Hovedmeny

Drive unit failure

Startet av alex313, fredag 03. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

async3phase

Høres ikke umulig ut at de kan detektere dette. Det finnes så vidt jeg vet rotasjonssensor på motorens rotor, og ABS systemet registrerer jo rotasjon på hvert bakhjul. Da bør det være mulig å detektere hvor mye slakk det er. Blir i så tilfelle en totalregistrering, som inkluderer gir, differensial og stikkakslinger.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. september 2015, klokken 22:15
Hvor langt har dere kjørt med sirkelsaglyd? DU`en som står i min bil nå (den tredje) har gått 37.000km, og har hatt sirkelsaglyd 16-17.000 av dem. Den begynner å bli ganske påtrengende, og siden det blir mye kjøring framover er jeg bekymret for å bli stående. Noen som har tanker rundt dette?

Bilen skal inn til masse reklamasjonsarbeid (og DU-bytte, håper jeg) i januar neste år.
Jeg kjørte vel 35-40.000km med litt summing rundt 20kW. No problem.
Elbilist

Muffinman

Det er ikke snakk om litt summing lenger. Selv om bilen har fått en god dose demping der bak trenger lyden godt gjennom til kupeen, og opptil 50-60 er lyden nå direkte skjærende å høre på. I høyere hastighet overdøves det av hjulstøy (jeg har dekk som bråker mye). Det er kanskje lyd fra inverteren, men det må være noe mekanisk i tillegg. Det er blitt lyd i 5-6km/t også nå som minner om gåent lager, og som følger motorturtallet.

Cookie Monster

I delekatalogen er man nå oppe i Q revisjon på den store Drive unit.

Har vært mange endringer på den. bla nytt design på rotor ++
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Oversikt over hvilken utgave du har? Fremgår vel et delenr. av servicedokumentasjonen (du er på din tredje)?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Jeg har fått nøyaktig samme problem på min bil. Det startet med lav summing i sommer ved 35-45 km/t ved lite pådrag opptil 20kW. De siste ukene har det steget til uante høyder og høres nå tydelig opp til 70-80 km/t. I lav fart må jeg ha stereo på ca. 4 for å overdøve lyden. Nå er det som om lyden går rett over i den høyfrekvente lyden man får ved fullt pådrag. Tesla har sett på saken og gitt skriftlig tilbakemelding på at jeg får ny DU, men har selvfølgelig ikke på lager p.t.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. september 2015, klokken 08:41
Det er ikke snakk om litt summing lenger. Selv om bilen har fått en god dose demping der bak trenger lyden godt gjennom til kupeen, og opptil 50-60 er lyden nå direkte skjærende å høre på. I høyere hastighet overdøves det av hjulstøy (jeg har dekk som bråker mye). Det er kanskje lyd fra inverteren, men det må være noe mekanisk i tillegg. Det er blitt lyd i 5-6km/t også nå som minner om gåent lager, og som følger motorturtallet.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 29. september 2015, klokken 09:27
Oversikt over hvilken utgave du har? Fremgår vel et delenr. av servicedokumentasjonen (du er på din tredje)?
Usikker på revisjonen, har ikke dokumentasjon for hånden. Bilen fikk sin andre DU tidlig september i fjor, og den tredje tidlig i desember. Utvikling av sirkelsaglyden har vært omtrent lik på første og tredje DU, men sistnevnte mangler en del andre lyder som den første hadde ved samme kjørelengde.

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:03
Usikker på revisjonen, har ikke dokumentasjon for hånden. Bilen fikk sin andre DU tidlig september i fjor, og den tredje tidlig i desember. Utvikling av sirkelsaglyden har vært omtrent lik på første og tredje DU, men sistnevnte mangler en del andre lyder som den første hadde ved samme kjørelengde.

Service-bulletin SB-14-40-001 ("Replace Rear Drive Unit") fikk en revisjon 5. mars 2015, dvs. etter ditt siste DU-bytte. Nytt er at den "includes time for four wheel alignment". Hadde ikke du problemer med hjulstillingen på bilen? (Dette blir bare gjetning fra min side, men er veldig curious på hva det kan være siden du har byttet DU så mange ganger...)

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Ja har hatt masse tull med skjevslitasje. Justering av hjulvinkler ble først gjort for egen regning i fjor sommer da de originale 21" dekkene ble slitt ut etter 10 uker for å unngå at nok et sett gikk heden. Deretter ble det justert av Tesla ved begge driveunit-bytter. Jeg fikk utført en kontroll 9.april i år da jeg syntes bakdekkene var ujevn slitt. Da finjusterte de litt, men mente slitasjen var helt normal. Da gikk det imidlertid ikke helt etter planen, for selv om utskriften viste at alt var på spec hadde de justert spissingen på ene bakhjulet langt utenfor, slik at resten av vinterdekkene bak + det som var igjen av sommerdekkene gikk heden på kort tid. Kjørte 6-7000 km på helt nye dekk som ble litt slitt på indre kant inntil dette ble rettet 13. juli i sommer. Da viste utskriften at det var brukt specs for stålfjærer i rettingen selv om bilen min har luft. En rekke tall var røde og litt utenfor spec for stål (men korrekt for luft), men heldigvis justerte de bare spissingen på det aktuelle bakhjulet. Det havnet innenfor også i forhold til luftspecs.

Oppsummert, det er justert hjulvinkler 5 ganger på bilen min. 1 gang for egen regning, to ganger i forbindelse med DU-bytte, en gang gikk det galt og siste gangen var retting.

hstad

Hei,
med tanke på størrelsen på denne tråden hadde det vært interessant å kjøre en poll på hvor mange som har opplevd feil med DUN. Eg kjører E-UP nå som pendlerbil, men har lekt med tanken på å bytte Fossil-Audi med Tesla etterhvert. Men dersom det er slik at det er ein stor sjanse for å få DUN feil er eg meir betenkt.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Muffinman

Jeg ville ikke vært engstelig for å kjøpe brukt Model S under visse forutsetninger. Man har nok oppdaget flere svakheter i DU etter at man har startet masseutskifting, og det er nok årsaken til at mange har byttet flere ganger. Dessuten er det jo relativt omfattende garantier på batteri og drivverk.

hstad

At garantien tar hånd om det er jo en ting, i starten. men at man må bytte ut DUN med jevne mellomrom hadde vært et irritasjonsmoment for meg, og redselen for kva som skjer når garantien går ut er en annen ting.
Er dette en feil som er i ferd med å forbedres på nye modeller? isåfall må man jo styre langt unna brukt Tesla og gå for ny! :)
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

rmr

Har det vært DU feil på Dual bilene (S70D, S85D & P85D)?

Eller er dette i hovedsak ett S85 & P85(+) problem?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Cookie Monster

Følger nøye med på hva som skjer rundt det på div forum og Tesla sine service bulletin.

Ikke vært noen større feil på Dual bilene enda. Har vært noen tilfeller hvor den lille nye drive unit har blitt ødelagt pga ledninger som har ligget feil og smeltet som har gitt kortslutting. Samt noen stilkkaksinger på tidlig produserte. Utenom det så ser det bra ut enn så lenge.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

F_P

Et lite skråblikk på problemet etter at det dukket opp hos meg.

Siden jeg driver med montering av masse rart i Model S så har jeg også tilgang til mange, mange Model S. Som oftest må de flyttes noen meter i forbindelse med monteringen. I den forbindelse får jeg hørt mange DU'er, og selv om det er over et kort, kort strekke så må jeg få lov å si at noen få overdriver. Har trillet disse meterne i flere biler der eier hevder at DU er helt kaputt, og det er bare såvidt man kan høre en svak, svak summing i lav hastighet. I motsatt ende har man biler borti biler der eieren overhodet ikke reagerer på noe som helst, men lyden absolutt er tilstede.

Personlig synes jeg førstnevnte kategori bør snurpe igjen smella til det faktisk er et problem, og ikke kreve ny DU når det så vidt er en hørbarlyd, og det ei heller blir verre over lang tid.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA