Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

Cowboystrekk

EU tvinger jo frem at nye biler skal oppgi realistisk forbruk, noe som vil medføre ekstrem utgiftsøkning på en rekke modeller og klimaforlike forsvinner bokstavelig talt langt ut i det blå.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

JO

Det er helt å forvente at moms kommer på elbiler også. Og en opptrapping som skissert her er ikke allverden og kommer ikke til å drepe elbilmarkedet. Moms er og den første avgiften man bør innføre da det er den som er mest absurd at elbiler er fritatt fra. Det er ved bruk, altså bompenger og null utslipp man bør stimulere elbilen. Mange jeg kjenner har elbil med kortere rekkevidde som nr2 bil. Og det bør stimuleres til at det er den som brukes i forran bensin/diesel.
Svart Model S Levert 11 Mars

Amoss

Sitat fra: sigurdi på mandag 25. august 2014, klokken 12:31
Bør vente til etter 2017, når Model 3 kommer, som er bilen alle har råd til og la den selge litt først før mva blir lagt på.
Da får de andre et lite spark bak, slik at det også kommer tilsvarende biler fra konkurrentene. :-)

Helt enig...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

19quiz76

Problemet er at hvis kjøpsprisen blir for høy, blir det færre å hente inn bruksavgifter fra. Tviler på at en Leaf som blir 12 eller 25% dyrere vil oppnå særlig gode salgstall..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 25. august 2014, klokken 13:10
Problemet er at hvis kjøpsprisen blir for høy, blir det færre å hente inn bruksavgifter fra. Tviler på at en Leaf som blir 12 eller 25% dyrere vil oppnå særlig gode salgstall..

Leaf solgte da bra når den kom, da kostet den nesten 25% mer enn i dag. Importøren har også såpass gode marginer at jeg tror de kan holde prisen stille selv med 8% eller 12% mva. Innen momsen øker ytterligere vil jeg tro prisen fra fabrikk også synker. Med andre ord tror jeg ikke vi får se noen prisoppgang på Leaf med den innfasingen som ble skissert.

Teslaen hadde jeg personlig kjøpt selv med moms, men det hadde blitt en S85 med mindre utstyr istedenfor. Jeg tipper det gjelder en god del andre også. Så jeg tror ikke Tesla-salget faller i kjelleren heller, med en slik innfasing. Salget vil selvfølgelig bli lavere, men ikke noen bråstopp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. august 2014, klokken 13:20
Teslaen hadde jeg personlig kjøpt selv med moms, men det hadde blitt en S85 med mindre utstyr istedenfor. Jeg tipper det gjelder en god del andre også. Så jeg tror ikke Tesla-salget faller i kjelleren heller, med en slik innfasing. Salget vil selvfølgelig bli lavere, men ikke noen bråstopp.

Dette kan godt være, men er nok redd dette kan sette en liten brems på Model 3 salget. Mitt håp var at de skulle kunne starte salget av denne modellen, og derved få bilen introdusert godt inn i markedet, før de begynte en slik opptrapping. Men som sagt, er slett ikke sikkert de får dette igjennom stortinget om de prøver.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JO

Nå styrer ikke politikerne etter lanseringsplanen til en elbilprodusent. Så at Model 3 eller hva nå den blir hetende kommer på markedet med prisnivå og rekkevidde som antydet tror jeg ikke noen kroner i moms blir avgjørende her.
Svart Model S Levert 11 Mars

Gordon Retriever

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 25. august 2014, klokken 09:50

Det kan bli innført merverdiavgift på elbiler fra 2016.

- Vi har fra flere hold fått informasjoner om at Finansdepartementet jobber med en løsning som innebærer at det blir innført moms på elbiler fra 2016. 

Byråkratene i Finansdepartementet har overtalt politikere til gå fra valgløftene sine før, og det er ikke akkurat umulig at de får viljen sin denne gangen også. Påvirkningen av den nye finansministeren begynte tidlig, bl.a. med å tallfeste hvor mye Staten går glipp av i form av påstått tapte avgifter fra elbilsalget.

Men siden Finansdepartementet står først i køen med et evnt. momskrav, kan det bety at det vil ta mer tid før andre elbil-incentiver som lavere årsavgift og fritak for bompenger kan røres.

Amoss

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 25. august 2014, klokken 13:44
Nå styrer ikke politikerne etter lanseringsplanen til en elbilprodusent.

Det har jeg da heller ikke anntydet at de skulle. Men om de følger sin egen regjeringsplattform, så passer det hånd i hanske dersom Model 3 - som den offisielt har blitt navngitt - kommer i rute. At Model S eller X kanskje ikke er så veldig følsomme for en lav mva sats, så kommer Model 3 inn i ett svært prisfølsomt segment. Tror derfor det kan ha større betydning her.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på mandag 25. august 2014, klokken 14:09
Sitat fra: BalleKlorin på mandag 25. august 2014, klokken 13:44
Nå styrer ikke politikerne etter lanseringsplanen til en elbilprodusent.

Det har jeg da heller ikke anntydet at de skulle. Men om de følger sin egen regjeringsplattform, så passer det hånd i hanske dersom Model 3 - som den offisielt har blitt navngitt - kommer i rute. At Model S eller X kanskje ikke er så veldig følsomme for en lav mva sats, så kommer Model 3 inn i ett svært prisfølsomt segment. Tror derfor det kan ha større betydning her.

Nja og tja. Politikerne er jo avhengig av at noen leverer teknologiske løsninger på de klimamålene som er satt. Elbilensuksessen i Norge er politisk betinget. For raske endringer i avgiftene vil kunne bremse opp utviklingen, og dermed hindre måloppnåelse for klima- og partikkelutslippspolitikken.

Jeg lurer stadig på hvorfor ikke regnskapet for skatte- og avgiftsinntekter balanseres (estimert) mot klima- og helseskader som ikke er ubetydelige.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Kan ikke si at jeg liker dett helt. Redd for at dette kan få folk til å velge fossilt i stedet for elektrisk siden prisene da begynner å krype mot prisene på fossile biler. Kommer det bompenger og fergeavgift på toppen så er det ikke så mye å hente utenom billig drivstoff i form av strøm. Håper de tenker seg godt om. Skjønner godt at det er rart vi ikke har mva på elbiler når det er på det meste annet, men syns de kunne ha innført det mer forsiktig og ventet til etter 2017 som lovet.
Fremtiden er elektrisk.

Jalla

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 25. august 2014, klokken 11:01
Misunnelsen i Norge er større en kjønnsdriften... Tesla Model S ble for mye å svelge for mange.. hadde det kun vært Buddy biler på  veiene hadde ikke noen reagert..

Selvsagt hadde mange fortsatt reagert selv om det bare var Buddy eller Think som var på veiene. Det skulle ALDRI vært 0% moms på el-biler ettersom det er full moms på f.eks en vanlig sykkel, og 8% på billetten du kjøper på bussen, trikken eller toget.

Men i Norge har politikere funnet på mye rart opp igjennom årene, og det vil helt sikkert også fortsette.

Thomas Parsli

Sitat fra: Jalla på mandag 25. august 2014, klokken 18:27
Selvsagt hadde mange fortsatt reagert selv om det bare var Buddy eller Think som var på veiene. Det skulle ALDRI vært 0% moms på el-biler ettersom det er full moms på f.eks en vanlig sykkel, og 8% på billetten du kjøper på bussen, trikken eller toget.

Men i Norge har politikere funnet på mye rart opp igjennom årene, og det vil helt sikkert også fortsette.

Nå tror jeg du missforstår bruken av insentiver -og du er desverre ikke alene.

Elbiler er fritatt avgifter fordi man ønsker å bytte ut fossilbiler med elbiler.
Avgifter på sykler har ingen ting med dette insentivet å gjøre.

Når det er "nok" elbiler i Norge (2015-2017 en gang) vil disse insentivene fjernes.
Avgifter på sykler har fortsattt ingen ting med fjerningen av insentivene å gjøre...

Men hvis du mener det er slik at mange kjøper elbil til 300.000,- (eller mer) istendenfor sykkel pga. disse insentivene bør du gå til politikerene å si at insentivene slår feil ut.

Thomas
(insentivene på elbil har heller ingen ting med avgiter på kollektivtransport, men det har du kanskje forstått nå...)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

JohanH

Her er jeg nok i mindretall, men jeg syns det skal være ordinær MVA på elbiler. MVA fritak er en svært gunstig ordning som kun bør være midlertidig. Engangsavgiftsreduksjon/fraværet i forhold til forurensende biler bør være nok.

TorAtle

+1 for innføring av MVA på elbiler. Insentiv-argumentet er greit, men det har vært for mye av det gode. På tide å strupe igjen litt nå.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA