Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling Lyse Hurtiglading Nordjæren fra 1. September

Startet av larghio, mandag 01. september 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

larghio

jeg og samboeren prøvde oss på en liten elbil ferie.
det gikk over all forventning
vi har en 2013 leaf acenta kjøpt august 2013 gått 31000

startet fulladet hjemme 2 mil nord for jevnaker.
hurtigladet i drammen
hurtigladet tønsberg
seinladet porsgrunn mens vi spiste middag og spaserte litt (16a) 2-3 timer
hurtigladet arendal
seinladet ved hotellet i kristiansand under overnatting (hurtiglading var tilgjengelig)
hurtigladet i mandal
kjørte ut til lindesnes fyr og videre til flekkefjord. hurtigladet flekkefjord (92%).
seinladet i garasjen til smart hotel under overnatting i sandnes (hurtiglading var tilgjengelig)
hurtigladet aksdal. kjørte så til haugesund og videre til leirvik
hurtigladet leirvik
hurtigladet fjøsanger
hurtigladet dale
hurtigladet voss
hurtigladet eidfjord (97%)
litt nervøs til turen over fjellet. det blåste 10-20ms motvind og regnet
kjørte i ca 45-50 i snitt. dette var etter midnatt. her må man kjøre sakte ellers så går det ikke
ankom geilo med 23%
hurtilgladet geilo
hurtigladet gol
hurtigladet flå . sovnet så her vart det neste full tank
trygt hjemme.

snittforbruk 1.23 kwh pr mil

1360km på tre dager



smaug01

Fy faen! Forbruket er imponerende og reiseruten like så. Hvordan var batteritemp under turen? 6 streker hele tiden? Du har hatt ganske mange hurtigladinger pr dag her ser jeg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Det går an på langtur med elbil så lenge man tar seg god nok tid :)  Hvordan var farten nedover mot Kristiansand og mot Bergen?
Fremtiden er elektrisk.

larghio

#3
jeg kjører vanligvis min leaf mellom 11.2 og 12.7kwh pr 100km på sommerhalvåret. samboer på mellom 12.5 og 13.5
leafspy hjelper meg. jeg forsøker  å holde fartsgrensen, men ligger somregel i 75 i 80 sonen hvis det ikke blir kø bak meg. (hvis jeg skal langt) ligge bak lastebiler hjelper også  betraktelig. samt lavere fart opp bakker og la tyngdekraften dytte bilen opp i fart igjen nedover bakkene. prøve unngå regen og heller trille hvis det er mulig.
mot kristiansand gikk det i fartsgrensen. men i 90 100 110 kjørte jeg 80. da det ikke såg ut til å  hindre trafikken.
mellom flekkefjord og sandnes gikk det i 60-75. kom til sandnes med 21% batteri
batteritemp var ikke over 40 grader de første 2 dagene og gikk nesten ned til utetemp over natta. siste dagen kjørte jeg 21timer med lading så da vart tempraturen litt høy. skjekket ikke hvor mye det var (litt sliten) se bilde.
energy economy på bildet er ikke representativ for mer en de siste kilometerene (ikke hele turen)

etter jeg lærte meg å kjøre økonomisk har jeg redusert forbruket pa fosilbilen vår fra 0.92 pr mil til 0.66 (2005 2.5 subaru outback)
men denne skal snarest byttes ut i en elbil til (kanskje kia?)

kjbu

Hvor mye kostet denne turen i hurtiglading?
Hva hadde den kostet hvis du måtte betalt på alle hurtigladerene?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

larghio

396kr

hvis alle hadde vert grønn kontakt og betaling så tipper jeg 700-800 (klippekort)



Thomas Parsli

Fantastisk tur!

Kan du si noen hastigheter på motorvei -med det lave snittforbruket antar jeg du lå mest i 70km/t?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

larghio

jeg kjørte stort sett i samme hastighet som lastebilen foran meg  ;) på motorvei
ellers i 80 (på speedometer) 72 i reel hastighet. det var en del kø også. så det hjalp endel på å få ned forbruket på motorvei

smaug01

Hehe ja kø er gull med elbil. Nesten så man blir i godt humør når køen står dønn.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: larghio på mandag 18. august 2014, klokken 13:24
396kr

hvis alle hadde vert grønn kontakt og betaling så tipper jeg 700-800 (klippekort)

700-800 kr med klippekort? Nesten samme pris som å kjøre fossilt. Synes hurtiglading birde koste absolutt maks 1,5kr/kwh. Det tilsvarer fortjeneste på strøm og nettleie med ca 100%...

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på mandag 18. august 2014, klokken 16:39
700-800 kr med klippekort? Nesten samme pris som å kjøre fossilt. Synes hurtiglading birde koste absolutt maks 1,5kr/kwh. Det tilsvarer fortjeneste på strøm og nettleie med ca 100%...

Nå tror jeg ikke bedrifter betaler 0,75/kWh når man tar med effektleddet, men du hopper jo glatt over investeringer, drift, betalingsløsning og administrasjon...

Både Fortum og Statoil har lagt seg på samme pris (henholdsvis 75,- og 74,- for 30min) og det virker for meg som en relativt fornuftig pris.

Det du foreslår er i praksis rundt halve prisen -kan du redegjøre for hvorfor det er en fornuftig pris?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leon

Sitat fra: Marius Engel på mandag 18. august 2014, klokken 16:39
700-800 kr med klippekort? Nesten samme pris som å kjøre fossilt. Synes hurtiglading birde koste absolutt maks 1,5kr/kwh. Det tilsvarer fortjeneste på strøm og nettleie med ca 100%...

Synes ikke dette er noen upris å betale for at vi skal få et godt utbygget hurtigladenettverk. Det betinger at leverandørene på sikt må tjene penger på det, noe jeg neppe tror er tilfellet foreløpig. Å være villig til å betale maks 250 kr i hurtiglading for en biltur på 1360 km synes jeg faktisk er litt knuslete... ;)

Hvis vi regner 1 kr/km for fossil, for eksempel 0,65 l/mil til 15 kr literen, kommer vi heller ikke så mye over halvveis med 7-800 kr...

For å komme tilbake til tråden, så gir den inspirasjon til å gjøre denne eller tilsvarende langtur selv! Med noen få CHAdeMO-ladere til på kritiske strekninger vil mulighetene for tilsvarende langturer øke betraktelig. Så får vi håpe stabiliteten blir bedre og at utbyggingen av CCS-ladere følger etter etter hvert!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Marius Engel

#12
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 18. august 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Marius Engel på mandag 18. august 2014, klokken 16:39
700-800 kr med klippekort? Nesten samme pris som å kjøre fossilt. Synes hurtiglading birde koste absolutt maks 1,5kr/kwh. Det tilsvarer fortjeneste på strøm og nettleie med ca 100%...

Nå tror jeg ikke bedrifter betaler 0,75/kWh når man tar med effektleddet, men du hopper jo glatt over investeringer, drift, betalingsløsning og administrasjon...

Både Fortum og Statoil har lagt seg på samme pris (henholdsvis 75,- og 74,- for 30min) og det virker for meg som en relativt fornuftig pris.

Det du foreslår er i praksis rundt halve prisen -kan du redegjøre for hvorfor det er en fornuftig pris?

Thomas

Med den prisen du nevner blir det i praksis ca 1,5 kr/km med leafen på vinterstid. Mens med min opel astra 2007 mod diesel koster det ca 0,7kr/km med diesel... Skulle vi ikke ha brukt mest mulig elbil her kanskje?..

Vanlig hurtiglading foregår fra ca 20-80%. Koster dette 75,- blir det ca 1,5 kr/km med vinterrekkevidde for leafen.
0,6l diesel per mil til 12,- kr/l etter alle rabattene på kredittkort/medlemskort blir ca 0,7.
Synes det er sykt dyrt å hurtiglade med sånne priser.
Nissan tar 2kr/kwh hos sone forhandlere i bergen. Det er mer edruelig, men fortsatt en stor gevinst for dem.

Vedlikehold burde innebære lite. Den lovpålagt internkontrollen som betyr visuell inspeksjon ukentlig (funksjonsprøving) blir oftest droppet virker det som...

EDIT: Du kan legge til ytterligere 10% på strømprisen, siden det er ca 10% i ladetap under lading av elbil.

smaug01

Igjen, vi som elbilister kan ikke regne med å spare store penger på langturene. Det må være den daglige kjøringen vi sparer de store pengene. Matpakkekjøringen til jobb, handleturen osv osv osv, mao turene hvor vi lader hjemme eller på arbeid. Når hurtigladeren skal brukes må det nødvendigvis koste en del for å dekke inn investeringen. Vi kan ikke regne med å kjøre til jobben nesten gratis og jaggu skal vi kunne kjøre til fjerne slektninger og fortsatt skal det være superbillig. Er vi så kjipe?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

kjbu

Det koster mer å bygge en bensinstasjon enn hurtiglader, så det med investeringer er ikke noe argument for de sykt høye hurtiglade-prisene.

Antall kunder er nok årsaken, men nå som elbil-salget har eksplodert bør hurtigladeprisene gå nedover. Melker de kundene? Jeg tror det. Alt for få hurtigladere til å ha reell konkurranse.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA