Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling Lyse Hurtiglading Nordjæren fra 1. September

Startet av larghio, mandag 01. september 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Leon på søndag 31. august 2014, klokken 13:12
Er vel ikke snakk om enten eller dette her. Så vidt jeg har forstått er vel den rimelige 22 kW løsningen så langt bare tilgjengelig for Combo, men om den kommer for CHAdeMO også så flott! Da har vi et valg. Da kan de som synes det er for dyrt å innstallere en 50 kW lader velge den billigere semihurtigladervarianten, og vi får flere steder å velge mellom. Valget kan da for eksempel gjøres  på grunnlag av ladetid, tilgjengelighet, ventetid, nedetid eller pris.

Er prisen så billig som det påstås, er det vel heller ikke nødvendig med noen Transnova støtte. Så kan den brukes til en fortsatt utbygging av et stamveinett av hurtigladere (50 kW). :)

Hvis Transnova har, f. eks. 23 millioner, å dele ut, så kunne man fått 460 stk 24 kW ladere til 50000 kr hver. Det er mer enn én i hver kommune i hele Norge! (!).

I stedet bruker Transnova 23 millioner på 40 stk 50 kW ladere! Altså, mindre enn 10% i antall.

Det sier jo sitt!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 13:19

Hvis Transnova har, f. eks. 23 millioner, å dele ut, så kunne man fått 460 stk 24 kW ladere til 50000 kr hver. Det er mer enn én i hver kommune i hele Norge! (!).

I stedet bruker Transnova 23 millioner på 40 stk 50 kW ladere! Altså, mindre enn 10% i antall.

Det sier jo sitt!

Ikke glem opptid.
Erfaringsmessig vil omtrent halvparten av de 40 hurtigladerene være nede til enhver tid, så man kan argumentere for at 23.000.000,- i praksis gir 20 ladere!

Men er det noen som har tall på hvor mange biler som har chademo eller combo, men ikke mer enn 16A lader? Det må da være i størrelsesorden 5.000?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. august 2014, klokken 13:30
Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 13:19

Hvis Transnova har, f. eks. 23 millioner, å dele ut, så kunne man fått 460 stk 24 kW ladere til 50000 kr hver. Det er mer enn én i hver kommune i hele Norge! (!).

I stedet bruker Transnova 23 millioner på 40 stk 50 kW ladere! Altså, mindre enn 10% i antall.

Det sier jo sitt!

Ikke glem opptid.
Erfaringsmessig vil omtrent halvparten av de 40 hurtigladerene være nede til enhver tid, så man kan argumentere for at 23.000.000,- i praksis gir 20 ladere!

Men er det noen som har tall på hvor mange biler som har chademo eller combo, men ikke mer enn 16A lader? Det må da være i størrelsesorden 5.000?

Thomas

Jeg tenkte på 24 kW DC semihurtiglading for CHAdeMO og CCS. Bosch har en CCS-versjon til 40000 kr, så jeg regnet med man kan legge til et CHAdeMO-uttak for 10000 kr.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Det er trist at det kun er Tesla og Renault som har sett nytten av å ha gode AC-ladere i bilene. DC hurtiglading kommer men ikke unna for lading av store batteripakker, men som det er skrevet tidligere i denne tråden er ikke gevinsten i praksis så veldig stor ved å gå fra 22kW AC til 50kW DC på små batterier.
Ved å tilby kun 3 kW ladere i bilene dytter bilfabrikantene kostnadene over på det offentlige og eierne av bilene.
En kombinasjon av DC-ladere langs de aller største transportkorridorene og AC-ladere  i byer og tettsteder ville vært mest kostnadseffektivt. Kostnader, omveier og ventetid for å lade DC vil oftest oppveie den marginalt lengre ladetiden på AC.

Hvor lenge lades en tom Leaf med over 22kW på CHAdeMO i kaldt vær ?


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: OddB på søndag 31. august 2014, klokken 13:43
Hvor lenge lades en tom Leaf med over 22kW på CHAdeMO i kaldt vær ?

Det avhenger jo av hvor kaldt det er, men svaret er at det tar akkurat like lang tid som for en 50 kW lader eller en 500 kW lade, for gjennomsnittelig ladeeffekt er under 22 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: OddB på søndag 31. august 2014, klokken 13:43
Hvor lenge lades en tom Leaf med over 22kW på CHAdeMO i kaldt vær ?

Har selv brukt 50 min på 50kW lader fra 15 til 80% en vinterdag. En 20kW lader hadde nok brukt nøyaktig like lang tid.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 13:19
Hvis Transnova har, f. eks. 23 millioner, å dele ut, så kunne man fått 460 stk 24 kW ladere til 50000 kr hver. Det er mer enn én i hver kommune i hele Norge! (!).

I stedet bruker Transnova 23 millioner på 40 stk 50 kW ladere! Altså, mindre enn 10% i antall.

Det sier jo sitt!

Problemet er at det er ikke prisen på laderen som er den største faktoren i utbygging. Graving av grøfter, trekking av kabel, støping av fundament, kobling og montering, beskyttelsesskur osv. koster stort sett det samme for en 22kW lader som en 50kW lader. Kostnaden for selve laderen står typisk for en del under halvparten av totalsummen.

Så selv om det er flere steder det er 22kW tilgjengelig enn 50kW er det ikke sikkert det blir så veldig mye rimeligere å sette opp 22kW ladere. Prisforskjellen kan fort bli at det koster 350k istedenfor 450-500k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. august 2014, klokken 13:30
Men er det noen som har tall på hvor mange biler som har chademo eller combo, men ikke mer enn 16A lader? Det må da være i størrelsesorden 5.000?

Jeg tipper godt over 20.000. >90% av Leaf, alle trilling, e-Up og e-Golf samt noen få i3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: OddB på søndag 31. august 2014, klokken 13:43
Hvor lenge lades en tom Leaf med over 22kW på CHAdeMO i kaldt vær ?

Det kommer an på mer enn været. Hvor langt den er kjørt før lading, har den stått inne i varmen eller ute i kulda i flere dager osv. Har en nesten tom Leaf (ihvertfall Japan-utgaven) stått ute i under -20 i et par-tre dager vil den ikke trekke maks av det 10A ladekabelen kan levere engang. Ihvertfall ikke før etter en stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Nå har jeg ikke pellet på en 20kW lader men jeg mistenker at den ikke gir 20kW. Regner jeg på snitt kW på ABB laderen i Skien har den gitt 16kW over en periode på 40min. 40min er for tregt for å få 60% Selvsagt går det tregere om vinteren men også der skjer det noe på batterifronten, hvorfor låse oss fast til en treg standard så tidlig i fasen? Igjen, ja jøss 20kW har sin plass men ikke som standard hurtiglader. Ellers har jeg ikke noe mer å tilføre her og sier meg ferdig på denne tråden.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 31. august 2014, klokken 22:26
Nå har jeg ikke pellet på en 20kW lader men jeg mistenker at den ikke gir 20kW. Regner jeg på snitt kW på ABB laderen i Skien har den gitt 16kW over en periode på 40min. 40min er for tregt for å få 60% Selvsagt går det tregere om vinteren men også der skjer det noe på batterifronten, hvorfor låse oss fast til en treg standard så tidlig i fasen? Igjen, ja jøss 20kW har sin plass men ikke som standard hurtiglader. Ellers har jeg ikke noe mer å tilføre her og sier meg ferdig på denne tråden.

Nei, selvsagt gir den ikke 20 kW i gjennomsnitt for 40 minutter, fordi batteriet ikke kan ta i mot 20 kW i gjennomsnitt i 40 minutter. Derfor gir ikke 50 kW noe "ekstra" heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA