Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

oaarum

Kjørte med min VP e-golf i dag. 8 minus, lå i ca 60km/t. Da jeg slapp gassen viste momentan forbruk ca 1 kWh/100km. Hadde kjørt drøyt 10 min da, 19 grader på klima, normal mode. Ikke regen så klart.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

Råde

Ok folkens. Gamlefar har mottatt VP bil. En halvakademisk test er gjort, og den blir referert når jeg ikke sitter med epletastaturet og knoter...

Varmepumpa? DEN VIRKER.

Beklager å rope, men den var til møller ;)

Når? Etter 4 min... (I denne testen)

Når starter den? Etter få sekunder (den omtalte vifta (som faktisk bråker og vibrerer litt))

More to come...Dagen roer seg først snart.
e-Golf | X75D

afo

Testet litt i kveld. Superfornøyd og imponert over bilen! :) den triller så lett at den nesten ikke mister fart i oppoverbakke en gang. Har kjørt noen 1000km i 1 gen leaf, og dette er jo en helt annen verden. Vil tro rekkevidden er nesten det dobbelte i noen minus. VP er fint!

Snittfarten er inkl. stopp med litt fikling på skjermen og fylling av luft i dekk (3bar). Kjørte E6, våt vei og 3-4 kuldegrader. Satte acc på 100, og fulgte trafikken. Våt vei.

afo

Hjem igjen. E6, snø i både luft og veibane. ACC virket ikke pga tett snøfall, men fulgte også trafikken i ca 90km/t. 4-6 minusgrader. Startet uten å forvarme bilen begge veier, og klima på 22 grader auto. Varmt og godt. Kan ikke se at det skal bli noe problem å kjøre opp mot 150km med denne bilen i flere minusgrader i 90 km/t.

Veldig fornøyd! :)


Sidewinder

Selv med VP, vil ikke det elektriske varmeelementet ta
seg av oppvarming til VP får kommet skikkelig igang...

Jeg har en diesel Audi, den har et elektrisk varmeelement
som gir umiddelbar varme... Ca 30-40'c luft som kommer ut
etter maks 1min. Dette slår inn automatisk når motortemperaruten er under
50'c og det er under 5+ ute

Råde

Da er det noe galt. I min test (egen tråd) i 0 grader i dag var bilen varm etter 4 min.
e-Golf | X75D

svha

Hei,

Flott med mange som rapporterer forbruk. Men det er vanskelig å konkludere med hvor mange % lengre rekkevidde det er med kontra uten varmepumpe.

Jeg har nå kjørt E-golf uten varmepumpe i 3 måneder. Har hatt denne som leiebil mens jeg venter på E-golf med varmepumpe (Møller "rotet" til bestillingen).

I disse 3 månedene har jeg kjørt ca. 20 turer tur/retur Trondheim - Stjørdal. Jeg har notert ned forbruk og temperatur på ca. 10 turer. Har derfor dannet meg et ganske godt bilde av snittforbruk på den strekningen ved ulike temperaturer.

Er det noen MED varmepumpe som kjører samme strekning og kan dele data med meg?
Jeg vil da prøve å sette disse opp mot hverandre og presentere resultatet.

Råde

Jeg kan ikke svare opp innlegget over.

Erfaringen foreløpig er at vifta til kompressoren kan bråke veldig og vibrere så man merker det i bilen. Den drar til ved start og roer seg litt en del minutter for så å dra på igjen. Det er faktisk slik at jeg kan høre å merke den i hastigheter opp til 30/40km/t. Er det andre som har merket det? Jeg har spurt leaf folket om deres varmepumpe virker på samme måte.
e-Golf | X75D

Sidewinder

Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 13:44
Jeg kan ikke svare opp innlegget over.

Erfaringen foreløpig er at vifta til kompressoren kan bråke veldig og vibrere så man merker det i bilen. Den drar til ved start og roer seg litt en del minutter for så å dra på igjen. Det er faktisk slik at jeg kan høre å merke den i hastigheter opp til 30/40km/t. Er det andre som har merket det? Jeg har spurt leaf folket om deres varmepumpe virker på samme måte.

Hmm.
Merkelig, iallefall i en bil hvor alt skal være tilnærmet "lydløst"
Hvilken type støy er det? Lager støy eller er det utforminga på vifta som lager støy? Vibrasjoner er uansett ikke bra. Kanskje VW må finne en ny vifte og ettermontere på alle VP biler på sikt..

Råde

En turbulens-støy som kjølevifta på fossiler (når den går på full spiker). Vibrasjonene er lavfrekvente.
e-Golf | X75D

Sonus

Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 14:02
En turbulens-støy som kjølevifta på fossiler (når den går på full spiker). Vibrasjonene er lavfrekvente.

Jeg syns faktisk at vibrasjonene og støyen fra viften er ganske så massiv så før jeg visste at andre hadde like mye støy varslet jeg Møller om denne "feilen". De kjente ikke til det da de ikke hadde noen erfaring med VP-biler.




Råde

Jeg kommer til å melde det inn jeg også. De kan ikke ha kvalitetssikret særlig godt der nede.

Leaf-gjengen rapporterer om en umerkelig varmepumpe i deres biler.

Sonus: gi tilbakemelding når du får et svar.
e-Golf | X75D

4Matic Fanatic

Jeg har samme erfaring. Det bråker mer enn jeg kommer til å godta, men avventer litt før jeg melder det inn, tenkte å eventuelt 'samle opp' litt feil først  :-)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

afo

Hører pumpa, men merker ikke noe vibrasjoner. Den fungerer iallefall. Kjørte 120km med 74 km/t snittfart. 5 kuldegrader og 10km rest nå. Inkl. opp og ned Liertoppen.

hottentott33

Sitat fra: afo på søndag 25. januar 2015, klokken 15:18
Hører pumpa, men merker ikke noe vibrasjoner. Den fungerer iallefall. Kjørte 120km med 74 km/t snittfart. 5 kuldegrader og 10km rest nå. Inkl. opp og ned Liertoppen.


Var det i normal modus eller eco eller eco+?

2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA