Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: Ohm på lørdag 10. januar 2015, klokken 11:59
Vp golf ser ut til å være temmelig mer effektiv enn uten ja  8)
Ja og særlig til å ha virket så kort (han hadde 30min kjøretid, så varmepumpen hadde jo akkurat slått inn...)

8)
e-Golf | X75D

lightningii

Kald start uten oppvarming 2 grader ( sludd og sterk vind)
En stopp.

Gordon Retriever

Med kort tur og såpass dårlige forutsetninger synes jeg 17,6 kWh/100km høres ganske bra ut. :)

Stikkkontakt

Etter mine erfaringer er underlaget også særdeles avgjørende for forbruket. Et merforbruk på 1,5-2 kw/100km på vått føre sammenlignet med tørr asfalt er realistisk. På snøføre øker det nok enda mer. Har forresten kjørt 5 mil i dag med 14,3 i forbruk. Det er bra på våt vei med piggfrie vinterdekk (Hakka R2)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Ohm

eGolft UTEN varmepumpe: På vei til jobb idag tidlig ble det 26.5 kwh/100km. Snø, dårlig brøytet, minus 8 og jeg kjørte på med 23 grader i bilen og oppvarming av seter. kjørte kun 18 km.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Puzoni

Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 15:49
På vei til jobb idag tidlig ble det 26.5 kwh/100km. Snø, dårlig brøytet, minus 8 og jeg kjørte på med 23 grader i bilen og oppvarming av seter. kjørte kun 18 km.

Ohm - Bra du holder oss jevnlig oppdatert. Håper at de andre henger seg på.

Din siste måling virker ganske interesant. Kan diskuteres om den er representativ pga altfor kort kjørelengde, men det tyder på at bilen trenger kanskje litt tid på seg før VP bidrar med sin fulle effekt.

Om klima og kjøreforholdene hadde vært likt 3 sammenhengende dager og man for eksempel hadde kjørt henholdsvis 20km, 50km og 100km, så kunne vi fort funnet ut av dette.

Hadde excelkunnskapene vært et hakk høyere kunne jeg fort laget en matrise med alle målinger og satt det inn i et diagram med parametere som kjørelengde, forvarmet eller ikke, ute temp, tørr / våt veibane, snitt hastighet, forbruk, antall stopp osv.   

Bigmac

@Puzoni; tror ikke Ohm har varmepumpe i sin bil (han har ihvertfall "signert" med eGolf uten VP, og de ulike svarene hans tyder også på at han ikke har det). I så fall er din observasjon helt riktig... :)

Forumet og tråden er forøvrig svært nyttig info - takk til alle som deler sine erfaringer

MagnarPS

Kjørte fra Hønefoss over Sollihøgda til Alnabru i dag. Snittemp. ute -1 grad. Eco mode, 21 grader innetemp.
Forbruk ca 16,3 kwh/100.

Pen kjøring. Våt/fuktig veibane, piggdekk.

Har ingen skjermdump ennå, men skal avmelde litt mer nøye når jeg får kjørt litt mer.

Gordon Retriever

Sitat fra: MagnarPS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:10
-1 grad. Eco mode, 21 grader innetemp. 

Synes du at det blir grei nok varme inne i bilen når du kjører i Eco-modus? :)

Puzoni

LOL - takk for at du irettesatte meg Bigmac. Ble litt forvirret og blendet av navnet på tråden og målingene til Ohm.

Om jeg ikke tar feil, har så langt kun "lightningii" delt sin informasjon med VP målinger.

MagnarPS

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:20
Sitat fra: MagnarPS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:10
-1 grad. Eco mode, 21 grader innetemp. 

Synes du at det blir grei nok varme inne i bilen når du kjører i Eco-modus? :)

Den blir grei, men savnet det lille puffet i varmen.

Det var dog min aller første tur så gi meg litt tid så skal både fintune min egen kjøring og bilen. Regner med at det går an å finne en måte å ha det greit inne i bilen samt å få kjørt 8 mil som er min avstand til jobb.

Ohm

@Bigmac og Puzoni: Jeg har ikke varmepumpe. La inn dataene sllik at folk kan sammenligne med og uten VP.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Sitat fra: MagnarPS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:10
Kjørte fra Hønefoss over Sollihøgda til Alnabru i dag. Snittemp. ute -1 grad. Eco mode, 21 grader innetemp.
Forbruk ca 16,3 kwh/100.

Pen kjøring. Våt/fuktig veibane, piggdekk.

Har ingen skjermdump ennå, men skal avmelde litt mer nøye når jeg får kjørt litt mer.
16,3 virker til å være veldig bra! Har følgende ønsker når man oppgir forbruk (litt omfattende, men viktig for å få et bilde). På et senere tidspunkt kan data sammenstilles:

1 VP eller uten
2 Mode
3 utetemp
4 innetemp
5 sparekjøring eller ikke
6 føre
7 kupert eller ikke
8 type vei (lokal, landevei, motorvei)
9 dekk
10 kjørelengde
e-Golf | X75D

D-Fender

Til jobb, innom bhage og skole.

var vel 4-5 grader.

VP / Normal Mode / B

svha

Bare ut ifra de få målingene som jeg ser her så er det definitivt god effekt med varmepumpe. Selv med korte avstander.
Jeg har hatt E-golf UTEN varmpepumpe nå i 3 måneder og kommer stort sett sjelden under 20-22 kwh/100. Uansett om det er motorvei eller blandet kjøring. Med rolig kjøring og gunstige forhold/vei har jeg jeg meg ned på 18 kwh/100, men det er sjelden.
Siste måling på 13 kwh/100 tallet er fantastisk. Det forbrukstallet har jeg aldri sett i min bil.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA