Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

A8

For min del er det ganske enkelt.
Å lage en varmepumpe som ikke virker før etter en halvtime gir ingen mening -hverken teknisk, kommersielt eller logisk. At forhandler påstår at en ikke har nytte av den før etter en halvtime kan kan være gangbart med tanke på at innenfor den perioden har en uansett nok kapasitet på batteriet, men jeg synes ikke det holder vann. Det er også tydelig at mange har oppfattet dette som at den ikke virker før.

Men nå begynner vi vel å få en del førstehånds erfraringer. Er det noen konklusjoner?
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

nilskt

Litt vanskelig å gi kanskje. Jeg har med VP, men har jo ikke hatt noen uten, og da blir det jo ikke så lett å sammenligne. I dag var det mellom 10 og 16 minusgrader ute, jeg hadde det like godt og varmt i kupeen, og brukte 20% mer strøm på tur til jobb enn i går da det var 0 grader. Turen er på 3,5 mil der 2 av dem er på motorvei der farten er satt på 115 på cruisekontrollen.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

zapateria

Kunne du gitt et estimat på (eller prøvd) hvor lang tid det tok fra kald start på bil (ingen forvarme), til du fikk varm luft ut? Og hvis du ikke bruker varme i ruten, hvor lang tid tar det å defroste frontruten og sideruter ved hjelp av varmluft?

tallyho

Sitat fra: zapateria på fredag 23. januar 2015, klokken 14:15
Kunne du gitt et estimat på (eller prøvd) hvor lang tid det tok fra kald start på bil (ingen forvarme), til du fikk varm luft ut? Og hvis du ikke bruker varme i ruten, hvor lang tid tar det å defroste frontruten og sideruter ved hjelp av varmluft?

Ikke ta dette som dokumentert sannhet, men som en erfaring etter fire dager med E-Golf med VP:

Jeg parkerer på jobb uten å lade, og setter på varmen via app noen få minutter før jeg drar hjem igjen. I dag var det kun 3-4 minutter før, og det var 7-8  minus ute. Kupeen var lunken men ikke varm da jeg startet, men den ble god og varm etter noen få hundre meters kjøring. Jeg hører en markant vifte- eller pumpelyd som jeg så langt har tolket som at varepumpa går. Jeg antar derfor at varmepumpa gir god effekt nærmest momentant. Håper det i hvertfall :)

Skal ta meg en tur i kveld og starte uten forvarming, så får vi se hva som skjer da. Rapport kommer.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Sidewinder

Sitat fra: tallyho på fredag 23. januar 2015, klokken 17:35
Sitat fra: zapateria på fredag 23. januar 2015, klokken 14:15
Kunne du gitt et estimat på (eller prøvd) hvor lang tid det tok fra kald start på bil (ingen forvarme), til du fikk varm luft ut? Og hvis du ikke bruker varme i ruten, hvor lang tid tar det å defroste frontruten og sideruter ved hjelp av varmluft?

Ikke ta dette som dokumentert sannhet, men som en erfaring etter fire dager med E-Golf med VP:

Jeg parkerer på jobb uten å lade, og setter på varmen via app noen få minutter før jeg drar hjem igjen. I dag var det kun 3-4 minutter før, og det var 7-8  minus ute. Kupeen var lunken men ikke varm da jeg startet, men den ble god og varm etter noen få hundre meters kjøring. Jeg hører en markant vifte- eller pumpelyd som jeg så langt har tolket som at varepumpa går. Jeg antar derfor at varmepumpa gir god effekt nærmest momentant. Håper det i hvertfall :)

Skal ta meg en tur i kveld og starte uten forvarming, så får vi se hva som skjer da. Rapport kommer.

Det høres lovende ut :)

schcar

Kan du opplyse om Kwh forbruk for turen? Har uten VP og da kan jeg fornemme omtrent hvor mye det betyr. Starter ofte på jobb i samme temperatur og den blir fort varm, men forbruket blir da fort opp imot 50 Kwh i starten.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

tallyho

Sitat fra: schcar på fredag 23. januar 2015, klokken 18:21
Kan du opplyse om Kwh forbruk for turen? Har uten VP og da kan jeg fornemme omtrent hvor mye det betyr. Starter ofte på jobb i samme temperatur og den blir fort varm, men forbruket blir da fort opp imot 50 Kwh i starten.
Hvis spørsmålet var til meg, så kan jeg opplyse at forbruket kom opp i ca 25 på den første kilometeren med litt stopp og venting i kryss. Snittet endte på 17,4 etter 62 km, 22 gr i bilen og normalmodus på landevei med mye 60 og 70-soner (tok en laaaang omvei for å teste forbruket en kald dag).

Noen som vet hvordan man laster inn skjermdump av Car-net?
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

hottentott33

Sitat fra: tallyho på fredag 23. januar 2015, klokken 18:30

Noen som vet hvordan man laster inn skjermdump av Car-net?

Kommer an på hva slags tlf du har  :)
På Iphone/Ipad trykker du den runde knappen på fremsiden samtidig som du trykker på "av/på" knappen på toppen av tlf. Skjermen pleier da såvidt å blinke hvitt. Deretter finner du skjermdumpen blant bildene dine.

På android tror jeg du kan holde inne "av/på" og deretter velge alternativ med skjermdump eller noe slikt istedenfor å skru den av, men er ikke hundre prosent sikker med android og jeg tror det varierer litt fra tlf til tlf på androidtelefoner.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

tallyho

Sitat fra: hottentott33 på fredag 23. januar 2015, klokken 18:43
Sitat fra: tallyho på fredag 23. januar 2015, klokken 18:30

Noen som vet hvordan man laster inn skjermdump av Car-net?

Kommer an på hva slags tlf du har  :)


Slik ble det med Ipad ;D
:-\
Må prøve igjen, sorry...
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

Sitat fra: tallyho på fredag 23. januar 2015, klokken 17:35
Sitat fra: zapateria på fredag 23. januar 2015, klokken 14:15
Kunne du gitt et estimat på (eller prøvd) hvor lang tid det tok fra kald start på bil (ingen forvarme), til du fikk varm luft ut? Og hvis du ikke bruker varme i ruten, hvor lang tid tar det å defroste frontruten og sideruter ved hjelp av varmluft?
Skal ta meg en tur i kveld og starte uten forvarming, så får vi se hva som skjer da. Rapport kommer.
Resultat av prøvetur uten forvarming: Instant! Varm luft nesten fra første meter, og brukbar varm bil etter noen hundre meter. Men det tar jo selvsagt noe tid før seter, vegger og tak mv blir varm, akkurat som i huset. Men det kom altså varm luft fort. Noen som vet om det samme skjer uten VP?
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

kaul75

Prøvkjørte t/r drammen -oslo i dag. 51km hver vei. Forvarmet bil, ca -12c. Ladet ikke mens bilen var på jobb. Da jeg kom hjem viste bilen 9km igjen. Betyr at rekkevidden har vært ca 110km. Synes dette var veldig skuffende.
Er dette normalt å forvente. Kjørte også på echomodus hele tiden. Snittfart ca 80-90 km.
Kjørte også på b modus hele veien, vet ikke om dette er riktig, trodde det ville hjelpe meg å få lengst mulig tekkevidde, men mulig jeg tar feil.

A8

For å prøve å gjøre det litt enkelt:
Har noen mulighet til å starte forvarming og så sjekke om, evt når, kompressoren til varmepumpa starter?
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

nilskt

På min høres det ut som om kompressor starter ganske umiddelbart. Litt som den lyden som er i utedelen på min luft/luft varmepumpe som jeg har i huset.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Ohm

Sitat fra: tallyho på fredag 23. januar 2015, klokken 19:47
Sitat fra: tallyho på fredag 23. januar 2015, klokken 17:35
Sitat fra: zapateria på fredag 23. januar 2015, klokken 14:15
Kunne du gitt et estimat på (eller prøvd) hvor lang tid det tok fra kald start på bil (ingen forvarme), til du fikk varm luft ut? Og hvis du ikke bruker varme i ruten, hvor lang tid tar det å defroste frontruten og sideruter ved hjelp av varmluft?
Skal ta meg en tur i kveld og starte uten forvarming, så får vi se hva som skjer da. Rapport kommer.
Resultat av prøvetur uten forvarming: Instant! Varm luft nesten fra første meter, og brukbar varm bil etter noen hundre meter. Men det tar jo selvsagt noe tid før seter, vegger og tak mv blir varm, akkurat som i huset. Men det kom altså varm luft fort. Noen som vet om det samme skjer uten VP?
eGolf uten VP: Det tar ca 3-4 minutter før det blåser varmt, og det tar enda lenger tid før det blir skikkelig varmt. Gjelder uten forvarming. Ved forvarming blåser det vart umiddelbart.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

A8

Sitat fra: nilskt på fredag 23. januar 2015, klokken 20:56
På min høres det ut som om kompressor starter ganske umiddelbart. Litt som den lyden som er i utedelen på min luft/luft varmepumpe som jeg har i huset.

Takk for tilbakemeldingen!
Det er det eneste "fornuftige", men fint å få det bekreftet.  :)
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA