Hovedmeny

Pris pr km?

Startet av finn_roen, mandag 01. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

finn_roen

Kan noen gi ett svar på hva strømkostnaden er pr km
Model S forbruk 200kw/h fart 60km/t
Strømpris 30 øre pr kwh

cairnz

Forbruk måles i Wh/km, ikke i kw/h.
Fart påvirker forbruk, men er ikke med og bestemmer prisen hvis du har forbruket og prisen pr kWh gitt.

I ditt tilfelle så kommer du deg 5 km på 1 kWh energi. Hvis prisen er 30 øre pr kWh, blir det da 30 øre for 5 km, eller 6 øre kilometeren. Selv regner jeg med en strømkostnad inkl. nettleie og alt det der på cirka 20 øre pr km, eller 2 kr pr mil.
Elbilist

flux

Ca. 5 øre pr km i 60km/t i en S85D dersom en betaler 30 øre pr kwh.

Digresjon:
20 km kjøring til jobben vil koste ca.  4 kr i "drivstoff"  (Strømpris/ink nettleie på ca 1kr / kwh)
20 km sykling til jobben vil koste ca.  20 kr (500 kcal)  (Pølsepris på ca. 4kr pr pølse med 100kcal/pr pølse)

Ved sykling, bruker kroppen ca 600kcal pr time i 20 km/t, og ved bilkjøring bruker kroppen ca 100kcal pr time, dvs en merkostnad på 500 kcal / time for å sykle.

Cowboystrekk

I 60-sone vil forbruket være godt under 200 med mindre du utetemp er lav så klima trekker strøm, det regner mye eller blåser mye.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mj

Jeg har egen strømmåler i garasjen på ladingen. Det er et tap i ladeprosessen på ca 11-12 % i tillegg til det bilen mister/bruker mens den står. Så jeg har målt alt i fra 11% ved sjekk samme dag og opp til ca 20% når det har gått mange dager mellom ladingene.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

emil

Med nettleie på ca 40øre pr kWh blir det litt feil å regne strømpris på 30øre pr kWh.

finn_roen

Takk for svar, det var oppklarende, nettleien må vel betales uansett utifra størrelsen på hovedsikring i huset, eller?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: finn_roen på mandag 01. juni 2015, klokken 13:13
Takk for svar, det var oppklarende, nettleien må vel betales uansett utifra hovedsaklig i huset, eller?
Nettleien har som oftest to deler, et fast beløp per år og et beløp per kWh.

Om man forsøker å finne ut hvor mye det koster per km med en Tesla, så bør man absolutt regne med beløpet per kWh fra netteleien.

Jeg syns et greit snitt over året er 80 øre/kWh, der alle de variable kostnadene er inkludert. Med 250 Wh/km (inklusive tap i lading, forvarming, osv) blir dette altså 20 øre/km. En bensinbil ligger fort på det femdobbelte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Nettleien består av et fastledd (fast sum uavhengig av forbruk), pluss et beløp pr forbrukt kWh.  Det er dette siste som utgjør desidert mest, så da kan du anse det som en del av prisen pr kWh strøm du må betale.

Djur1

Hva om regnestykket sjal inkludere dekkslitasje og forsikring etc.

hva er fair pris om noen sitter på?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Dennis

Dekk bør man nok regne ca 30 øre til 1 kr pr km alt etter om man har 19", 21", hvor dyre dekk og hvor aktivt man kjører. Har man feil hjulstilling kan man fint doble det igjen :P

emil

Takk for svar, det var oppklarende, nettleien må vel betales uansett utifra størrelsen på hovedsikring i huset, eller?

Som andre allerede har sagt er nettleien fastbeløp (~2000kr pr år for min del hvis jeg ikke husker helt feil) pluss et kWh ledd (rundt 40øre/kWh). Siden fastbeløpet er fast uansett om du bruker 1.000kWh pr år eller 30.000kWh pr år trenger du ikke å ta med denne kostnaden i elbilregnestykket. Hvis du derimot må oppgradere hovedsikring for å få nok strøm til elbillading og på den måten får økt fastbeløpet på nettleien er det en kostnad du bør ta med, men dette gjelder nok de færreste. Samme også med de som får satt opp eget strømabonnement og måler i garasjen, da må/bør fastbeløpet tas med som elbilkostnad.

cirys1

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 18:23

Som andre allerede har sagt er nettleien fastbeløp (~2000kr pr år for min del hvis jeg ikke husker helt feil) pluss et kWh ledd (rundt 40øre/kWh). Siden fastbeløpet er fast uansett om du bruker 1.000kWh pr år eller 30.000kWh pr år trenger du ikke å ta med denne kostnaden i elbilregnestykket. Hvis du derimot må oppgradere hovedsikring for å få nok strøm til elbillading og på den måten får økt fastbeløpet på nettleien er det en kostnad du bør ta med, men dette gjelder nok de færreste. Samme også med de som får satt opp eget strømabonnement og måler i garasjen, da må/bør fastbeløpet tas med som elbilkostnad.

Fastbeløpet er som du sier fast men den andre delen av nettleien går på forbruk og regnes ut ifra hvor mye forbruk du har, så nettleien går betraktelig opp visst man lader mye hjemme uansett om man oppgraderer sikring eller ei.

Lynet

Skal du regne kostnad pr km er den desidert største utgiftsposten avskrivning!
Hvis du betaler 700 000 for bilen og den får en levetid på 14 år, vil det bli 50 000 pr år i snitt. Er årlig kjørelengde på 20 000km vil kilometerprisen på bare avskrivning bli kr 2,50. Eller 25 kroner pr mil.
Så konklusjonen blir da at avskrivning er ca 10 ganger kostnaden den elektriske energien (eller "strømmen" som enkelte sier) .

Mitt forslag er å glemme hele saken og nyyyyt bilen  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: cirys1 på mandag 01. juni 2015, klokken 18:30

Fastbeløpet er som du sier fast men den andre delen av nettleien går på forbruk og regnes ut ifra hvor mye forbruk du har, så nettleien går betraktelig opp visst man lader mye hjemme uansett om man oppgraderer sikring eller ei.

Foreslår at du leser første setning av innlegget mitt en gang til:

Som andre allerede har sagt er nettleien fastbeløp (~2000kr pr år for min del hvis jeg ikke husker helt feil) pluss et kWh ledd (rundt 40øre/kWh).

Mange har tidligere tatt med fastbeløpet delt på forventet totalforbruk etter elbilankomst for å få en kWh-pris på elbilen (fastbeløp + kWh nettleie + kWh faktisk strømforbruk). Jeg prøver bare å få fram at så lenge man ikke gjør endringer på abonnementet er fastbeløpet det samme og man trenger ikke å inkludere dette som en del av elbilkostnaden.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA