Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

toppi

Og da var Rio tilbake igjen med hakket i plata  :o
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: Larser på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 11:55

Tror vi deler samme syn, Rio.

Poenget er at det ikke er grensesprengende med masse batteri, BMW kunne nok lagt en 7 serie el bil med 1000km rekkevidde og Nissan en leaf med 700 med ingen av dem har gått inn for det alternativet! Nytenking er ordet ikke grensesprengende.

Ja, det er behagelig å være ateist! :)

Tesla skal ha kreditt for at de turde å satse slik de gjorde. Det er meget bra. De har laget en rendyrket elbil, og det er flott.

Dog er de to tingene som vanligvis fremheves med Tesla (mengde batterier og sprekt hurtigladenettverk) beklageligvis for Tesla to ting som er meget lette for konkurrentene å lage også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 12:02
Tror det ville blitt dårlig med plass til folk i en Leaf lastet med batterier nok til 700km rekkevidde gitt...

Selvsagt - da ville de vært nødt til å lage den større. Akkurat som en Model S.
Akkurat det er faktisk ikke noe problem.

Vanligvis er det langt vanskeligere å lage ting billige og små enn hvis man kan tillate seg å lage ting dyre og tunge. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:23
At noen her mener at Nissan og VW bare gir Tesla fritt spillerom i sin klasse, fordi de andre satser mer på volum biler synes jeg bare er helt utrolig. Virker som dere tror at alle kan bare slå på en bryter å levere biler med samme ytelser/egenskaper som Model S!

Model S er bilen som skal finansiere Tesla sitt eventyr, neste modell ut er Model X og til syvende og sist har utviklingen gått så bra (for Tesla) at de lanserer en mindre bil (Model 3) med tilnærmet ytelser som Model S (og til prisen av en Golf). Hvis noen helt seriøst mener at andre bilprodusenter er fullstendig klar over denne planen og bare lar de holde på med sitt, må jeg innrømme at jeg stusser litt.

Alle her vet hva Teslas plan er. Inkl. alle andre bilfabrikanter. :) Noen av oss har kjørt elbiler som VW tenkte ut for over 25 år siden (!).

Det virker dog at enkelte her ikke har tenkt tanken at andre fabrikanter ikke nødvendigvis ønsker det samme som Tesla. Og at andre fabrikanter også kan ha rett for seg og sine kunder. Så langt i denne måneden selger "de andre" over 90% av elbilene i Norge, så de fleste vil nok si at "de andre" har ganske mye rett. ;)

Du skriver jo at Tesla bruker Model S for å finansiere billigere biler. Vel, Nissan og VW har gått direkte til billigere biler. Nissan har solgt ca 200 000 Leaf. Både Nissan (som har hatt egen batterifabrikk i flere år) og VW har selvsagt også videreutviklet nyere batterier som kommer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: toppi på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:53
Og da var Rio tilbake igjen med hakket i plata  :o

Hvis du ikke kan være med andre så foreslår jeg du lar være! :)

På høfligst mulig vis.

Denne tråden handler om å "banne i kirken", så da får du akseptere ting du ikke er enig med. Eller la være å lese i tråden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

weld77

#65
Det er greit å huske på at i det store landet utlandet så er Tesla Model S en dyr bil. En svært dyr bil. Norge er det eneste landet i verden hvor den er "billig". Det vises greit i at ca hver 10. bil er solgt i en steinrøys med noen få millioner innbyggere. Omregnet til NOK koster en Model S i området rundt en million og oppover de fleste steder. Alternativene er særdeles mange og incentivene dårligere.

Salget av Tesla i Norge er drevet av en eneste ting: Ytelse i forhold til særavgifter. Uten dette hadde det rullet en liten håndfull av slike her i landet. På vei til og fra barnehagen i Oslo - en kjøretur på litt over 1km hver vei så ser jeg gjerne en 5-10 Model S på veien. Det er ikke fordi bilen er så fantastisk bra. Det er fordi andre biler er så himla dyre her i landet.

Jeg er storfornøyd med min Model S, det er ikke det, men jeg tviler på jeg hadde kjøpt den om jeg bodde i et land uten særavgifter på biler. Da ville prisen ligget relativt langt over hva jeg ville bruke på et transportmiddel. I Norge kommer man summa summarum ut i området rundt en ganske døll mellomklassebil om man ser det over noen år, så da blir det en bra deal.

Toonster

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:20
Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:23


Alle her vet hva Teslas plan er. Inkl. alle andre bilfabrikanter. :) Noen av oss har kjørt elbiler som VW tenkte ut for over 25 år siden (!).

Det virker dog at enkelte her ikke har tenkt tanken at andre fabrikanter ikke nødvendigvis ønsker det samme som Tesla. Og at andre fabrikanter også kan ha rett for seg og sine kunder. Så langt i denne måneden selger "de andre" over 90% av elbilene i Norge, så de fleste vil nok si at "de andre" har ganske mye rett. ;)

Du skriver jo at Tesla bruker Model S for å finansiere billigere biler. Vel, Nissan og VW har gått direkte til billigere biler. Nissan har solgt ca 200 000 Leaf. Både Nissan (som har hatt egen batterifabrikk i flere år) og VW har selvsagt også videreutviklet nyere batterier som kommer.

Det du skriver om at andre produsenter ikke ønsker EL-bil teknologien har du nok helt rett i også, og derfor har de ikke lagt sjelen sin i utviklingen på det området. Men de kan hoste opp en "enklere" variant (les:golf) om de vil/må. Nå har det jo blitt en vridning at produsentene og oljebransjen er i ferd med å miste litt av makta i forhold til teknologisk utvikling på dette området - noe VW skandalen understreker og ikke minst deres strategi fra nå av. Så produsentene er i ferd med å bli tvingt opp i et hjørne hvor fossilt må erstattes.

For at Tesla skal ta et kjempe grep om markedet må de til stadighet levere EL-biler som er bedre enn i det øvrige markedet. Model S har ingen konkurranse og det visste sannsynligvis Tesla - i tillegg visste de at ingen andre produsenter vil klare å komme med en konkurrent i løpet av nær fremtid (si 5-8 år fra lansering).

På denne tiden (hvis ting går etter planen) har man fått utviklet en Model 3 som er overlegen de andre på ytelse (først og fremst kjørelengde pr lading). Hvis Tesla klarer å komme opp med en bil i klassen Ford Mondeo, da begynner man å snakke om volum.

Et annet viktig poeng er jo at det ikke er bare å trykke på PLAY, så får du en bil man kan dytte en haug med batterier inn i. Alle disse produsentene må designe nye modeller som er tilpasset EL-verden (altså batteripakkene) - man kan ikke bare ta en VW og transformere den til en EL-bil.

At du til stadighet sammenligner Leaf og El-golf med Tesla, viser at du ikke skjønner hele poenget. Leaf er ingen konkurrent for Tesla - med eller uten fordeler. Men en Model 3 vil være det i fremtiden.

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:40

Det du skriver om at andre produsenter ikke ønsker EL-bil teknologien har du nok helt rett i også, og derfor har de ikke lagt sjelen sin i utviklingen på det området. Men de kan hoste opp en "enklere" variant (les:golf) om de vil/må. Nå har det jo blitt en vridning at produsentene og oljebransjen er i ferd med å miste litt av makta i forhold til teknologisk utvikling på dette området - noe VW skandalen understreker og ikke minst deres strategi fra nå av. Så produsentene er i ferd med å bli tvingt opp i et hjørne hvor fossilt må erstattes.

For at Tesla skal ta et kjempe grep om markedet må de til stadighet levere EL-biler som er bedre enn i det øvrige markedet. Model S har ingen konkurranse og det visste sannsynligvis Tesla - i tillegg visste de at ingen andre produsenter vil klare å komme med en konkurrent i løpet av nær fremtid (si 5-8 år fra lansering).

På denne tiden (hvis ting går etter planen) har man fått utviklet en Model 3 som er overlegen de andre på ytelse (først og fremst kjørelengde pr lading). Hvis Tesla klarer å komme opp med en bil i klassen Ford Mondeo, da begynner man å snakke om volum.

Et annet viktig poeng er jo at det ikke er bare å trykke på PLAY, så får du en bil man kan dytte en haug med batterier inn i. Alle disse produsentene må designe nye modeller som er tilpasset EL-verden (altså batteripakkene) - man kan ikke bare ta en VW og transformere den til en EL-bil.

At du til stadighet sammenligner Leaf og El-golf med Tesla, viser at du ikke skjønner hele poenget. Leaf er ingen konkurrent for Tesla - med eller uten fordeler. Men en Model 3 vil være det i fremtiden.

Jeg skriver IKKE at de ikke "ønsker EL-bil teknologien", men at de har en annen STRATEGI for sin elbilsatsing enn Tesla. De har startet med små/mellomklasse-biler, og mtp. at de selger 90% av elbilene i Norge, så virker det som en smart strategi, ikke sant?

Påstanden din om batterier faller på sin egen urimelighet: alle de store kan lage fantastiske biler (selv om det er med eksos), så det er neppe noen teknisk utfordring for noen av dem å lage en bil med plass til ekstra batterier. Det er virkelig ikke der problemet ligger. Problemet er at dersom de skal ha så mange batterier, så blir de like dyre som Tesla. Og det ønsker de ikke - heldigvis.

Og jo, mange (blant annet jeg) kjøpte Leaf/e-GOLF i stedet for Tesla. Tesla tapte i konkurransen fordi de var for dyre, og fordi det virker som om det er for mange problemer med dem.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:22
Det er greit å huske på at i det store landet utlandet så er Tesla Model S en dyr bil. En svært dyr bil. Norge er det eneste landet i verden hvor den er "billig". Det vises greit i at ca hver 10. bil er solgt i en steinrøys med noen få millioner innbyggere. Omregnet til NOK koster en Model S i området rundt en million og oppover de fleste steder. Alternativene er særdeles mange og incentivene dårligere.

Salget av Tesla i Norge er drevet av en eneste ting: Ytelse i forhold til særavgifter. Uten dette hadde det rullet en liten håndfull av slike her i landet. På vei til og fra barnehagen i Oslo - en kjøretur på litt over 1km hver vei så ser jeg gjerne en 5-10 Model S på veien. Det er ikke fordi bilen er så fantastisk bra. Det er fordi andre biler er så himla dyre her i landet.

Jeg er storfornøyd med min Model S, det er ikke det, men jeg tviler på jeg hadde kjøpt den om jeg bodde i et land uten særavgifter på biler. Da ville prisen ligget relativt langt over hva jeg ville bruke på et transportmiddel. I Norge kommer man summa summarum ut i området rundt en ganske døll mellomklassebil om man ser det over noen år, så da blir det en bra deal.

Det er interessant det du skriver.

Det blir også interessant å se når neste versjon av Tesla kommer, hvordan den står opp mot de fremtidige modellene og batteripakkene til Nissan, Leaf og de andre. Jeg håper Tesla gjør det bra (det fortjener de), men det blir nok en langt jevnere kamp.

Det er også verdt å huske på at Tesla ser for seg å produsere 500 000 biler i året. Verdensproduksjonen av biler er ca 60 til 70 millioner i året, så det er neppe noe som gjør at VW, Nissan og de andre ligger våken om natten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Bare for å ha sagt det, jeg tror på ingen måte at Tesla vil være en klar nr 1 på el-bil fronten for alltid.
Men jeg liker tanken og strategien de har valgt for å etablere seg som en produsent å regne med i fremtiden.

Men de store produsentene har mange hensyn å ta:
De er gift med oljebransjen:
- Stor krefter som jobber mot utvikling av elbiler, men bransjen kan godta biler som ikke er fullgode nr 1 biler eller hybride løsninger. Slik at miljøaspektet til en viss grad blir ivaretatt.
- Jeg finner det svært merkelig at det ikke i dag finnes hybrid-biler som ikke har mer rekkevidde på strøm (rundt 5 mil teoretisk)

Kompetanse på fossil biler:
- De har fantastisk mange ansatte som kan alt om fossil-biler
- De blir i ytterste konsekvens overflødig i en EL-bil satsing over natta.


Porsgrunn

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:20

Du skriver jo at Tesla bruker Model S for å finansiere billigere biler. Vel, Nissan og VW har gått direkte til billigere biler.

Nei.

De har bygd noen eksosbiler først som har bygd firmaene og lagt det finansielle grunnlaget. Denne veien var nok aldri et alternativ for Tesla.

Forskjellen på å bygge en bilprodusent fra ingenting og å starte et lite sideprosjekt i firmaer som allerede produserer 7-10 millioner biler i året burde være tydelig nok.

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:03
Bare for å ha sagt det, jeg tror på ingen måte at Tesla vil være en klar nr 1 på el-bil fronten for alltid.
Men jeg liker tanken og strategien de har valgt for å etablere seg som en produsent å regne med i fremtiden.

Men de store produsentene har mange hensyn å ta:
De er gift med oljebransjen:
- Stor krefter som jobber mot utvikling av elbiler, men bransjen kan godta biler som ikke er fullgode nr 1 biler eller hybride løsninger. Slik at miljøaspektet til en viss grad blir ivaretatt.
- Jeg finner det svært merkelig at det ikke i dag finnes hybrid-biler som ikke har mer rekkevidde på strøm (rundt 5 mil teoretisk)

Kompetanse på fossil biler:
- De har fantastisk mange ansatte som kan alt om fossil-biler
- De blir i ytterste konsekvens overflødig i en EL-bil satsing over natta.

Norge har 5 millioner mennesker. De fleste må lage elbiler som skal konkurrere med prisene på eksosbiler i land som Tyskland, Frankrike, Storbritannia. Det begrenser batteristørrelsen.

Du har rett i at de store produsentene naturlig nok har en tradisjon for eksosbiler, og at det er ufattelig mye som må endres. Det gjelder ikke bare "teknikken", men også kulturen. Det er vanskelig, helt uavhengig av pengeaspektet.

Tesla har ikke en slik tradisjon. På noen måter er det en fordel for Tesla, men de har samtidig ikke noen tradisjon for "noe som helst" (ikke slemt ment, men de er jo nye), inkl. logistikk, forhandling, osv. Så det er en ulempe også.

Det jeg synes er interessant er hvordan Nissan og VW har så forskjellige strategier: Nissan har produsert en rendyrket elbil (Leaf fra aldri noe annet). Den markedsføres som kun en elbil, og som et elbil-brand.

VW har satset deres "store produkt" (Golf), ved å ha chassis tilpasset batterier, og fronte den som elbil. VW har "normalisert" elbil. Nå er ikke lenge elbiler "spesielle" (som Tesla, i3, Leaf, osv.) - nå er det bare en versjon av en vanlig bil (hos Mercedes og VW og KIA), som "tilfeldigvis" har elmotor og batterier.

Sammen dekker de to strategiene veldig mange potensielle kjøpere, spesielt om noen år når de får bedre rekkevidde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: weld77 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:22Salget av Tesla i Norge er drevet av en eneste ting: Ytelse i forhold til særavgifter. Uten dette hadde det rullet en liten håndfull av slike her i landet. På vei til og fra barnehagen i Oslo - en kjøretur på litt over 1km hver vei så ser jeg gjerne en 5-10 Model S på veien. Det er ikke fordi bilen er så fantastisk bra. Det er fordi andre biler er så himla dyre her i landet.
Ikke glem at dette også stemmer for de andre elbilene som selges i Norge. Om Leaf, e-Golf osv fikk 100k i avgifter, så ville nok salget vært nærmere 1% enn 20%, akkurat som i utlandet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 00:49Jeg skriver IKKE at de ikke "ønsker EL-bil teknologien", men at de har en annen STRATEGI for sin elbilsatsing enn Tesla. De har startet med små/mellomklasse-biler, og mtp. at de selger 90% av elbilene i Norge, så virker det som en smart strategi, ikke sant?
Tja, det kan man diskutere. Tesla er i dag verdens største elbilprodusent målt i kWh batterikapasitet. De er også det selskapet som bringer inn mest penger på elbiler. 25% margin, 50k biler per år, ca 100k USD per bil, det blir 1,25 mrd USD. Leaf har kanskje 10% margin (om de i det hele tatt tjener penger), 100k biler per år, ca 35k USD i snitt, altså 350 mill USD.

Om Tesla skulle lansert en bil som Leaf så ville de rett og slett ikke tjent nok penger, og de ville heller ikke kunnet skalere opp batteriproduksjonen til like stor grad slik at de kunne lansert Model 3 med god rekkevidde og lav pris. Tesla har i mitt syn valgt helt riktig strategi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Toonster på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:03- Jeg finner det svært merkelig at det ikke i dag finnes hybrid-biler som ikke har mer rekkevidde på strøm (rundt 5 mil teoretisk)
Ikke glem i3 REX. Men det er også det eneste eksemplet på en langtrekkende ladehybrid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA