Tesla har vist at man kan produsere biler som holder mtp rekkevidde, de forsker videre på bedre batteripakker, bygger ny fabrikk. Tenk når de svære produsentene vrir om sine ressurser til forksning på EL-bil istedenfor diesel på steroider - tipper det kommer rivende utvikling ganske så fort!
Det er vel ingen her i tråden som har sagt at elbiler ikke har en fremtid?  Det noen har sagt er at de tradisjonelle bilprodusentene har vært tilbakeholdne med storstilt masseproduksjon av elbiler fordi de foreløpig ikke ser en tilfredsstillende økonomisk logikk i det (for liten etterspørsel etter biler som blir for dyre i forhold til rekkevidde, på de aller fleste markeder i verden).  På verdensbasis vil Model S fremdeles forbli en bil for de (rike) få og spesielt interresserte.  Men at fremtidens teknologiske utvikling kan snu situasjonen på hodet er det vel få som tviler på.  Og da tipper jeg en del av dagens tradisjonelle bilprodusenter kaster seg rundt uten å bli svimmel.  De har nok allerede mye artig på tegneblokken.  Så blir de resterende igjen i startblokken og går konk.

Nettopp.

Model S er jo flott for å vise et fungerende konsept, men det er jo ikke noen bil for "massene". Det er det Nissan (bl.a.) som produserer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:55Model S er jo flott for å vise et fungerende konsept, men det er jo ikke noen bil for "massene". Det er det Nissan (bl.a.) som produserer.
Leaf er heller ikke en bil for massene. Den er billigere, men den er også dårligere. Dermed er salget ikke spesielt høyt for verken Model S eller Leaf.

Det som trengs for en bil for massene er lav pris, god rekkevidde og brukbart med plass. Neste generasjon Leaf kan kanskje få til dette, men det kan hende at den første elbilen for massene blir Model 3, eller kanskje det vil drøye enda lengre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:03
Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:55Model S er jo flott for å vise et fungerende konsept, men det er jo ikke noen bil for "massene". Det er det Nissan (bl.a.) som produserer.
Leaf er heller ikke en bil for massene. Den er billigere, men den er også dårligere. Dermed er salget ikke spesielt høyt for verken Model S eller Leaf.

Det som trengs for en bil for massene er lav pris, god rekkevidde og brukbart med plass. Neste generasjon Leaf kan kanskje få til dette, men det kan hende at den første elbilen for massene blir Model 3, eller kanskje det vil drøye enda lengre.

Batteripakken på Leaf må selvsagt bli større, men det avhenger bare av batterikjemien.
Nå har de 30 kW; når man når 40-50 kW så har man dekket behovet for veldig mange i Europa og andre deler i verden.

Jeg gleder meg også til Teslas neste modell. De fortjener å "få det til". :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA