Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: Griffel på fredag 06. november 2015, klokken 19:53
Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 19:48
(I egen garasje vil jeg nå helst, hvis mulig sette opp et stort rødt stikk med 5 pinner 400V TN og 64A .......   :) ;D :) ;D :))
Har du en slik mulighet, sett opp entype 2 kontakt og lad uten kladd eller zaptecportable.

Zaptech Portable vil nok bli liggende i bilen for å ha muligheten til å lade litt flere steder enn i dag f.eks på jobben slik at jeg kan ha "varm" bil også på hjemturen.  ;D

Enig med deg .. Det beste er å lade uten kladd eller zaptecportable. (og helst med AC43kW)  :) ;D :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Nå er " http://zaptec.com/zapcharger-portable/ " oppe igjen

Spesielt står dette:

Socket type supported:
10 A (schuko, standard)
10/16 A "GreenUp" from Legrand
16 A ("blue CEE")
16A (Mode 3 type 2)

Er "10/16 A "GreenUp" from Legrand" en form for kontakt som brukes i Norge?

Kan noen forklare hvordan "10/16 A "GreenUp" from Legrand" avviker i praktisk bruk fra "10 A (schuko, standard)"?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

TM

Legrand green-up access kontakt er i prinsippet en Schuko stikkontakt med en magnet og er utviklet for bruk sammen med elbil-ladekabler. Når du kobler til en Green-up kompatibel enhet (eks.ladekabel til Citroen C-Zero, Peugeot e-On) så vil ladekabelen koble om fra 8A til 14A. Green-up kontakten har en pris på ca 800 kr i Norge. Hvis man ikke har en Legrand Green-up access kontakt, man man lure systemet ved å holde en magnet inntil Schuko kontakten når man kobler inn laderen. Men det er en nødløsning, og det er ikke anbefalt å belaste en vanlig Schuke kontakt med 14A strøm over lengre tid.

v-i-c

Sitat fra: TM på mandag 09. november 2015, klokken 18:07
Legrand green-up access kontakt er i prinsippet en Schuko stikkontakt med en magnet og er utviklet for bruk sammen med elbil-ladekabler.

Har aldri sett en '10/16 A "GreenUp" from Legrand' kontakt i Norge!
Hvor er denne kontakten i bruk i Norge?
Er det lov å sette opp en ny kurs med en '10/16 A "GreenUp" from Legrand' kontakt og sikre den med 16A?

Er dette noe som brukes mer i Andre land enn Norge?

I Norge vil det vel være både billigere og mer anvendlig å sette opp en Blå CEE16A enfase kontakt disse koster vel under 200 kr.

Så for å bruke Portable i Norge på en instalasjon som har IT/TT strøm settes det om en dedikert 16A kurs med CEE16A.

Siden det er innebygd jordfeilbryter type B i Portable kan en vel spare utgiften til et B-vern ved en ny kurs med CEE16A enfase sikret med 16A som legges opp for bruk av portable?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Griffel

Sitat fra: v-i-c på mandag 09. november 2015, klokken 20:45
Har aldri sett en '10/16 A "GreenUp" from Legrand' kontakt i Norge!
Hvor er denne kontakten i bruk i Norge?
Er det lov å sette opp en ny kurs med en '10/16 A "GreenUp" from Legrand' kontakt og sikre den med 16A?
Interesant spørsmål.
Det er vel hevded at disse Schuko kontaktene er av vesentlig høyere kvalitet enn de dårligste Schuko kontaktene, og at de derfor kan varig belastes med 16A + margin.

Forskriftene sier jo at Schuko brukt til lading skal sikres maks 10A, basert på en kvalitetsspredning en ikke har noen kontroll på.

Det er vel flere leverandører av disse "spesialgodkjente" kontaktene.
Her bør nok NEK rådspørres, og dersom dokumentasjon kan framlegges på forbedringer i forhold til minimuns spesifikasjon vil trolig dette bli godtatt.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Det er Maxeta som fører Legrand i Norge. Men kontakten er ikke så vanlige i Norge, men det er nok mange eiere av Citroen og Peugeot elbiler som har montert disse. Den er godkjent sikret med 16A kurs.

http://www.maxeta.no/elektroinstallasjon/

Jeg ville nok valgt CEE kontakt i stedet dersom ladekabelen kunne benytte dette. Ikke på grunn av prisen, men fordi man da kan benytte 16A, mot 14A med Green'up Access.

Homecast

regelverket er klart, schuko = maks 10 A uavnhengig av leverandør.
det er ikke noe anderledes bare fordi det er en magnet innebygget i den.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Homecast på mandag 09. november 2015, klokken 22:35
regelverket er klart, schuko = maks 10 A uavnhengig av leverandør.
det er ikke noe anderledes bare fordi det er en magnet innebygget i den.
Regelverket er nok klart, men poenget er vel heller at fordi denne schukoen er anderledes (bedre enn generelle spesifikasjonen) er den av myndigheter i et eller annet EU-land (Frankrike?) godkjent for større kontinuerlig last og får derfor lov til å ha en magnet som øker strømmen gjennom ladekladden til Franske biler. Så spørs det da om det finnes tilsvarende regler for Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

torjen6

Fekk melding på Twitter i dag at Zaptec ladern blir levert første halvdel av 2016, fekk ikkje svar på 10A eller 16A og heller ikkje noko svar om den kjem med mesk type 2 kontakt.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

v-i-c

Sitat fra: Griffel på mandag 09. november 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Homecast på mandag 09. november 2015, klokken 22:35
regelverket er klart, schuko = maks 10 A uavnhengig av leverandør.
det er ikke noe anderledes bare fordi det er en magnet innebygget i den.
Regelverket er nok klart, men poenget er vel heller at fordi denne schukoen er anderledes (bedre enn generelle spesifikasjonen) er den av myndigheter i et eller annet EU-land (Frankrike?) godkjent for større kontinuerlig last og får derfor lov til å ha en magnet som øker strømmen gjennom ladekladden til Franske biler. Så spørs det da om det finnes tilsvarende regler for Norge.

Alt tyder på at det vil følge med tre mulighter for tilkobling
type 2 med 16A
Cee med 16A
en spesiell schuko kontakt som i enklet land f.eks frankrike kan gi 14A ellers 10A

I Norge betyr det at man setter opp CEE 16A kontakt uten jorfeilbryter siden dette er inkludert i portable på en egen kurs sikret med 16A.

Er noe usikker på om man kommer unna Jordfeilbryteren type B ved instalasjon av ny 16A kurs med Cee16A stikkkontakt dedikert til portable ....?

Siden Portable har innebygd Jordfeilbryter type B er sikkerheten ivaretatt ved bruk av portable på denne nye CEE16A enfase stikk-kontakten.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

THE

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 04:22
Alt tyder på at det vil følge med tre mulighter for tilkobling
type 2 med 16A
Cee med 16A
en spesiell schuko kontakt som i enklet land f.eks frankrike kan gi 14A ellers 10A


Slik jeg leser informasjonen på http://zaptec.com/zapcharger-portable/, så leveres Portable standard med vanlig schuko for 10A lading. Hvis du er interessert, så kan du få den levert med en annen pluggtype (type2, GreenUp eller 16A blå CEE). Ut fra formuleringen på nettsiden er det umulig å vite om de forskjellige pluggtypene blir levert som adapter, eller er montert fast på ladekabel. Electrolux la ut et bilde som viste prototypen av portable under testing, og skrev at forskjellige stikkontakter kan brukes ved bruk av adapter. Håper det snart kommer pålitelig informasjon om hva som følger med portable, og evt. pris for adapter hvis de ikke er med i "pakken" til 16000,- + mva. Kan jo snart kjøpe ny bil i stedet for en Zapcharger hvis de skal ta betalt for adapter i tillegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

overter

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 04:22
Sitat fra: Griffel på mandag 09. november 2015, klokken 23:51
Sitat fra: Homecast på mandag 09. november 2015, klokken 22:35
regelverket er klart, schuko = maks 10 A uavnhengig av leverandør.
det er ikke noe anderledes bare fordi det er en magnet innebygget i den.
Regelverket er nok klart, men poenget er vel heller at fordi denne schukoen er anderledes (bedre enn generelle spesifikasjonen) er den av myndigheter i et eller annet EU-land (Frankrike?) godkjent for større kontinuerlig last og får derfor lov til å ha en magnet som øker strømmen gjennom ladekladden til Franske biler. Så spørs det da om det finnes tilsvarende regler for Norge.

Alt tyder på at det vil følge med tre mulighter for tilkobling
type 2 med 16A
Cee med 16A
en spesiell schuko kontakt som i enklet land f.eks frankrike kan gi 14A ellers 10A

I Norge betyr det at man setter opp CEE 16A kontakt uten jorfeilbryter siden dette er inkludert i portable på en egen kurs sikret med 16A.

Er noe usikker på om man kommer unna Jordfeilbryteren type B ved instalasjon av ny 16A kurs med Cee16A stikkkontakt dedikert til portable ....?

Siden Portable har innebygd Jordfeilbryter type B er sikkerheten ivaretatt ved bruk av portable på denne nye CEE16A enfase stikk-kontakten.
Jeg har også lurt på det samme. Retningslinjene sier at det skal være type B vern i dedikert kurs for lading av elbil. Det er ikke krav til ettermontere dette i eksisterende anlegg. Slik jeg tolker det skal det installeres type B vern på en ny, dedikert kurs for lading uavhengig om ladekladden har innebygd type B vern eller ei.
Hvis det er en permanent installasjon av ladeboks med innebygd type B vern, vil det være tilstrekkelig.
Forutsatt at det ikke er krav til type B jf vern i portable ladebokser, må jo dette være et fordyrende ledd og være unødvendig?
Det er jo ikke ulovlig å lade fra et eksisterende anlegg uten type B vern.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Homecast

Du slipper ikke unna B type jordfeilvern.
enkelt forklart er det siden du kan plugge i alle slags mode 2 ladere i kontakten og da også en uten innebygget B vern.
dermed har du ikke dokumentert god nok beskyttelse.

Hadde den vært fast tilkoblet derimot hadde det vært en annen sak
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

v-i-c

Sitat fra: Homecast på tirsdag 10. november 2015, klokken 09:33
Du slipper ikke unna B type jordfeilvern.
enkelt forklart er det siden du kan plugge i alle slags mode 2 ladere i kontakten og da også en uten innebygget B vern.
dermed har du ikke dokumentert god nok beskyttelse.

Hadde den vært fast tilkoblet derimot hadde det vært en annen sak

Ønsker på ingen måte "slippe unna B type jordfeilvern" av hensyn til egen sikkerhet sørger jeg selvfølgelig for at alle "ladeklader/bokser" jeg kjøper har B type jordfeilvern innebygd.

Og setter jeg (min elektrikker) opp egne stikk kontakter til elbilladning for meg sørger jeg selvfølgelig for at det installeres en B type Jorfeilbryter. Husk på at man kjøper et 400 V 64 A Jordfeilvern type B for ca 1200 inkl MVA. Dette er vel anvente om det skulle oppstå en farlig jordfeil (liten sannsynlighet men den er der)

Jeg synes det blir litt smør på flesk med to jordfeilbrytere type B med (30mA) etter hverandre. Fra et sikkerhetsmessig syspunkt holder det med en jordfeilbryter type B i kretsen. Fordi man ikke nødvendig vis har kontroll på hva som kobles til en stikk kontakt må det ligge en før kontakten. Jeg vet jo ikke om en kontakt jeg bruker et annet sted er utstyrt med jordfeilbryter type B så jeg må sørge for at min "ladekladd/boks" har innebygd et jordfeilvern type B (30mA).

Kan det ha uheldige konsekvenser å ha to jordfeilbrytere etter hverandre på "samme kurs"?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Homecast

Er vel 10 prototyper som er levert ut. Ok ryktene sier at produksjon er igang på fabrikk her i Norge (Ikke bekreftet det siste som jeg har fått med meg)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA