Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

StigH

Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 18:38
Er vel 10 prototyper som er levert ut. Ok ryktene sier at produksjon er igang på fabrikk her i Norge (Ikke bekreftet det siste som jeg har fått med meg)

Som jeg skjønner kommer de første til å bli levert ut til de som har ventet lengst. Så kommer de i vanlig salg litt lengre fram i tid.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Det er 15 prototyper som er ute hos kunder. I neste omgang blir det produsert ca 200 zapcharger portable om jeg ikke husker helt feil fra overleveringen av prototypen. Ladekabler skal leveres ut i den rekkefølgen de er bestilt, så de som har ventet lengst får sine først.

Foreløpig har jeg kun fått testet på 10A på schuko-kontakt. Jeg må si at jeg ikke er spesielt imponert over ytelsene. På en 16A kurs uten annen belastning trekker Zapcharger portable ca 1600-1700W, spenningen ligger på 225-230V. Inn på batteriet får jeg ca 1kW i følge CanZE, men ladetiden tyder på at batteriet reelt mottar litt mer enn 1kW, jeg vil tippe på ca 1,2-1,3kW.

Den ene gangen jeg har ladet til 100% med Zapcharger portable ladet jeg fra 7,8kWh til fullt (22kWh). Totalt fylte jeg 14,2kWh på batteriet, og Zapcharger trakk totalt 21kWh fra stikkontakten.

Egentlig burde det være mulig å trekke 2,2-2,3 kW da det er godkjent å lade med 10A fra vanlig jordet stikk, og dermed få ca 1,6-1,7 kW inn på batteriet. Jeg håper at Zaptec justerer opp strømtrekk på produksjonsserien i forhold til prototypen, og at den også reelt trekker 16A (3,6kW) fra type2- og CEE-uttak når den endelige utgaven kommer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

#137
Problemet med å lade Zoe på lave effekter er at Chameleon laderen er håpløst ineffektiv i dette området.

Husk at laderegulatoren begrenser strømmen det betyr at den effekten som blir tilgjengelig for batteriet er veldig avhengig av effektfaktoren og effektiviteten til laderen.

6A  pilot,  ca. 5,8A - 1.380VA - 550W (Hvis det i det hele tatt starter opp, får av og til lilla lys i kontakten)
8A  pilot,  ca. 7,8A - 1.833VA - 1.000W
10A pilot, ca.    9A - 2.100VA - 1.650W
13A  pilot, ca. 12A - 2.800VA - 2.400W

Dette er data for effekt levert til ladekladden, har ikke brukt CanZE enda.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Ineffektivitet i Chameleon-lader gjør jo at det er tilnærmet bortkastet å lade Zoe på mindre enn 16A. Jeg syntes eGolf ladet ufattelig tregt med original 10A ladekladd da jeg hadde en på lån, men den brukte tross alt flere timer kortere på å lade 0-100% enn det Zoe gjør på 10A med Zapcharger.

Jeg tenkte å lade en del med Zapcharger for å teste, men orker ikke å løfte den ut av bagasjerommet hvis jeg ikke skal stå parkert minst 2-3 timer i alle fall. Håper det blir betydelig bedre ladehastighet på 16A når det kommer overganger for CEE og type2. Håper man kommer opp mot 3kW inn på batteriet på 16A lading i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Med ladebøtta får jeg stabilt 1, 7kw inn på batteriet ifølge canze, men så har jo jeg r240- den er vel mer effektiv på lav ladefart enn Q210.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Zapcharger trekker ca 1,6-1,7 kW fra stikkontakten. CanZE sier 1 kW inn på batteriet, men som jeg har sagt tidligere tror jeg at det er litt mer enn 1kW, kanskje 1,2-1,3kW inn på batteriet. Ladehastigheten må jeg nok teste litt mer før jeg kan begynne å trekke konklusjoner.

Hvis det er slik at bøtta lader betydelig raskere enn Zapcharger portable, så får nok Zaptec og Renault en god del klager etter hvert. Det er vel ganske mange som har fått låne bøtte mens de venter på Zapcharger, og hvis Zapcharger ikke leverer minst like bra som bøtta så blir det nok ikke godt mottatt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Min erfaring på Q210 er at den effekten som CanZE oppgir er mye mer realistisk enn det som kommer opp i display, særlig hvis en ser hva en egentlig sitter igjen med etter at batteriet for stabilisert seg.

Jeg har målt ca 2kWh levert til Zoe mellom 99 og 100 % (flere ganger)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Da jeg testet ladehastighet med Zapcharger ventet jeg etter kjøretur til batteriprosenten hadde stabilisert seg før jeg satte bilen på lading. Jeg leste av SOC på 7,8kWh i CanZE, og ventet til bilen rapporterte 100% og lading avsluttet. Basert på tiden det tok, og antall kWh registrert i CanZE, inkludert 1,5 time lading på morgenen for å toppe opp til 100% igjen, regnet jeg meg fram til ca 20 timer fra 0-100% med Zapcharger.

Tenkte jeg skulle gjenta testen når jeg får tid. Problemet er at jeg ikke har mulighet til lade med så lav ladehastighet på hverdager. Bilen parkeres ofte med lav SOC sent på kvelden, og må være klar med bortimot 100% SOC kl 6 om morgenen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Sitat fra: THE på tirsdag 16. februar 2016, klokken 12:35
Da jeg testet ladehastighet med Zapcharger ventet jeg etter kjøretur til batteriprosenten hadde stabilisert seg før jeg satte bilen på lading. Jeg leste av SOC på 7,8kWh i CanZE, og ventet til bilen rapporterte 100% og lading avsluttet. Basert på tiden det tok, og antall kWh registrert i CanZE, inkludert 1,5 time lading på morgenen for å toppe opp til 100% igjen, regnet jeg meg fram til ca 20 timer fra 0-100% med Zapcharger.

Tenkte jeg skulle gjenta testen når jeg får tid. Problemet er at jeg ikke har mulighet til lade med så lav ladehastighet på hverdager. Bilen parkeres ofte med lav SOC sent på kvelden, og må være klar med bortimot 100% SOC kl 6 om morgenen.
Har du mulighet til å måle hvor mye strøm Zaptec-kladden trekker fra stikkontakten?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

bjaolsen

THE: Virker som en grundig måling.

Stemmer bra med det jeg har målt også, ca. 70% av strømmen fra kontakten ender opp i batteriet.....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

@hsa77. Da jeg målte hadde jeg nettspenning på 225-229V. Fra stikkontakten trakk Zapcharger mellom 1600 og 1700W, jeg var ute og sjekket flere ganger under ladesyklusen. Max verdier etter avsluttet ladesyklus var 9,75A og ca 1750W. Jeg får ikke disse verdiene til å henge helt sammen, da det vil bety at nettspenningen var ca. 180V, noe som ikke er tilfelle.

For øvrig trakk Zapcharger 4W fra stikkontakten når den sto i stand by-modus etter avsluttet lading, så betydelig lavere tap enn med den 4KVA jernkjernetrafoen som følger med Zoe der det kan være tomgangstap på ca. 150W.

CanZE rapporterte stort sett 1kW de gangene jeg var i bilen og sjekket, men jeg så verdier fra 0,9-1,1kW inn på batteriet. Tenkte jeg skulle ta en telefon til Zaptec-support for å høre hva de mener vi kan forvente av Zapcharger portable på henholdsvis 10A og 16A lading, og om det blir noen justeringer på produksjonsmodellen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

#146
THE: Husk at strøm*spenning = va , strøm * spenning * effektfaktor = w.

Ergo 9,75A * 227V = 2213va, 9.75 * 227v * cosphi = 1750w

Cosphi = 1750w/2213va = 0,79

https://no.wikipedia.org/wiki/Voltampere
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

cbjornerud

Zaptec testet på hytta på Stord for første gang. Bilen ble satt til lading i går kveld kl 22:12 med 12% batteristatus og antatt 11 km rekkevidde, temperatur ute ca 2 grader pluss. Nærmeste hurtiglader 15 km unna... Bilen startet lading, husker ikke nøyaktig, men den estimerte mer enn 12 timers ladetid. Nå er den ferdig, og ladeloggen viser at den ble ferdig kl 12:35, da med 100% status. Det er 14 timer på 88% lading. Greit nok om vi ikke har planer med en gang vi kommer til hytta, men jeg ser frem til endelig utgave av Zaptec som støtter 16A lading, har en blå kontakt klar på veggen.
2015 Zoe R240

THE

Vekker liv i denne tråden igjen.

Spesifikasjoner på Zapcharger sine nettsider for portable er ganske mye dårligere enn det som ble lansert sammen med prototypen for et drøyt halvår siden.

Det som mangler nå i forhold til for 9 måneder siden er blant annet:
Output er begrenset til 10A
Ikke et ord om overgang til CEE og type2
Ingenting om tyverisikring og app styring


Hvis jeg har forstått det riktig så er også prisen på Zapcharger portable betydelig høyere enn det som ble forespeilet, har sett 31000,- nevnt her på forumet (usikker på om det er inkl. mva.).

Siden "nye" Zoe med 41kWh batteri heller ikke kan lade på IT-nett, så er vel Zapcharger portable relevant også for potensielt nye Zoe-kunder. Jeg må si at Zapcharger portable for min del er et mye mindre attraktivt produkt nå enn da jeg bestilte det sammen med bilen for et og et halvt år siden. Ikke minst fordi det uansett blir umulig å lade Zoe på offentlige ladestasjoner med type2 kontakt på IT-nett (det nye anlegget i Bygarasjen i Bergen f.eks.). Der det er TN-nett er det uansett ikke noe problem å lade Zoe med type2 eller schuko-ladekladd.

Basert på den lave nytteverdien av Zapcharger portable OG den elendige ladeeffekten den gir (ca 1-1,5 kW inn på batteriet), så vil jeg i alle fall anbefale alle som vurderer Zapcharger portable til å tenke seg godt om før man legger pengene på bordet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Sitat fra: THE på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:24
Vekker liv i denne tråden igjen.

Spesifikasjoner på Zapcharger sine nettsider for portable er ganske mye dårligere enn det som ble lansert sammen med prototypen for et drøyt halvår siden.

Det som mangler nå i forhold til for 9 måneder siden er blant annet:
Output er begrenset til 10A
Ikke et ord om overgang til CEE og type2
Ingenting om tyverisikring og app styring


Hvis jeg har forstått det riktig så er også prisen på Zapcharger portable betydelig høyere enn det som ble forespeilet, har sett 31000,- nevnt her på forumet (usikker på om det er inkl. mva.).

Siden "nye" Zoe med 41kWh batteri heller ikke kan lade på IT-nett, så er vel Zapcharger portable relevant også for potensielt nye Zoe-kunder. Jeg må si at Zapcharger portable for min del er et mye mindre attraktivt produkt nå enn da jeg bestilte det sammen med bilen for et og et halvt år siden. Ikke minst fordi det uansett blir umulig å lade Zoe på offentlige ladestasjoner med type2 kontakt på IT-nett (det nye anlegget i Bygarasjen i Bergen f.eks.). Der det er TN-nett er det uansett ikke noe problem å lade Zoe med type2 eller schuko-ladekladd.

Basert på den lave nytteverdien av Zapcharger portable OG den elendige ladeeffekten den gir (ca 1-1,5 kW inn på batteriet), så vil jeg i alle fall anbefale alle som vurderer Zapcharger portable til å tenke seg godt om før man legger pengene på bordet.

med denne kan du lade på IT type 2 med Zapcharger

https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-vanlig-stikkontakt-1-fas

Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA