Hovedmeny

Pris pr km?

Startet av finn_roen, mandag 01. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

Muffinman

Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme når vi tidligere kjørte ens ærend for å fylle drivstoff når det var billigst. Tror nok at både tidsbruken og og besparelsen er sammenlignbar når man regner inn medgått drivstoff for kjøringen til den billigste pumpa.

Det er greit å se fortiden i sammenheng med nåtiden når man skal veie fordeler og ulemper.

cra

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juni 2015, klokken 11:41
Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme

Det har sikker tlitt med det å gjøre at for de aller fleste av oss er det vesentlig lengre å kjøre enn noen få km til nærmeste SC. Da sparer man fort langt mindre enn 50kr i strøm, siden man må bruke mye ekstra på å komme seg dit. Og så var det tidsbruken, da. 3 timer hver veg for min del.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cirys1

Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme når vi tidligere kjørte ens ærend for å fylle drivstoff når det var billigst.

Jeg lader på SC i nærheten noen ganger, mitt på dagen er det ikke en kjeft der, men nå som kjøpesenteret i nærheten har fått 22kW er det mye mer praktisk og og plugge inn der siden det blir noen timer med handling uansett..

Muffinman

Sitat fra: cra på onsdag 03. juni 2015, klokken 11:45
Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme

Det har sikker tlitt med det å gjøre at for de aller fleste av oss er det vesentlig lengre å kjøre enn noen få km til nærmeste SC. Da sparer man fort langt mindre enn 50kr i strøm, siden man må bruke mye ekstra på å komme seg dit. Og så var det tidsbruken, da. 3 timer hver veg for min del.

Nå er det disse to casene jeg sammenligner:

1. Suse forbi en supercharger på vei hjem og lade hjemme fra svært lav SOC, altså ingen ekstra kjøring for å nå SC
2. Starte opp og kjøre en ekstra tur hjemmefra for å fylle bensin og spare noen få kroner.

Merker meg enkelte  skriver at de har gjort begge deler om man leser rundt litt - de kjører forbi superchargerene når de allikevel er på tur fordi strømmen er så billig og tiden deres er verdifull, samtidig som det argumenteres for at man tidligere tidligere måtte bruke mer tid på drivstoffylling for å spare like få kroner. Var ikke tiden like verdigfull når man hadde fossilbil, siden man da brukte den til å kjøre ekstra tur og stå i kø for å fylle der det var billigst?

I min verden er dette selektiv argumentasjon. En morsom bieffekt av det er gjerne at man møter noen man kjenner i døra :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29Dette ble litt rar måte å regne ut gjennomsnittlig driftskostnad på.

Om du skal legge på kostnad for finansiering så må du også diskontere alle kostnadene dine tilbake til 2015, 5% risikofri avkastning skal du nok vente lenge på også om du ser litt på hva  Norges bank sier..
Diskonterer vi med 2,5% så har du halvert finansieringsposten din.
Det er ikke helt enkelt å beregne hva tilgjengelig kapital er verdt for den enkelte. Den alternative bruken kan være nedbetaling av boliglån (~3%), billån (5%), aksjelån (~7%), kredittkort (10-30%), osv. Det kan være investering i aksjer, bolig, fond, osv. Jeg regner 5% som et greit snitt.
Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29200k i forsikring er i snitt 13.300,- pr. år. Om vi ikke forutsetter at du kjører som en apekatt så vil du opparbeide deg bonus som drar deg nærmere og nærmere 5000,- pr. år.
Det er de færreste som har i nærheten av 5000 kr/år, men kanskje 10.000 kr/år kan være nærmere normalen. Det utgjør 50k eller ca 0,17 kr/km.

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:2960k i strøm over 300.000km er 5kr mila. Det tilsvarer ca 500Wh/km, tror vi sier at 2kr og 15k er mer realistisk her.
Her har du bommet på matten. 60k over 300k km utgjør 2 kr/mil, eller ca 250 Wh/km. Dette er ikke urealistisk med ladetap, forvarming, osv.

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29Om du kjører forsiktig så holder nok dekkene dine nok mer enn 20.000km også.
Vedlikeholdet ellers er nok kanksje litt lavt.
Med en såpass tung kraftig bil som en Model S bør man ikke spare for mye på dekkene. Jeg tenker at hvis det blir billigere enn det jeg har satt opp, så får man ta det som en hyggelig overraskelse.

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29Uten å ha finregnet på det 2015 kroner så tror jeg nok du kommer ned rundt 3,50kr/km i 2015kr
Man kan nok være så optimistisk man bare vil, men jeg tror min utregning utgjør et ganske greit snitt. Så klart bør man regne ut i detalj hva ting vil koste for seg selv, men det er i hvert fall et utgangspunkt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:19Merker meg enkelte  skriver at de har gjort begge deler om man leser rundt litt - de kjører forbi superchargerene når de allikevel er på tur fordi strømmen er så billig og tiden deres er verdifull, samtidig som det argumenteres for at man tidligere tidligere måtte bruke mer tid på drivstoffylling for å spare like få kroner. Var ikke tiden like verdigfull når man hadde fossilbil, siden man da brukte den til å kjøre ekstra tur og stå i kø for å fylle der det var billigst?
Det er ikke helt sammenlignbart. Drivstoff må man uansett forlate hjemmet for å skaffe, og da blir det fort slik at man gjør det helst når det er billig og passer seg. Det at man bruker 15 minutter på en søndag, om det passer seg slik, gjør at man kan spare 5 minutter i en stresset hverdag. For å si det slik - alle minutter er ikke like mye verdt. Minutter mens man skal til/fra jobben, innom butikken, hente i barnehage, osv er mer verdt enn noen minutter på en søndag kveld. Når man da i tillegg sparer penger gir det mening.

Hvis man derimot kjører innom en superlader kun for gratis strøm, så sparer man ikke noe tid neste dag, fordi man ville uansett fått tilstrekkelig med rekkevidde i løpet av natten.

Et annet moment er at man sparer mer penger per minutt ved fylling av drivstoff. Forskjellen mellom søndag kveld og mandag ettermiddag er fort 2 kr/l, og om man da fyller 50 liter er det 100 kroner. Dette bruker man 10 minutter ekstra for. På ti minutter ved superlader får man med seg 10-15 kr med strøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 07:19
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 23:52
Ok, da har vi bare forskjellige definisjoner av å spise. Jeg tenkte ikke på junkfood. Vi setter oss helst ned ved et bord og spiser lunsj/middag på tallerken av porselen :)

Når ble baguett junkfood??
Som jeg skrev jeg kjørte alene også presenterer du og skrive "vi", når jeg drar med familien er det gjerne litt bedre standard.

Om vi snakker ferdigsmurte, plastinnpakkede baguetter i bensinstasjonens kjøleskap, med kun fint mel, masse smør, masse majones og tilnærmet null næringsverdi så karakteriserer jeg det som junkfood ja ;)

En grov baguette fra La Baguette, laget til mine spesifikasjoner (bl.a uten smør) mens jeg venter, med masse frisk salat, paprika osv. oppå blir en annen sak. Men slikt er vanskelig å få tak i langs veien.

Jeg kjører ofte alene til hytta også, har de samme spisevanene da. Forrige gang spiste jeg på kroa (kinarestauranten) bak Shell på Roa.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sandvika

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29Dette ble litt rar måte å regne ut gjennomsnittlig driftskostnad på.

Om du skal legge på kostnad for finansiering så må du også diskontere alle kostnadene dine tilbake til 2015, 5% risikofri avkastning skal du nok vente lenge på også om du ser litt på hva  Norges bank sier..
Diskonterer vi med 2,5% så har du halvert finansieringsposten din.
Det er ikke helt enkelt å beregne hva tilgjengelig kapital er verdt for den enkelte. Den alternative bruken kan være nedbetaling av boliglån (~3%), billån (5%), aksjelån (~7%), kredittkort (10-30%), osv. Det kan være investering i aksjer, bolig, fond, osv. Jeg regner 5% som et greit snitt.
Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29200k i forsikring er i snitt 13.300,- pr. år. Om vi ikke forutsetter at du kjører som en apekatt så vil du opparbeide deg bonus som drar deg nærmere og nærmere 5000,- pr. år.
Det er de færreste som har i nærheten av 5000 kr/år, men kanskje 10.000 kr/år kan være nærmere normalen. Det utgjør 50k eller ca 0,17 kr/km.

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:2960k i strøm over 300.000km er 5kr mila. Det tilsvarer ca 500Wh/km, tror vi sier at 2kr og 15k er mer realistisk her.
Her har du bommet på matten. 60k over 300k km utgjør 2 kr/mil, eller ca 250 Wh/km. Dette er ikke urealistisk med ladetap, forvarming, osv.

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29Om du kjører forsiktig så holder nok dekkene dine nok mer enn 20.000km også.
Vedlikeholdet ellers er nok kanksje litt lavt.
Med en såpass tung kraftig bil som en Model S bør man ikke spare for mye på dekkene. Jeg tenker at hvis det blir billigere enn det jeg har satt opp, så får man ta det som en hyggelig overraskelse.

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:29Uten å ha finregnet på det 2015 kroner så tror jeg nok du kommer ned rundt 3,50kr/km i 2015kr
Man kan nok være så optimistisk man bare vil, men jeg tror min utregning utgjør et ganske greit snitt. Så klart bør man regne ut i detalj hva ting vil koste for seg selv, men det er i hvert fall et utgangspunkt.
joda, man kan legge inn hvilke forutsetninger man vil, men om km kost tallet skal ha en verdi så mener jeg at man fortsatt må snakke om 2015 kroner og ikke et snitt av 2015-2030 kroner.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:19
Nå er det disse to casene jeg sammenligner:

1. Suse forbi en supercharger på vei hjem og lade hjemme fra svært lav SOC, altså ingen ekstra kjøring for å nå SC
2. Starte opp og kjøre en ekstra tur hjemmefra for å fylle bensin og spare noen få kroner.

Merker meg enkelte  skriver at de har gjort begge deler om man leser rundt litt - de kjører forbi superchargerene når de allikevel er på tur fordi strømmen er så billig og tiden deres er verdifull, samtidig som det argumenteres for at man tidligere tidligere måtte bruke mer tid på drivstoffylling for å spare like få kroner. Var ikke tiden like verdigfull når man hadde fossilbil, siden man da brukte den til å kjøre ekstra tur og stå i kø for å fylle der det var billigst?

I min verden er dette selektiv argumentasjon. En morsom bieffekt av det er gjerne at man møter noen man kjenner i døra :)

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har aldri tatt med prisen i betraktning i forhold til hvor og når jeg har fylt diesel på Touranen vi hadde før. Det var kona som kjørte den til hverdags og hun nektet å fylle. Så da ble det jeg som fikk forespørsel om å fylle den opp når den nærmet seg tom. Da var det bare å sette seg i bilen og kjøre til stasjonen, fylle og hjem igjen. Betalte det som sto på pumpa. Brukte vel ca. 20 minutter hver gang, vi bor ikke ved siden av stasjonen akkurat.

På tur fylte vi når nåla nærmet seg det røde feltet (ca. 10 mil igjen).

Så de tidligere ca. 15 årlige fyllingene á 20 minutter (5 timer årlig) er nå erstattet med at hun bruker noen få sekunder 3-4 ganger i uka på å putte inn ladekabelen i Leafen ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme når vi tidligere kjørte ens ærend for å fylle drivstoff når det var billigst. Tror nok at både tidsbruken og og besparelsen er sammenlignbar når man regner inn medgått drivstoff for kjøringen til den billigste pumpa.

Det er greit å se fortiden i sammenheng med nåtiden når man skal veie fordeler og ulemper.
Her skal man vist stå til rette for både det ene og det andre, og huller i forklaringen skal man forsøke å finne over alt. Litt synd det er slik egentlig? Bare fordi man ikke liker at enkelte opplever drivstoff-fylling som totalt sett mer tidkrevende enn lading?

Men la gå, jeg får ta meg tid til å teskje-forklare dette også:
1.Når jeg blåser rett forbi alle disse superchargerne er det normalt med flere personer i bilen. Gjerne 4-5 pers. Svært sjeldent jeg er på langtur alene.
2. Superchargerne er ikke raskere enn at lading bør kombineres med en pause.
3. Å lade opp 50kWh på en SC tar fort en drøy halvtime. Med 4 pers i bilen ville jeg da spart 35,- på å bruke 30 minutter av 4 personers liv.  Eller 17,50 i timen....
4. De gangene jeg har kjørt ens ærend ut for å tanke er det fordi dieselen eksempelvis har vært lavt på 11-tallet, samtidig som den normalt ligger på 12-13 tallet (da snakker jeg ikke om lokale forskjeller som nevnt over, men svingninger dag til dag). Da sparer jeg gjerne opptil en hundrings, på en tur som tar 15 minutter. Dvs 400,- per time, kontra fire pers som venter 30 minutter for å spare 35,-.

Ingen fyller bilen med 4-5 pers for å dra til den lokale SC`en for å spare 35-40,- på 30 minutter. Men man kan fint bruke 15 minutter av sin egen tid for å spare en hundrings. Og fortidens drivstoff kunne jeg jo uansett ikke fylle hjemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 11:48
Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme når vi tidligere kjørte ens ærend for å fylle drivstoff når det var billigst.

Jeg lader på SC i nærheten noen ganger, mitt på dagen er det ikke en kjeft der, men nå som kjøpesenteret i nærheten har fått 22kW er det mye mer praktisk og og plugge inn der siden det blir noen timer med handling uansett..

Dette hørte interessant ut Cirys. Om jeg ikke husker helt feil så hadde vi noen heftige diskusjoner om dette med bruk av 22kw ladere i den tide du kom inn på forumet og før du hadde kjøpt Teslaen?
Gledelig å høre at du synes dette er nyttig å bruke slike 22kw ladere når bilen tross alt står der og du gjør masse annet. Som sagt tidligere ønsker jeg derfor mange slike ladere velkommen rundt omkring. De kan fort være ett veldig godt supplement til SC'ene
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: sangiovese på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:49
Når vi først er så langt ute på viddene, er det kanskje på tide å gi et bidrag fra en som faktisk med ujevne mellomrom dropper innom bensinstasjoner for å dra nytte av dens pumper.

Til informasjon, du er nok ikke alene om å bruke disse pumpene.

Ser at flere skriver påfyllingstid med gaffel. Inkludert deg. Jeg har for ordens skyld tatt tiden på mine bensinstasjonsbesøk siden jeg returnerte til fossilt drivstoff.

Nå bedriver ikke jeg den olympiske øvelsen "hurtigfylling" og bruker stoppeklokke for å time dette med "mellomdistanser" ala "hurtigtrykk av kode". Jeg bare observerer at i snitt er jeg fremme på bestemmelsestedet rundt 5 minutter senere når jeg har stoppet kort for kunn å fylle på veien i forhold til når jeg ikke har gjort det. Dette er runde og cirkatider, og ikke noe å dele opp i sekundfaser. Ellers observerer jeg at du heller ikke er langt unna disse tidene.

Og til de som mener at man MÅ holde fyllepistolen hele tida: feil. Dieselpumpene har som regel lås slik at man trykker pistolen i gang, låser, og påfyllingen går sin gang mens man selv kan vaske vinduene, gå på toalettet, eller kjøpe mat eller gjøre bleieskift.

Har aldri hatt, og kommer aldri til å få en diesel bil. Har EN gang på alle de år jeg har kjørt bensinbil opplevd en pumpe som tillot seg å låse slik, og det var da jeg var fersk sjåfør, så det er "ett par" år siden. Greit, med en slik låsbar pistol kunne jeg nok vasket rutene mens bilen fylte, men hadde selv aldri beveget meg mange meterne fra bilen mens brennbar veske fløt fritt fra pistolen...

Men, her kan kanskje noe av missforholdet i fylltiden komme inn? Om det er så at dieselpumpa er kjappere enn bensinpumpa? Jeg har i alle fall aldri vært noe i nærheten av å kunne fylle 40 liter på ett minutt som andre her hevder, og har ei heller noen "lastebilknapp". :p

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 08:58
Som regel så fyller jeg der det er billigst det vill si på ubemannede stasjoner, så da blir det ingen do besøk eller handling der. 15 min for å fylle var kanskje litt mye??

Aha, så du har separate stopp for fylling og andre nødvendige ærender?  Da er det jo greit å ta bort "stopp for andre nødvendige ærender" og ignorere den tiden....

Joda, 15 minutter er nok litt mye, men går fort litt tid om det er kø på do og i kassa. Men så sa jeg heller ikke at det tok 15 minutter, jeg sa at det kunne ta 10 - 15 minutter. Les det gjerne som "opptil 15. minutter i de mest ekstreme tilfellene som normalt oppstår".  Deri ligger det at det også kan ta enda mer i de virkelige ekstreme tilfellene.

Du kan kanskje komme og fortelle gjengen på Håukås at man bruker 0 tid på lading, drar man der på ugunstig tidspunkt står det 6-8 Teslaer der og lader og 3-4 sitter i bilen, og jeg tror de VENTER ja..

Om du hadde lest hva du siterte:
Sitat fra: Amoss på onsdag 03. juni 2015, klokken 00:45
Ps: Jeg har da ikke påstått at man ALDRI må vente på lading?

...
Model S 85D

cirys1

Sitat fra: GOS på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 11:48

Dette hørte interessant ut Cirys. Om jeg ikke husker helt feil så hadde vi noen heftige diskusjoner om dette med bruk av 22kw ladere i den tide du kom inn på forumet og før du hadde kjøpt Teslaen?
Gledelig å høre at du synes dette er nyttig å bruke slike 22kw ladere når bilen tross alt står der og du gjør masse annet. Som sagt tidligere ønsker jeg derfor mange slike ladere velkommen rundt omkring. De kan fort være ett veldig godt supplement til SC'ene

HåkonE

Bleieskift mens man fyller drivstoff faktisk....  :o

Når jeg hadde min diesel-bil tok jeg meg faktisk ofte i å irritere meg over at låsetappen ikke var der/var fjernet. Før "overstyrte" jeg det med å sette tanklokket mellom, men det gikk ikke med BMW. Uansett forlot jeg aldri pumpa når den fylte. Mest for å slippe å holde. Noe skikkelig søl med den fyllinga, og det stinker.

Også står jo folk i kø inne for å betale for gifta og spise kreftpølse. Noen ganger også kø for å fylle.

cirys1

Sitat fra: Haknys på onsdag 03. juni 2015, klokken 21:49
Bleieskift mens man fyller drivstoff faktisk....  :o

Når jeg hadde min diesel-bil tok jeg meg faktisk ofte i å irritere meg over at låsetappen ikke var der/var fjernet. Før "overstyrte" jeg det med å sette tanklokket mellom, men det gikk ikke med BMW. Uansett forlot jeg aldri pumpa når den fylte. Mest for å slippe å holde. Noe skikkelig søl med den fyllinga, og det stinker.

Også står jo folk i kø inne for å betale for gifta og spise kreftpølse. Noen ganger også kø for å fylle.

Å herre min hatt jeg er lei av og høre hvordan diesel stinker og det er så ekkelt, er det bare kvinnfolk her??
Tar du aldri i en motorsag, rengjør med kjemikalier, eller bli skitten på henna? De har til og med hengt opp plasthansker til dere visst det er for ekkelt for deg.
Diesel fungerer veldig bra til og vaske maskindeler med foressten.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA