Hovedmeny

Pris pr km?

Startet av finn_roen, mandag 01. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Krishell på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:56
Jeg fyller tanken EN gang i uken på min bil. Det er 5 minutter jeg ikke gidder å bruke.

Prøv og ta deg en langtur så får du mange 5min som du venter på bilen, ja opptil flere timer, som du tydeligvis ikke gidder og bruke.

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:55
S-Klasse er en flott bil, men blir totalt gammeldags etter Model S. Med S-klasse vil jeg faktisk vente MER på drivstoff-fylling enn jeg gjør med min Model S.

Dette stemmer ikke, det vet du...
En langtur med Tesla så vet du at det ikke stemmer, man må ikke pisse og spise, gå tur eller "whatever" på hver SC, så da ender man opp med og vente.
Naturligvis vet jeg at det stemmer? Jeg har kjørt mange langturer med bilen og eid den i snart to år. Men stilig at du beskylder meg for løgn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:04
Naturligvis vet jeg at det stemmer? Jeg har kjørt mange langturer med bilen og eid den i snart to år. Men stilig at du beskylder meg for løgn.

Du må vente mer på drivstofffylling på en fosil enn Tesla , kom igjen...  ::)

Hva får du på 5 min på en SC, nei du har kanskje funnet på mengder av ting du kan gjøre denne tiden, for andre kalles det venting..

Amoss

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:12

Hva får du på 5 min på en SC, nei du har kanskje funnet på mengder av ting du kan gjøre denne tiden, for andre kalles det venting..

Dersom jeg fyller bensin på en bil, så må jeg stå å holde i påfyllings"tuten" frem til bilen er ferdig ladet, og jeg må også enten bruke tid på å få frem kort og bruke automat, eller betale i kassen (men da blir det ofte ikke lengre snakk om bare 5 minutter). Do besøk, handling på stasjonen, spise mat, strekke beina, ta en telefon etc er alle ting man må gjøre enten før eller etter fyllingen, dersom behovet/ønsket om noe slikt er tilstede.

Ved fylling på SC, så plugger man inn og er fri til å gjøre hva man vil frem til man har fått nok lading. Ja, man er også fri til å bare vente om det er det man vil, eller man ikke ser/finner annet å bruke tiden til.
Model S 85D

timingbeltkiller

Det hører altså til elbilens fordeler på langtur lade 30 min
alle 100 km (Leaf & CO)
alle 300 km (Tesla)

sammenlignet med 5 min alle 1200 km med en diesel?

"Hver sin smak", sa vintapperen.
Han drakk mens de andre sloss.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Krishell

Kjører aldri over 20mil med privatbilen. Hvorfor skal jeg gidde å fylle bensin da?  Har hatt 2 turer til Bergen med den. På 3år. Da skulle jeg klart å ladet ved en SC.. pleier å ta luch ved Lærdal uansett(spiste faktisk luch der når tesla var der for noen år siden, de diskuterte hvor de skulle sette opp ladere).
det er fantastisk å se hvor dumme enkelte her inne er :D  Men den diskusjonen tar jeg på sengekanten med cyris i kveld :D

Øyvind.h

Årsaken til at du beskylder meg for løgn er fordi du ikke forstår at folk har forskjellig bruksmønster. Noen vil ofte kjøre 1000km alene i bilen så raskt som mulig. Andre kjører kortere avstander, sjeldent, og gjerne med barn i bilen.

- Skal jeg tur/retur hytta (14 mil hver vei, 28 mil totalt) kan jeg kjøre uten å lade. Men plugger ofte i kabelen på hytta. Kjører rett forbi Supercharger på Solli begge veier.

- Skal jeg på hyttetur på Ringebu (26-27 mil) kjører jeg uten lading begge veier. Jeg kjører rett forbi Superchargeren på Lillehammer.

- Skal jeg til Norefjell (12,5 mil hver vei) kjører jeg tur/retur uten lading, såfremt jeg ikke står ved siden av en stikk-kontakt i parkeringskjelleren (Quality Norefjell)

- Skal jeg til Tvedestrand på hytte 26 mil unna kjører jeg rett forbi Supercharger på Lier, rett forbi Supercharger på Brokelandsheia og plugger i på hytta.

- Skal jeg til Haglebu (ca 16 mil) plugger jeg gjerne i på hytta.

- Skal jeg til Borlänge (snaut 40 mil) lader jeg litt på Supercharger halvveis. På den turen pleide vi med dieselbilen å ta 30-60 minutter pause ca halvveis. Det er alt for mye ift. ladebehovet. Men vi er låst til å ta pause på Max. Det er jo en ulempe.

- Skal jeg til slekt i Trondheim (ca 50 mil) lader jeg etter behov på enten Elverum eller Alvdal. 10 min hvert sted holder fint.

På disse turene har jeg ofte med meg 2-3 barn. På en 6 timers/50 mils tur er 20-30 minutters pause absolutt på sin plass.

Skulle jeg kjørt 1000km med kun meg selv i bilen ville jeg helt klart brukt lengre tid med Model S enn med S-klasse, men det er åpenbart ikke mitt behov.
Og alle andre dager resten av året må fossilbilen fylles på fyllestasjoner. Hjemme plugger jeg i 1-2 ganger i uka, noe som tar meg noen få sekunder. Jeg kan godt sette opp regnestykket for deg om du fortsatt mener jeg er en løgner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:45
Det hører altså til elbilens fordeler på langtur lade 30 min
Hvem skriver noe sånt?
VW ID4 GTX 2023

jkirkebo

Vi bruker alltid tiden på å spise, så å kalle det venting gjør jeg ikke nei. Vil dog helst ikke spise på bensinstasjoner, så med fossilbil blir det å stoppe et annet sted.

Kjører vel stort sett aldri lengre enn 70 mil på en dag på langtur så normalt holder det med ett SC-stopp. Kanskje et ekstra på 10 min til beinstrekk og vannlating i verste fall. Slik stoppet vi uansett i tiden med fossilbil også. Har vel knapt noengang passert Dombås på vei til Ålesund (Fredrikstad-Ålesund er en distanse vi kjører nesten hvert år) uten å stoppe.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cirys1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:27

Dersom jeg fyller bensin på en bil, så må jeg stå å holde i påfyllings"tuten" frem til bilen er ferdig ladet, og jeg må også enten bruke tid på å få frem kort og bruke automat, eller betale i kassen (men da blir det ofte ikke lengre snakk om bare 5 minutter). Do besøk, handling på stasjonen, spise mat, strekke beina, ta en telefon etc er alle ting man må gjøre enten før eller etter fyllingen, dersom behovet/ønsket om noe slikt er tilstede.

Ved fylling på SC, så plugger man inn og er fri til å gjøre hva man vil frem til man har fått nok lading. Ja, man er også fri til å bare vente om det er det man vil, eller man ikke ser/finner annet å bruke tiden til.
Meget spesielt, en vanlig bensinpumpe leverer 40l i minuttet, så da tar det 1,5 minutt og fylle en vanlig tank, vet ikke hvor lang tid du bruker på taste pin 15 sek?
Kan du virkelig ikke ringe i bilen??

Nå kjørte 70 mil i strekk med Teslaen på fredag, 3SC to av de spiste jeg på og ved alle tre var jeg på dobesøk.
Hadde fremdeles et hav av tid til og sitte og vente på bilen, fylte fosilen idag morges 2 min.
Selvfølgelig til en annen kostnad, men venting er en ulempe, ikke en fordel.

Og uansett hvor jeg lader sitter det alltid en eller flere i bilen og venter, enten er de ferdig med og spise og dobesøk ellers så hadde de ikke trangen.

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:34
Sitat fra: Haknys på tirsdag 02. juni 2015, klokken 08:43
Sitat fra: cirys1 på mandag 01. juni 2015, klokken 22:02
....så det forsvinner litt i totalkostnaden av og eie en så dyr bil som Tesla, men for guds skyld ta de nå med visst det gjør kvelden din litt lysere..  :)

Med måten du regner på så vil det utvilsomt lønne seg for deg å kjøpe en tidlig 80-talls Mercedes W123 stasjonsvogn.

De kan lett runde 1-2 millioner km på telleren og går som klokker, du sparer masse penger og du slipper å bli så overrasket over at nye og dyre biler også har feil. Et kinderegg for ditt vedkommende.

Også er det noe helt spesielt med å kjøre både fossilt og Mercedes-Benz.  :)

Det er sant og si "ingen" som ville handlet seg en Tesla uten avgiftsfritak og de andre fordelene, ganske spesielt at "verdens beste bil" må ha kraftige stimuli for og bli en bestselger.

Syntes du det er rart at verdens beste bil koster såpass at den ikke kan selge i bøtter og spann? Sikker på at du ikke blander med verdens billigste eller verdens mest solgte (Toyota Corolla?)?

Model S solgte bedre enn S-klasse/Panamera/A8/7-Serie osv. i USA i 2013. Helt uten markedsføring eller kraftig stimuli, med "dårlig" rekkevidde og uten god infrastruktur.

Å kjøpe bil i denne prisklassen (med eller uten incentiver) for å spare penger på å komme seg fra A til Å er det vel ingen som seriøst vurderer om de ikke kjører unormalt mye og trenger rekkevidden. For alle andre vil en Skoda Superb være et mer økonomisk valg. Også i Norge.

cirys1

Sitat fra: Haknys på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:40
Syntes du det er rart at verdens beste bil koster såpass at den ikke kan selge i bøtter og spann? Sikker på at du ikke blander med verdens billigste eller verdens mest solgte (Toyota Corolla?)?

Model S solgte bedre enn S-klasse/Panamera/A8/7-Serie osv. i USA i 2013. Helt uten markedsføring eller kraftig stimuli, med "dårlig" rekkevidde og uten god infrastruktur.

Å kjøpe bil i denne prisklassen (med eller uten incentiver) for å spare penger på å komme seg fra A til Å er det vel ingen som seriøst vurderer om de ikke kjører unormalt mye og trenger rekkevidden. For alle andre vil en Skoda Superb være et mer økonomisk valg. Også i Norge.

Model S selger selvsagt ikke bedre enn de andre premium merkene i USA, men enkeltvis ja. Så visst du sammenligner S-klasse med model S så selger model s bedre, eller cayenne eller A8.
De andre bilmerkene har en haug av modeller og velge i, så totalt sett er ikke en Model S noen storselger.
BMW f.eks har både X5/X6 og 7-serie som store biler og enkeltvis så selger hver av de mindre enn Model S men sammenlagt regjerer de tyske merkene langt foran Tesla.
Porsche økte sine salgstall med 21% i 2014 i USA, uten avgiftsfritak.

Bilen er billig og kan forsvares i Norge selv med den prislappen p.g.a. avgiftsfritaket, jo man kan fint kjøpe model S for og spare penger. Er alternativet en familietralle til 550k som en typisk Passat kommer på med 4wd og en del utstyr så er det mye billigere og kjøpe en model S til 750k. Bare drivstoffbesparelsen dekker opp lånet på 200k mer også kommer bompenger og alt det andre i tillegg.

SR

Regnestykket for tidsbruk for "påfylling" vil selvsagt variere ut fra bruksmønster.

Mitt regnestykke er som følger:
Jeg fylte diesel i snitt en gang pr uke. På grunn av at jeg som oftest gjorde det på mandag morgen når "helgeprisen" fortsatt gjaldt, så gikk det nok mer enn 5 min pr gang pga en liten avstikker fra jobbveien. Men ok, store tall gjelder, så da sier jeg 5 min.  Jeg tar heller ikke med at i perioder med langturer så ble mer enn en fylling i uka.

5 x 52 = 260min = ca 4 timer og 20 min.

Etter ett og et halvt år med TMS, med samme bruksmønster, har jeg langt mindre venting for å fylle på "drivstoff". Det meste gjøres jo mens jeg sover eller jobber. Tykkelsen på dieselslangen og antall liter pr minutt, blir i den sammenheng lite relevant....
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:58
Nå kjørte 70 mil i strekk med Teslaen på fredag, 3SC to av de spiste jeg på og ved alle tre var jeg på dobesøk.
Hadde fremdeles et hav av tid til og sitte og vente på bilen, fylte fosilen idag morges 2 min.
Selvfølgelig til en annen kostnad, men venting er en ulempe, ikke en fordel.

3 SC på 70 mil og mye venting? Hvordan får du til det? Jeg har minimum en rekkevidde på 38 mil med dagens vær, dvs. behov for å kanskje lade 75kWh for å kjøre 70 mil og komme fram med en ok rest. Om det deles på 2 stk. SC og jeg kjører et stykke til den første så jeg lader fra si 20% til 70% to ganger betyr det at total ladetid blir godt under en time. Jeg ville sagt 2x20 minutter på en slik tur, i verste fall 2x25 minutter.

Normalt bruker vi rundt 40 minutter på spisestopp, Tesla eller fossil.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 20:46
Normalt bruker vi rundt 40 minutter på spisestopp, Tesla eller fossil.

Jeg kjørte alene, aner ikke hva folk bruker så lang tid på. Hadde meg en baguett på det ene stoppet tok kanskje 15 min maks og en burger på den andre SC tok kanskje 25min. Så da satt jeg og ventet da, jeg ser også veldig ofte mange som sitter i bilen og hva gjør de, de venter ja.
Grunnen for at jeg tok tre stopp er at jeg lader bare med 13A i garsjen(16 visst det skulle knipe, men da er det enklere og dra bort til en SC som er ca 5 km ifra meg) garasjen og skulle kjøre langt dagen derpå, kunne ikke komme hjem skrapet.

Må bare sitere bb ifra "Har du noen lange eller spektakulære kjøreturer med TMS?" tråden
"Mange spennende turer her :) Det er hyggelig å høre at flere bruker bilen på langtur. Hvordan er den i forhold til en fossil? Det er jo ingen tvil om at det tar lengre tid på grunn av lading. Men hvor mye raskere hadde det i grunnen gått med en fossil?"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA