Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 22. mars 2015, klokken 13:05
Sitat fra: Brede på søndag 22. mars 2015, klokken 11:46
Ikke at jeg har peiling på dette, men det virker merkelig at noen må bytte DU etter DU, men andre av oss kjører på andre året uten en ulyd, slakke eller dunking..
Har heller ikke peiling.
Men store forskjeller i bilene de enkelte får, tyder på varierende kvalitet på:
- leveransene fra underleverandørene og inntakskontrollen
- produksjonen
- sluttkontrollen
- utlevering til kundene

Det skal ikke være ren bingo hvor på skalaen mellom feilfri og lemon en fabrikkny bil ligger.
Så raske biler blir vel kjørt veldig forskjellig. Noen bruker kreftene stadig vekk, mens andre bare liker å ha dem.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Muffinman

Kjørelengde har vel også noe å si, foruten kjørestil. Jeg rundet 63.000km i dag med min P85. Første bytte på 37k, andre på 51. Har for det meste langkjøring og kjører som ei bestemor. Har for øvrig kjørt helt nye S85 med slakk og klunkelyd.

sven erik

Min er kjørt helt pentmen kjørt langt må nokk ha en ny de må finne på noe jeg vill ikke ha det i gjenn

MyMuffin

Jeg håper ikke dette har noe med dårlig drive unit, men på min S60 så erfarer jeg følgende:

Ved hastigheter på 80+
Når jeg slipper opp gassen og lar regen slå inn for fullt, så går regen først pent og linerært ned til ca 40-45kw i ca 2 sekunder, for så og slå inn full regen på 60 kw. Dette oppleves som ett realt "nykk" i bilen - ikke ubehagelig, men samtidig nok til å få inntrykket av noe kanskje ikke er helt som det skal.
Dette skjer hver eneste gang så hastigheten er høy nok batteriet er varmt nok til at regen ikke begrenset.

Noen andre her som opplever lignende?

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

thoru

Følger med i tråden. Har kjørt leaf i nesten 2 år. skiftet varmeapp 1 gang.
Småfeil jeg bare aksepterer: Knirk over fartsdumper på vinterstid, nøkkeløs åpnerknapp på pasasjersiden har sluttet å fungere. Ellers har bilen vært feilfri. Leafen har 1Kwh pr mil i forbruk. usikker på hvordan dette er i forhold til Tesla tohjulstrekk vs firehjulstrekk.

Begynt å se seriøst på Tesla, men denne Drive unit-saken skremmer. Hadde det vært en feil som ikke påvirker kjøringa så hadde det ikke vært så farlig. Hva skjer om denne delen må skiftes etter 8år? Blir det ikke veldig dyrt?

Er det noen med nyere årsmodell som har DU-problemer? firehjulsmodellene(mener jeg så noen som hadde problemmer med denne å)? 8år er jo en god stund. skulle jo tro at Tesla skulle få fikset dette problemet innen garantitiden. Men alikevel et uromoment.

turfsurf

Sitat fra: thoru på onsdag 22. april 2015, klokken 02:12
Leafen har 1Kwh pr mil i forbruk.

Da har du i så fall en meget spesiell Leaf. Har ikke lest om noen andre som har dette i snitt. 2kWh/mil er vel mere vanlig ved blandet kjøring.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RuneW

#726
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 22. mars 2015, klokken 14:00
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 22. mars 2015, klokken 13:05
Har heller ikke peiling.
Men store forskjeller i bilene de enkelte får, tyder på varierende kvalitet på:
- leveransene fra underleverandørene og inntakskontrollen
- produksjonen
- sluttkontrollen
- utlevering til kundene

Det skal ikke være ren bingo hvor på skalaen mellom feilfri og lemon en fabrikkny bil ligger.
Så raske biler blir vel kjørt veldig forskjellig. Noen bruker kreftene stadig vekk, mens andre bare liker å ha dem.

Så vidt jeg har lest så er det ingen entydig sammenheng mellom bruksmønster og DU-problemer. Ting kan tyde på at det er en helt klar bingo-faktor, noe som er dealbreaker for meg som ikke pleier å ha flaks i spill.

Det skal bli spennende å se hvordan V1.0 (D-serien) er o forhold til V0.9b når det gjelder kvalitet. Vi får vel ikke fasiten for D-bilene har rullet på veiene en del måneder. Jeg håper - virkelig håper av hele mitt hjerte - at det viser seg at kvaliteten har løftet seg betraktelig fra beta-bilene. Både pga Tesla-aksjene mine og fordi jeg liker visjonene til Elon Musk.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Dennis

P85D har vel rullet på veien siden slutten av desember i USA, og ser det er flere der borte som allerede har flere km på bilene enn hva de fleste her til lands kjører på 1-2 år.

Ikke sett noen nevne slike problemer på TMC forumet enda, så det lover jo iallefall bra :)

OleJA

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 22. april 2015, klokken 09:22
P85D har vel rullet på veien siden slutten av desember i USA, og ser det er flere der borte som allerede har flere km på bilene enn hva de fleste her til lands kjører på 1-2 år.

Ikke sett noen nevne slike problemer på TMC forumet enda, så det lover jo iallefall bra :)

Det er vel også relativt få på TMC forumet som i det hele tatt har meldt om DU problemer. (Med noen få unntak som har byttet 5-6 ganger.) Mitt inntrykk er at det har vært langt flere DU bytter på norske biler, der dette nærmest har vært et obligatorisk punkt på service.

Så kan en spekulere på hva dette skyldes: Kanskje norske forbrukere har høyere forventninger til Tesla som premium bil, og derfor klager straks det blir den minste ulyd. I USA er man kanske vant til at en US produsert bil skal hvine og klunke litt straks den har kjørt noen mil  ::)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

joda

Er litt usikker på om jeg begynner å få noen antydninger til problemer på min bil, men opplever følgende (som har kommet de siste uken):

Kjører i kø og stopper opp bak bilen foran, når bilen har stoppet helt opp så kommer det et "dunk".
Føles da ut som at jeg blir påkjørt bakfra i lav hastighet av bilen bak. (må alltid sjekke kamera bak for å se at så ikke er tilfelle...)

Noen andre som har opplevd eller opplever det samme..?? Dette er en 85D..
TMS 85D

BMW850

Sitat fra: OleJA på onsdag 22. april 2015, klokken 09:33
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 22. april 2015, klokken 09:22
P85D har vel rullet på veien siden slutten av desember i USA, og ser det er flere der borte som allerede har flere km på bilene enn hva de fleste her til lands kjører på 1-2 år.

Ikke sett noen nevne slike problemer på TMC forumet enda, så det lover jo iallefall bra :)

Det er vel også relativt få på TMC forumet som i det hele tatt har meldt om DU problemer. (Med noen få unntak som har byttet 5-6 ganger.) Mitt inntrykk er at det har vært langt flere DU bytter på norske biler, der dette nærmest har vært et obligatorisk punkt på service.

Så kan en spekulere på hva dette skyldes: Kanskje norske forbrukere har høyere forventninger til Tesla som premium bil, og derfor klager straks det blir den minste ulyd. I USA er man kanske vant til at en US produsert bil skal hvine og klunke litt straks den har kjørt noen mil  ::)

Eller at det var under en produksjonsbatch av biler for det norske markedet det ble påført for lite grease i DUen som problemet vel ble grunngitt med? Husk mange av byttene var proaktive bytter basert på VIN-nummer/Prod.dato. Min DU hadde ikke verken klunk eller ulyder.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

arnkl

Sitat fra: OleJA på onsdag 22. april 2015, klokken 09:33

Det er vel også relativt få på TMC forumet som i det hele tatt har meldt om DU problemer. (Med noen få unntak som har byttet 5-6 ganger.) Mitt inntrykk er at det har vært langt flere DU bytter på norske biler, der dette nærmest har vært et obligatorisk punkt på service.

Så kan en spekulere på hva dette skyldes: Kanskje norske forbrukere har høyere forventninger til Tesla som premium bil, og derfor klager straks det blir den minste ulyd. I USA er man kanske vant til at en US produsert bil skal hvine og klunke litt straks den har kjørt noen mil  ::)

Det var vel kanskje noko i det Musk sa om at det var eit parti dårlege DU som vart brukt då den store marsleveransen i fjor vart produsert. Så det har vore relativt mange DU havari i Noreg samanlikna med andre land.

Min bil (levert i byrjinga av februar 2014) har ikkje bytta DU. Eg merka litt slakk og ein svak klunkelyd etter ca. 10 000 km, men det har ikkje utvikla seg vidare. Faktisk er klunkelyden svakare no på 39 000 km enn den var i fjor haust. Merkeleg...
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Sjøhyene

Sitat fra: arnkl på onsdag 22. april 2015, klokken 09:58

Det var vel kanskje noko i det Musk sa om at det var eit parti dårlege DU som vart brukt då den store marsleveransen i fjor vart produsert. Så det har vore relativt mange DU havari i Noreg samanlikna med andre land.


Det jeg tror er at noe i konstruksjonen i fra helt i starten i 2013 var helt marginalt. Sånn at noen falt utenfor å endte opp med ulyd, mens noen holdt seg bra.
Så rundt årskifte til 2014 skjedde det noe med en batch av enten samme marginale komponent eller noe annet som ligger i umiddelbar nærhet, som gjorde at en mye større prosent av DU``ene utviklet ulyd og havari.
Får håpe nå at de har funnet et fiks på den underliggende svakheten, og mye tyder jo på at de faktisk har det. Min har vært helt uten ulyd siden den ble byttet for 6mnd siden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OleJA

#733
Sitat fra: arnkl på onsdag 22. april 2015, klokken 09:58
Det var vel kanskje noko i det Musk sa om at det var eit parti dårlege DU som vart brukt då den store marsleveransen i fjor vart produsert. Så det har vore relativt mange DU havari i Noreg samanlikna med andre land.
Tror dette med en dårlig mars-batch i beste fall bare er noe av forklaringen. Har selv bil fra sept 2013, og i likhet med alle Tesla eierne jeg kjenner med bil levert før mars 2014, så har vi alle bytte DU.

Edit: Ingen problemer med ny DU
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

thoru

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. april 2015, klokken 06:31
Sitat fra: thoru på onsdag 22. april 2015, klokken 02:12
Leafen har 1Kwh pr mil i forbruk.

Da har du i så fall en meget spesiell Leaf. Har ikke lest om noen andre som har dette i snitt. 2kWh/mil er vel mere vanlig ved blandet kjøring.

hmm du har nok rett i at forbruket er høyere enn dette i de fleste tilfeller. men på sommerstid er jeg faktisk ned i ca 1 kwh på jobbstrekningen min på hjemmeoverveien. Det er en 5mil strekning og den er kanskje optimal for elbilkjøring. Ganske flatt. men 1,5-2kwh stemmer nok bedre i de fleste tilfeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA