Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, fredag 09. januar 2015, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sidewinder

Hmm, synes ikke det er så enkelt å sammenligne...
Er vi i nærheten av opptil 36% mer effektiv med VP som VW sier.
Eller 10-20% iflg Møller.

Virker ikke akkurat som noen halleluja stemning over hvor effektiv
den er?

jojak81

e-Golf u/VP (Demobil fra Møller, andre gang jeg prøvekjører bilen)

Startrekkevidde 118km, -1 grad, ingen forvarming. Normal mode, 22 grader, setevarme 1, Dynaudio høyt.
5-6 gode pådrag for å teste akselerasjon i løpet av strekningen, venstrefil på motorveien i 80-90 (dog med litt slak nedoverbakke) kø gjennom hele Fjøsangerveien (her holdt rekkevidden seg på 99 km hele køstrekningen faktisk), kjørte regen trinn 2, brukte B til nedbremsing aktivt. Fra 15moh til 63moh siste 2 km.
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

Nuvolari

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:44
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:16
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 19. januar 2015, klokken 23:21
Da har jeg foreløpig bare Car-net på klagelista. Virket akkurat såpass lenge at jeg fikk registrert bilen, og siden har det vært nede, både fra web og app.  >:(
Prøv å bytte mellom 4G og wifi. Løser ihvertfall problemet hos meg.
Løser neppe problemet når man ikke når dem fra PC'n engang, på 100mbit bredbåndslinje  :-)

Har ingenting med båndbredde å gjøre. Ved å bytte carrier endrer du samtidig ipadresse. Dette tvinger app'en til å opprette en ny sesjon. Jeg har gjort dette så mange ganger at det er hevet over enhver tvil at det løser problemet. Er nå flere mnd siden jeg har opplevd å ikke komme inn når jeg gjør dette.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

4Matic Fanatic

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 20. januar 2015, klokken 17:23
---Har ingenting med båndbredde å gjøre. Ved å bytte carrier endrer du samtidig ipadresse. Dette tvinger app'en til å opprette en ny sesjon. Jeg har gjort dette så mange ganger at det er hevet over enhver tvil at det løser problemet. Er nå flere mnd siden jeg har opplevd å ikke komme inn når jeg gjør dette.
Jeg tar den med IP og sesjon når du snakker app'en, men når jeg samtidig ikke kommer inn fra PC'n via browser er det definitivt ikke snakk om samme sesjon - da må det i tilfelle være serverne som nekter gitte src-adresser?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

np

Litt spent hva som skjer til sommeren, hvor mye vi sparer på kjøling med varmepumpen. Nå er det jo ikke så ofte det er SÅ varmt på sommeren her, men... En kollega kjørte sin i3 med vinduene åpne hele sommeren grunnet en software-feil.  :o Regner med air-condition vil bli flittig brukt, og håper å spare litt strøm den veien også.  :)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Råde

Sitat fra: np på tirsdag 20. januar 2015, klokken 21:24
Litt spent hva som skjer til sommeren, hvor mye vi sparer på kjøling med varmepumpen. Nå er det jo ikke så ofte det er SÅ varmt på sommeren her, men... En kollega kjørte sin i3 med vinduene åpne hele sommeren grunnet en software-feil.  :o Regner med air-condition vil bli flittig brukt, og håper å spare litt strøm den veien også.  :)
Svaret er vel ingenting. Varmepumpen er en "omvendt" AC, slik at den ikke betyr noe ved kjøling...
e-Golf | X75D

Ohm

Egolf uten vp. Bånn gass på rute foran bak og defroster. Bra fratrekk på km
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Golf TA

Jeg fikk endelig i dag min E-Golf med VP i dag:) man kunne høre at VP blei skrud på etter ca 30 min. jeg syns også at rekkevidden holdt lenger:)

Sidewinder

Sitat fra: Golf TA på torsdag 22. januar 2015, klokken 23:08
Jeg fikk endelig i dag min E-Golf med VP i dag:) man kunne høre at VP blei skrud på etter ca 30 min. jeg syns også at rekkevidden holdt lenger:)

Hørte den ble skrudd på etter 30min ?  ::)

torlie

Det beste er om to kan gå sammen om å teste, kjøre i følge noen mil med et par stopp på veien, inn og utstigning slik at kupe må varmes opp igjen. En med VP og en uten.

Da blir alle variabler nærmest identiske.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Golf TA

Sitat fra: Sidewinder på torsdag 22. januar 2015, klokken 23:25

jeg hører at vifta til VP begynner og gå. lager kansje litt mer støy en jeg hadde trodd

Sidewinder

Sitat fra: Golf TA på fredag 23. januar 2015, klokken 09:17
Sitat fra: Sidewinder på torsdag 22. januar 2015, klokken 23:25

jeg hører at vifta til VP begynner og gå. lager kansje litt mer støy en jeg hadde trodd

Hmm.
Det er ikke en annen vifte?
Hvis så er tilfelle slår det ihjel andre teorier på hvordan
Den mystiske VP fungerer. Merkelig at det enda ikke foreligger
Konkret informasjon på hvordan den fungerer.

A8

Sitat fra: Sidewinder på fredag 23. januar 2015, klokken 09:31
Hmm.

Det foreligger da. VW har beskrevet det. Møller har offisielt gått ut med at "en ikke har nytte av den før etter 30 minutter". Det har tydeligvis i en del tilfeller blit videreformidlet/forsått som om den ikke virker før etter 30 minutter. Hvordan den da skulle vært designet, blir da et spørsmål.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Sidewinder

Sitat fra: A8 på fredag 23. januar 2015, klokken 09:51
Sitat fra: Sidewinder på fredag 23. januar 2015, klokken 09:31
Hmm.

Det foreligger da. VW har beskrevet det. Møller har offisielt gått ut med at "en ikke har nytte av den før etter 30 minutter". Det har tydeligvis i en del tilfeller blit videreformidlet/forsått som om den ikke virker før etter 30 minutter. Hvordan den da skulle vært designet, blir da et spørsmål.

Det er det jeg tenker på.
Hvem skal man stole på, Møller eller VW.
Mener bestemt de sier på reklamevideoen at den fungerer
Med engang samt i informasjonesbrosjyren fra VW.
Det er godt mulig det har skjedd noe i oversettelsen dra Tysk til Norsk.
Jeg synes uansett det virker merkelig at den ikke gir effekt for etter 30min.
Dvs at skal man ha utnytte av den må man kjøre langt. I de første informasjonsbrosyrene fra VW sto det at 95% av all kjørin er under 5mil.
Så da har de altså laget en VP som kun har effekt på 5% av alle kjøreturer.
Basert på deres egen statistikk, satt litt på spissen. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA