Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Tesla65

Etter DU bytte i nov/des hadde jeg kjør 15000km før jeg solgte bile for en uke side.
Ingen tegn til slark i DU.
Hvit P85 Solgt

sven erik

jeg fikk ny DU i desember denne hvar ny kar nå kjørt 20 tusen  og  nå venter jeg at den går helt en av dagene  det bråker  siklig  +++ kjørt en del med bilen sån nå

Sjøhyene

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. mai 2015, klokken 15:22
Sitat fra: pej på søndag 03. mai 2015, klokken 11:13
Har gått ut av alle gruppene på FB forresten så der har jeg ikke vært aktiv på lang tid. Grunnen var at man heller ikke der var ineteressert i å snakke om annet enn lakkforsegling og felger. Alt annet ble sett på som syting eller klaging. Jeg tar alle problemer med Tesla direkte nå og bryr meg ikke så mye om å dele dette med andre lengre. Siden veldig mange ikke vil høre de negative tingene tok jeg hensyn til det på FB. Her deriomt trodde jeg det var folk som var genuint opptatt av at Tesla lykkes både i medgang og motgang. Klager hjelper faktisk Tesla til å bli bedre.
Er det derfor du bare har ca. 15 innlegg på FB-sidene i løpet av siste døgnet? ;)

Litt offtopic dette, men det er et problem syns jeg at man ofte blir hysjet ned eller at det blir bagatellisert når man snakker om problemene som Tesla åpenbart har med kvalitetskontrollen sin.
Kan virkelig ikke forstå hvorfor mange har en sånn åpenbart skjev agenda. Skulle nesten tro de var mer opptatt av akjsekursen enn av bilen sin, og kanskje er det sånn for noen, hva vet jeg.
Uansett rart syns jeg, da Tesla jo på lengre sikt er tjent med at vi "early adopters" gir ærlige og konstruktive tilbakemeldinger. Spesielt viktig er det å lufte ut problemene tidlig sånn at de ikke får tid til å vokse seg så store.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Beamer Screamer

Som kjøper av TMS er man på ganske trygg grunn tipper jeg, med 8 års garanti + 5 års reklamasjonsrett under forbrukerkjøpsloven. De første 8 årene skiftes DU på garanti, men så vidt jeg vet gjelder 5 års reklamasjon også på garantiarbeid (for ting som er ment å vare mer enn 5 år) dvs. at den DU'en man får skiftet etter 8 år har man fortsatt 5 års reklamasjonsrett på. Og ryker den etter 4,5 år får man nye 5 års reklamasjonsrett. Slik kan man holde på ad infinitum (i praksis til kunden går lei eller Tesla konker).

Bra for forbruker, kjipt for Tesla!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

krl

Dersom Tesla ikke får skikk på kvaliteten og kostnadene, så kan det fort gjort ende i en konkurs i løpet av få år. Så helt trygg er man ikke. Men vi får håpe det går bra.

Konkurs er også litt skumlere med Tesla enn (de fleste) andre bilmerker, i og med at det ikke finnes noen importør eller selvstendig forhandler man kan rette reklamasjoner mot.

HåkonE

Flere som hadde lyd etter noen få tusen km i sin tid, så om det fortsatt hadde vært problemer, så hadde det nok vært betraktelig flere som hadde hatt problemer enn 3-4 uheldige i Norge etter 6 måneder. Hvor mange Model S ruller på veiene nå? 50 000?

De fleste innleggene her er bekymringer og folk som bekrefter at de ikke har problemer. Tipper at noen få har fått eldre og (forsøkt overhalte?) revisjoner under byttet. Var rimelig kaotisk en stund.

Teslanewbie

Så at det ble levert mange mange DU til et av tesla servicesenter i uken..så helt ut av verden er nok saken ikke..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TeslaSvein63

Jeg har mistet troen på at dette ordner seg. Tror at det kun er brannslukking Tesla driver med. Disse enkeltstående drevene i konstruksjonen til borg warner, er ikke beregnet på slike krefter og tung bil. Jeg tipper at dette blir en hemsko, spesielt siden det ikke blir gitt garantier fra Tesla om at problemet er fikset. Dette med manglede grease, annser jeg som bare tøys siden det er slakk i nye DUer.  :(

Muffinman

Klart det er tøys. Jeg byttet min første DU tidlig i september i fjor. Da hadde den slakk, summelyd, sirkelsaglyd, during, brumming, etterhvert litt klunk og ballonglyden ble etterhvert hørbar ned i 20-30KW belastning både ved pådrag og regen. Ved nytt bytte tidlig desember stod det "---due to insufficient grease" på serviceordren. En så ny DU burde ikke være omfattet av en feil som kun gjaldt biler produsert i "et begrenset tidsrom". Jeg skjønner jo at man må være forsiktig med hva man kommuniserer i det offentlige rom pga aksjekursen, men kundeopplevelsen blir dessverre så som så. Min bil er snart gått 72.000, og det er fremdeles en rekke med punkter man ikke har evnet å utbedre. Slakk/lyd i DU inkludert.

pej

Dette er ikke lystig lesing. Jeg skal hente min 85D om 18dager og må si at jeg syns det er en skikkelig kjipt at ikke dette har løst seg. Hvis alle biler Tesla har solgt så langt skal bytte DUér i all framtid, så går jo Tesla mot den sikre konkurs. Sitter langt inne nå merker jeg å overføre 700.000,- til Tesla sin konto og samtidig vite at jeg henter en bil som jeg må bestille time til ved henting så jeg er sikker på å få fikset ting som dukker opp de første ukene.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

snurrehue

Sitat fra: pej på fredag 22. mai 2015, klokken 08:57
Dette er ikke lystig lesing. Jeg skal hente min 85D om 18dager og må si at jeg syns det er en skikkelig kjipt at ikke dette har løst seg. Hvis alle biler Tesla har solgt så langt skal bytte DUér i all framtid, så går jo Tesla mot den sikre konkurs.

Siden det er en 85D og ikke P85D du skal ha, tror jeg nok ikke du skal ha særlig dårlig nattesøvn når det gjelder motorene. Da får du de "små" motorene, og ikke den store problemmotoren. Jeg velger å tro at Tesla har fått høstet erfaringer fra den store og bygd en langt mer holdbar liten motor.

Så slapp av og nyt heller overtagelsen når den tid kommer :)

HåkonE

Sitat fra: pej på fredag 22. mai 2015, klokken 08:57
Dette er ikke lystig lesing. Jeg skal hente min 85D om 18dager og må si at jeg syns det er en skikkelig kjipt at ikke dette har løst seg. Hvis alle biler Tesla har solgt så langt skal bytte DUér i all framtid, så går jo Tesla mot den sikre konkurs. Sitter langt inne nå merker jeg å overføre 700.000,- til Tesla sin konto og samtidig vite at jeg henter en bil som jeg må bestille time til ved henting så jeg er sikker på å få fikset ting som dukker opp de første ukene.

Så langt jeg kan se på denne tråden er det 3-4 uheldige som går igjen de siste 6 mnd., og da med "gamle" biler (P85/S85). For alt vi vet kan de fortsatt sitte på gamle DU (selv om de fikk byttet i høst).

Jeg ble stressa av å lese om mandagsbiler på forumet her, men når jeg tok utlevering for en uke siden var det faktisk en bedre opplevelse enn når jeg tok over min BMW.

Jeg ville personlig ikke bekymret meg mye over det, og gledet meg.  :)

D.O

Sitat fra: sangiovese på fredag 22. mai 2015, klokken 09:18
Sitat fra: pej på fredag 22. mai 2015, klokken 08:57
Dette er ikke lystig lesing. Jeg skal hente min 85D om 18dager og må si at jeg syns det er en skikkelig kjipt at ikke dette har løst seg. Hvis alle biler Tesla har solgt så langt skal bytte DUér i all framtid, så går jo Tesla mot den sikre konkurs.

Siden det er en 85D og ikke P85D du skal ha, tror jeg nok ikke du skal ha særlig dårlig nattesøvn når det gjelder motorene. Da får du de "små" motorene, og ikke den store problemmotoren. Jeg velger å tro at Tesla har fått høstet erfaringer fra den store og bygd en langt mer holdbar liten motor.

Så slapp av og nyt heller overtagelsen når den tid kommer :)
Nå viste jo de små motorene å feile mye raskere enn den store... Var flere i USA som ødela den fremre motoren på P85D etter noen dager. Men dette er sikkert ordnet nå. Har forøvrig ingen tegn på noe galt med den nye DU og har nå kjørt lengre enn jeg gjorde med den originale før jeg hørte ulyd og merket slakke.
Får se når sommeren er over, da vinteren er noe snillere mot DU...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Tuxedo

Sitat fra: D.O på fredag 22. mai 2015, klokken 10:04
Nå viste jo de små motorene å feile mye raskere enn den store... Var flere i USA som ødela den fremre motoren på P85D etter noen dager. Men dette er sikkert ordnet nå. Har forøvrig ingen tegn på noe galt med den nye DU og har nå kjørt lengre enn jeg gjorde med den originale før jeg hørte ulyd og merket slakke.
Får se når sommeren er over, da vinteren er noe snillere mot DU...
Skyldtes ikke det en feil i software, da, som nå er rettet opp?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

#824
Var vist en skru til en ledning som løsnet som gjorde at de sluttet å fungere.


Ligger noen flere service bulletins på de nye små motorene, men alle gjelder ting rundt og ikke selve motoren.

Enda ingen service bulletins eller erfaringer om DU feil på verken P85D eller 85D som tyder på at det er noen feil ute å går til nå. Og det lover jo bra :)
På de eldre ligger det flere om selve DU, shims, foringer og stikk akslinger så er nok ikke bare Driver unit som er problemet nei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA