Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av larghio, mandag 18. august 2014, klokken 10:48

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:44
Gang nr. 101: vi har ikke vinter hele året i Norge...

Nei, men selv da er det snakk om få minutters forskjell, fordi batteriene i bilen vil ikke akseptere 50 kW særlig lenge.

24 kW semihurtigladeren til BMW lader fra 0 til 80% på 30 minutter. En 50 kW lader oppgis til "mellom 20 og 30 minutter".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 18:47
Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:44
Gang nr. 101: vi har ikke vinter hele året i Norge...

Nei, men selv da er det snakk om få minutters forskjell, fordi batteriene i bilen vil ikke akseptere 50 kW særlig lenge.

24 kW semihurtigladeren til BMW lader fra 0 til 80% på 30 minutter. En 50 kW lader oppgis til "mellom 20 og 30 minutter".

I praksis, som andre har skrevet tidligere, lader den altså betydlig fortere. 50% fortere eller mer under normale forhold.

Sitat fra: smaug01 på fredag 29. august 2014, klokken 12:15
Nå sprer du usannheter som er blitt tatt opp før. 10%-70% SOC tar 40 minutter med en 20kW lader, 10% til 70-75% SOC tar 20 minutter med 50kW lader. At det ikke er laderen som holder ladetiden nede er et godt argument for å velge slike ladere da det betyr at straks batteriene tar til seg fortere strøm vil også ladetiden gå ned med det utstyret man allerede har installert. Skulle vi være så lite framtidsrettet at vi går for 20kW ladere er vi stuck med treig ladehastighet i forhold til alle andre rundt oss. Og begrunnelsen er å spare penger?! Det er ren idioti i et land som Norge.

Enig.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:53

I praksis, som andre har skrevet tidligere, lader den altså betydlig fortere. 50% fortere eller mer under normale forhold.

For eksempel, fra 30 til 20 minutter? Slik jeg skrev.

Ikke bare det, hvis du tar med de minuttene du bruker for å kjøre til hurtigladeren, de minuttene du bruker for å betale (hvis det er inne hos Statoil), og ev. tid i kø, så er forskjellen meget liten i prosent.

For n'te gang: 50 kW refererer til makseffekten, ikke den effekten du faktisk trekker. En VW e-Golf trekker maks 40 kW, så da vil det ALDRI ta dobbelt så lang tid, uansett hva, hvis man sammenligner 50 kW og 24 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 19:03
Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:53

For eksempel, fra 30 til 20 minutter? Slik jeg skrev.

Ikke bare det, hvis du tar med de minuttene du bruker for å kjøre til hurtigladeren, de minuttene du bruker for å betale (hvis det er inne hos Statoil), og ev. tid i kø, så er forskjellen meget liten i prosent.

For n'te gang: 50 kW refererer til makseffekten, ikke den effekten du faktisk trekker. En VW e-Golf trekker maks 40 kW, så da vil det ALDRI ta dobbelt så lang tid, uansett hva, hvis man sammenligner 50 kW og 24 kW.

Hurtigladerene i Mitt område er plassert rett ved veien, stort sett.

Andre målinger som er skrevet her sier at 22kw lader med 20kw i virkeligheten. Så da lader golf akkurat dobbelt så fort (40kw) på 50kw da :)

Og 40kw = 81% fortere enn 22 kw! Det er betydelig. I praksis vil da køen bli mindre med 1 stk 50kw enn 2 stk 22kw som lader på full spiker, med mindre det er som i dine eksempler: det står elbiler i tog for å lade konstant, så når du ankommer har personen foran deg akkurat koblet seg til, og ikke for 3 minutter siden.

Men altså jatakk begge deler. Som sagt tidligere kan mange 22kw ha noe for seg i svært "købelastede" områder dersom alternativet er 1/3 antall 50kw. Ihvertfall akkurat i de øyeblikkene der faktisk er kø, ikke ellers.

Jeg synes smaug01 har ett godt poeng i innlegget sitt. Hvis du har lest det...

Rio

Selvsagt har jeg lest det.

For det første, en 24 kW DC lader er en 24 kW DC lader. Hvis man har funnet en som kun lader med 20 kW så er det noe galt med den.

For det andre, ja, de første minuttene er en 50 kW lader ca dobbel så rask som en 24 kW lader. Men ikke bare faller det raskt, men det kompenseres også fordi 24 kW laderen kan stå på maks styrke lengre, mens 50 kW laderen må redusere til UNDER 24 kW, fordi batteriet kan ikke ta effekten. Dette er enkel matematikk. Derfor er forskjellen langt mindre enn 50/24.

Om vinteren er forskjellen mye mindre, siden det er enda færre minutter over 24 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Jan-Børre Olsen

ABB sin nye semi hurtiglader i feks Skien er en 20kW CHAdeMO/CCS lader og 22kW type 2 lader. Rio, det høres nå ut for meg som du bygger din argumentasjon kun på dine teoretiske kunnskaper om batterikjemi og ikke hva man faktisk opplever når man bruker en slik lader i praksis. Min bil bruker 40min @20kW fra 10% til 70%
Min bil bruker halve tiden på en Nissan lader(Gravdahl auto) på ca samme lading, får kanskje til og med 5% mer SOC. Opp til 80% har jeg observert at en 50kW er overlegen raskest. Over 80% jevner det seg kanskje ut men også her har jeg lagt merke til at en 20kW lader er tregere. Ikke på min bil men på en i3 så gikk det svært sakte fra 85% og opp til 95%, mye saktere enn hva eksempelet med eGolfen som ladet opp til 94% på 26min i en annen tråd. Jeg glemte å følge med på tallene på 20kW laderen, men jeg begynner å lure på at den også er maks 20kW men i praksis lader med noe lavere effekt?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 10:25
ABB sin nye semi hurtiglader i feks Skien er en 20kW CHAdeMO/CCS lader og 22kW type 2 lader. Rio, det høres nå ut for meg som du bygger din argumentasjon kun på dine teoretiske kunnskaper om batterikjemi og ikke hva man faktisk opplever når man bruker en slik lader i praksis. Min bil bruker 40min @20kW fra 10% til 70%
Min bil bruker halve tiden på en Nissan lader(Gravdahl auto) på ca samme lading, får kanskje til og med 5% mer SOC. Opp til 80% har jeg observert at en 50kW er overlegen raskest. Over 80% jevner det seg kanskje ut men også her har jeg lagt merke til at en 20kW lader er tregere. Ikke på min bil men på en i3 så gikk det svært sakte fra 85% og opp til 95%, mye saktere enn hva eksempelet med eGolfen som ladet opp til 94% på 26min i en annen tråd. Jeg glemte å følge med på tallene på 20kW laderen, men jeg begynner å lure på at den også er maks 20kW men i praksis lader med noe lavere effekt?

Kan sikkert være noe forskjell mellom bilene, men tallene som var for min bil sa at etter 20 minutters lading fra 5 til 60% var ladestrømmen nede i 23kW på GrønnKontakt ABB 50kW lader. Samme menge strøm inn på batteriet hadde tatt 33 minutter med en 20kW lader. Kurven ladestrømmen sank med hadde gjort at ladeeffekten et par minutter etter 20 hadde vært nede i 20kW og derifra hadde en 20kW og en 50kW lader fortsatt i samme tempo.

Så under mer eller mindre ideelle temperaturforhold ville 20kW brukt 15 minutter mer enn en 50kW på min bil på lading fra 5% til hva som helst over 60%. Starer man på høyere SOC vil forskjellen bli enda mindre.

Hvis 50kW laderene står så tett at man kan holde seg til å lade fra f.eks 10% til 50% mellom hver i tillegg til at betalingsmodellen gjør at folk ikke lader mer enn de trenger (tid+kWh og ikke pr lading), da vil nok kun en 50kW lader være overlegen selv 3stk 20kW ladere i ekspedering av konstant ladende biler.

Jeg vil som nevnt tidligere gjerne ha 50kW ladere over alt, men skjønner at det ikke er mulig hverken praktisk eller økonomisk (politisk) og en serie med 20kW ladere kan utgjøre en enorm forskjell i når jeg kan ta Leafen og når jeg må ta fossilbilen. Hvis 20kW laderen står helt intill f.eks E18 mens jeg må kjøre et stykke for å komme til 50kW laderen (som f.eks i Tønsberg nå) hadde jeg sansynligvis valgt 20kW laderen direkte hvis jeg hadde kunnet se at den var ledig. Da kan man fort se at total tid brukt vil være identisk eller nesten i fordel 20kW laderen, og det er hvis det ikke plutselig sniker seg inn en ladende foran deg i køen på 50kW laderen.

Og til de som snakker om biler med større batteripakker i fremtiden så vil jo ikke bilene nødvendigvis bruke mer strøm av den grunnen. Man kan da ha et nettverk av rimelige 20kW ladere veikroer, severdigheter o.l. setter opp på egenhånd uten noen som helst støtte opp ganske tett, 50kW ladere for de som bare skal suse avgårde fra storby til storby med biler av dagens type og en del 100kW ladere med enda større avstand for de som skal kjøre norge på langs/tvers på kortest mulig tid i de "nye" bilene.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Jan-Børre Olsen

Ja den kunne det men den er ikke der Rio og den er heller ikke i bruk noen steder så la oss nå ta for oss de laderene som vi vet finnes og sannsynligvis vil vinne fram, nemlig ABB sine ladere som virker å fungere best. Jeg håper at det ikke kommer enda en leverandør akkurat nå med mindre de ikke fungerer skikkelig bra da fra dag en.
At det ikke er politisk og praktisk mulig med en 50kW lade struktur tror jeg er unødvendig pessimistisk. Vi er i dag greit på vei med 75 ladere nå og 40 til på vei. Transnova mener at det trengs 60 til opp fra de 75 som eksisterer til en kostnad på 35mil. De har også regnet seg fram til at det må 7 ladinger à 60kr for å gå break even(høres litt lavt ut) pr dag. Kan ikke helt skjønne at det kan være en så stor uoverkommelig hinder rent økonomisk å få til.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

Smaug01:
På e-UP-forum er det noen som skriver at de ladet med en 50 kW hurtiglader i en halvtime, og kun hadde fått 7 kWh (jeg husker ikke detaljene), og en av forklaringene kan være at batteritemperaturen var kun 14 grader...  7 kWh på 30 minutter er altså 14 kW i gjennomsnitt.

Mesteparten av 50 kW er altså bortkastet, men e-UPen legger altså beslag på 50 kW i meget lang tid, selv om det er 14 grader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Emil: hvorfor sier du nærmest at 50kw ladere alltid står langt unna veien, enn en 20kw lader. Det er ikke noe som gjør at 50kw må stå langt borte fra hovedveier. Ihvertfall ikke de jeg lader på.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 12:32
Emil: hvorfor sier du nærmest at 50kw ladere alltid står langt unna veien, enn en 20kw lader. Det er ikke noe som gjør at 50kw må stå langt borte fra hovedveier. Ihvertfall ikke de jeg lader på.

To begrunnelser:

1) Det er MYE lettere å få koblet til 22 kW enn 50 kW. Det er altså langt flere steder (også nær veier) hvor man kan få 22 kW, enn hvor man kan få 50 kW.

2) Fordi 22 kW semihurtigladere er så mye billigere enn 50 kW hurtigladere kan man ha (for samme beløp) langt flere av dem. De kan altså plasseres jevnere fordelt, slik at man ikke trenger kjøre til en hurtiglader, men har en semihurtiglader i nærheten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Hvorfor er det MYE lettere å koble til 22kW enn 50kW? Jeg bare spør siden jeg jobber innenfor kraftselskapet BKK, og vi har flere hurtigladere her på vestlandet. Å legge opp en kabel til en stk. 22kw eller en stk 50kw blir stort sett samme jobben, sett bort fra tverrsnitt på kabelen. Du snakker dessuten om å sette opp 3 stk. 22kw i de fleste inleggene dine.

Jeg ser ingen grunn til at din/deres synsing om at 50kw blir plassert lengre vekk fra veien medfører noensomhelst riktighet. Vi vil uansett plassere hurtigladere der det er hensiktsmessig, uansett om de er store eller små. BKK har akkurat sponset med 1,2 mill til miljøbilstasjon på danmarksplass med 14 hurtigladeuttak. Den ville aldri blitt plassert på ett dårlig sted, uansett størrelsen på laderen. Meningen er at dette skal fungere, ikke at ladere skal bli dumpet på tilfeldige steder.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 12:44
Hvorfor er det MYE lettere å koble til 22kW enn 50kW? Jeg bare spør siden jeg jobber innenfor kraftselskapet BKK, og vi har flere hurtigladere her på vestlandet. Å legge opp en kabel til en stk. 22kw eller en stk 50kw blir stort sett samme jobben, sett bort fra tverrsnitt på kabelen. Du snakker dessuten om å sette opp 3 stk. 22kw i de fleste inleggene dine.

Jeg ser ingen grunn til at din/deres synsing om at 50kw blir plassert lengre vekk fra veien medfører noensomhelst riktighet. Vi vil uansett plassere hurtigladere der det er hensiktsmessig, uansett om de er store eller små. BKK har akkurat sponset med 1,2 mill til miljøbilstasjon på danmarksplass med 14 hurtigladeuttak. Den ville aldri blitt plassert på ett dårlig sted, uansett størrelsen på laderen. Meningen er at dette skal fungere, ikke at ladere skal bli dumpet på tilfeldige steder.

Man hører stadig fra de som ønsker å plassere hurtigladere at de har problemer med fremføring av nok effekt, og at det ikke er 50 kW tilgjengelig overalt. Det er jo fint hvis det er masse ledig kapasitet i Bergens-området.

Det er mye lettere fordi man finner 22 kW kapasitet ledig langt flere steder enn man finner 50 kW kapasitet ledig. Mange industribygg og kjøpesentere har 22 kW ekstra. Langt færre har 50 kW ledig, og enda færre har 100 kW ledig.

Dersom man skal ha 3 ganger så mange 22 kW semihurtigladere så trenger man ikke sette dem på samme sted (man har et valg), og da kan man tilpasse seg både ladested og antall.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Å plassere 3 22kw blir ganske dyrt i forhold til en 50kw som du sammenlignet det med tidligere hvis de skal stå på forskjellige steder. Graving av grøfter, kabler tilkoblinger osv. Dette sier seg selv...

Det handler ikke bare om ledig kapasitet, man legger fram det som trengs, og 50kw er ikke mye i den forstand, så det er nok ikke vanskelig å finne noe "ledig". Skal man ha lading, legger man fram det som trengs for lading. Man overbelaster vanligvis trafoen om man trenger mer. Du som vet så mye om dette vet vel at det er vanlig at trafoene er overbelastet, da dette er en billigere løsning enn å kjøpe en fulldimensjonert trafo. Fra hvilken kilder har du at det er så MYE enklere å legge fram 22kw til en lader? Vi har god kraftforsyning de fleste steder. De aller fleste steder man må etablere ladere er ikke dette ett problem i det heletatt.

Enn så lenge har staten garanti for at nettselskap skal gå med overskudd. De tjener penger selv på ting som blir dyrt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA