Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

Teslanewbie


Det kan bli innført merverdiavgift på elbiler fra 2016.

- Vi har fra flere hold fått informasjoner om at Finansdepartementet jobber med en løsning som innebærer at det blir innført moms på elbiler fra 2016. Det vil jeg advare mot på det sterkeste, sier Hauge til VG.

- Etter hva vi forstår skal det skje gjennom en opptrappingsplan, hvor det kommer åtte prosent moms fra 2016, så økes den til 12 i 2017 og 16 prosent i 2018, sier Hauge.

I henhold til klimaforliket har politikerne forpliktet seg til å opprettholde avgiftsfritaket til 2017 eller til det er 50.000 elbiler på veiene. Allerede i 2015 passeres dette tallet.



http://www.hegnar.no/motor/artikkel515042.ece
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

19quiz76

Fantastisk - hvordan drepe en suksesshistorie [emoji30]
Venstre; muscle up!!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Teslanewbie

Misunnelsen i Norge er større en kjønnsdriften... Tesla Model S ble for mye å svelge for mange.. hadde det kun vært Buddy biler på  veiene hadde ikke noen reagert..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Leif1

Og hvordan skal det bli med Model X....?
Lynsjemobben står vel klar.
Konvertitt fra S til X

NegativeElectrode

#4
Huff!

Dersom elbilene skal kunne erstatte bensin- og dieseldrevne biler må de finnes et utvalg som tilsvarende (eller har bedre) egenskaper de ulike markedssegmentene.

At den bilen som erstatter de bilene med størst utslipp skal skape slik irritasjon er rimelig irrasjonelt. FD har vel skylappene på som vanlig og tenker kun skatte- og avgiftsinntekter, og med "støtte" i Tesla-irritasjon kan de gjennomføre en slik endring. Finnes det folk på Stortinget som klarer å ha mer enn 1 tanke i hodet samtidig? Vel, jeg holder ikke pusten...

Redigert:
Kom til å tenke på denne artikkelen om Finansdepartementet og politikere som ønsker å få gjennomført endringer
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2010/10/02/slik-styrer-byrakratene-norge
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thor2014

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 25. august 2014, klokken 11:01
Misunnelsen i Norge er større en kjønnsdriften... Tesla Model S ble for mye å svelge for mange.. hadde det kun vært Buddy biler på  veiene hadde ikke noen reagert..
+1

fortoggale

Jeg tror ærlig talt ikke at vi kan snakke oss vekk fra moms. Det vi imidlertid kan gjøre er å diskutere innfasingen og hvordan veger skal finansieres. det kans e ut som om finans har tatt initiativet til diskusjonen. Derfor vil jeg få bidra med et lite forslag:


  • Engangsavgift for el-bil, enten hk, eller hva det nå skal være: kr 0,-
  • Årsavgift: Ett fast beløp pr bil uavhengig av kjørelengde som dekker vedlikehold. Om bensinbiler får et påslag er det en annen diskusjon. Det er allerede på plass.
  • MVA: Hva med 2017: 1% og deretter +1% pr år
  • Finansiering av nye veger: Dette er en investering landet gjør for å skape nye verdier. Bør derfor ikke finansieres av de kjørende som vegavgift, bompenger el.lign men de som bruker den tjenesten som vegene gir - dvs innbakes i de øvrige beskatningssystemene i landet.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

NegativeElectrode

Sitat fra: fortoggale på mandag 25. august 2014, klokken 11:28
Jeg tror ærlig talt ikke at vi kan snakke oss vekk fra moms. Det vi imidlertid kan gjøre er å diskutere innfasingen og hvordan veger skal finansieres. det kans e ut som om finans har tatt initiativet til diskusjonen. Derfor vil jeg få bidra med et lite forslag:


  • Engangsavgift for el-bil, enten hk, eller hva det nå skal være: kr 0,-
  • Årsavgift: Ett fast beløp pr bil uavhengig av kjørelengde som dekker vedlikehold. Om bensinbiler får et påslag er det en annen diskusjon. Det er allerede på plass.
  • MVA: Hva med 2017: 1% og deretter +1% pr år
  • Finansiering av nye veger: Dette er en investering landet gjør for å skape nye verdier. Bør derfor ikke finansieres av de kjørende som vegavgift, bompenger el.lign men de som bruker den tjenesten som vegene gir - dvs innbakes i de øvrige beskatningssystemene i landet.

Det er nok en bedre plan. En enda bedre plan er å fortløpende vurdere når man oppnår mål om reduserte klima- og partikkelutslipp og regulere avgiftene deretter. På lang sikt er det ikke rettferdig at elbilene skal fortsette å ha alle fordelene knyttet til bruk av veiene og delvis ved kjøpstidspunkt.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Teslanewbie

Nå gjør jo Hø/FRP det samme som de anklaget AP for når de innførte NO2 avgift og øket avgiftene for dieselbiler...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

#9
Personlig syns jeg innfasingen virker rimelig. Men det er fordi jeg er optimist.

12% moms i 2017 betyr startpris for Tesla Model 3 på ca 250.000 kroner. Altså, for mindre penger enn hva det koster for en greit utstyrt Leaf, så får du en elbil med over 320 km virkelig rekkevidde, som gjør 0-100 km/t på 6? sekunder, og kan kjøre gratis hvor som helst ved bruk av superladere.

Fossilbilene har ikke en sjanse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

19quiz76

Vel, de rødgrønne senket engangsavgiften, men økte bruksavgiften (drivstoff). Her vil ikke de som kjøper elbil før innføringen lide.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Amoss

Jeg tror rett og slett at regjeringen har glemt å lese sin egen regjeringsplattform jeg....

Ja, klimaforliket sier 2017 eller 50.000 elbiler. Regjeringsplattformen som ble spikret i samarbeid med støttepartiene Venstre og KrF sier kun 2017. Satser egentlig på at støttepartiene kommer til å minne dem om det...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Regjeringen har forpliktet seg til å nå 85 g CO2/km innen 2020. Hvordan har de tenkt å nå det målet hvis de bråstopper elbilsalget nå med moms-trusler ? ?

De gjør ikke det ved å ha en elbilandel på bare 1,5% ! !

Ja, en gradvis økning av momsen er greit, med det er alt for tidlig ennå.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

olabt

Hadde vært bedre om de bare sparket oss ut av kollektivfeltet (Jeg kjører der hver dag til jobb og nyter godt av dette)... men da hadde lynsjemobb idiotene som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp fått tilfredstilt størsteparten av sin misunnelse... avgiftsfritaket er viktigst i det store og lange bildet for å få opp andelen elbiler.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

sigurdi

Bør vente til etter 2017, når Model 3 kommer, som er bilen alle har råd til og la den selge litt først før mva blir lagt på.
Da får de andre et lite spark bak, slik at det også kommer tilsvarende biler fra konkurrentene. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA