Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

MagnarPS

Til jobb i dag med VP. Drøye 8 mil.
Temp hjemme: -6. Ellers varierte temperatur ned til -9,5 og opp til ca 0.
Suger unna opp til toppen av Sollihøgda, men henter seg inn igjen ned mot Skui.
Går greit i denne tempen å ligge på ECO mode. 22 grader inne i bilen. Behagelig varmt inne i bilen i normale klær og jakke.


D-Fender

I dag til jobb, normal mode, regen B, dynaudio passelig høyt, stort sett på cruise m/acc. 22 grader på ac. start temp -0,5, slutt temp 3,5.

A8

Sitat fra: D-Fender på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:33
I dag til jobb, normal mode, regen B, dynaudio passelig høyt, stort sett på cruise m/acc. 22 grader på ac. start temp -0,5, slutt temp 3,5.

Riktig imponerende med tanke på at varmepumpen bare har virket i 3 minutter...  ;D
Eller hvis en legger godviljen til og prøver å forstå på beste måte, så har du hatt nytte av den i 3 minutter...  ::)
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Nuvolari

I dag:

egolf u/ VP
53km
Snittfart 69km/t
-4
Forvarmet
Normal mode
19 kwh/100
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

D-Fender

Sitat fra: nime01 på onsdag 14. januar 2015, klokken 09:29
Sitat fra: D-Fender på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:33
I dag til jobb, normal mode, regen B, dynaudio passelig høyt, stort sett på cruise m/acc. 22 grader på ac. start temp -0,5, slutt temp 3,5.
Dette virker veldig lavt.. har du mye nedoverbakker til jobb? Eller helt flatt begge veier?
Hva er forbruket på vei hjem igjen?

Har en del nedover den første bite ca 1 km. Men så er det rimelig flatt. Skal måle hjem igjen i kveld.

Ohm

Sitat fra: MagnarPS på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:21
Til jobb i dag med VP. Drøye 8 mil.
Temp hjemme: -6. Ellers varierte temperatur ned til -9,5 og opp til ca 0.
Suger unna opp til toppen av Sollihøgda, men henter seg inn igjen ned mot Skui.
Går greit i denne tempen å ligge på ECO mode. 22 grader inne i bilen. Behagelig varmt inne i bilen i normale klær og jakke.
Totalrekkevidden blir altså 12,9 med de forutsetningene du har lagt til grunn da?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

MagnarPS

Sitat fra: Ohm på onsdag 14. januar 2015, klokken 09:40
Sitat fra: MagnarPS på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:21
Til jobb i dag med VP. Drøye 8 mil.
Temp hjemme: -6. Ellers varierte temperatur ned til -9,5 og opp til ca 0.
Suger unna opp til toppen av Sollihøgda, men henter seg inn igjen ned mot Skui.
Går greit i denne tempen å ligge på ECO mode. 22 grader inne i bilen. Behagelig varmt inne i bilen i normale klær og jakke.
Totalrekkevidden blir altså 12,9 med de forutsetningene du har lagt til grunn da?

Ja. Jeg startet med batteri på 15,9 mil mener jeg det var. Husker ikke helt eksakt.

Skal notere mer nøye på tur hjem i dag.

Ohm

Sitat fra: MagnarPS på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Ohm på onsdag 14. januar 2015, klokken 09:40
Sitat fra: MagnarPS på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:21
Til jobb i dag med VP. Drøye 8 mil.
Temp hjemme: -6. Ellers varierte temperatur ned til -9,5 og opp til ca 0.
Suger unna opp til toppen av Sollihøgda, men henter seg inn igjen ned mot Skui.
Går greit i denne tempen å ligge på ECO mode. 22 grader inne i bilen. Behagelig varmt inne i bilen i normale klær og jakke.
Totalrekkevidden blir altså 12,9 med de forutsetningene du har lagt til grunn da?

Ja. Jeg startet med batteri på 15,9 mil mener jeg det var. Husker ikke helt eksakt.

Skal notere mer nøye på tur hjem i dag.
Bra. Litt interessant å vite hvordan turen blir med normalmodus. På eGolf uten VP føles det en del kaldere i eco enn i normal, selv om det går greit i eco. Lurer også på om VP eGolf kutter ned på varmen de siste 3 milene av restrekkevidden, og helt uten varme den siste mila. Slik er det på eGolf uten VP.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

MagnarPS

Ohm.

Skal prøve Normal Mode så snart jeg føler med udødelig  :)

Må øve meg litt først. Har bare hatt bilen ett døgn.

Ohm

Sitat fra: MagnarPS på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:42
Ohm.

Skal prøve Normal Mode så snart jeg føler med udødelig  :)

Må øve meg litt først. Har bare hatt bilen ett døgn.
Hehe, ja. Viktig å bli kjent med bilen. Rekkeviddeangsten forsvinner etter hvert. Jeg hadde 1 mil restrekkevidde og la ut på en 16 km tur. Det gikk fint, hadde 1 km rest da jeg rolig trillet inn på gårdsplassen min. Må inrømme at det var rimelig nervepirrende. Ellers har jeg prøvd å kjøre bilen helt tom, klarte å tyne 17,2 mil før jeg gav meg, da også med 1 km rest.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

dso

Jeg har e-Golf uten varmepumpe og kjører daglig Hønefoss - Oslo (Linderud) over Sollihøgda. Dette er omtrent samme rute som MagnarPS kjører.
Sitat fra: MagnarPS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:10
Kjørte fra Hønefoss over Sollihøgda til Alnabru i dag. Snittemp. ute -1 grad. Eco mode, 21 grader innetemp.
Forbruk ca 16,3 kwh/100.

Pen kjøring. Våt/fuktig veibane, piggdekk.

Har ingen skjermdump ennå, men skal avmelde litt mer nøye når jeg får kjørt litt mer.
jeg kjørte samme strekning samme dag som MagnarPS om morgenen. Jeg kjørte med normalmodus, piggfrie dekk, temperatur innstilt på 22 grader og forvarmet bil. Som dere ser av skjermdumpen så lå forbruket på 17,7 kwh/100 km.



Råde

Ad MagnusPS og dso forbruksdata.

Pene forbruk begge to. Det ser ut som at man sparer noe med VP. Her 8% lavere forbruk.

Det er oppvarming man sparer på. Resten av bilen er den samme. Det hadde vært spennende hvis man testet forbruk (aux) kun til oppvarming både på bil med og uten VP. Dvs ikke forvarmet bil. Samme temp (feks 10, 0 og -10 grader. 22 grader i bilen og alt annet slått av. Så registrert forbruk etter 1, 2, 5 og 10 min.

Dette vil jeg snart gjøre (any moment). Håper andre også vil.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på lørdag 10. januar 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Ohm på lørdag 10. januar 2015, klokken 11:59
Vp golf ser ut til å være temmelig mer effektiv enn uten ja  8)
Ja og særlig til å ha virket så kort (han hadde 30min kjøretid, så varmepumpen hadde jo akkurat slått inn...)

8)




Sitat fra: A8 på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:53
Sitat fra: D-Fender på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:33
I dag til jobb, normal mode, regen B, dynaudio passelig høyt, stort sett på cruise m/acc. 22 grader på ac. start temp -0,5, slutt temp 3,5.

Riktig imponerende med tanke på at varmepumpen bare har virket i 3 minutter...  ;D
Eller hvis en legger godviljen til og prøver å forstå på beste måte, så har du hatt nytte av den i 3 minutter...  ::)

For nye lesere og for dem som nettopp har fått info fra en av landets VW-selgere, ber jeg om å legge merke til smiley-bruken til Råde og A8: Dette er ironi på høyt plan og varmepumpen i e-Golf trenger selvsagt ikke en halv time før den virker.  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA