Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:16Det er det helt sikkert, men jeg tror det er på langt nær i størrelsesorden som Tesla, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen E-klasse/S-klasse eller en Porsche som måtte skifte motor (opptil flere ganger) før 100k km.
Har du hørt om så mange som måtte bytte soltaket ut av de merkene?
Nei, bare Tesla i hele verden som har problemer med bilene sine ::)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2563978/Stop-driving-Porsches-Luxury-car-firm-calls-owners-100-000-GT3-road-engine-fires.html
http://topclassactions.com/lawsuit-settlements/lawsuit-news/1483-mercedes-benz-e-class-w-211-water-defect-class-action-lawsuit/

Hvordan kan disse merkene som har laget biler i over 80 år fortsatt ha problemer? Helt utrolig!! Bilen burde jo vært 100% feilfrie for 70 år siden.

Rio

Sbr: Hvor mange "feilfrie" biler har hhv Mercedes og Porsche laget?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Skjøteledning

Solgte min Golf som var kjøpt ny i 2011 i forrige mnd.
Langkjøring i 4 1/2 år, alle sørviser tatt.

På den ble eksoskjøler byttet to ganger, begge ganger på vei til jobb og motor går i  nødmodus og kveles sakte.
Byttet lekk baklykt.
Byttet lekk vindu på bakdør
Byttet hele dieselforvarmer etter først å vært inne for utallige utbedringer.
Byttet GPS antenne og selve radioenhet.

VW har bygget biler noen år og Golf har sine røtter tilbake til 1975.
Ikke imponert over såkalt "German engineering"

Regner med at det sikkert vil være noe på min Tesla også men gresset er jaggu ikke så mye grønnere i Tyskland.

weld77

Det er to ting som er viktig med feil: Ene er selvsagt hvor mange og hvor alvorlige de er, men det andre er hvordan det funker å få de fikset. Om man må vente vinter og vår for en verkstedtime er det noe annet enn om man får noe neste uke. Jeg har så langt vært heldig med mine bilhold og har kun byttet pære i frontlysene på ene bilen utover rutineservice. Hadde noe batterikrøll med ene bilen, men det var selvforskyld som følge av hyppig webasto, bikkjekaldt og korte daglige kjøretur. Fikk nytt batteri på garantien av Møller selv om jeg strengt tatt ikke hadde krav på det. Uansett fikk jeg time for service eller det andre veldig kjapt. Jeg har så langt null feil på min Tesla og med de ventetidene det ser ut som de har håper jeg det fortsetter slik...

arnkl

#34
Sitat fra: weld77 på mandag 26. oktober 2015, klokken 21:46
Jeg har så langt null feil på min Tesla og med de ventetidene det ser ut som de har håper jeg det fortsetter slik...

Ventetidene for alvorlige feil er ikkje nødvendigvis så lang. Hadde nyleg, etter 57k km, min første feil av ein slik art at eg måtte på servicesenter utanom regulære servicar. Ved superlading fekk eg feilmelding, og bilen ville ikkje lade. Ringte Tesla support som bad meg køyre til Kokstad der ein loaner stod klar. Feilen, som var isoleringsfeil i batterivarmaren, vart fiksa i løpet av eit par dagar.

Bra at Tesla har satt av tid til å ta kritiske feil raskt, så kan eg heller vente nokre månadar på service og småplukk som dugg i ryggelys.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

o.b.lix

Mercedes ML - defekt dynamo - ventetid før time hos forhandler: 6 uker (og bilen kunne ikke brukes da)...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cirys1

Sitat fra: Sbr på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:44
Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:16Det er det helt sikkert, men jeg tror det er på langt nær i størrelsesorden som Tesla, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen E-klasse/S-klasse eller en Porsche som måtte skifte motor (opptil flere ganger) før 100k km.
Har du hørt om så mange som måtte bytte soltaket ut av de merkene?
Nei, bare Tesla i hele verden som har problemer med bilene sine ::)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2563978/Stop-driving-Porsches-Luxury-car-firm-calls-owners-100-000-GT3-road-engine-fires.html
http://topclassactions.com/lawsuit-settlements/lawsuit-news/1483-mercedes-benz-e-class-w-211-water-defect-class-action-lawsuit/

Hvordan kan disse merkene som har laget biler i over 80 år fortsatt ha problemer? Helt utrolig!! Bilen burde jo vært 100% feilfrie for 70 år siden.
Sammenlign likt ihvertfall ikke noen gamle MB``r og 2 tilfeller av brann i Porsche..

Se hvor mange feil E-klasse har ifra 2013 frem til idag, tror ikke du finner så mange, men enkelttilfeller finner man, det gjør man med alle biler. Men ingen BMW,MB eller Audi har måttet bytte motor på flere tusen biler i dette tidsrommet.

Spinner

Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:46Men ingen BMW,MB eller Audi har måttet bytte motor på flere tusen biler i dette tidsrommet.
De har heller ikke laget en elbil som rekker TMS til nedre felgkant.
Hvorfor er du så fokusert på at det motor som må byttes? Det kan jo ikke sammenlignes med å bytte motor i en ICE bil. Tesla fikser dette ved å bytte DU siden det er relativt fort gjort, for så å "refurbishe" DU i etterkant. Hadde de måtte fikse DU mens den stod i bilen (slik man gjør med en ICE motor), hadde det tatt ganske mye lengre tid...
Grunnen til at en bil eventuelt stopper og hvordan de fikser det er jo irrelevant, BMW har hatt godt over en halv million biler på callback grunnet fare for at motoren stopper.

erot

Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 19:16
Sitat fra: erot på mandag 26. oktober 2015, klokken 16:10
Rikelig med feil på Porsche og MB også.

Det er det helt sikkert, men jeg tror det er på langt nær i størrelsesorden som Tesla, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen E-klasse/S-klasse eller en Porsche som måtte skifte motor (opptil flere ganger) før 100k km.
Har du hørt om så mange som måtte bytte soltaket ut av de merkene?

Nei, mente i forhold til de andre tyske som o.b.lix nevnte. Tesla skiller seg sikkert ut, men om feilprosenten er ille for en så fersk produsent kan jeg ikke svare på. Etter at de initielle småfeilene på min egen ble utbedret har den gått som en klokke, så det finnes i alle fall noen stabile eksemplarer. Tidlig utgave fra 2013.

Toonster

Pr dags dato har Tesla kun 1 modell i markedet for salg - og den er relativt ny. I tillegg leverer den grensesprengende teknologi, ulikt noen andre på markedet. I en ideell verden skulle det jo ikke vært noe feil, men vi alle vet at slik fungerer det sjeldent.

De fleste produsenter har problemer innimellom, og jeg vil anta at det er et større antall av problemer når de etablerte produsentene lanserer helt nye modeller og ikke bare oppgraderinger av eksisterende modeller (bmw 5, mercedes c og e, volvo v70 osv.)

Mercedes tilbakekaller 147.000 biler:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel537579.ece

Volvo tilbakekaller rundt 600 XC90-modeller i Norge:
http://www.dagbladet.no/2015/08/05/tema/bil/volvo/volvo_xc_90/40486389/

BMW tilbakekaller bestselger – opp mot 5000 i Norge
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/bmw-tilbakekaller-bestselger-opp-mot-5000-i-norge/a/23260983/

Audi tilbakekaller toppmodeller: Mulig bremsefeil
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/audi-tilbakekaller-toppmodeller-mulig-bremsefeil/a/23286771/

også kan vi vel ta med denne siste:
VW tilbakekaller totalt 147.139 biler i Norge
http://www.dinside.no/934813/vw-tilbakekaller-totalt-147-139-biler-i-norge

Poenget mitt er at ALLE produsenter sliter, selv de som har vært med i alle år.

Tesla sitt problem er kapasitet, og ikke vilje til å ordne problemer - det mener jeg er et ekstremt viktig poeng. Vi snakker om en nykommer som har tatt markedet med storm, og ikke minst tatt innersvingen på de etablerte produsentene.


Rio

Sitat fra: Sbr på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:36
Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:46Men ingen BMW,MB eller Audi har måttet bytte motor på flere tusen biler i dette tidsrommet.
De har heller ikke laget en elbil som rekker TMS til nedre felgkant.

Hva er poenget med slike utsagn?

BMW, Audi (eller VW-konsernet) og MB har alle elbiler som koster en brøkdel av en Tesla, og som (sammenlagt) selger i større antall. Selvsagt har de ikke rekkevidden til en Tesla, men de har ikke prislappen heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:14
Sitat fra: Sbr på mandag 26. oktober 2015, klokken 23:36
Sitat fra: cirys1 på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:46Men ingen BMW,MB eller Audi har måttet bytte motor på flere tusen biler i dette tidsrommet.
De har heller ikke laget en elbil som rekker TMS til nedre felgkant.

Hva er poenget med slike utsagn?

BMW, Audi (eller VW-konsernet) og MB har alle elbiler som koster en brøkdel av en Tesla, og som (sammenlagt) selger i større antall. Selvsagt har de ikke rekkevidden til en Tesla, men de har ikke prislappen heller.

Aner ikke hvor du vil med dette, men har likevel lyst å kommentere litt :)
Synes det ikke er på sin plass å sammenligne BMW i3 eller VW Golf med en Tesla - det er jo biler i forskjellige segmenter (da tenker jeg størrelse). Poenget mitt er altså: hadde BMW kommet med en 5 serie i EL-versjon så hadde den neppe vært noe billigere enn en Tesla Model S.

Rio

Sitat fra: Toonster på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:23
Aner ikke hvor du vil med dette, men har likevel lyst å kommentere litt :)
Synes det ikke er på sin plass å sammenligne BMW i3 eller VW Golf med en Tesla - det er jo biler i forskjellige segmenter (da tenker jeg størrelse). Poenget mitt er altså: hadde BMW kommet med en 5 serie i EL-versjon så hadde den neppe vært noe billigere enn en Tesla Model S.


Jeg synes et er fint det som Tesla gjør, men det er overhodet ikke nødvendig å rakke ned på andre elbiler støtt og stadig. Det tjener ingen, bortsett fra eksosbilismen.

Ja, Tesla er større og går lengre, men det betyr ikke at f. eks. Nissan er en dårligere kostruert bil, fordi man får 3 Leaf til prisen for 1 Tesla. Da forventer man jo også at den skal yte bedre.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Spinner

Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:14Hva er poenget med slike utsagn?

BMW, Audi (eller VW-konsernet) og MB har alle elbiler som koster en brøkdel av en Tesla, og som (sammenlagt) selger i større antall. Selvsagt har de ikke rekkevidden til en Tesla, men de har ikke prislappen heller.
Det er jo nettopp poenget, at de har en brøkdel av ytelsen, teknologien, rekkevidden og brukbarheten.
TMS kan i de fleste tilfeller erstatte en ICE bil. Åpenbart krever jo dette mer. At Tesla har hatt DU problemer er ikke til å stikke under en stol, men så lenge ingen andre har laget et produkt som kommer i nærheten, blir det helt feil å sammenligne eventuelle utfordringer de har hatt.
For ordens skyld, jeg har en eGolf og.

Rio

Sitat fra: Sbr på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:30
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:14Hva er poenget med slike utsagn?

BMW, Audi (eller VW-konsernet) og MB har alle elbiler som koster en brøkdel av en Tesla, og som (sammenlagt) selger i større antall. Selvsagt har de ikke rekkevidden til en Tesla, men de har ikke prislappen heller.
Det er jo nettopp poenget, at de har en brøkdel av ytelsen, teknologien, rekkevidden og brukbarheten.
TMS kan i de fleste tilfeller erstatte en ICE bil. Åpenbart krever jo dette mer. At Tesla har hatt DU problemer er ikke til å stikke under en stol, men så lenge ingen andre har laget et produkt som kommer i nærheten, blir det helt feil å sammenligne eventuelle utfordringer de har hatt.
For ordens skyld, jeg har en eGolf og.

Joda, men man fremstår jo som Ferrari-eieren som hele tiden må påpeke at Ferrarien kan kjøre fortere enn Passaten. Vi VET det. Vi har hørt det tusen ganger. Det skulle jo bare mangle - den koster mange ganger mer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA