Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, fredag 09. januar 2015, klokken 00:36

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: dso på onsdag 14. januar 2015, klokken 22:05
Jeg har e-Golf uten varmepumpe og kjører daglig Hønefoss - Oslo (Linderud) over Sollihøgda. Dette er omtrent samme rute som MagnarPS kjører.
Sitat fra: MagnarPS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:10
Kjørte fra Hønefoss over Sollihøgda til Alnabru i dag. Snittemp. ute -1 grad. Eco mode, 21 grader innetemp.
Forbruk ca 16,3 kwh/100.

Pen kjøring. Våt/fuktig veibane, piggdekk.

Har ingen skjermdump ennå, men skal avmelde litt mer nøye når jeg får kjørt litt mer.
jeg kjørte samme strekning samme dag som MagnarPS om morgenen. Jeg kjørte med normalmodus, piggfrie dekk, temperatur innstilt på 22 grader og forvarmet bil. Som dere ser av skjermdumpen så lå forbruket på 17,7 kwh/100 km.
Et spørsmål som melder seg, er hvor kald er vpgolfen i ecomodus. dso! Hvis du orker å ta samme turen i ecomodus, vil jeg tro du havner lavere enn du gjorde i norm modus.

min tur i dag:
Golf uten vp
56 km
54 km i snitt, litt travelt pga møte, sporty kjøring.
57 min
Norm modus, klima sterk 22 grader, passasjerene ville ikke fryse.
Minus 3
18 kWh /100
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Bigmac

Sitat fra: Råde på onsdag 14. januar 2015, klokken 23:13
Det er oppvarming man sparer på. Resten av bilen er den samme. Det hadde vært spennende hvis man testet forbruk (aux) kun til oppvarming både på bil med og uten VP. Dvs ikke forvarmet bil. Samme temp (feks 10, 0 og -10 grader. 22 grader i bilen og alt annet slått av. Så registrert forbruk etter 1, 2, 5 og 10 min.
Dette vil jeg snart gjøre (any moment). Håper andre også vil.
Ja, Råde - en slik test utført på bil med VP og på bil uten VP ville gi svært nyttig info om hvor god VP egentlig er. Med slike data kunne en lett dokumentere hvorvidt "Møller grafen" er riktig siden en da har både besparelse i % og hvor langt/lenge en må kjøre før VP gir gevinst.

A8

Sitat fra: Bigmac på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:31
Ja, Råde - en slik test utført på bil med VP og på bil uten VP ville gi svært nyttig info om hvor god VP egentlig er. Med slike data kunne en lett dokumentere hvorvidt "Møller grafen" er riktig siden en da har både besparelse i % og hvor langt/lenge en må kjøre før VP gir gevinst.

Regner det som meget sannsynlig at det elektriske elementet er i drift helt i starten for å få "umiddelbar" varme og også ta eventulle topper av varmebehovet hvis det ikke dekkes fullt av vp, men vp vil gi i praksis gi gevinst fra fra starten av. Dette gjelder også ved forvarming av bilen (ref. diskusjon om nødvendig kapasistet på strømkurs for å gi god varme i bilen uten å trekke fra batteriet).
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

elfosilen

Småkjøring i Oslo. Vanlig modus, med varmepumpe. Ikke imponerende forbruk enda.

Bigmac

Hei alle med ny varmepumpe-Golf; ikke glem å komme med dine erfaringer/målinger. Vi setter pris på alle bidrag :)

4Matic Fanatic

Første dag ble 102km med levering og henting av unger hit og dit, på ettermiddagsskiftet.
Restrekkevidde da jeg parkerte for kvelden var 25km, så dette er vel omtrent som forventet.
Ikke akkurat sparekjøring, og en god del stillstand med oppvarming på innimellom turene.

Bør kunne holde dette - om jeg bare blir enig med bakken opp foran huset.
Største utfordringen er at batterifolkevogna går så innmari sakte bakover - jeg får ikke tatt tilfart som jeg ellers har gjort med de bakhjulsdrevne bilene mine når det ble for glatt..
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Ohm

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 19. januar 2015, klokken 21:18
Første dag ble 102km med levering og henting av unger hit og dit, på ettermiddagsskiftet.
Restrekkevidde da jeg parkerte for kvelden var 25km, så dette er vel omtrent som forventet.
Ikke akkurat sparekjøring, og en god del stillstand med oppvarming på innimellom turene.

Bør kunne holde dette - om jeg bare blir enig med bakken opp foran huset.
Største utfordringen er at batterifolkevogna går så innmari sakte bakover - jeg får ikke tatt tilfart som jeg ellers har gjort med de bakhjulsdrevne bilene mine når det ble for glatt..
Hvor kaldt var det ute? Og gikk den over i eco mode på 3 mil rest? Takker for svar.

Sonus

Andre som har "utedel-støy" merkbart på VP-bil? Tror det må være vp som bråker en del på min bil. Hadde også en feil der bilen ikke registrerte at jeg tok ut ladekabel og da hørtes det ut som om en pumpe/vifte gikk for fullt turtall en stund.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ohm på mandag 19. januar 2015, klokken 22:17
Hvor kaldt var det ute? Og gikk den over i eco mode på 3 mil rest? Takker for svar.
Det lå fra -2 til -4C utover ettermiddagen/kvelden. Jeg hadde den allerede i ECO da den nådde 3 mil rest, kom opp en infoboks men ellers merket jeg ikke noe mer.
En annen sak - den klokka nederst til venstre som skal vise "elektromotorens tilgjengelige effekt", skal den stå på full power hele tiden? Så ikke at den rørte seg fra full i det hele tatt i dag? Noe feil?

Råde

Den skal for det meste vise full pupp. Den reduseres ved lav SOC og ved tilstander hvor batteriet ikke tåler stort strømtrekk, feks bikkjekaldt.
e-Golf | X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Råde på mandag 19. januar 2015, klokken 23:11
Den skal for det meste vise full pupp. Den reduseres ved lav SOC og ved tilstander hvor batteriet ikke tåler stort strømtrekk, feks bikkjekaldt.
OK, bra. Da har jeg foreløpig bare Car-net på klagelista. Virket akkurat såpass lenge at jeg fikk registrert bilen, og siden har det vært nede, både fra web og app.  >:(

Ohm

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 19. januar 2015, klokken 23:02
Sitat fra: Ohm på mandag 19. januar 2015, klokken 22:17
Det lå fra -2 til -4C utover ettermiddagen/kvelden. Jeg hadde den allerede i ECO da den nådde 3 mil rest, kom opp en infoboks men ellers merket jeg ikke noe mer.
En annen sak - den klokka nederst til venstre som skal vise "elektromotorens tilgjengelige effekt", skal den stå på full power hele tiden? Så ikke at den rørte seg fra full i det hele tatt i dag? Noe feil?
Hvor mye mer rekkevidde får du i eco kontra normal? Og blir det grei varme i eco modus? EGolf uten blir ikke skikkelig varm i eco, selv om det går greit å kjøre i det. Men man får en del bedre rekkevidde med eco.

Nuvolari

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 19. januar 2015, klokken 23:21
Sitat fra: Råde på mandag 19. januar 2015, klokken 23:11
OK, bra. Da har jeg foreløpig bare Car-net på klagelista. Virket akkurat såpass lenge at jeg fikk registrert bilen, og siden har det vært nede, både fra web og app.  >:(

Prøv å bytte mellom 4G og wifi. Løser ihvertfall problemet hos meg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

MagnarPS

Min "værste" forbruk så langt.

Eco mode, med 22 grader innstilt inne i bilen.

Et forferdelig snøvær, slaps, kø og gjennomsnitts ute temp på -3.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:16
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 19. januar 2015, klokken 23:21
Da har jeg foreløpig bare Car-net på klagelista. Virket akkurat såpass lenge at jeg fikk registrert bilen, og siden har det vært nede, både fra web og app.  >:(
Prøv å bytte mellom 4G og wifi. Løser ihvertfall problemet hos meg.
Løser neppe problemet når man ikke når dem fra PC'n engang, på 100mbit bredbåndslinje  :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA