Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av larghio, mandag 18. august 2014, klokken 10:48

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 16:23
Problemet er at 20kW lader er noe som bare slår godt an hos entusiaster med god tid. Å kjøre innom dette gatekjøkkenet for å lade på en 20kW lader er ikke interessant for de fleste tror jeg. Selv 50kW er nok litt for stusselig men det er i det minste det beste vi har i dag. Dette skal også selges til ikke entusiaster og å fortelle dem at ellers i verden er det 50kW som gjelder men her i Norge hadde vi bare råd til 20kW mens Tesla eiere har tilgang til 120kW ladere vil klinge svært dårlig.

Du går fortsatt i loop  :o

Så for å gjenta: For min Leaf vil i beste fall 50kW lader gi 15 minutter kortere ladetid, og mens jeg venter på landsdekkene 50kW ladenettverk må jeg bruke fossilbilen. Alt over 50kW vil ikke gi noe raskere lading uansett. Tesla kjører på eget system er egentlig ikke relevant for denne diskusjonen.

Det er heller ingen her som er i mot 50kW, 100kW eller 1MW ladere for den saks skyld, vi vil bare ha ladere og så lenge utbyggingen av 50kW tar den tiden det gjør så vil 20kW være en god løsning mange steder. Du kan jo tro at kritikken til elbilfordeler i kommentarfeltene på nettavisene kommer til å reduseres hvis staten plutselig skal bygge ut hurtigladere for noen hundre millioner kroner.

Marius Engel

Det virker som du bare leser enkelte linjer av alt som er skrevet, og kommenterer bare deler av det som blir diskutert.

Du kommer også med bastante uttalelser som er usanne, som har blitt påpekt av flere i denne tråden. Jeg tolker mye av dette som trolling fra deg, for du gjentar seg selv i loop selv om det er satt spørsmål med argumentene dine av flere og de argumentene dine som blir "motbevist" av andre fortsetter du å bruke om og om igjen.

Dette her blir for dumt å lese gang på gang på gang Rio...

Jan-Børre Olsen

Rio er i mot 50kW ladere fordi de gir ingen fordeler iflg han, det finnes ikke noen andre måter å tolke det på. Det er bare helt uoppnåelig dyrt og gir ingenting ekstra. Tesla er relevant fordi det forteller oss at hvis viljen er til stedet så er det ikke så vanskelig å gjennomføre. Man må ha et snev av visjoner om hvordan man vil ha det og man må klare å se litt framover. Vi får jo flere hurtigladere allerede og problemet er vel strengt tatt ikke prisen på 50kW ladere men leveringstid og tungrodd prosess som knoter det til.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 17:51
Det virker som du bare leser enkelte linjer av alt som er skrevet, og kommenterer bare deler av det som blir diskutert.

Du kommer også med bastante uttalelser som er usanne, som har blitt påpekt av flere i denne tråden. Jeg tolker mye av dette som trolling fra deg, for du gjentar seg selv i loop selv om det er satt spørsmål med argumentene dine av flere og de argumentene dine som blir "motbevist" av andre fortsetter du å bruke om og om igjen.

Dette her blir for dumt å lese gang på gang på gang Rio...

I like måte.

Faktum forblir, enten du like det eller ei, at ettersom de aller fleste av dagens elbiler (også de neste årene) ikke kan nyttiggjøre seg av 50 kW (annet enn de første få minuttene, når det er rimelig temperert) så er det altså langt mer effektivt (mindre total ladetid) å sette opp 3 ganger så mange 22 kW ladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 18:03
Rio er i mot 50kW ladere fordi de gir ingen fordeler iflg han, det finnes ikke noen andre måter å tolke det på. Det er bare helt uoppnåelig dyrt og gir ingenting ekstra. Tesla er relevant fordi det forteller oss at hvis viljen er til stedet så er det ikke så vanskelig å gjennomføre. Man må ha et snev av visjoner om hvordan man vil ha det og man må klare å se litt framover. Vi får jo flere hurtigladere allerede og problemet er vel strengt tatt ikke prisen på 50kW ladere men leveringstid og tungrodd prosess som knoter det til.

Jeg ser at du heller ikke klarer å lese det jeg faktisk skriver, men bare skriver mot på autopilot.

Dette er det jeg skrev.

Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 15:18
Alle er selvsagt enige om at det er bedre med 50 kW ladere enn 22 kW ladere, men det må være økonomisk realisme i dette også. Det er selvsagt fint med 50 kW rundt f. eks. Oslo, men det blir fort ladekø sammenlignet med hvis man hadde flere 22 kW ladere (som man får for samme pris).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Og den konklusjonen som du selv har kommet fram til basert på dine egne forutsetninger i ditt område har allerede blitt kommentert med forbehold om forhold som ikke gjelder bare i eks. Oslo, uten at du har reflektert det grann over dette før det kommer nye inlegg fra deg.

Jeg ser ikke grunn til å delta videre i denne diskusjonen for min del da den foregår på en lite konstruktiv måte og enkelte er mest opptatt av å gjente seg selv uten å innse at det finnes flere sider av en sak og forskjellige steder i norge med forskjellige ladebehov.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 18:30
Og den konklusjonen som du selv har kommet fram til basert på dine egne forutsetninger i ditt område har allerede blitt kommentert med forbehold om forhold som ikke gjelder bare i eks. Oslo, uten at du har reflektert det grann over dette før det kommer nye inlegg fra deg.

Jeg ser ikke grunn til å delta videre i denne diskusjonen for min del da den foregår på en lite konstruktiv måte og enkelte er mest opptatt av å gjente seg selv uten å innse at det finnes flere sider av en sak og forskjellige steder i norge med forskjellige ladebehov.

For det første er det greit hvis man diskuterer sak, og ikke person. Ei heller tillegger folk utsagn de ikke har kommet med.

For det andre så er det jeg har påpekt om noe enda mer gyldig i Finnmark som i Oslo.

Når man snakker om en "50 kW" hurtiglader er det altså det den teoretisk kan levere, men ikke det som bilen ber om.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Olatho

Hovedproblemet med dagens elbiler (bortsett fra Tesla) er jo rekkevidden.  Det er (nesten) irelevant hvor lang tid det tar å lade, hvis man må stoppe en gang i timen for å gjøre det.  Om man da må vente tjue eller tredve minutter på hvert stopp er neppe det som avgjør om man velger elbil eller ikke.
Poenget må jo være at det er mest mulig lading tilgjengelig der man uansett tenker å stoppe. Enten det er for å spise, handle, overnatte eller av andre grunner.  Og så lenge disse punktene har raske NOK ladestasjoner til at man har nok strøm til å komme seg til neste sted man uansett ville stoppet, i løpet av den tida man uansett står stille, så er jo det det viktige.
Dette er jo det som er det store fordelen med strøm framfor bensin, diesel og hydrogen.  Du kan fylle "tanken" uten å være tilstede, og det kan skje utrolig mye mer distribuert, og på alle steder man kan parkere.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: rioDet blir ikke sannere av å gå på auto-repeat, Smaug01. Det tar ikke lengre tid, totalt, uansett hvor mange ganger du repeterer det. Det er bare mye dyrere.
Er ikke greit å vite hva du mener rio. Du legger til grunn at ingen vil betale for det, det er unødvendig osv. Min påstand at folk vil betale for det men folk vil gjerne vite hva de betaler for og at betalingsløsningen ikke er bindende, at det er ryddig og greit å bruke visakortet og at man kan stole på at det virker hver gang. På min bil går det fortere, ca dobbel hastighet å lade på 50kW fra 10% til 70-80% så jeg ønsker 50kW. Jeg mener at det er kun 50kW som burde utløse offentlig støtte så kan de private gjøre som de vil. Jeg mener at 50kW ladere er akkurat raskt nok til å kunne lokke andre til elbilen men at 50kW ladere har mer å gå på i framtiden. Kia Soul EV skal klare høyere strøm over et større ladevindu og ved lavere temperaturer, så allerede der ser man at det begynner å skje noe på den fronten som er spennende.
Hvis du rio har rett og jeg har feil tror jeg elbilen er død(igjen) og det håper ikke jeg er tilfelle.

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 19:59
Sitat fra: rioDet blir ikke sannere av å gå på auto-repeat, Smaug01. Det tar ikke lengre tid, totalt, uansett hvor mange ganger du repeterer det. Det er bare mye dyrere.
Er ikke greit å vite hva du mener rio. Du legger til grunn at ingen vil betale for det, det er unødvendig osv. Min påstand at folk vil betale for det men folk vil gjerne vite hva de betaler for og at betalingsløsningen ikke er bindende, at det er ryddig og greit å bruke visakortet og at man kan stole på at det virker hver gang. På min bil går det fortere, ca dobbel hastighet å lade på 50kW fra 10% til 70-80% så jeg ønsker 50kW. Jeg mener at det er kun 50kW som burde utløse offentlig støtte så kan de private gjøre som de vil. Jeg mener at 50kW ladere er akkurat raskt nok til å kunne lokke andre til elbilen men at 50kW ladere har mer å gå på i framtiden. Kia Soul EV skal klare høyere strøm over et større ladevindu og ved lavere temperaturer, så allerede der ser man at det begynner å skje noe på den fronten som er spennende.
Hvis du rio har rett og jeg har feil tror jeg elbilen er død(igjen) og det håper ikke jeg er tilfelle.

Hvor lenge har du hatt din bil, Smaug01?

Forstår du ikke at den reelle gjennomsnittelige ladehastigheten (i kW) er langt lavere enn 50 kW, også for Leaf (som jeg også har hatt i mange år)?

Jeg er ikke "mot" 50 kW ladere. Jeg demonstrerer ikke foran dem for å få dem fjernet. Jeg sier det er flott at de eksisterer, men at de er dyrere enn det som blir brukt av de aller fleste i løpet av et år. (Altså, de fleste som lader ville ikke merket forskjellen mellom 24 kW og 50 kW ladere.)

Du ignorerer konsekvent alt annet enn bare de minuttene du står og lader.

En semihurtiglader kan man spikre opp på veggen og plugge inn i et standard industristikk på et par timer. Ofte uten noen installasjon. Da koster det rundt 50000 kr, og kan stå på bensinstasjoner, shoppingsentere, supermarkedet, industribygg.

En 50 kW ladestasjon, derimot.... Bare kostnaden alene er over 3 ganger så dyr. Det betyr at ladingen også blir dyrere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Og Smaug01: jeg vil også at elbilen skal være en stor suksess i Norge, men da trenger vi MANGE ladepunkter, og ikke bare noen få store ladepunkter. Det betyr at de må være billige hvis mulig (og man taper kun få minutter med semihurtiglading), fordi det bør ikke koste 80 kr å lade.

Men viktigere er det praktiske:

1) Det er forbannet kaldt å sitte i en bil uten varme (fordi man ikke har mye strøm), mens man venter på at bilen foran bruker en 50 kW hurtiglader i én time, til å levere 10-15 kW inn i en Leaf som har et kaldt batteri. 2 stk semihurtigladere ville løst det.

2) Det tar tid å kjøre til der 50 kW hurtigladerene står, siden de står der man kan få så mye strøm. Det koster for mye å trekke det helt frem til veien mange steder. En 24 kW semihurtiglader kan stå på en bensinstasjon.
Faktisk burde det komme påbud om det! :)

3) Det er om vinteren det er press på hurtigladerne. Da er rekkevidden nesten halvert, og ladetiden er ofte doblet. Med andre ord, det er det samme som å ha 4 ganger så mange "normalladesykluser".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Jan-Børre Olsen

Ignorerer alt annet enn de minuttene jeg står å lade. Hva mener du?
Jeg har tatt tiden det går å lade bilen min, det er alt. Mener du jeg skal ta tiden det tar for meg å forlate E18 for å kjøre til Skien i 40-50 soner inn til Arena stadion for å lade på den ene 20kW laderen som det står en bil å bruker og skal topplade fordi det er så billig å bruke vs hurtigladeren ved Stoa som er 1km unna E18 og koster en del penger å bruke og derfor ofte er ledig siden lokale helter ikke bruker den mer enn de må? Da er 50kW laderen ca 10 ganger raskere.
Utstyret du skriver om er ikke i handelen enda og dekker ikke CHAdeMO. Om den gjør det noen sinne vil tiden vise. Den er bygget for BMW kunder! Det er alt som er blitt offentliggjort.
Vi får jo stadig 50kW ladere nå og det er satt opp en del fra før av så det er jo ikke så umulig som du skal ha det til. Det som er et større problem er jo driftingen av disse laderene, oppetid og betaling men det er jo ikke et 50kW vs 20kW problem.

BE

Jeg er enig med Rio. Det er bedre med flere rimelige 22 kW ladere enn få 50 kW, hvor sistnevnte av egen erfaring leverer langt fra maksimalt på Leaf.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 31. august 2014, klokken 10:34
Ignorerer alt annet enn de minuttene jeg står å lade. Hva mener du?
Jeg har tatt tiden det går å lade bilen min, det er alt. Mener du jeg skal ta tiden det tar for meg å forlate E18 for å kjøre til Skien i 40-50 soner inn til Arena stadion for å lade på den ene 20kW laderen som det står en bil å bruker og skal topplade fordi det er så billig å bruke vs hurtigladeren ved Stoa som er 1km unna E18 og koster en del penger å bruke og derfor ofte er ledig siden lokale helter ikke bruker den mer enn de må? Da er 50kW laderen ca 10 ganger raskere.
Utstyret du skriver om er ikke i handelen enda og dekker ikke CHAdeMO. Om den gjør det noen sinne vil tiden vise. Den er bygget for BMW kunder! Det er alt som er blitt offentliggjort.
Vi får jo stadig 50kW ladere nå og det er satt opp en del fra før av så det er jo ikke så umulig som du skal ha det til. Det som er et større problem er jo driftingen av disse laderene, oppetid og betaling men det er jo ikke et 50kW vs 20kW problem.

Poenget, som jeg har skrevet, er at det er LANGT flere steder hvor 22 kW er tilgjengelig, enn steder hvor de har 50 kW tilgjengelig. Det betyr at med 22 kW DC ladere kan plasseres langs der folk kjører, og ikke "i nærheten av en høyspentmast". ;)

Med 22 kW semihurtigladere kan man også plassere langt FLERE ladere, på alle disse langt mer passende stedene, slik at du kan lade når det passer deg.

Når jeg sier at du "Ignorerer alt annet enn de minuttene jeg står å lade" så mener jeg at du må ta med den totale ladetiden, og ikke bare tiden du rent fysisk er tilkoblet laderen.

Da må du ta med:

1) Tiden det tar å kjøre til og fra ruten din, til laderen. Dette er kortere med 24 kW, for de kan plasseres bedre steder.

2) Det tar mye mindre tid å lade to ganger fra 10% til 60% (altså, 50% kapasitet), enn det tar å lade én gang fra 0% til 100%. Flere ladere betyr at du kan optimalisere ladingen, og unngå å hurtiglade over 70% for å nå neste 50 kW lader.

3) Med mange 24 kW ladere har man mye mer redundans, fremfor ett 50 kW ladested uten strøm.

4) Det er mindre tid å vente i kø når det er mange som skal bruke hurtigladerne. I tillegg, fremfor å måtte vente på en 50 kW lader i kulden (frakoblet), kan man bruke varmeapparatet mens man hurtiglader.

Det er alle disse momentene du må ta med, og det tilsier at man totalt sett sparer tid på å ha mange semihurtigladere fremfor noen få hurtigladere.

Du ser kun på det ene momentet (at 50 kW ladere er raskere enn 24 kW), som er gyldig i sommerhalvåret. Og selv da sparer man kun noen få minutter.

Du ignorerer totalt at om vinteren så er rekkevidden på elbilene langt LAVERE, som betyr man må lade langt OFTERE. Og ladingen tar MYE lengre tid, samt at man trenger varme mens man gjør det. 50 kW ladere er totalt uegnet til dette - det er massivt sløseri å bruke en 50 kW lader når bilenes batteri kun kan ta 10-15 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Leon

Er vel ikke snakk om enten eller dette her. Så vidt jeg har forstått er vel den rimelige 22 kW løsningen så langt bare tilgjengelig for Combo, men om den kommer for CHAdeMO også så flott! Da har vi et valg. Da kan de som synes det er for dyrt å innstallere en 50 kW lader velge den billigere semihurtigladervarianten, og vi får flere steder å velge mellom. Valget kan da for eksempel gjøres  på grunnlag av ladetid, tilgjengelighet, ventetid, nedetid eller pris.

Er prisen så billig som det påstås, er det vel heller ikke nødvendig med noen Transnova støtte. Så kan den brukes til en fortsatt utbygging av et stamveinett av hurtigladere (50 kW). :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA