Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av alex313, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

F_P

Et lite skråblikk på problemet etter at det dukket opp hos meg.

Siden jeg driver med montering av masse rart i Model S så har jeg også tilgang til mange, mange Model S. Som oftest må de flyttes noen meter i forbindelse med monteringen. I den forbindelse får jeg hørt mange DU'er, og selv om det er over et kort, kort strekke så må jeg få lov å si at noen få overdriver. Har trillet disse meterne i flere biler der eier hevder at DU er helt kaputt, og det er bare såvidt man kan høre en svak, svak summing i lav hastighet. I motsatt ende har man biler borti biler der eieren overhodet ikke reagerer på noe som helst, men lyden absolutt er tilstede.

Personlig synes jeg førstnevnte kategori bør snurpe igjen smella til det faktisk er et problem, og ikke kreve ny DU når det så vidt er en hørbarlyd, og det ei heller blir verre over lang tid.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sitat fra: hstad på tirsdag 29. september 2015, klokken 11:52
At garantien tar hånd om det er jo en ting, i starten. men at man må bytte ut DUN med jevne mellomrom hadde vært et irritasjonsmoment for meg, og redselen for kva som skjer når garantien går ut er en annen ting.
Du har fem års reklamasjonsrett på utskiftede deler og utført arbeid, så hvis drivverket blir byttet etter 8 år skal det ihvertfall virke i fem nye år for at man skal miste retten til å reklamere. Byttes det på nytt etter fire år starter nye fem år å løpe så slik sett er jeg ikke bekymret. Det som bekymrer mest er hva dette koster Tesla, og hva det betyr for muligheten de har til å skalere opp. Heldigvis kan det se ut som siste revisjon av DU har få problemer.

RaBalder

Sitat fra: F_P på tirsdag 29. september 2015, klokken 12:28
:
Personlig synes jeg førstnevnte kategori bør snurpe igjen smella til det faktisk er et problem, og ikke kreve ny DU når det så vidt er en hørbarlyd, og det ei heller blir verre over lang tid.
Jeg synes den holdningen er god  :P I alle fall som et utgangspunkt.


Men hva som er et problem er jo litt nyansert.

  • Så lenge bilen kan kjøre, så er det ikke noe problem.
  • Selv om det bråker, så er det ikke noe problem så lenge man bruker hørselvern.
  • Bilen kan kjøres selv om den skrangler og slår, men jeg tør ikke legge ut på langtur. Ikke noe problem ???

DU skal selvsagt være slik den opplevdes på en ny bil / prøvekjøring.

Belloq

Har også en svak summing rund 20amp, har gitt beskjed til Tesla om det. Kommer ikke til og kreve og få byttet den før det blir mye verre. Tesla drammen sa at det var ingen fare for at motoren skal streike med den lyden, og at det var vanlig at du får en lyd i seg etter hvert. Det var type lyd som avgjør hvorvidt det er skadelig eller ikke. Så slår meg til ro med det:)
P85 2014

F_P

Klart det Muffin, men nå tenkte jeg helt isolert på lyd fra DU. Sånn DU som jeg og du har i dag er ikke akseptabelt over tid, men jeg overlever enda. Har begynt å se meg rundt når jeg kjører i lav fart i tettbygd strøk. Passe flaut om dette starter å bli godt hørbart på utsiden av bilen også  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Hehe, har kjørt i 30-40 med vinduene åpne ved en bergvegg slik at lyden ble reflektert tilbake mot bilen for en tid tilbake. Jeg lukket dem ganske raskt for å si det slik.

Jeg har inntrykk av at surringen som sannsynligvis kommer fra inverteren blir betydelig sterkere med høy soc, har du også registrert det?

F_P

Kjører nok ikke så mye som deg, og ligger vanligvis konstant på mellom 60-80%, men i går glemte jeg å lade så nå skal jeg få SOC ned til 40% på vei hjemover. Må høre om det er noen forskjell kontra ved 80% i morgen tidlig. Kan vel lade opp til 90% SOC også for å få størst mulig spenn i sammenligningen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:50
Jeg har inntrykk av at surringen som sannsynligvis kommer fra inverteren blir betydelig sterkere med høy soc, har du også registrert det?

Det er naturlig at lyden fra inverter er høyere med høy SOC. Lyden stammer vesentlig fra ledninger og strømførende komponenter som tiltrekkes og frastøtes. Feltstyrken er avhengig av spenning. Strømpulsene vil derfor bli lenger ved lavere SOC for å oppnå samme effekt - men feltstyrken rundt kablene avtar da og de beveger seg mindre. Dette skulle gi mindre inverterstøy.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

TeslaSvein63

Ja snurpe igjen smella kan man jo alltids gjøre, men det betyr ikke at man skal godta at en ny bil til 700k har slakke og lager ulyd. Man forventer da at man kan nyte den og kose seg med den. Informasjonen om denne historien, er rett og slett ræva. Det skulle vært ingående forklaring på hva som er grunnen til problemet og hvilke tiltak og forsterkninger som er gjort på de nye du-ene. Siden det mangler, tror jeg ikke det er noen forbedrede utgaver det byttes til. Man forventer å bli behandlet med respekt og få svar på de spørsmålene man stiller. Tesla har regien og holder en slik selvfølge for seg selv. Ikke bra. Jeg vil og skal ha en DU med forsikringer om at den  tåler å bli brukt minst 600k km. Den er jo lansert som verdens beste bil. Ikke byttes på verksted fordi garantien trygger meg hver 25k. Bilen blir skrudd ihjel og hver gang den er inne hos Tesla, så er den full av riper i lakken og andre småskader. Bilene dekkes ikke til, så det er tydelige spor etter gnidning på bakskjerme og riper etter slanger som er dratt over bilen. Det et en hard kamp hver gang å få dem til å innrømme dette. Gleden over å ha kjøpt seg et el glis til 700k ble kortvarig. Tesla hører ikke etter hva man formidler. Risting i rattet ble prøvd fikset ca 10 ganger. Ble endelig borte med dekkbytte. Hopping i bakvogn på samme viset. Hva et vel kundebehanling når de ikke hører på kunden eller vet hva de gjør. Takluke fikset 4 ganger. Bilen har vært på verkstedet 1000 ganger. Ingen glede i det. De fleste lakkakader og felgskader er gjort på verkstedet. Lykteplasten krakkelerer, bakluke lekker, dioder ryker, kvaliteten er jo ikkeeksisterende. Alt av hulrom rundt lykter og mellomrom på panelene har væry fylt med polermiddel flere ganger. Må være tullinger som vasker og polerer bilene hos Tesla. Nytter ikke å si i fra at man ikke ønsker denne  bjørnetjenesten. Det trengs en alvorlig innskjerping hos Tesla. Det merkes at de blir vanskeligere og vanskeligere etter hvert som bilen blir eldre. Svar på mail, må etterlyses. Feilene på bilene, blir ikke utbedret. Bare erstattet med nye komponenter og håp om at det holder til garantien går ut, eller eier gir opp. Tesla sender ut en kundeundersøkelse ved hvert besøk. 2 ganger har det dukket opp en mail hvor de beklager mine opplevelser hos dem. Latterlige greier og informasjonen er ræva. Forbedringer eksisterer ikke, hverken på sørvis eller komponenter. Tesla 2,0 og 3,0 er en vits.  Det er noe krampeaktig amerikask mentalitet over hele linja. Jeg spår store problemer med alderen på  bilene, spesielt ang utbedring og rep. Tesla skaffer seg nok ett saftig advokt appart etter hvert i stedet for skikkelig fiks.

F_P

Slapp av da mann  :o Jeg snakker om de som klager som strengt tatt kun har en såvidt hørbar lyd. Ikke de som har en bil der det klunker og smeller, eller viner som i min bil.

Det selvfølgelig beklagelig at du får igjen bilen med riper og andre skader, men det tror jeg heldigvis ikke er gjengs for de fleste. Har hatt min bil inne flere ganger og den har aldri blitt ripet opp eller ihjel-skrudd. DK har derimot oppvist avvarter av ihjel-skruing på min bil etter oppretting av en påkjørsel.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

TeslaSvein63

Skjønner fremdeles ikke hvor du vill henne. Lyder som ikke skal være der, spesielt I framdriftsystemet, er ikke noe man skal akseptere, uansett om de er svake på en ny og dyr bil. Det må man ta tak I med en gang og forlange en rask reparasjon på.

Muffinman

Er egentlig enig med Svein her, men realitetene tatt i betraktning er nok pragmatisme det eneste fornuftige. Det betyr tålmodighet, selv om "begeret er nådd" også for min del.

Så synes jeg at vi skal lese enkelte innlegg her inne for de de faktisk er; av og til må det være lov å lette på lokket for å slippe ut litt frustrasjon. Selv verdens tålmodigste Tesla-kunder gjør nok det av og til.

F_P

Da er vi enig i at du ikke skjønner hva jeg mener, og da skal jeg ikke bruke mer tid på å forklare noe rundt dette enn at jeg har kjørt biler der eier har presset på for ny DU hos Tesla, selv om jeg ikke kunne høre noe som helst fra DU'en(e) det er snakk om. Det er hysteri, tull og fører til at Tesla bruker ressurser de ikke har på noe som ikke er et problem. Den tiden skulle de heller brukt på å fkse bilen din f.eks.

At du er eitranes forbanna har jeg full forståelse for utfra det du skriver. 
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

satheesh.net


Muffinman

#1034
Da nærmer min nåværende DU seg 40.000km. Det ble tatt lydopptak i juli, jeg fikk en mail noen dager etterpå hvor man lover en tilbakemelding på om DU skulle byttes nok en gang. Den kom ikke, og for halvannen uke siden, mer enn to måneder senere, etterlyste jeg tilbakemeldingen. Ikke fått svar så langt. Ulyden har forverret seg jevnlig, men det har gått mye fortere de siste to ukene (2-3000km). Nå er det faktisk slik at jeg hører ulyd inne i bilen omtrent hele tiden til tross for betydelig støydemping der bak, og ungene klager når de sitter i baksetet. Det høres også godt utenfra. Spent på hvordan dette vil holde framover, bilen vil få betydelig kjørelengde fram mot slutten av november når ny bil kommer.

Under er et opptak gjort med mobiltelefon liggende løs i baksetet. Høres ikke så ille ut på opptaket, men man kan så vidt høre svirringen i lav hastighet til å begynne med, deretter er det en unnabakke hvor det ikke er så ille men ulyden kommer tilbake i motbakken som følger:

https://www.dropbox.com/s/lz1gr6kpsizbxxf/DU_nr3_101015.m4a?dl=0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA