Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model 3 i media

Startet av kpinaas, søndag 11. oktober 2015, klokken 13:21

« forrige - neste »

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: zbk på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:16
Ja, men til en pris som er dyrere pr kWh enn hurtiglading...
Problemet er jo at det ikke er mulig å hurtiglade de fleste Zoe heller. Hadde vært fint å kunne lade på 16A noen timer mens bilen er parkert i stedet for å stå og vente på 22 kW lading under kjøreturen.

Heldigvis har jeg 43 kW lader på min Zoe, og godt med 43 kW ladepunkt på Vestlandet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Sitat fra: THE på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:24det uansett blir umulig å lade Zoe på offentlige ladestasjoner med type2 kontakt på IT-nett

Ikke helt riktig.

Elbilhjelpen.no har utviklet denne overgangen nettopp for å adressere dette problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

HCO

2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

THE

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. oktober 2016, klokken 20:58
Sitat fra: THE på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:24det uansett blir umulig å lade Zoe på offentlige ladestasjoner med type2 kontakt på IT-nett

Ikke helt riktig.

Elbilhjelpen.no har utviklet denne overgangen nettopp for å adressere dette problemet.

...og uansett får man max 1,2-1,3 kW inn på batteriet siden Zapcharger er begrenset til 10A. Det vil si at pilotsignal fra bilen er 9A, og av det så er det ca 6A som finner veien inn på batteriet. Ser det er rapportert at R240 er litt bedre enn R210 på lave ladestrømmer, og at kanskje 1,5 kW finner veien inn på batteriet.
Lovnaden fra Zaptec da prototypen kom, var at det skulle komme en overgang til type2, der man byttet ut ledningen fra den minste boksen. Og Zapcharger portable skulle da støtte 16A lading på type2. Med 16A lading så får man i alle fall 2,5kW inn på batteriet, og kan lade fra nesten tom til nesten full på en arbeidsdag.

Slik Zapcharger portable fungerer nå, så står jeg fremdeles for at man må tenke seg nøye om før man legger pengene på bordet for en Zapcharger portable. Den lille sorte bøtta som det er linket til rett over her gjør akkurat samme jobben til en brøkdel av prisen.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Husk og på at den dagen du skal selge bilen og ikkje har ein ladekladd som alle kan bruke såhar du redusert antallet potensielle kjøpere veldig mykje.

Du kan selge bilen med veggboks og trafo men då må du ha elektriker til å demontere og elektriker til å montere på nytt. Da kostar også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:13
Husk og på at den dagen du skal selge bilen og ikkje har ein ladekladd som alle kan bruke såhar du redusert antallet potensielle kjøpere veldig mykje.

Du kan selge bilen med veggboks og trafo men då må du ha elektriker til å demontere og elektriker til å montere på nytt. Da kostar også.
Ja er klar over det, men hvor lett blir det å selge en brukt elbil som bruker 18 timer på å lade fra tom til full med original ladekladd (210 og 240 versjonen) eller 28 timer på 400 versjonen av Zoe? Når det er sagt så planlegger jeg å selge Zoe'n med Zapcharger, men uten veggboks. Trafo og 11 kW veggboks beholder jeg selv for bruk med Model3.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Sitat fra: THE på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:39
Lovnaden fra Zaptec da prototypen kom, var at det skulle komme en overgang til type2, der man byttet ut ledningen fra den minste boksen.

Dette ble skrinlagt da Renault endret design kriterien. Overgang til mode 3 er under utvikling, men da med "den lille boksen" som en del av overgangen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Nok et eksempel på håpløs strategi fra Renault og årsaken til at Zoe vil bli håpløst akterutseilt i det norske markedet før de får inn hurtiglading på bilen.

Ved salg har ikke jeg trafo uansett (hadde TN), så salg til noen med IT-nett hjemme er neppe så aktuelt okke som. Men en 16A veggboks får man tak i og det samme for portabel 10A IT-lading. Feks her: http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading. Alt dette kan kjøpes inn og fortsatt være rimeligere enn Zaptec-kladden, som heller ikke er det man kan kalle "liten og nett" ettersom jeg skjønner.

Selv ville jeg heller hatt ei slik 10A bøtte til nødbruk + en (minst) 16A ladekladd for raskere lading de gangene det er TN-nett tilgjengelig.

Selv har jeg en 16A-trafo som var det som var på min tidlige bøtte, men da på bekostning av dobbel vekt av 10A-versjonen, men lade-elektronikken begrenser den til 10A.

Jeg har flyttet ladekladden ut i en egen kapsling og satt en CEE-kontakt på trafoen, så den er bare i bruk når det trengs. Dermed har jeg en mye lettere ladekabel å bruke når jeg skal lade på TN-nett. 98% av ladingen min skjer hjemme med veggboksen uansett.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 09:42
Sitat fra: THE på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:39
Lovnaden fra Zaptec da prototypen kom, var at det skulle komme en overgang til type2, der man byttet ut ledningen fra den minste boksen.

Dette ble skrinlagt da Renault endret design kriterien. Overgang til mode 3 er under utvikling, men da med "den lille boksen" som en del av overgangen

OK. Vet du om det blir mulig med 16A lading ved bruk av den kommende type2-løsningen for Zapcharger portable? Må man kjøpe en ny Zapcharger portable for å kunne bruke overgang, eller blir det en løsning som fungerer sammen med de ladekladdene som er utlevert til nå?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

froskemann_erik

Sitat fra: THE på mandag 24. oktober 2016, klokken 12:22
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. oktober 2016, klokken 09:42
Sitat fra: THE på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:39
Lovnaden fra Zaptec da prototypen kom, var at det skulle komme en overgang til type2, der man byttet ut ledningen fra den minste boksen.

Dette ble skrinlagt da Renault endret design kriterien. Overgang til mode 3 er under utvikling, men da med "den lille boksen" som en del av overgangen

OK. Vet du om det blir mulig med 16A lading ved bruk av den kommende type2-løsningen for Zapcharger portable? Må man kjøpe en ny Zapcharger portable for å kunne bruke overgang, eller blir det en løsning som fungerer sammen med de ladekladdene som er utlevert til nå?

Jeg var i dialog med Zaptec rundt dette temaet i sommer. Her er svaret jeg fikk:
"Med type 2 adapter, vil du nok oppleve at ladetiden omtrent halveres sammenliknet med 10A.
Dette da den reaktive strømmen(reactive power) og strøm faktoren(power factor) forblir omtrent den samme som ved 10A, og all ekstra strøm går rett i batteriet!
De to skruene må fjernes for å bytte adapter. Dette er ikke inkludert i manual, da adapter ikke er klar enda. Dette vil jeg tro vi inkluderer i manual til adapteren."

THE

Samme svaret fikk jeg fra Zaptec i vinter/vår. Har sendt ny forespørsel til Zapcharger for ei tid tilbake da jeg oppdaget at all info om 16A lading og adaptere har forsvunnet fra nettsidene til Zapcharger. Har ikke fått noe svar ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kenneth Sørum

Hvit leaf 2012 som pendlerbil
Hvit Volvo v60 r-design 2012 som konebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA