Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

tomrh

Jeg antar at billigere batteri gjør at man bare putter inn mer batterikapasitet, dvs. bilene blir nok ikke billigere. Dette skjer helt fram til en grenseverdi der ytterligere økning i batterikapasitet blir overflødig, først da kan bilene selges billigere. Jeg antar dette skjer sånn ca. den dagen man kan kjøpe ny bil med 60+ kWh batteripakke til 250-300k. Dette er et typisk prisområde der majoriteten av nybilkjøperne kjøper. (Blir det når Tesla Mod3 kommer, kanskje?)

De som ikke har (eller tar seg) råd til å kjøpe ny bil til 250k, men ønsker å bruke maks 100k til en pendlebil må se seg om i bruktmarkedet. Bruktprisene vil derfor holde seg. Hovedgrunnen til at bruktprisene har falt så mye til nå, tror jeg skyldes at markedet har hatt få aktører som har kunnet ta stor avanse. Nå er tilbudssiden større og prisene mer realistiske i utgangspunktet, så bruktverdien vil ikke fortsette å falle så raskt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 29. august 2014, klokken 09:19
Noen andre som har gjort seg tanker om bruktbilverdi dersom bedre produksjonsprosseser eller nye batteriteknologier kan endre prisene på bilen vesentlig?

Mange, men dette er så komplekst at det nesten må anayseres...

- Nye modeller presser prisen på eldre modeller
- Økt rekkevidde på nye modeller presser prisen på eldre modeller med kortere rekkevidde
- Billigere batterier mefører billigere nye modeller, som gir lavere bruktverdi
- Billigere batterier medfører høyere verdi på eldre biler som må bytte batteri
- Billigere biler medfører større salg som igjenn medfører billigere biler

Model E med 300km rekkevidde vil nok påvirke prisene lang mer enn andre faktorer, spesielt hvis den kommer i salg før politikerene fjerner insentiver. Og innen 2017 ser vi kanskje også miljøtiltak i form av avgifter på forurensende kjøretøy?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: arthur på fredag 29. august 2014, klokken 06:35
Nå finnes det faktisk en del mennesker som IKKE har bil og skjønner ikke hvorfor de skal være med på å subsidiere elbil-eiere via skatteseddelen?

Enten man kjører fossilt, hybrid, elbil, kollektivt, sykler eller går så får man en fordel av mindre lokal forurensing og derved en bedret luftkvalitet, og så lenge man ikke er fornekter av den menneskeskapte globale klimaendringen så må man også se fordelene av ett redusert utslipp av klimagasser. Dette er fordeler det er rettferdig å fordele via skatteseddelen dersom noe slikt skulle innføres.

Ekstra ferieuker og ryggmassasje kan derimot være vanskeligere å forsvare :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. august 2014, klokken 11:57
Personlig syns jeg innfasingen virker rimelig. Men det er fordi jeg er optimist.

12% moms i 2017 betyr startpris for Tesla Model 3 på ca 250.000 kroner. Altså, for mindre penger enn hva det koster for en greit utstyrt Leaf, så får du en elbil med over 320 km virkelig rekkevidde, som gjør 0-100 km/t på 6? sekunder, og kan kjøre gratis hvor som helst ved bruk av superladere.

Fossilbilene har ikke en sjanse.

Det er nok ikke bare fossilbiler som får enda hardere konkurranse. De andre produsentene av elbiler bør også skjelve her. De bør virkelig få opp tempoet, for og klare og møte denne bilen. Model 3 hvil danke ut alle dagens modeller i samme prisklasse :o
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

AndersinOslo

Tesla har sluttet å snakke om 35.000$, nå mumler de om 44.000$ og av og til 50.000$ for Model 3.

Det er begynnende mangel på batterier, og det skjer nok ikke noe spennende på volum/pris før den er i full produksjon. Noe som vil ta litt mer tid enn 2 uker...

Vil du ha elbil? Kjøp en nå, og det betyr brutalt nok at du må kjøpe en som finnes.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 21. september 2014, klokken 16:07
Tesla har sluttet å snakke om 35.000$, nå mumler de om 44.000$ og av og til 50.000$ for Model 3.

Det er begynnende mangel på batterier, og det skjer nok ikke noe spennende på volum/pris før den er i full produksjon. Noe som vil ta litt mer tid enn 2 uker...

Vil du ha elbil? Kjøp en nå, og det betyr brutalt nok at du må kjøpe en som finnes.
Har du en kilde på at Tesla har mumlet om $44k eller $50k. Så vidt jeg vet står tallet $35k fortsatt, men enkelte analytikere har spekulert i at Model 3 skal bli dyrere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 22. september 2014, klokken 11:20
http://www.ibtimes.com/2017-tesla-model-3-starting-price-50000-according-sobering-report-teslas-future-challenges-1690822

Nok en rapport fra noen som ikke vet hva som skjer hos Tesla, som sier at Tesla ikke kan klare det de setter seg fore, men at alle andre bil-fabrikater vil kaste seg over dette å "snart" produsere akkurat de sier at Tesla ikke klarer....  "Du tror det ikke før du ser det" ;)

I en annen del av forumet har man en tråd som heter "Konkurrentene sover ikke", men med konklusjonen de fleste ser ut til å være enige om er at joda, det gjør de. Men de sover altså ikke så tungt at de ikke kan kjøpe seg en rapport eller to tydeligvis ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Hvis man mener at "alle andre" tar feil så går jeg utifra at det betyr an noen vet bedre? Sannheten er vel at det riktige svaret får vi først om et par år og i mellomtiden kan vi jo bare håpe at prisen blir usd 35' og at alle dagens goder for el-biler i Norge beholdes intakt.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 22. september 2014, klokken 13:30
Hvis man mener at "alle andre" tar feil så går jeg utifra at det betyr an noen vet bedre?

Det er god grunn til å anta at ett firma som skal investere over 2 milliarder US dollar har satt seg litt bedre inn i hva som er mulig og/eller realistisk å få til for denne investeringen enn ekstern rapportskriver.  Klart at det er fullt mulig at Tesla tar feil, eller ikke klarer å nå helt opp til de målene de har satt seg, men det vet i alle fall ingen utenfor Tesla/Panasonic noe om før fabrikken er i produksjon, dersom ikke Tesla/Panasonic sier noe før den tid.

Klart, eksterne rapporter kan godt kunne peke på problemer som kanskje ikke er så åpenbare, og til og med på ting Tesla kan ha oversett. Men når artikkelen påstår at rapporten sier (ok, siterer ikke, men bruker mine ord på hva de har presentert her):
1. Tesla vil ikke klare det de har satt seg fore, og må enten redusere rekkevidden eller selge Model 3 til samme pris som Model S startet på da den kom på markedet...
2. Tesla vil med sine veskekjølte batterier med intens temperaturovervåkning oppleve de samme problemene som Leaf gjorde med forrige generasjon av sine luftkjølte batterier.
3. Alle de andre bilfabrikatnene - som vi så langt ikke har sett stort til at har satset på langtrekkende elbiler - vil nå plutselig (når de ser at Tesla ikke klarer det?) komme på banen om ett par år med rimelige langtrekkende elbiler basert på samme type batterier som Leaf har hatt problemer med.

Vel, da klarer jeg bare ikke ta artikkelen nevneverdig seriøst...  Greit, har ikke lest selve rapporten (kan ikke se at den ligger åpent tilgjengelig), men ser at den går inn på en masse andre ting også, men artikkelen trekker altså bare frem disse sidene (og vi vet ikke en gang om artikkelen rapporterer helt korrekt fra rapporten - andre artikler basert på den samme rapporten har også påpekt at Model 3 kan komme til å bli dyrere, men valgt å presentere en prisoverskridelse på halvparten av hva denne artikkelen presenterer).

Sitat fra: arthur på mandag 22. september 2014, klokken 13:30
Sannheten er vel at det riktige svaret får vi først om et par år og i mellomtiden kan vi jo bare håpe at prisen blir usd 35' og at alle dagens goder for el-biler i Norge beholdes intakt.

Det er helt sant :)  *krysser fingre*
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

John De orean hadde nok også satt seg inn i hva som var mulig, men historien har vist at han tok feil!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

All innovasjon er lenket fast i risiko. Man må bare satse, og se hvordan det går.

Panasonic og Tesla tror de besparelsene de ser for seg er realistiske. Kanskje de er for optimistiske, men vi får bare vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 22. september 2014, klokken 12:29
Sitat fra: arthur på mandag 22. september 2014, klokken 11:20
http://www.ibtimes.com/2017-tesla-model-3-starting-price-50000-according-sobering-report-teslas-future-challenges-1690822

Nok en rapport fra noen som ikke vet hva som skjer hos Tesla, som sier at Tesla ikke kan klare det de setter seg fore, men at alle andre bil-fabrikater vil kaste seg over dette å "snart" produsere akkurat de sier at Tesla ikke klarer....  "Du tror det ikke før du ser det" ;)

I en annen del av forumet har man en tråd som heter "Konkurrentene sover ikke", men med konklusjonen de fleste ser ut til å være enige om er at joda, det gjør de. Men de sover altså ikke så tungt at de ikke kan kjøpe seg en rapport eller to tydeligvis ;)

Det er noe spesielt arrogant over å hevde at "ens egent bilmerke" er de eneste som ikke sover. Det er litt som å hevde at egent fotballag er det beste, selv om det ikke er på toppen av tabellen.

Tesla er et flott merke, og jeg synes det Elon Musk gjør er utrolig bra, men å hevde at "konkurrentene sover" blir direkte pinlig, spesielt når "konkurrenter" faktisk selger flere biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 18:54
Det er noe spesielt arrogant over å hevde at "ens egent bilmerke" er de eneste som ikke sover. Det er litt som å hevde at egent fotballag er det beste, selv om det ikke er på toppen av tabellen.

Hvilken definisjon av "ens egent bilmerke" er det du bruker her?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 22. september 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Rio på mandag 22. september 2014, klokken 18:54
Det er noe spesielt arrogant over å hevde at "ens egent bilmerke" er de eneste som ikke sover. Det er litt som å hevde at egent fotballag er det beste, selv om det ikke er på toppen av tabellen.

Hvilken definisjon av "ens egent bilmerke" er det du bruker her?

Tråden du snakker om ligger på forum for Model S.

Hvilken bil har du?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA