Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

weld77

På sikt har Tesla ett - 1 - konkurransefortinn. Og det er infrastrukturen for hurtiglading. Om the usual suspects skulle finne på å lansere en stor elbil med kraftig motor etc så tipper jeg de aller fleste ville valgt den foran Tesla om det ikke var for ladekonseptet. Hvorfor? Velutbygd forhandler- og servicenett. Ikke månedsvis ventetid for å få en time på verksted. Mye mer erfaring med å bygge biler som holder lenge. Og ikke et stort ego på toppen og en stor arroganse som selskap som fremstår som vel amerikaniser og lover og skryter, men ikke leverer. Misforstå meg rett, jeg er veldig fornøyd med min P85D og har hatt null problemer så langt, men hadde eksempelvis en tysk bilprodusent levert noe i nærheten innen elbil hadde jeg nok valgt de uten å mukke utelukkende basert på at alt det rundt virker å være mer på stell.

Cobos

Ja nei software er jo de tyske best på. Spesielt sånn utslippssoftware har jeg hørt.
Videre har jo Møller et rykte på seg for å ikke være arrogante :)
Men bedre ventetid på sc venter jeg også på.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

Sitat fra: chal på søndag 25. oktober 2015, klokken 15:03
Jeg vet ikke om noen tysk "Tesla" ei heller Giga fabrikk.

Nissan har da hatt egen batterifabrikk i flere år. De lager nok flere når de trenger dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: weld77 på søndag 25. oktober 2015, klokken 19:58
På sikt har Tesla ett - 1 - konkurransefortinn. Og det er infrastrukturen for hurtiglading. Om the usual suspects skulle finne på å lansere en stor elbil med kraftig motor etc så tipper jeg de aller fleste ville valgt den foran Tesla om det ikke var for ladekonseptet. Hvorfor? Velutbygd forhandler- og servicenett. Ikke månedsvis ventetid for å få en time på verksted. Mye mer erfaring med å bygge biler som holder lenge. Og ikke et stort ego på toppen og en stor arroganse som selskap som fremstår som vel amerikaniser og lover og skryter, men ikke leverer. Misforstå meg rett, jeg er veldig fornøyd med min P85D og har hatt null problemer så langt, men hadde eksempelvis en tysk bilprodusent levert noe i nærheten innen elbil hadde jeg nok valgt de uten å mukke utelukkende basert på at alt det rundt virker å være mer på stell.

Jeg håper at Tesla har andre fordeler enn et ladenettverk, for en større konkurrent (VW, Nissan, Mercedes, osv.) kan jo bestemme seg for å rulle ut et ladenettverk i Europa på kort tid. Det nettverket vil i tillegg basere seg på offisielle standarder, og derfor også kunne få offentlig støtte.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: weld77 på søndag 25. oktober 2015, klokken 19:58
På sikt har Tesla ett - 1 - konkurransefortinn. Og det er infrastrukturen for hurtiglading.

Se hva Tesla har klart på 2 år med SC nettverk, vill de store tyske (Audi,VW,MB og BMW) satse sammen (med hver sin elbil i familiesegmentet) så tar det dem nok ikke mer enn et års tid og ha et like utbygd nettverk. Men de ser ikke ut til å ha noen interesse, de gir ut elbiler kun for å få ned sitt totalutslipp..

toppi

Veldig enig med tråstarter her.
Jeg sliter litt med å skjønne interessen for dette Autopilot greiene.
Særlig blant Tesla eiere.. Skulle tro dette var bileiere som var litt mer opptatt av å kjøre bil enn gjennomsnittet.

Jeg er veldig glad i å kjøre bil, koser meg på langtur, kjører aktivt og kan ikke tenke meg å sitte passiv.
Da kunne jeg like gjerne tatt toget..

Synes nesten litt synd på dagens barn som sannsynligvis ikke vil få lov til å kjøre bil selv, selv om det jo forhåpentligvis vil fjerne alle lidelsene dagens ulykker fører mer seg.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sven erik

jeg lue på hva jeg gjø  garanti  snat ute  bil ed masse feil  lade nettveket er kjepe bra  men kvalitet e dålig
og skal jeg egne ed påkost på  100 tusen i året

audioboy

#22
Enkelt for meg å si som fikk bil nå i juni 2015 og leste mye om problemene før jeg bestille, men forventet dere som nå virker misfornøyde at Tesla skulle levere driftsikkerhet som en Toyota og byggekvalitet som en Audi?  Tesla har laget biler fra bunnen av i 2-3 år, de andre har hatt 70-80 på å forbedre seg. Første gang jeg satte meg i en Model S ~Jan 2013 merket jeg jo med en gang at dette ikke var premium-kvalitet slik jeg kjente fra Audi. Tenker seriøst at jeg må påregne 2-3 turer på verkstedet i året og blir positivt overrasket om det blir færre.. Og tross dette verdens beste bil i mine øyne.

Hører med til historien at jeg er veldig nøye, og allikevel ingen ulyder eller andre feil av noen sort på de første 10k km.  Kan forstå at dere som er uten bil eller kjører rundt i fossilloaner er frustrerte, men hvilken annen bil ville dere hatt til ~750k? finnes ingen bil under 2mill jeg heller ville hatt...


Litt skuffet, men var vel egentlig klar over Elon Musk og Teslas mål, slik ModelX presentasjonen startet: "To accelerate  the world's transition to sustainable transport". Ikke lage verdens beste biler...




TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

staleand

#23
Besøkte bestefar idag, han har vært mekaniker siden 50-tallet. Han kunne fortelle at på den tiden var det mest chevrolet og dodge som taxiene brukte og har reparert mye på de. Det eneste amerikansk bilindustri kunne by på av kvalitet var motorene sine. De var gode. Ellers var kvaliteten _elendig_ og mercedes overtok sakte, men sikkert markedet.

Han mener det er noe med amerikansk "godt nok" kultur. Et eksempel på denne kulturforskjellen så man på dørhengslene til amerikanske biler. De var rett og slett elendige sammenliknet med mercedesen sine som var lengre, mer solide og med "fettnipler". Denne forskjellen på "attention to detail" gikk igjen gjennom hele bilen, og ifg. han så var dette problemet gjennomgående helt til han slutta i bransjen for 10 år siden.

Han spurte meg om Teslaen og om det var mye feil på de; men jeg kunne ikke gjøre annet enn å le og bekrefte at joda, den amerikanske "godt nok"-kulturen som han pratet om lever i beste velgående :P

Forøvrig må jeg påpeke at det må gå ann å være fan av Tesla og hva de prøver å oppnå samtidig som man vedgår at de sliter på noen områder. Noe med å kunne ha to tanker i hodet samtidig, en øvelse enkelte her inne ser ut til å slite med :)

Synes Muffinman er et godt eksempel; få har vel den tollmodigheten han har utvist, hvor en ganske betydelig %-andel av bilen nå må ha blitt byttet? Likevell kjøper han ny Tesla uten at han prøver å "skjule" feil som oppstår - en øvelse jeg mistenker enkelte for å bedrive. Og en slik "cover-up"-øvelse er faktisk, som enkelte har påpekt tidligere, bare å gjøre Tesla en bjørnetjeneste.

Tror ikke problemet med mye feil nødvendigvis går på manglende erfaring, men heller manglende fokus på kvalitet. Tesla har "stjålet" mange ingeniører med erfaring fra andre bilfabrikanter og dermed kan man si at store deler av Tesla har lang erfaring med å lage biler. Tesla er jo bare et resultat av folkene som jobber der. Og mange av de er som sagt tidligere ansatte hos audi, mercedes, bmw osv.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Øyvind.h

Sitat fra: staleand på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:54
Synes Muffinman er et godt eksempel; få har vel den tollmodigheten han har utvist, hvor en ganske betydelig %-andel av bilen nå må ha blitt byttet? Likevell kjøper han ny Tesla uten at han prøver å "skjule" feil som oppstår - en øvelse jeg mistenker enkelte for å bedrive. Og en slik "cover-up"-øvelse er faktisk, som enkelte har påpekt tidligere, bare å gjøre Tesla en bjørnetjeneste.
En av de tingene jeg påpekte overfor faren min når han kjøpte Tesla nå var at han må påregne flere verkstedsbesøk enn om han hadde kjøpt en tysker. Med andre ord –ikke forvent like problemfritt bilhold som ved kjøp av en eksosbrakke fra Mercedes. Forvent derimot at eksosbrakker blir helt uinteressante (noe han for så vidt allerede visste etter noen år med Leaf og noen runder med min Tesla). Og dette er også i tråd med CRs konklusjon (og haugevis av andres). Flere feil enn snittet, men å kjøpe noe annet enn Tesla blir fryktelig vanskelig. Så får det bare være at utenforstående ikke forstår hvor stor overgangen er.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

staleand

Helt enig med det du skriver, Øyvind. Smart å gjøre faren din klar over at han må påregne noen verkstedsbesøk. Da kan han ta avgjørelse basert på riktige og realistiske data, og du kan ha samvittigheten din på det tørre.
Vi vet jo alle at han 99% sansynlig ikke angrer på det kjøpet til tross for litt feil og skavanker? Er jo slikt det er for de aller fleste - har man først blitt vant med Tesla blir man hekta ;)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. oktober 2015, klokken 08:41
En av de tingene jeg påpekte overfor faren min når han kjøpte Tesla nå var at han må påregne flere verkstedsbesøk enn om han hadde kjøpt en tysker.

Verken Audi, VW, Opel eller BMW har verdens beste rykte for å unngå tull da.
Mercedes og Porsche er nok bedre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

erot


RaBalder

Det er ok at Tesla bare har holdt på noen år.
Men jeg forventer at dem ikke gjør samme feil to ganger. Det kalles å lære av sine feil og da forbedrer man seg.

Hva gjør Tesla.

  • Avtalt tid for verkstedsbesøk blir forskjøvet i tid. På nytt og på nytt.
  • Deler er ikke tilgjengelig. På nytt og på nytt.
  • Drive-units skiftes. På nytt og på nytt.
  • Samme med takluker. Byttes og byttes.
  • Skjevslitte dekk. Byttes og byttes.
  • UMC som ikke ladet eller feilet, satt langt inne den også. Men er vel stort sett ok nå.


Feil som oppstår...

  • Nå tror jeg dem fixer det meste på den bilen det har oppstått.
  • Gjør ingen forsøk på å hindre det i å oppstå på nytt på samme bil.
  • Og feedback til produksjonslinjen må jo være helt fraværende for de fleste feil.

Er det rart det er kø mot verksteder. Ting blir bedre altfor sakte.




cirys1

Sitat fra: erot på mandag 26. oktober 2015, klokken 16:10
Rikelig med feil på Porsche og MB også.

Det er det helt sikkert, men jeg tror det er på langt nær i størrelsesorden som Tesla, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen E-klasse/S-klasse eller en Porsche som måtte skifte motor (opptil flere ganger) før 100k km.
Har du hørt om så mange som måtte bytte soltaket ut av de merkene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA