Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatDet holder neppe i en forbruktertvist å tilby et 27 kg "søkke" med 6A ladefart som er livsfarlig å ha løst i bagasjerommet
@

Dersom du tenker på "Hytteladeren" så gir den 10A ladefart. Den er primært tenkt stående på en fast plass utenfor hjemmet. (Jobben/hytta). Alt som skal transporteres i en bil skal være sikret. Zoe har surrekroker i bagasjerommet. Dersom bileier trenger en daglig lading på tilfeldige IT kontakter bør han enten vente til Zaptec kablel kommer eller velge annen elbil.

"Hytteladeren" har gjort at mange som liker Renault Zoes andre fordeler faktisk har fått en reel mulighet til å slippe å velge noen av de andre elbilene på markedet.

Vi må huske på at det ikke er noe galt med ladesystemet i Zoe. Derimot har vi et sært strømnett som ikke engang Albania har maken til. (Nordlige deler av Afganistan og Iran har IT nett)

Så synes jeg det er trist med alle disse uttrykkene som blir brukt. "Søkke" og "bøtte" blir gjerne benyttet av forumdeltakere som har et stort behov for å fremsnakke sitt eget bilvalg.

Blir forumet bedre om vi skulle omtale Leafen som "frosken"?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zbk

Gitt at "bøtta" mi (som er en ganske god beskrivelse) lader 6% i timen gir dette ca 6A ladefart. Eksakt hvor mye den trekker fra nettet er jeg usikker på, men gjetter på en del % over dette. 10A ladefart er det i alle fall ikke!

Når det er sagt er det så sjelden jeg bruker den at størrelsen ikke plager meg nevneverdig i praksis.

Nå tilbake til Zaptec-løsningen som jeg selvfølgelig hadde foretrukket framfor bøtta, men ikke på langt nær nok til at jeg er villig til å kjøpe den for noe særlig mer enn prisen for andre tilsvarende ladekabler. At Renault/Zaptec kløner det så til de grader til med leveringstid/kommunikasjon gjør det hele bare mer uheldig.

Aller helst skulle jeg ønska at bøtta mi leverte ut en vanlig CEE/Schuko og at jeg hadde en vanlig ladekladd mellom. Da hadde bøtta bare vært i bruk når det ikke var TN-nett tilgjengelig, også når jeg saktelada.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:29
SitatDet holder neppe i en forbruktertvist å tilby et 27 kg "søkke" med 6A ladefart som er livsfarlig å ha løst i bagasjerommet
@

Dersom du tenker på "Hytteladeren" så gir den 10A ladefart. Den er primært tenkt stående på en fast plass utenfor hjemmet. (Jobben/hytta). Alt som skal transporteres i en bil skal være sikret. Zoe har surrekroker i bagasjerommet. Dersom bileier trenger en daglig lading på tilfeldige IT kontakter bør han enten vente til Zaptec kablel kommer eller velge annen elbil.

"Hytteladeren" har gjort at mange som liker Renault Zoes andre fordeler faktisk har fått en reel mulighet til å slippe å velge noen av de andre elbilene på markedet.

Vi må huske på at det ikke er noe galt med ladesystemet i Zoe. Derimot har vi et sært strømnett som ikke engang Albania har maken til. (Nordlige deler av Afganistan og Iran har IT nett)

Så synes jeg det er trist med alle disse uttrykkene som blir brukt. "Søkke" og "bøtte" blir gjerne benyttet av forumdeltakere som har et stort behov for å fremsnakke sitt eget bilvalg.

Blir forumet bedre om vi skulle omtale Leafen som "frosken"?

Nå var Zaptec en viktig grunn til at jeg valgte Zoe da jeg ikke var interessert i å kjøre rundt med en stor tung trafo i bagasjerommet. Zoe var egentlig den eneste elbilen som dekket mine behov, men på grunn av at det ikke eksisterer noen lademuligheter på TN-nett i nærheten av hjem, jobb eller vanlige kjøreruter var Zaptec en forutsetning for mitt kjøp. Problemet er jo at det er helt i det blå når Zaptec blir levert, og det er absolutt NULL informasjon fra både Renault Norge/RBI/Zaptec om levering og spesifikasjoner. Føler ikke for å løfte ut og inn 25-30 kg i bilen for å få ladet litt. Bøtte og søkke er ikke passende beskrivelser av hytteladeren. Sjelden du har ei bøtte på ca 30 kg selv om størrelsen og utseende er som ei bøtte. Et søkke forbinder jeg med fisking og da snakker vi i alle fall ikke om 25 kg. Erfaringer på ladefart tyder også på at du får langt mindre enn 10 A, noen sier 8A ut fra "hytteladeren", og med den ineffektive laderen i Zoe klare bilen kanskje å utnytte 5-6A. Dvs. kanskje så lite som 1,2 kW inn på batteriet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Finnes det 2 utgaver av lade bøtta. Lurer for noen sier den veier 27 kg og andre sier den veier 15 kg. Noen sier 16 a og noen sier 10 a. Artig hvis flere som har hytte laderen kan bekrefte dette?
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Rav4_EV

SitatErfaringer på ladefart tyder også på at du får langt mindre enn 10 A, noen sier 8A ut fra "hytteladeren", og med den ineffektive laderen i Zoe klare bilen kanskje å utnytte 5-6A. Dvs. kanskje så lite som 1,2 kW inn på batteriet.

"Hytteladeren" signaliserer 10A, og bilen trekker 10A. Du blander effekt og reaktiv kraft.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

Vekten på hytteladeren er 25-27 kg. (Avhengig av hvor mye epoksy som er fylt)

Den inneholder ladekontroller som er innstilt på 10A.

Noen få enheter ble levert som kun trafo og ble brukt sammen med Renaults egen ladekabel/regulator.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:27
SitatErfaringer på ladefart tyder også på at du får langt mindre enn 10 A, noen sier 8A ut fra "hytteladeren", og med den ineffektive laderen i Zoe klare bilen kanskje å utnytte 5-6A. Dvs. kanskje så lite som 1,2 kW inn på batteriet.

"Hytteladeren" signaliserer 10A, og bilen trekker 10A. Du blander effekt og reaktiv kraft.

I så fall trekker den mer enn 10A fra nettet siden en trafo ikke er 100% effektiv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:27
SitatErfaringer på ladefart tyder også på at du får langt mindre enn 10 A, noen sier 8A ut fra "hytteladeren", og med den ineffektive laderen i Zoe klare bilen kanskje å utnytte 5-6A. Dvs. kanskje så lite som 1,2 kW inn på batteriet.

"Hytteladeren" signaliserer 10A, og bilen trekker 10A. Du blander effekt og reaktiv kraft.

I så fall trekker den mer enn 10A fra nettet siden en trafo ikke er 100% effektiv.
Men 10A trekk/10A pilot kan vel fort bli til 6A fremme i batteriet dersom bilens lader er ineffektiv?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

THE

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:27
SitatErfaringer på ladefart tyder også på at du får langt mindre enn 10 A, noen sier 8A ut fra "hytteladeren", og med den ineffektive laderen i Zoe klare bilen kanskje å utnytte 5-6A. Dvs. kanskje så lite som 1,2 kW inn på batteriet.

"Hytteladeren" signaliserer 10A, og bilen trekker 10A. Du blander effekt og reaktiv kraft.

I så fall trekker den mer enn 10A fra nettet siden en trafo ikke er 100% effektiv.
Men 10A trekk/10A pilot kan vel fort bli til 6A fremme i batteriet dersom bilens lader er ineffektiv?

Laderen i Zoe er ineffektiv ved lave strømstyrker. Det betyr vel at den reaktive kraften øker når strømstyrken inn på lader avtar. Reaktiv kraft bidrar ikke til å øke SOC på bilen. Jeg er interessert i hvor lenge bilen må lade, og med hytteladeren tar det alt for lang tid til at den har noe interesse for meg. Hvis trafo trekker 10A, så leverer den kanskje 9A max til bilen, har ikke tro på at det er brukt en lavtapstrafo akkurat. Pilotsignalet settes kanskje på 8A, og med stor reaktiv komponent ved lav strømstyrke samt tap ved likeretting, så blir 5-6A av strømmen inn til bilen "lagret" i batteriet.

Jeg ser at med 11kW PodPoint så settes pilotsignalet til 14A selv om boksen max kan levere ut 16A, så det virker som bilen og ladeboksen setter ladestrøm til en del under det som maksimalt er mulig for veggboksen å levere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rav4_EV

Trafoen i hytteladeren er en lavtapstrafo.

Pilotsignalet er 10A.
Mener du noe annet får du dokumentere det.

Du får ikke noen raskere lading med Zaptec om denne signaliserer 10A.

Du får forklare hva du mener med ineffektiv.
Den strømmen som ikke går til batteriet går tilbake til strømnettet.
Hadde den stømmen som ikke går til batteriet blitt til varme kan "ineffektiv" være rett uttrykk.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hhagl

I fare for å blande meg i andres diskusjon her er det som amatør to ting som teller for meg. Hvor stor sikring jeg trenger og hvor mye effekt som kommer inn på batteriet for å angi ladetid. Med leaf trenger jeg 10A eller 16A sikring med ladekablene mine og får etter det jeg har funnet ut enten 2kw eller 3.3kw inn på batteriet. Med zoe vet jeg ikke siden vi kun kan lade den på vår 11kw hjemmelader. Ingen som sa noe om ladeproblemer, hyttelader eller zaptech da vi handlet bil.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

THE

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:31
Trafoen i hytteladeren er en lavtapstrafo.

Pilotsignalet er 10A.
Mener du noe annet får du dokumentere det.

Du får ikke noen raskere lading med Zaptec om denne signaliserer 10A.

Du får forklare hva du mener med ineffektiv.
Den strømmen som ikke går til batteriet går tilbake til strømnettet.
Hadde den stømmen som ikke går til batteriet blitt til varme kan "ineffektiv" være rett uttrykk.

OK

Jeg kan ikke dokumentere noe som helst siden det er umulig å finne dokumentasjon på hytteladeren. Jeg baserer meg på rapporter fra de som har hyttelader og bruker den.

Når jeg snakker om ineffektiv så er det relatert til ladetiden. Hvis du lader på 10A kurs og må stå opp til 20 timer for å lade fra tom til full som enkelte rapporterer om så er det lite "effektivt". 2,2kW x20 timer blir 44kWh, og du burde da kunne lade Zoe 2 ganger fra tom til full på den tiden, evt. ei opplading på 10 timer.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1000kwh

Har selv drasset litt på bøtta, og jeg tror de fleste kan bli enige om at det er et møkkaprodukt uansett om den brukes som "hyttelader" eller vanlig lader. At den kan være livsfarlig i en kollisjon gjør det ikke noe bedre.

Øyvind.h

Sitat fra: THE på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:42
Når jeg snakker om ineffektiv så er det relatert til ladetiden. Hvis du lader på 10A kurs og må stå opp til 20 timer for å lade fra tom til full som enkelte rapporterer om så er det lite "effektivt". 2,2kW x20 timer blir 44kWh, og du burde da kunne lade Zoe 2 ganger fra tom til full på den tiden, evt. ei opplading på 10 timer.

Jeg er ikke elektriker selv om jeg nok kan mer om strømnett enn snittet i befolkningen. Men det er første gang jeg hører at strøm går tilbake i nettet (om man ser bort ifra hele prinsippet med vekselspenning). Regnes den da ikke som brukt av strømmåleren?

Det betyr altså at ved nettspenning 230V og 10A strømtrekk så drar bilen 2300W. Måleren i strømskapet skal da teoretisk snurre tilsvarende 2,3kWh per time.

1.Dette skal altså lade bilen fra tom til full på ca 9 timer. Stemmer dette?

Om det er slik at bilen bruker 20 timer fra tom til full (basert på påstand, overhodet ikke sikker på at dette stemmer) betyr det altså at bilen skulle brukt 46kWh på å lade batteriet til 20kWh. Det høres merkelig ut.

2.Men om bilen mater strøm inn i nettet igjen (påstand) så snurrer altså ikke strømmåleren i huset tilsvarende 2,3kWh per time, men heller ned mot 1-1,3kWh per time?

Dersom dette er riktig er det altså ikke høye tap selv om ladeprosessen påstås å være treg ift. effekten. Fordi effekten i praksis ikke er 2,3kW, men langt lavere.

Korriger gjerne dersom det er noe jeg misforstår. Det hele virker merkelig?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

THE

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA