Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på onsdag 27. august 2014, klokken 19:38
Noen etterlyser rettferdighet - hvilken skatt er da "rettferdig"? Ingen.

De som ikke rammer en selv oppleves ofte som "rettferdige"... :(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorAtle

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 28. august 2014, klokken 08:31
De som ikke rammer en selv oppleves ofte som "rettferdige"... :(
Når 2015-avgiftene blir presentert om en drøy måned kommer elbilfolket til å "rase" over endringer som undergraver elbilpolitikken. Det finnes ikke flere insentiver å gi til elbiler, og dermed vil alt komme fossilbilene til gode. Jeg tipper at pluginhybrider kommer godt ut, og jeg tipper også at motorsterke biler nok en gang blir billigere. Det skulle bare mangle, egentlig.
2014 BMW i3

cra

Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. august 2014, klokken 09:39
Det finnes ikke flere insentiver å gi til elbiler

Joda. De kan f.eks. få lavere/ingen omregistreringsavgift, slik at de som hele tiden vil kjøre nyeste modell og derfor vil selge den "gamle" har et fortrinn ovenfor naboen som skal selge sin årsgamle fossilbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Blir spennende å se hva som blir lagt fram i budsjettet for 2015. Er det en ting som er sikkert så er det at ikke noe er sikkert før budsjettet er lagt fram og blitt vedtatt.
Fremtiden er elektrisk.

janmb

Den som lever får se.

Det jeg hvertfall har lært for lenge siden og som langt flere burde lære snart, er at "rykter" fra "sikre" kilder har null verdi overhodet.

Det er uansett ikke opp til finansdepartementet å avgjøre eller utforme en slik plan.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

toS

Det kan ha vært en styrt lekkasje fra noen som ville stoppe en slik mva tilnærming. Finansdepartement kjører ofte sitt eget løp som politikerne finner det vanskelig å forsvare seg mot. Bedre å ta oppvasken "på forhånd" før noe endelig settes på trykk og som senere blir vanskelig å endre. Så det kan godt ha vært mer enn bare "rykter". Tror dette blir vanlig fremover, med stadige omkamper om elbil-godene. Vurderer nesten å bestille meg en X bare i tilfelle. Ville vært for dumt å misse "vinduet" hvis FrP begynner å lytte for mye til bensin-grasrota si.

Amoss

Sitat fra: janmb på torsdag 28. august 2014, klokken 13:19
Det er uansett ikke opp til finansdepartementet å avgjøre eller utforme en slik plan.

Nja... Det er vel strengt talt opp til finansdepartementet å utforme en slik plan, men avgjørelsen om hva man skal gjennomføre blir det opp til stortinget å ta.

Ser det egentlig som helt naturlig at finansdepartementet registrerer at det vedtatte klimaforliket vil opphøre i løpet av neste år, og derfor utformer planer om hvordan en "normalisering" kan og bør (etter deres mening) gjennomføres, for så å presentere dette for den politiske ledelsen som evnt. vil ta den med videre til regjering og storting. Skal heller ikke se bort i fra at den lekkede planen kun var en av flere forslag de har utarbeidet/har under utarbeidelse.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Hvem som bestemmer i virkeligheten kan jo diskuteres .. "Javel, hr. Statsråd" ;)
Den uroen som er nå er nesten like ødeleggende som om det ikke var noe klimaforlik.
Da det ble forhandlet fram var det "et hav av tid " til 2017.  Det er det ikke lenger.
Når man vurderer bilkjøp har man som regel en lang tidshorisont.
Det politikerne må gjøre nå er å reforhandle dette forliket snarest.
Nå har de forpliktet seg til klare klimamål for 2020 så det kan jo bli neste milepæl.

Om en avstemming blant nettaviskommentatorer på vg.no skal være en pekepinn så ser motstanden mot elbilmoms til å være vel så sterk som motstanden mot OL.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/ikke-moms-paa-elbiler/a/23282929/

Et nybilsalg med en elbilandel på minst 30% bør være terskelen for å gjøre noe som helst, og den totale andelen av elbiler bør nok passere 10-15% før markedet er robust nok til å tåle en avgiftsøkning.
Norge ligger etter utslippsmålene sine med 8 mill tonn CO2, og med den kraftige satsingen på oljeutbygging de legger opp til vil de slite ganske kraftig for å ta igjen dette.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på torsdag 28. august 2014, klokken 14:45
Hvem som bestemmer i virkeligheten kan jo diskuteres .. "Javel, hr. Statsråd" ;)

Korrekt nok :p  Men formelt ligger bestemmelsen hos den politiske ledelsen/regjering/storting.

Sitat fra: OddB på torsdag 28. august 2014, klokken 14:45
Den uroen som er nå er nesten like ødeleggende som om det ikke var noe klimaforlik.
Da det ble forhandlet fram var det "et hav av tid " til 2017.  Det er det ikke lenger.

Så absolutt. Var inne på det her i tråden litt tidligere. Dette er kanskje noe elbilforeningen+NAF+Bellona kan tvinge frem på den politiske dagsorden? Kreve ett forpliktende svar fra politikerne om hvor veien går videre, så bilkjøpere og andre kan forholde seg til dette.

  • Gjelder klimaforliket frem til 2017 selv om man passerer 50K biler?
  • Hva skjer når det gjeldende klimaforliket er over?

    • Blir det ett nytt forlik?
    • Er det brått slutt på fordelene?
    • Blir det en "normaliseringsperiode" ala lekkasjen Fredrik snakket om?

Dette gjelder så klart ikke bare mva på elbiler (selv om det er det viktigste), men også ting som bompenger. Dette er ting folk har med i regnskapet når de vurderer om en elbil er regningsvarende, selv om den kanskje fortsatt er dyrere enn hva man ellers hadde kjøpt.  Joda, man må bare regne med at fordelene forsvinner etterhvert, men det er en vesensforskjell om de forsvinner om ett år eller 5...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 28. august 2014, klokken 09:47
Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. august 2014, klokken 09:39
Det finnes ikke flere insentiver å gi til elbiler
Joda. De kan f.eks. få lavere/ingen omregistreringsavgift, slik at de som hele tiden vil kjøre nyeste modell og derfor vil selge den "gamle" har et fortrinn ovenfor naboen som skal selge sin årsgamle fossilbil.

Omregistreringsavgiften kunne fjernes helt, og egentlig burde den logisk sett aldri vært der.
Den skal pr. def. kompensere for at det ikke er MVA på brukbilsalg, og som alle vet er elbiler fritatt for MVA (enn så lenge).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gordon Retriever

Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. august 2014, klokken 09:39Det finnes ikke flere insentiver å gi til elbiler

Jovisst. Kun fantasien - og politisk mot/vilje setter begrensninger.;)

  • 30.000 kroner i caschback ved kjøp av elbil
  • Ytterligere caschback til kjøpere som dokumenterer at elbilen erstatter en fossibil
  • Høyere bompenger for fossibiler mens elbiler beholder fritak.
  • Skattelette for familier som kun kjører elbil.
  • Ekstra ferieuke for familier som kun kjører elbil.
  • Stat, fylkeskommuner og kommuner går sammen om et landsdekkende nett av ladere og hurtigladere som er gratis i bruk, og som gjør det mer attraktivt å selge dieselbilen og kjøre 100% elektrisk.

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 28. august 2014, klokken 23:44
Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. august 2014, klokken 09:39Det finnes ikke flere insentiver å gi til elbiler

Jovisst. Kun fantasien - og politisk mot/vilje setter begrensninger.;)

  • 30.000 kroner i caschback ved kjøp av elbil
  • Ytterligere caschback til kjøpere som dokumenterer at elbilen erstatter en fossibil
  • Høyere bompenger for fossibiler mens elbiler beholder fritak.
  • Skattelette for familier som kun kjører elbil.
  • Ekstra ferieuke for familier som kun kjører elbil.
  • Stat, fylkeskommuner og kommuner går sammen om et landsdekkende nett av ladere og hurtigladere som er gratis i bruk, og som gjør det mer attraktivt å selge dieselbilen og kjøre 100% elektrisk.

Du glemte ryggmassasje! :(
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Nå finnes det faktisk en del mennesker som IKKE har bil og skjønner ikke hvorfor de skal være med på å subsidiere elbil-eiere via skatteseddelen? Ei heller at arbeidsgivere skal være med på en ordning som gir elbil-eiere rett til en ekstra ferieuke? Sagt det før, og sier det igjen; rettferdighet er definert som hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen og igjen så ser vi en rekke eksempler på akkurat det, sågar med dokumentasjon!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

NegativeElectrode

#89
Iflg Broom kan elbil være en smart investering

http://www.tv2.no/2014/08/28/broom/spor-benny/avgifter/elbilfordeler/5953778

Alternativt så er den analysen en buffer mot raskt fallende batteripriser (tidshosrisont 5 år), så bruktbilverdien holder seg på et greit nivå. Ref http://cleantechnica.com/2014/01/19/ev-battery-prices-disruptive-drop-prices-will-continue/

Noen andre som har gjort seg tanker om bruktbilverdi dersom bedre produksjonsprosseser eller nye batteriteknologier kan endre prisene på bilen vesentlig?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA