Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

AndreS

Sitat fra: joda på onsdag 22. april 2015, klokken 09:53
Er litt usikker på om jeg begynner å få noen antydninger til problemer på min bil, men opplever følgende (som har kommet de siste uken):

Kjører i kø og stopper opp bak bilen foran, når bilen har stoppet helt opp så kommer det et "dunk".
Føles da ut som at jeg blir påkjørt bakfra i lav hastighet av bilen bak. (må alltid sjekke kamera bak for å se at så ikke er tilfelle...)

Noen andre som har opplevd eller opplever det samme..?? Dette er en 85D..

Se på bremsepedalen din når dette skjer. Det henger sammen med når bilen tar i bruk friksjonsbremsene.
I3 i bestilling

OleT

Sitat fra: OleJA på onsdag 22. april 2015, klokken 10:46
Sitat fra: arnkl på onsdag 22. april 2015, klokken 09:58
Det var vel kanskje noko i det Musk sa om at det var eit parti dårlege DU som vart brukt då den store marsleveransen i fjor vart produsert. Så det har vore relativt mange DU havari i Noreg samanlikna med andre land.
Tror dette med en dårlig mars-batch i beste fall bare er noe av forklaringen. Har selv bil fra sept 2013, og i likhet med alle Tesla eierne jeg kjenner med bil levert før mars 2014, så har vi alle bytte DU.

Edit: Ingen problemer med ny DU

Du kjenner ikke meg, da! Bil levert Nov 2013, ikke byttet DU, ingen problemer...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

aness

Sitat fra: AndreS på onsdag 22. april 2015, klokken 11:55
Sitat fra: joda på onsdag 22. april 2015, klokken 09:53
Er litt usikker på om jeg begynner å få noen antydninger til problemer på min bil, men opplever følgende (som har kommet de siste uken):

Kjører i kø og stopper opp bak bilen foran, når bilen har stoppet helt opp så kommer det et "dunk".
Føles da ut som at jeg blir påkjørt bakfra i lav hastighet av bilen bak. (må alltid sjekke kamera bak for å se at så ikke er tilfelle...)

Noen andre som har opplevd eller opplever det samme..?? Dette er en 85D..

Se på bremsepedalen din når dette skjer. Det henger sammen med når bilen tar i bruk friksjonsbremsene.

Jeg har tilsvarende dunk/tikk og det er helt klart relatert til bremsene.

Ikke noe kritisk siden alt fungerer som det skal, men Tesla skal ta en kikk på det om et par ukers tid.
(Jeg insisterte siden det høres godt selv om jeg har radio/musikk på)

Enkleste måte å framprovosere lyden er å kjøre med ACC i nesten stillestående kø.
Jeg klarer ikke å provosere fram denne lyden selv ved å trå på bremsene.
I følge tekniker som var med og tok opptak er dette IKKE relatert til DU.

joda

Sitat fra: aness på onsdag 22. april 2015, klokken 12:20
Sitat fra: AndreS på onsdag 22. april 2015, klokken 11:55
Sitat fra: joda på onsdag 22. april 2015, klokken 09:53
Er litt usikker på om jeg begynner å få noen antydninger til problemer på min bil, men opplever følgende (som har kommet de siste uken):

Kjører i kø og stopper opp bak bilen foran, når bilen har stoppet helt opp så kommer det et "dunk".
Føles da ut som at jeg blir påkjørt bakfra i lav hastighet av bilen bak. (må alltid sjekke kamera bak for å se at så ikke er tilfelle...)

Noen andre som har opplevd eller opplever det samme..?? Dette er en 85D..

Se på bremsepedalen din når dette skjer. Det henger sammen med når bilen tar i bruk friksjonsbremsene.

Jeg har tilsvarende dunk/tikk og det er helt klart relatert til bremsene.

Ikke noe kritisk siden alt fungerer som det skal, men Tesla skal ta en kikk på det om et par ukers tid.
(Jeg insisterte siden det høres godt selv om jeg har radio/musikk på)

Enkleste måte å framprovosere lyden er å kjøre med ACC i nesten stillestående kø.
Jeg klarer ikke å provosere fram denne lyden selv ved å trå på bremsene.
I følge tekniker som var med og tok opptak er dette IKKE relatert til DU.

Jeg har ikke merket dette når jeg kjører med TACC aktiv, men når jeg "manuelt" kjører i kø.

Stopper da bak bilen som er foran meg, og når bilen er stoppet helt opp (bruker bremsepadal, full stopp) så kommer det et "dunk" i bilen. (bilen rykker og det kommer en "dunk" lyd.)
Oppleves som at noen dulter borti bakfra.. (hvorpå jeg aktiverer kamera for å se om det faktisk var det som skjedde..)

Skjer ikke hele tiden, men har spesielt merket det når jeg kjører i saktegående kø og må stoppe helt opp.

Men fikk jo ny programvare i går, så får sjekke om det fortsatt er slik i køkjøring etter installasjonen av denne.
(og når jeg tenker meg om så har jeg ikke opplevd dette før jeg installerte release .155, dette kom etter at den var installert..)

Får teste litt videre på vei hjem i dag og se om jeg opplever det samme med den nye programvaren..
Hvis det fortsetter så får jeg ta meg en tur til Service Senteret igjen..
TMS 85D

Trustno1

Sitat fra: joda på onsdag 22. april 2015, klokken 13:56
Sitat fra: aness på onsdag 22. april 2015, klokken 12:20
Sitat fra: AndreS på onsdag 22. april 2015, klokken 11:55
Sitat fra: joda på onsdag 22. april 2015, klokken 09:53
Er litt usikker på om jeg begynner å få noen antydninger til problemer på min bil, men opplever følgende (som har kommet de siste uken):

Kjører i kø og stopper opp bak bilen foran, når bilen har stoppet helt opp så kommer det et "dunk".
Føles da ut som at jeg blir påkjørt bakfra i lav hastighet av bilen bak. (må alltid sjekke kamera bak for å se at så ikke er tilfelle...)

Noen andre som har opplevd eller opplever det samme..?? Dette er en 85D..

Se på bremsepedalen din når dette skjer. Det henger sammen med når bilen tar i bruk friksjonsbremsene.

Jeg har tilsvarende dunk/tikk og det er helt klart relatert til bremsene.

Ikke noe kritisk siden alt fungerer som det skal, men Tesla skal ta en kikk på det om et par ukers tid.
(Jeg insisterte siden det høres godt selv om jeg har radio/musikk på)

Enkleste måte å framprovosere lyden er å kjøre med ACC i nesten stillestående kø.
Jeg klarer ikke å provosere fram denne lyden selv ved å trå på bremsene.
I følge tekniker som var med og tok opptak er dette IKKE relatert til DU.

Jeg har ikke merket dette når jeg kjører med TACC aktiv, men når jeg "manuelt" kjører i kø.

Stopper da bak bilen som er foran meg, og når bilen er stoppet helt opp (bruker bremsepadal, full stopp) så kommer det et "dunk" i bilen. (bilen rykker og det kommer en "dunk" lyd.)
Oppleves som at noen dulter borti bakfra.. (hvorpå jeg aktiverer kamera for å se om det faktisk var det som skjedde..)

Skjer ikke hele tiden, men har spesielt merket det når jeg kjører i saktegående kø og må stoppe helt opp.

Men fikk jo ny programvare i går, så får sjekke om det fortsatt er slik i køkjøring etter installasjonen av denne.
(og når jeg tenker meg om så har jeg ikke opplevd dette før jeg installerte release .155, dette kom etter at den var installert..)

Får teste litt videre på vei hjem i dag og se om jeg opplever det samme med den nye programvaren..
Hvis det fortsetter så får jeg ta meg en tur til Service Senteret igjen..
Opplever akkurat det samme selv på min P85D, jeg er også forholdsvis sikker på at dette ikke er relatert til DU problemene, men en eller annen form for bug i fremdrifssystemet.
Jeg opplever det gjerne slik at bakmotoren prøver en liten akselerasjon etter man har stoppet, derav følelsen av at man blir dultet borti bakfra. Dette skjer gjerne i kø for meg også, hvorvidt det er med eller uten TACC har jeg ikke tenkt over.
Sannsyneligvis er dette noe som blir fikset i software.

Jeg hadde det kjente DU problemet på min gamle P85, og foreløpig har jeg ikke hatt noe som ligner på de problemene, men har så langt bare kjørt 3000km. Derimot kom problemene allerede etter 6000km på min P85 med både første og andre DU, så om det fortsatt er problemer bør vel kanskje noen snart legge merke til det.

Amoss

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 22. april 2015, klokken 16:08
Jeg opplever det gjerne slik at bakmotoren prøver en liten akselerasjon etter man har stoppet, derav følelsen av at man blir dultet borti bakfra. Dette skjer gjerne i kø for meg også, hvorvidt det er med eller uten TACC har jeg ikke tenkt over.
Sannsyneligvis er dette noe som blir fikset i software.

Hmm... Dere som opplever dette, har dere "creep" påslått?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AndreS

Nei. Men jeg opplever det der egentlig ikke som noe problem. Jeg har ikke gitt beskjed til noen service advisor eller lignende.
I3 i bestilling

joda

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. april 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 22. april 2015, klokken 16:08
Jeg opplever det gjerne slik at bakmotoren prøver en liten akselerasjon etter man har stoppet, derav følelsen av at man blir dultet borti bakfra. Dette skjer gjerne i kø for meg også, hvorvidt det er med eller uten TACC har jeg ikke tenkt over.
Sannsyneligvis er dette noe som blir fikset i software.

Hmm... Dere som opplever dette, har dere "creep" påslått?

Jeg har det ja..

Har ikke testet om det samme skjer hvis denne funksjonen deaktiveres..

Men fikk testet litt med køkjøring hjem fra jobb i dag, med den nye FW (.168) som kom i går.
Hittil så har jeg ikke merket noe i dag, så det kan som det nevnes over være relatert til SW bug.

Og beskrivelsen om hva som skjer / følelsen av hva som skjer kan jeg være enig i..
Håper og satser på at det kun er SW relatert.. "Time will show"...


TMS 85D

Bonk3rs

Min 85 fra nov. 2013 har ikke bytta DU. Kjørt nesten 33k.
Hadde bilen inne på SC på Grorud for litt siden. Da tok jeg med meg en serviceteknikker får å høre etter en "dure-lyd"(humming-noise)som kommer ved ca 115km/t.
Jeg påpekter at dette kommer fra DU (Jeg har lest flere tråder på det amerikanske forumet som bekrefter at det kommer derfra, og at det har blitt bytta DU av den grunn).

Serviceteknikkeren som jeg hadde med, hørte duringen men hadde ingen formening om hva det kunne være.

Da jeg noen dager senere, kom og henta bilen, fikk jeg dette som den endelige forklaringen:
Det du hører er lyden av mye strøm som går igjennom en kontaktor! Tommel opp!, case closed.  ;D
(Jeg er elektriker og hører forskjell på høyfrekvent hvining og en mekanisk-generert during!!) 
Uansett, hvis en kontaktor avgir en form for "during", som i dette tilfellet jomer inn i cupeen, er det tegn på at den kontaktoren burde skiftes.   

Veldig rart, svart jeg. For måneder i forveien var jeg på 20k service på Skøyen og påpekte det samme. Der hadde de "re-tourq" av DU, som faktisk gjorde duringen lavere(ja, den var faktisk irriterende høy før)

Ikke det at jeg tror det er noen overhengende fare med min DU enda, men at jeg får sånne tulleforklaringer blir bare for dumt!

Noen tilsvarende...?
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

RonnyØ

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 22. april 2015, klokken 21:27
Min 85 fra nov. 2013 har ikke bytta DU. Kjørt nesten 33k.
Hadde bilen inne på SC på Grorud for litt siden. Da tok jeg med meg en serviceteknikker får å høre etter en "dure-lyd"(humming-noise)som kommer ved ca 115km/t.
Jeg påpekter at dette kommer fra DU (Jeg har lest flere tråder på det amerikanske forumet som bekrefter at det kommer derfra, og at det har blitt bytta DU av den grunn).

Serviceteknikkeren som jeg hadde med, hørte duringen men hadde ingen formening om hva det kunne være.

Da jeg noen dager senere, kom og henta bilen, fikk jeg dette som den endelige forklaringen:
Det du hører er lyden av mye strøm som går igjennom en kontaktor! Tommel opp!, case closed.  ;D
(Jeg er elektriker og hører forskjell på høyfrekvent hvining og en mekanisk-generert during!!) 
Uansett, hvis en kontaktor avgir en form for "during", som i dette tilfellet jomer inn i cupeen, er det tegn på at den kontaktoren burde skiftes.   

Veldig rart, svart jeg. For måneder i forveien var jeg på 20k service på Skøyen og påpekte det samme. Der hadde de "re-tourq" av DU, som faktisk gjorde duringen lavere(ja, den var faktisk irriterende høy før)

Ikke det at jeg tror det er noen overhengende fare med min DU enda, men at jeg får sånne tulleforklaringer blir bare for dumt!

Noen tilsvarende...?
Seriøs OT, men fikk tilbakemelding om hvordan jeg kunne bli kvitt støyen som telefonen lager når den ligger for nærme stor skjerm: sett telefonen i flymodus.........
Husqvarna Automower 320

amund

Hvor mye slakk er nok til å ta kontakt med Tesla? Min har omtrent samme slakk i drivverket som en Volvo med 300 000 km på tellern, men creep mode maskerer det så godt at det er sjelden jeg merker det. Har heller ikke merket at det har økt på 20 000 km.

Ny bil med manuelt gir har null slakk, til tross for 1000% flere drev, lagre og overføringer.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

sn0le

Det kan hjelpe å sette den i flymodus og tilbake igjen.
Ulydene du hører er når telefonen går over til EDGE pga manglende 3G/4G-dekning.
Menge ganger så vil telefonen bruke lang tid på å koble seg opp på 3G/4G igjen selv om dekningen er tilbake.
Ved å sette tlf i flymodus og så vanlig modus så fremskynder man den prosessen.
Så det er faktisk noe i det tipset. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Tuxedo

Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 22. april 2015, klokken 21:27
Hadde bilen inne på SC på Grorud for litt siden. Da tok jeg med meg en serviceteknikker får å høre etter en "dure-lyd"(humming-noise)som kommer ved ca 115km/t.
"Alle" har den durelyden i den hastigheten.  Det er en ressonans i bakluken, som begynner å vibrere rundt det turtallet/frekvensen.  Irriterende.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Har vært inne på nytt pga slakke i drivverket, en hvining og to knepp eller klikk som kommer etter at slakken er tatt opp og når drivverket belastes, gjerne rundt 30kw. De hadde prøvekjørt, og fant (som forventet) intet galt. En mekaniker ble med på en rolig kjøretur hvor jeg fikk demonstrert, og han medga at eventuell lyd skulle ha vært i overgangen mellom regen og pådrag, og ikke etter at slakken var tatt opp. Han spekulerte i at det kunne være en drivaksel og skulle ta det med en høyere i systemet. Har ikke hørt noe mer, men jeg signaliserte jo at dette ikke hastet. Og hviningen kunne godt være vanlig arbeidslyd da den var forskjellig fra bil til bil. Basert på loaneren jeg hadde kan det stemme, den hadde en annen hvinelyd under andre hastigheter og ved annen belastning.

Som nevnt synes jeg det er i overkant mye slakk i drivverket, noe som har økt uavhengig av andre DU-bytte. Og klikkingen har kommet gradvis etterpå. Det arter seg slik at om jeg kjører ned i en "dal" kan jeg høre klikk på vei ned under regen, intet mens jeg kjører på flata i bunnen mens det kommer to klikk et stykke opp i bakken på andre siden. Ikke sikkert dette er driveunit, jeg mistenker stikkakslinger eller drivknuter. Og sannsynligvis på begge sider siden det er to klikk som høres. Er bittelitt stresset på å få ordnet dette før bilen runder 100K, for drivakslinger er nok ikke omfattet av 8år/ubegrenset km garantien, kun den vanlige.

Som en kuriositet kan jeg nevne at det overhodet ikke merket forskjell på bilen andre gangen DU ble byttet. Kjente øyeblikkelig at slakken som hadde økt gradvis var akkurat like stor, og den økte på videre samtidig som nevnte klikking ble tydeligere.

Bonk3rs

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 22. april 2015, klokken 21:38
Sitat fra: Bonk3rs på onsdag 22. april 2015, klokken 21:27
Hadde bilen inne på SC på Grorud for litt siden. Da tok jeg med meg en serviceteknikker får å høre etter en "dure-lyd"(humming-noise)som kommer ved ca 115km/t.
"Alle" har den durelyden i den hastigheten.  Det er en ressonans i bakluken, som begynner å vibrere rundt det turtallet/frekvensen.  Irriterende.

Den kjøper jeg ikke helt  ;)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA