Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

Malawi

Sitat fra: JohanH på mandag 25. august 2014, klokken 19:26
Her er jeg nok i mindretall, men jeg syns det skal være ordinær MVA på elbiler. MVA fritak er en svært gunstig ordning som kun bør være midlertidig. Engangsavgiftsreduksjon/fraværet i forhold til forurensende biler bør være nok.

Tror egentlig de fleste er enige i det. Men det springende punktet er når det skal skje, og hvordan det skal fases inn. Selv mener jeg det bør begynne å skje en gang mellom 2018 og 2020, slik at model 3 rekker å få endel salg før momsendringene. Håper også at det skjer gradvis, slik at folk har god tid til å tilpasse seg.

Kollektivfelt, ferge og gratis parkering tror jeg man vil se at begynner å forsvinne ganske snart. Først enkelte steder og innen få år over allt. Eneste fordelen jeg synes at godt kan fortsette, er gratis bompassering rundt byene der en del av hensikten er å redusere trafikken/forurensingen. Andre bommer(broer o.l.) bør ha en egen og lavere sats for elbiler.

Amoss

Sitat fra: Malawi på mandag 25. august 2014, klokken 20:20
Tror egentlig de fleste er enige i det. Men det springende punktet er når det skal skje, og hvordan det skal fases inn. Selv mener jeg det bør begynne å skje en gang mellom 2018 og 2020, slik at model 3 rekker å få endel salg før momsendringene. Håper også at det skjer gradvis, slik at folk har god tid til å tilpasse seg.

Kollektivfelt, ferge og gratis parkering tror jeg man vil se at begynner å forsvinne ganske snart. Først enkelte steder og innen få år over allt. Eneste fordelen jeg synes at godt kan fortsette, er gratis bompassering rundt byene der en del av hensikten er å redusere trafikken/forurensingen. Andre bommer(broer o.l.) bør ha en egen og lavere sats for elbiler.

Helt enig. Kanskje litt tidlig alt i 2018, men helt greit fra 2020, da bør både elbil andelen være høy nok, og derved initiativet til bilprodusentene til å utvikle elbiler godt nok. De som ikke har våknet da kan man nesten regne med at er "innsovnet" som man så pent kaller det :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Enig med at moms ikke bør komme ennå og den bør komme gradvis. Markdet for elbiler er ennå ungt og det kan skade hvis ting skjer for fort. Dumt hvis elbil-trenden snur etter 2016 og andel solgte fossilbiler begynner å øke igjen.
Fremtiden er elektrisk.

OddB

Regjeringen har forpliktet seg til å senke det gjennomsnittelige CO2-utslippet fra nye biler til 85 g CO2/km innen 2020. Det tilsvarer et forbruk på ca 0.35 l/mil !
Dette allerede om 5,5 år ! Jeg tviler sterkt på at dette er oppnåelig kun ved forbedring av bensin og dieselbiler. Dette er gjennomsnittet, så er det noen biler som bruker mer enn 0,35 på mila må det nødvendigvis være noen som bruker mindre...Selv Smartbiler bruker vel over 0,35 ?
Den eneste muligheten de har til å oppnå dette målet er om en STOR andel av nybilsalget er nullutslippsbiler. Jeg tror du må opp i minst 30% av salget. I dag ligger det vel mellom 10% og 15 % ? Så hvis vi forutsetter at regjeringen har tenkt å overholde sine forpliktelser vil det å røre noen som helst av insentivene være galskap !
Dette momspåslaget vil omtrent utgjøre forskjellen mellom en Tesla Model S 85 og en P85. Når vi ser på fordelingen mellom disse i dag, kan vi frykte at salget av nye Teslaer vil kunne komme til å minst halveres.
Som Elon Musk sier har Norge en gyllen sjanse til å vise verden at det er fullt mulig å få store deler av biltrafikken over på el.
Etter at vi har fråtset i oljepenger i over 40 år synes jeg at nordmenn burde legge bort janteloven og dytte opp nisselua fra øynene og se det store bildet.  Å tro at den jevne nettaviskommentator er i stand til å gjøre dette er nok utopisk, men jeg velger å håpe at flertallet av de folkevalgte er det. 
Klimaproblemet er reelt og vi er nødt til å gjøre noe med det !
Det vil ta tid, og da er det "dust" at det landet som har de aller beste forutsetningene til å gå foran som et godt eksempel drar til håndbrekket i første sving !!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sigurdi

Dersom nye og mer reelle normer for utslipp på nybiler blir innført i EU, blir det ennå vanskeligere for Norge å nå målet sitt.
Kan ikke si det har skjedd så utrolig fremgang siste årene.

Har en 92 Carwelle, 2.4 diesel og 1.7 tonn, som er like aerodynamisk som en 16 fots container. Den går på 0.78-0.84 uansett kjøring. (Østlandet)
Tror ikke jeg har målt den til over literen noen gang.

Det er en 22år gammel VW, som jeg fikk beskjed om å kontakte veteranbil klubben for å få tak i nytt drivhjul til dynamoen.
Ikke var den topp of the line når den var ny heller, men standard bil for 22år siden, så bilindustrien utvikler seg i et forrykende tempo he he he
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

PerBear

En prosent økning pr år som Fortoggale foreslo høres fornuftig ut. Da vil økning når årsskiftet passeres kun være på en prosent slik at det ikke blir panikkjøp før årsslutt. Og momsen på en elbil vil da begynne på 1500 for en billig opp til ca 7000 for en dyr elbil første året (2017). Så legges det til tilsvarende beløp hvert år inntil moms er på 8-12 %.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Malawi

Tenkte litt på dette, og kom frem til en passe genial løsning. 8)

Man kunne si at alle biler som registreres som EL XXXXX er helt uten moms, og at man begynner å fase inn avgifter idet bilene må registreres som vanlige biler. Da kan man også si at EL-skiltene fortsetter å gi noen fordeler som andre elbiler ikke har. Det burde stimulere til økt salg, spesiellt når EL serien nærmer seg slutten.

Det vil gi 90000 EL-biler før man begynner å fase inn avgifter, og alle har et fast tall å forholde seg til. Eneste negative med den ideen er at EL-serien sansynligvis blir brukt opp før 2020. Selv ville jeg tippe en gang i løpet av første halvår av 2017.

Rio

For det første er det foruroligende mange her som er for mva - formodentlig fordi de selv allerede har kjøpt elbil, og ønsker dyrere "konkurranse" fra nybiler når de skal selge.

Mva-fritak er nettopp et insentiv for å få folk over på ny og utslippsfri teknologi. Det skjer ikke av seg selv. Hvis manglende inntekt er et poeng, så bør man selvsagt heller sette opp avgiftene på bensin og diesel. Det er jo nettopp det man ønsker å forhindre blir brukt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Med all klagingen i kommentarfeltene i media, virker det som både moms og avgifter er kjærkomment hos de fleste fossilbilister og bilimportører. Jøss, kanskje det ikke er så rart at Norge har matvarer som er tre ganger dyrere?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

NegativeElectrode

#39
Forskere peker på at klimatiltak også har store helse- og økonomiske fordeler fordi det også reduserer lokale utslipp (partikkel) http://phys.org/news/2014-08-emissions.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: TorAtle på mandag 25. august 2014, klokken 20:16
+1 for innføring av MVA på elbiler. Insentiv-argumentet er greit, men det har vært for mye av det gode. På tide å strupe igjen litt nå.

Du synes insentivene fungerer for godt?
Du ønsker å redusere veksten i antallet elbiler?

Jøss  :o

Thomas
(I gamle dager var det en usenetgruppe som het alt.pave.the.earth)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 26. august 2014, klokken 07:32
Med all klagingen i kommentarfeltene i media, virker det som både moms og avgifter er kjærkomment hos de fleste fossilbilister og bilimportører. Jøss, kanskje det ikke er så rart at Norge har matvarer som er tre ganger dyrere?

Ja, det er mange som tilsynelatende ønsker å avvikle en god ordning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toS

Ja, la oss som har kjøpt elbil trekke stigen opp etter oss. Utrolig at folk vil ha høyere bilavgifter, jeg forstår det bare ikke. Jeg kjenner allerede folk som har forkastet kjøp av elbil ved kjøp av ny bil fordi de regner med at elbilinsentivene forsvinner innen kort tid ref uklare siggnaler fra regjeringen. Hvorfor ta risikoen på verditap etc da?

cra

Sitat fra: toS på tirsdag 26. august 2014, klokken 11:09
Ja, la oss som har kjøpt elbil trekke stigen opp etter oss. Utrolig at folk vil ha høyere bilavgifter, jeg forstår det bare ikke. Jeg kjenner allerede folk som har forkastet kjøp av elbil ved kjøp av ny bil fordi de regner med at elbilinsentivene forsvinner innen kort tid ref uklare siggnaler fra regjeringen. Hvorfor ta risikoen på verditap etc da?

Jeg kjenner mange som i årevis har gnålt om at fordelene straks forsvinner. Felles for dem alle er at ingen av dem kjører elbil, og ingen av dem har sett noen fordeler forsvinne enda. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

toS


[/quote]

Jeg kjenner mange som i årevis har gnålt om at fordelene straks forsvinner. Felles for dem alle er at ingen av dem kjører elbil, og ingen av dem har sett noen fordeler forsvinne enda. :)
[/quote]

Men til forskjell fra tidligere er det nå flere alternativer enn Buddy etc. Mange som "ramler" ned fra gjerdet på feil side, er mitt poeng. Men da kanskje vi får beholde noen av privilegiene våre lenge da? Også får vi passe godt på Teslaen så vi har den lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA