Hovedmeny

Pris pr km?

Startet av finn_roen, mandag 01. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:33
er det bare kvinnfolk her??
Nei, men enkelte av oss er hverken begeistret for diesel eller stereotyper.

cirys1

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:38
Hva er neste rasisme kortet?

amund

Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:43

Ikke kom og si at du syns det er DIGG når du kommer ut av en ny og ren bil, fyller diesel, fullt av diesel nedover pistolen som du MÅ ta i, lukta sitter i henda, den ENE dråpa som alltid lander på lakken rett under tanklokket selv om du prøvde å snu pistolen opp/ned og riste den samtidig som resulterte i ENDA MER diesel nedover henda. Du tørker henda febrilsk med papiret som er tomt samtidig som du sauser inn kortholdern og kodetastaturet med diesel.

Så går du inn i bilen din som nettopp var ny og fin, nå har den dieselflekker under tanklokket, på setet, b-stolpe, girstang og innvendig dørhåndtak. Det verste er å SE fettet fra dieselen trekke inn mellom de håndsydde stingene i skinnet på rattet. MMmmmm!

Delevask er noe annet, du gjør liksom ikke det mellom skinnseter, skinnratt og alcantara inni en bil som krever en hydrokarbonfri dresscode.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

cirys1

Sitat fra: amund på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:28

Ikke kom og si at du syns det er DIGG når du kommer ut av en ny og ren bil, fyller diesel, fullt av diesel nedover pistolen som du MÅ ta i, lukta sitter i henda, den ENE dråpa som alltid lander på lakken rett under tanklokket selv om du prøvde å snu pistolen opp/ned og riste den samtidig som resulterte i ENDA MER diesel nedover henda. Du tørker henda febrilsk med papiret som er tomt samtidig som du sauser inn kortholdern og kodetastaturet med diesel.

Så går du inn i bilen din som nettopp var ny og fin, nå har den dieselflekker under tanklokket, på setet, b-stolpe, girstang og innvendig dørhåndtak. Det verste er å SE fettet fra dieselen trekke inn mellom de håndsydde stingene i skinnet på rattet. MMmmmm!

Delevask er noe annet, du gjør liksom ikke det mellom skinnseter, skinnratt og alcantara inni en bil som krever en hydrokarbonfri dresscode.

Etter og ha kjørt diesel i 10 år har jeg aldri hatt problemstillingen med diesel på henna, danser du med pistolen eller?? Putt den i hullet "lås" den og vent til den er ferdig, heng den på plass igjen, dieselflekker på interiøret, wow...? (De har til og med hengt opp hansker)

Lukten er ekkel, off av meg, litt synd at de fleste SC er på bensinstasjoner da..
Vikingblodet dør ut før fossilene skjønner jeg..

Teslanewbie

Sitat fra: amund på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:28
Sitat fra: cirys1 på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:43

been there done that, diesel er noe herk.. bruker håndsker, diesellukta sitter i lang tid .. og den siste magiske dråpen som renner ned på siden av bilen er mer en regel enn unnatak...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

En skikkelig bil med sprek bensinmotor og god lyd har jeg ikke noe imot og får enda en god følelse av det :)
Kan fint stå i timevis å mappe bensin/etanol biler i bremsebenken og det er bare godlukt og kos, men når han andre driver med dieselbiler og svartrøyk uten like orker jeg ikke å være der inne. Selv når jeg kjører ute i trafikken og havner bak en sur diesel må jeg sette på resirk på lufta for å ikke få lukta inn i bilen.

Diesel har jeg aldri likt og så stygg lyd i motoren at en bensinmotor med rådebank høres bedre ut ;D

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:56
En skikkelig bil med sprek bensinmotor og god lyd har jeg ikke noe imot og får enda en god følelse av det :)
Kan fint stå i timevis å mappe bensin/etanol biler i bremsebenken og det er bare godlukt og kos, men når han andre driver med dieselbiler og svartrøyk uten like orker jeg ikke å være der inne. Selv når jeg kjører ute i trafikken og havner bak en sur diesel må jeg sette på resirk på lufta for å ikke få lukta inn i bilen.

Diesel har jeg aldri likt og så stygg lyd i motoren at en bensinmotor med rådebank høres bedre ut ;D

Kan være enig i at bensin lukter bedre, men at det er ekkelt, sitter i fingrene i dagevis og fører til flekker i interiøret var påstander langt unna "allfarvei"..
Jeg har ikke diesel lenger, men har bensin/gass bil, jeg har det samme forholdet når jeg fyller den som når jeg fyller noe annet. Jeg har også masse bensindrevne redskap og leketøy som jeg har et helt avslappet forhold til selv om jeg kjører Tesla.

En skikkelig trimmet motor (eller original)heftig motor, eller R-sykkel  som gir jernet nyter jeg selv om jeg sitter i Teslaen.

flux

Tilbake til pris pr km, og fordel / ulempe

I Norge kan en regne ca pris for:
Tesla model S på ca. 20 øre / km
BMW 5 Serie på ca.   100 øre / km  (ved 15 kr pr liter og ca 0.07 l/km)

Dvs ca. 5x rimeligere, eller for at fossil skal konkurrere på pris må literprisen ned til 3kr pr liter, dersom en ser bort fra alle andre kostnader og faktorer. For å få bensinpriser ned til 3kr pr liter må oljeprisen minst under 30$ pr fat, og alle avgifter fjernes.

timingbeltkiller

De som kjører Bimer 5 bryr seg neppe stort om pumpeprisen.
De vet det er avskrivingen som er den avgjort største kostnaden med bilholdet.
I alle fall dersom du har normale kjørelengder på mellom 10 og 20K km i året.

Er ditt alternativ til Tesla en fossil i samme prisklasse,
blir totalkostnadene dine avgjort høyere med fossilen.

Men er alternativet en bil til 300K,
har du ikke nubbesjangs til å tjene inn de ekstra 300-500 du må ut med for en Tesla.
Like lite som å bo billigere i et hus på 200kvm enn i en 80kvm blokkleilighet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

flux

Poenget mitt var ikke å sammenligne totalkostnader, kun kostnader til energi, siden emnetittel var "Pris pr km?".

Det er uansett interessant å sammenligne, så jeg synes det er bra at Tesla selv estimerer det i sin pris på nettsidene nå.

cirys1

Sitat fra: flux på torsdag 04. juni 2015, klokken 14:31
Poenget mitt var ikke å sammenligne totalkostnader, kun kostnader til energi, siden emnetittel var "Pris pr km?".

Men hvilket poeng får man ut av det??
Kjøper man en bil til 1mill som er verdt 500k etter 5år men men har brukt bare 25k i "drivstoff", har man bare brukt 5k i året da eller 105k??

flux

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:40
De vet det er avskrivingen som er den avgjort største kostnaden med bilholdet.
I alle fall dersom du har normale kjørelengder på mellom 10 og 20K km i året.

Er ditt alternativ til Tesla en fossil i samme prisklasse,
blir totalkostnadene dine avgjort høyere med fossilen.

Men er alternativet en bil til 300K,
har du ikke nubbesjangs til å tjene inn de ekstra 300-500 du må ut med for en Tesla.
Tja, kjøp en brukt Tesla S85 til ca. 500k og dersom en kjører 20k i året og selger den i 2020.

2020:
300k fossilbil verdi 100k   (200k verditap + 100.000 i drivstoff)
500k model S verdi 220k  (280k verditap + 20.000 i drivstoff)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:40
De bryr seg nok. Men når de kjøpte bilen hadde de nok forventninger til et visst nivå av drivstoffutgifter, så det er først når drivstoffprisen ikke er i tråd med forventningene at de begynner å engasjere seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snurrehue

Sitat fra: Haknys på onsdag 03. juni 2015, klokken 21:49
Bleieskift mens man fyller drivstoff faktisk....  :o

Når jeg hadde min diesel-bil tok jeg meg faktisk ofte i å irritere meg over at låsetappen ikke var der/var fjernet. Før "overstyrte" jeg det med å sette tanklokket mellom, men det gikk ikke med BMW. Uansett forlot jeg aldri pumpa når den fylte. Mest for å slippe å holde. Noe skikkelig søl med den fyllinga, og det stinker.

Også står jo folk i kø inne for å betale for gifta og spise kreftpølse. Noen ganger også kø for å fylle.

Ja, bleieskift. Har du unge selv? De pleier å behøve nye bleier i tide og utide. Og vi er nok en relativt typisk familie hvor både mor, far og unger drar på tur sammen. Far står for fylling og evt handling, mens mor tar seg av ungen som behøver bleie. Det er faktisk mulig å slå flere fluer i en smekk, selv om man kjører fossilbil.

Søl med fyllinga har jeg ikke opplevd siden jeg hadde en Golf I med ødelagt tankmåler og manglende autostopp på fylling. DA ble det søl når tanken var full og bensinen sprutet utover. Ellers har jeg ennå til gode, selv etter noen hundre drivstoffpåfyllinger, å få en eneste bensin- eller dieseldråpe på fingre, lakk eller klær. Og stinker? Mulig en ørliten stænk blir å kjenne første sekundene etter man setter seg i bilen dersom noen, skitne på hendene, har brukt pistolen før meg. Men den lukta klarer jeg utmerket godt når jeg ser Tesla-stakkaren på superladeren like ved, haster ut av bilen, febrilsk forsøker å åpne ladeporten, kobler til laderen, og haster tilbake inn i bilen, mens vinden uler og regnet høljer ned. Jupp, vi bor i et værutsatt Norge, hvor Tesla tydeligvis ikke gidder å prioritere overbygg på superladerne på lang tid.

Sånn, da har jeg også vært litt useriøs i tråden :)

OnlyOne

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juni 2015, klokken 11:41
Til ingens forkleinelse stusser jeg litt over at mange av oss ikke tar oss tid til å stå på supercharger for å spare 50 kroner i strøm men heller suser forbi og lader hjemme når vi tidligere kjørte ens ærend for å fylle drivstoff når det var billigst. Tror nok at både tidsbruken og og besparelsen er sammenlignbar når man regner inn medgått drivstoff for kjøringen til den billigste pumpa.

Det er greit å se fortiden i sammenheng med nåtiden når man skal veie fordeler og ulemper.

Jeg tror èn forklaring KAN være at når du fyller bensin står prisen på disse søylene på bensinstasjone og på pumpene. Prisen blir veldig synlig. Samtidig må du, som regel, betale for bensinen umiddelbart. Kronene blir veldig nære i forhold til lading hjemme. hjemme er det ingen kronebeløp du enkelt kan forholde deg til der og da. Du må i det minste sjekke og regne litt og det gjør man ofte ikke. Tror jeg..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA