Hovedmeny

Pris pr km?

Startet av finn_roen, mandag 01. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 23:52
Ok, da har vi bare forskjellige definisjoner av å spise. Jeg tenkte ikke på junkfood. Vi setter oss helst ned ved et bord og spiser lunsj/middag på tallerken av porselen :)

Når ble baguett junkfood??
Som jeg skrev jeg kjørte alene også presenterer du og skrive "vi", når jeg drar med familien er det gjerne litt bedre standard.

Det som tidligere var transportetappe har nå blitt rene utfluktene, ferien for meg starter på ende-lokasjon ikke hele veien for og forsvare venting/ladetid.

snurrehue

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. juni 2015, klokken 00:31
Skal en sette sammen noen av tallene her blir det 2,5 i avskrivning / km, 0,2 kr / km i strøm og 1 kr / km i dekk, altså like over 3 kr 50 øre km før en legger til service kostnader forsikring og reparasjoner

Ganger en det med 10 000 kr / år snakker en 35000 kr / året som er omtrent halvparten av det NAF regner som kostnaden på å bruke en VW Golf.

Hæh? Mener du at man må regne 35000 kroner i året for en Model S, inkludert avskrivning? Da tror jeg du bør gjøre en revurdering av regnestykket...

peik

Pris pr km blir vel omtrent som for en Golf vil jeg tro, rundt 5 kr/km, om man tar med alle kostnader som avskrivning, finanskostnad, forsikring, service, årsavgift, strøm etc. Noe bedre enn min gamle Land Rover som koster 7 kr/km. Passeringer i bomringer utgjør en ganske stor andel. Å regne kun strøm uten nettleie som kostnad blir ganske uinteressant.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

arnkl

Har selv lurt på dette med kostnad / km og spesielt etter at en kamerat nevnte at de hadde betalt 16000 k for et nytt sett dekk. Dette er omtrent det samme en kan kjøpe en eldre elbil for idag, inkludert 2 sett dekk.

Skal en sette sammen noen av tallene her blir det 2,5 i avskrivning / km, 0,2 kr / km i strøm og 1 kr / km i dekk, altså like over 3 kr 50 øre km før en legger til service kostnader forsikring og reparasjoner

Dekk kan ein få i ulike prisklassar. Eg skifta to sommardekk i går, då fekk eg prisar frå rundt 4000 til 6400 (to dekk inkludert omlegging) avhengig av dekktype. Eg valgte det dyraste på grunn av mindre rullemotstand og bedre eigenskapar på våt veg. Dei dekka eg skifta var køyrde noko over 25 000 km, så dekkostnaden vert då under 50 øre/km.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sangiovese på onsdag 03. juni 2015, klokken 07:42

Ganger en det med 10 000 kr / år snakker en 35000 kr / året som er omtrent halvparten av det NAF regner som kostnaden på å bruke en VW Golf.

Hæh? Mener du at man må regne 35000 kroner i året for en Model S, inkludert avskrivning? Da tror jeg du bør gjøre en revurdering av regnestykket...
Hvis man kjører 20k km per år er det jok ikke helt feil. Men man må nok legge til noen andre kostnader.

Totale kostnader for Model S i 15 år med 20k km/år:

Innkjøp: 700k
Finansiering: 260k (alternativt 5% avkastning)
Strøm: 60k
Dekk: 150k
Årsavgift: 33k (5 år redusert)
Forsikring: 200k
Vedlikehold: 50k
Bompenger: 20k (5 år fritak)

Totalt: 1.473.000 kroner
Totalt per km: 4,91 kr

Nå er det ikke alle disse kostnadene jeg ville inkludert i prisen jeg ville ta for å sitte på, om ikke bilen var kjøpt for samkjøring, e.l. Om bilen ikke er kjøpt for samkjøring, så vil den uansett stå i garasjen, og da ville jeg kun regnet de kostnadene relatert til bruken, altså sånn ca:

Verditap pga kmstand: 350k
Forsikring: 100k

Totalt: 710k
Totalt per km: 2,36 kr

Altså det jeg ville tatt betalt for en passasjer er ca 1 kr/km. (Det blir så klart delt på to om man er to i bilen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snurrehue

Sitat fra: Amoss på onsdag 03. juni 2015, klokken 00:45
Skal gjerne innrømme at jeg aldri har tatt tiden med stoppeklokke. Men den tiden jeg normalt taper på å ta ett kjapt bensinstasjonstopp på de veiene jeg kjører til daglig, i forhold til å kjøre non-stopp, er på rundt 5 minutter når jeg kun bruker kortet i automaten og ikke stikker innom stasjonen for do-besøk, betaling eller handling. Stikker jeg innom selve stasjonen taper jeg rundt 10/15 minutter avhengig av evnt. kø inne.

Helt utrolig hvordan denne tråden som egentlig handler om hvilken pris man må regne pr km med en Model S, nå ser ut til å dreie seg om hvor lang tid man bruker på å fylle tanken på en diesel-/bensinfyrt bil.
Når vi først er så langt ute på viddene, er det kanskje på tide å gi et bidrag fra en som faktisk med ujevne mellomrom dropper innom bensinstasjoner for å dra nytte av dens pumper.

Ser at flere skriver påfyllingstid med gaffel. Inkludert deg. Jeg har for ordens skyld tatt tiden på mine bensinstasjonsbesøk siden jeg returnerte til fossilt drivstoff. Det lengste jeg har brukt på de tre besøkene jeg har hatt siden jeg overtok A6'en, er 4 minutter og 45 sekunder fra jeg kjørte av veien til jeg var tilbake på veien. Da forlot jeg stasjonen med full tank, pølse i hånda til meg og bolle i hånda til fruen. Samt at hun hadde fått seg en tur på toalettet. Neste stopp på bensinstasjon hadde jeg 1047 km senere. 3 minutter og 25 sekunder kostet den stoppen meg, og er korteste stoppen. 934 km senere hadde jeg et stopp på ca 3 minutter og 30 sekunder for å fylle full tank.

Og til de som mener at man MÅ holde fyllepistolen hele tida: feil. Dieselpumpene har som regel lås slik at man trykker pistolen i gang, låser, og påfyllingen går sin gang mens man selv kan vaske vinduene, gå på toalettet, eller kjøpe mat eller gjøre bleieskift.

Og best av alt: mens man på superladerene til Tesla står under åpen himmel, er besinstasjonspumpene for det aller meste overbygd.

cirys1

Sitat fra: Amoss på onsdag 03. juni 2015, klokken 00:45
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:58
Meget spesielt, en vanlig bensinpumpe leverer 40l i minuttet, så da tar det 1,5 minutt og fylle en vanlig tank, vet ikke hvor lang tid du bruker på taste pin 15 sek?

Skal gjerne innrømme at jeg aldri har tatt tiden med stoppeklokke. Men den tiden jeg normalt taper på å ta ett kjapt bensinstasjonstopp på de veiene jeg kjører til daglig, i forhold til å kjøre non-stopp, er på rundt 5 minutter når jeg kun bruker kortet i automaten og ikke stikker innom stasjonen for do-besøk, betaling eller handling. Stikker jeg innom selve stasjonen taper jeg rundt 10/15 minutter avhengig av evnt. kø inne.

Er du sikker på at denne oppgitte 40l/minutt er standard hastighet? Høres veldig mye ut... Noen som husker hastigheten på den bensinpumpa Tesla "konkurrerte" med under swap-demoen?  Visstnok den kjappeste pumpa i Los Angeles om jeg ikke husker feil, og de klarte å swappe 2 batteripakker på tiden det tok å fylle en bil på den pumpa.

Kan du virkelig ikke ringe i bilen??

Selvfølgelig kan jeg det. Både ringe, ta i mot telefoner og lese/sende meldinger. Men helst ikke når jeg kjører. Med handsfree er det lov å ringe, men opplever selv å bli vel så distrahert av en handsfree telefon som av en jeg holder til øret, så om jeg kan vente til jeg har stoppet så gjør jeg det. Å ta det i forbindelse med ett fyll-stopp er for meg en god løsning når det lar seg gjøre.

Nå kjørte 70 mil i strekk med Teslaen på fredag, 3SC to av de spiste jeg på og ved alle tre var jeg på dobesøk.
Hadde fremdeles et hav av tid til og sitte og vente på bilen, fylte fosilen idag morges 2 min.
Selvfølgelig til en annen kostnad, men venting er en ulempe, ikke en fordel.

Og uansett hvor jeg lader sitter det alltid en eller flere i bilen og venter, enten er de ferdig med og spise og dobesøk ellers så hadde de ikke trangen.

Nå skal ikke jeg kommentere hvor mye du ladet på denne turen, det har andre alt kommentert. Men når jeg er på langtur og stopper for fylling så kommer jeg ALDRI ned på disse berømte 5 eller 10 minuttene for en "bensinstopp". Da snakker vi om MINST 15 minutter, normalt 20 - 30 minutter. Jo flere man er i bilen (enten det er barn eller voksne) jo lengre tid. Jada, noen blir da ofte ventende på at de siste skal bli ferdig med sitt.

Ps: Jeg har da ikke påstått at man ALDRI må vente på lading? Det jeg har prøvd å poengtere er at forskjellen mellom å fylle drivstoff og lade på langtur ikke behøver å være SÅ ille som du (og mange andre) har prøvd å fremstille det som. Disse 5 minuttene - som jeg ser at du nå har valgt å redusere til 2 minutter i denne debatten - opp mot den tiden det tar å lade (og hvor lang den behøver å være vil være avhengig av bruk og behov - ser at du har valgt en strategi som gjør at du må bruke mer tid på lading på langtur) kan stilt opp mot hverandre slik du gjør virke som ganske stor forskjell. For mange vil det i praksis ikke være så store forskjellen. Til hverdags (dersom du har en elbil med tilstrekkelig rekkevidde for ditt normale behov) brukes det som flere her har påpekt i praksis tilnærmet 0 tid på lading, men fossilene må fortsatt fylles jevnlig.

På battery swap videoen så tar det ca 3,20 min og fylle tanken, inkludert og bruke kortet. (og han fyller 87 liter?)
40 liter i minuttet er ikke mye, trykker du på lastebil knappen på diesel pumpa får du 60l i minuttet, da går det virkelig unna.
Som regel så fyller jeg der det er billigst det vill si på ubemannede stasjoner, så da blir det ingen do besøk eller handling der. 15 min for å fylle var kanskje litt mye?? 
Jeg valgte og redusere tiden fordi selve fyllingen i en normal bil går unna på 2minutter, når er det ingen som snakker om at visst man må lade på samme trafokrets så får du plutselig bare smuler av effekten og da er det ingen 30min stopp med Tesla, da blir det fort 1,5 time.
Fleksibiliteten er bare dårlig i Tesla, jeg kjører Fredrikstad-Bergen og tilbake ca 4 ganger i året, kjører jeg alene har det hendt at jeg har stoppet 1 gang (+tissestopp 2min) kjører jeg med familie gjerne 4-5 ganger, og man kan også stoppe på forskjellige plasser hver gang.

Og ta en telefonsamtale mens man kjører tror jeg de fleste syns går greit.

Du kan kanskje komme og fortelle gjengen på Håukås at man bruker 0 tid på lading, drar man der på ugunstig tidspunkt står det 6-8 Teslaer der og lader og 3-4 sitter i bilen, og jeg tror de VENTER ja..

På langtur blir det selvsagt mye mer venting enn med fossil, man gjør det fordi det er gratis også har man funnet på helt nye tidsforedrivende gjøremål som kan forsvare ventetiden. Grunnen for at man gidder er at det er gratis og man MÅ.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder fylletid kommer dette helt an på hvordan folk vil gjøre det om de kjører fossilt.

For min del må jeg nok regne med ca 20 minutter i måneden - en gang der jeg kjører ca 5 km tur retur kun for å fylle drivstoff, ca 15 minutter, og ett raskt stopp på 5 minutter. Det blir ca 4 timer i året.

Det er nok ikke urimelig å anta at jeg kommer til å bruke SC 5 x 30 minutter per år, altså 2,5 timer per år. Pluss ca 500 ganger jeg plugger ut/inn bilen på 10 sekunder, altså 1 time og 15 minutter.

Fossilt og elbil har altså ca lik tidsbruk. For *meg*.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snurrehue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:19
Hvis man kjører 20k km per år er det jok ikke helt feil. Men man må nok legge til noen andre kostnader.

50k på vedlikehold over 15 år? Tviler jeg sterkt på. 20000 km i året * 15 år = 300 000 km. Regn med 5 bytter av bremseklosser og bremseskiver (snillpris totalt 35k). Støtdempere/luftfjæring vil nok behøve overhaling, og kanskje minst ett bytte (15k). Bremsevæske bør byttes annethvert år (15k). Hjuloppheng vil nok behøve en del reservedeler etter hvert (15k minst over 15 år). Frykter det er langt mer enn dette som vil dukke opp når bilene blir eldre og eldre.

Og som ytterligere kommentar til innlegget som jeg kommenterte: han hevdet 2,5 kroner i avskrivning pr km. Og foreslo 10 000 km = 25 000 kr avskrivning på ett år. Om man kjøper nå, og slipper unna med 75 000 kroner i avskrivning over de kommende tre år, med 30 000 km tilbakelagt totalt, vil jeg si man har fått en lettlurt kjøper. Selv 50 000 kroner i året i avskrivning de første årene (med 20 000 km årlig) tror jeg vil være utopi. Kjenner en som solgte sin P85+ etter ett års eie. Ca 30 000 km på telleren. Verditap 130 000 kroner om man bare regner på kjøpssum til Tesla vs salgssum til ny eier. I tillegg kommer alle utgiftene han har hatt på bilen i løpet av året. 

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sangiovese på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:3750k på vedlikehold over 15 år? Tviler jeg sterkt på. 20000 km i året * 15 år = 300 000 km. Regn med 5 bytter av bremseklosser og bremseskiver (snillpris totalt 35k). Støtdempere/luftfjæring vil nok behøve overhaling, og kanskje minst ett bytte (15k). Bremsevæske bør byttes annethvert år (15k). Hjuloppheng vil nok behøve en del reservedeler etter hvert (15k minst over 15 år). Frykter det er langt mer enn dette som vil dukke opp når bilene blir eldre og eldre.
Jeg har regnet med 8 år service i innkjøpsprisen. Så de 50k er egentlig bare for 7 år.

Sitat fra: sangiovese på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:37Og som ytterligere kommentar til innlegget som jeg kommenterte: han hevdet 2,5 kroner i avskrivning pr km. Og foreslo 10 000 km = 25 000 kr avskrivning på ett år. Om man kjøper nå, og slipper unna med 75 000 kroner i avskrivning over de kommende tre år, med 30 000 km tilbakelagt totalt, vil jeg si man har fått en lettlurt kjøper. Selv 50 000 kroner i året i avskrivning de første årene (med 20 000 km årlig) tror jeg vil være utopi. Kjenner en som solgte sin P85+ etter ett års eie. Ca 30 000 km på telleren. Verditap 130 000 kroner om man bare regner på kjøpssum til Tesla vs salgssum til ny eier. I tillegg kommer alle utgiftene han har hatt på bilen i løpet av året.
Jeg la ikke merke til at han tok utgangspunkt i 10k km/år. Det er jeg enig i at blir feil. De 2,5 kr/km hentet han fra side en, der Lynet tok utgangspunkt i 20k km/år.

Verditapet er så klart også størst i begynnelsen. Over levetiden på bilen er ikke dette viktig, så lenge man ikke selger bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ganske morsomt å se hvor hissige folk blir bare fordi noen bruker mindre tid på å vente på lading enn de ville gjort på å vente på bensinstasjonen :)
Jeg vet heldigvis nøyaktig hva slags fyllemønster jeg hadde før, og hva slags lademønster jeg har nå. Og fasiten for meg er åpenbar, selv om den tydeligvis er tung å svelge fordi andre opplever en annen fasit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sandvika

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:19

Totalt: 1.473.000 kroner
Totalt per km: 4,91 kr

Nå er det ikke alle disse kostnadene jeg ville inkludert i prisen jeg ville ta for å sitte på, om ikke bilen var kjøpt for samkjøring, e.l. Om bilen ikke er kjøpt for samkjøring, så vil den uansett stå i garasjen, og da ville jeg kun regnet de kostnadene relatert til bruken, altså sånn ca:

Verditap pga kmstand: 350k
Forsikring: 100k

Totalt: 710k
Totalt per km: 2,36 kr

Altså det jeg ville tatt betalt for en passasjer er ca 1 kr/km. (Det blir så klart delt på to om man er to i bilen.)
Dette ble litt rar måte å regne ut gjennomsnittlig driftskostnad på.

Om du skal legge på kostnad for finansiering så må du også diskontere alle kostnadene dine tilbake til 2015, 5% risikofri avkastning skal du nok vente lenge på også om du ser litt på hva  Norges bank sier..
Diskonterer vi med 2,5% så har du halvert finansieringsposten din.

200k i forsikring er i snitt 13.300,- pr. år. Om vi ikke forutsetter at du kjører som en apekatt så vil du opparbeide deg bonus som drar deg nærmere og nærmere 5000,- pr. år.

60k i strøm over 300.000km er 5kr mila. Det tilsvarer ca 500Wh/km, tror vi sier at 2kr og 15k er mer realistisk her.

Om du kjører forsiktig så holder nok dekkene dine nok mer enn 20.000km også.
Vedlikeholdet ellers er nok kanksje litt lavt.

Uten å ha finregnet på det 2015 kroner så tror jeg nok du kommer ned rundt 3,50kr/km i 2015kr

Muffinman

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 07:19
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 23:52
Ok, da har vi bare forskjellige definisjoner av å spise. Jeg tenkte ikke på junkfood. Vi setter oss helst ned ved et bord og spiser lunsj/middag på tallerken av porselen :)

Når ble baguett junkfood??
http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=333
::)

cirys1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:06
Når det gjelder fylletid kommer dette helt an på hvordan folk vil gjøre det om de kjører fossilt.

For min del må jeg nok regne med ca 20 minutter i måneden - en gang der jeg kjører ca 5 km tur retur kun for å fylle drivstoff, ca 15 minutter, og ett raskt stopp på 5 minutter. Det blir ca 4 timer i året.

Det eneste jeg syns rart/pussig er at man må kjøre "detour" for og fylle?
Hvorfor gjør man det?

Det er vell ikke mange km man må kjøre på hvilken som helst vei før det dukker opp en bensinstasjon rett ved veien?

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 11:21
Det eneste jeg syns rart/pussig er at man må kjøre "detour" for og fylle?
Hvorfor gjør man det?
Pris selvfølgelig? Her i Oslo er det veldig mange stasjoner å velge mellom, og i gamledager hadde jeg en app på telefonen min fortalte meg hvilken stasjon i nabolaget som hadde best pris (bruker-rapportert).

Prisene kunne fort variere med oppimot 2kr per liter (drøye tilfeller). I tillegg må man følge med på rabatter i kort man har osv. Så det er ikke automatisk slik at den nærmeste er billigst. Og prisene på søndag kveld kunne gjerne være så lave at det fremstod som klokt å kjøre ut ens ærend for å fylle drivstoff. Ved lave priser kunne det fort danne seg kø også. Eksempelvis på ST1 ved Furuset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA