Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling Lyse Hurtiglading Nordjæren fra 1. September

Startet av larghio, mandag 01. september 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

smaug01

Tror ikke elbilens framtid kan basere seg bare på ledig kapasitet. Vi må og bør basere ladestasjoninfastruktur på at kraften må fram, det må graves og det må en oppgradering til så får de som har lyst til å sette en 20kW ABB lader ved sitt kjøpesenter heller gjøre det fordi det er det som er mest hensiktsmessig for de pga ledig kapasitet, men der bilene ferdes mellom byer må vi ta oss råd til det beste vi kan få til i dag. Vi har råd og vi har kraft til det. Spørsmålet er om vi har viljen. Jeg tror vi har det men vi skynder oss litt for sakte og bruker en litt bakstreversk løsning der det først skal synses masse før ting faller på plass.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: Rio på lørdag 30. august 2014, klokken 12:24
Smaug01:
På e-UP-forum er det noen som skriver at de ladet med en 50 kW hurtiglader i en halvtime, og kun hadde fått 7 kWh (jeg husker ikke detaljene), og en av forklaringene kan være at batteritemperaturen var kun 14 grader...  7 kWh på 30 minutter er altså 14 kW i gjennomsnitt.

Mesteparten av 50 kW er altså bortkastet, men e-UPen legger altså beslag på 50 kW i meget lang tid, selv om det er 14 grader.
Ja men det er jo ikke et argument mot 50kW ladere. Det forteller meg at det er masse å gå på batterifronten, ikke bare kapasitet og at kanskje VW eUp ikke er best i klassen? Kia har bedre egenskaper for mottak av strøm også i kulde, neste modell enda bedre. Biler kommer og går men hurtigladeren kommer til å stå der i årevis. En annen ting er at tanken er vel ikke nødvendigvis at folk som bor i byene som kommer med en kald bil skal bruke dette. Tanken er vel at folk som kjører mellom byene og som må lade kan gjøre det så fort som mulig og da er vel batteriet temperert.
Skal det være noe poeng med 20kW lader må alt av kabler, trafo osv være dimensjonert for 20kW noe som betyr at dersom biler i framtiden blir enda bedre på hurtiglading, må alt fjernes og begynne på skratsj = kjempedyrt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 15:26
Tror ikke elbilens framtid kan basere seg bare på ledig kapasitet. Vi må og bør basere ladestasjoninfastruktur på at kraften må fram, det må graves og det må en oppgradering til så får de som har lyst til å sette en 20kW ABB lader ved sitt kjøpesenter heller gjøre det fordi det er det som er mest hensiktsmessig for de pga ledig kapasitet, men der bilene ferdes mellom byer må vi ta oss råd til det beste vi kan få til i dag. Vi har råd og vi har kraft til det. Spørsmålet er om vi har viljen. Jeg tror vi har det men vi skynder oss litt for sakte og bruker en litt bakstreversk løsning der det først skal synses masse før ting faller på plass.

Spørsmålet er betalingsviljen, og den er så langt fraværende både hos elbilistene og de som kunne tenke seg å bygge ut det du planlegger. Ergo er vi nødt til å være mer konkrete og realistiske.

Men bevares, 200 kW ladere overalt ville også vært enda flottere. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 15:13
Skal man ha lading, legger man fram det som trengs for lading. Man overbelaster vanligvis trafoen om man trenger mer. Du som vet så mye om dette vet vel at det er vanlig at trafoene er overbelastet, da dette er en billigere løsning enn å kjøpe en fulldimensjonert trafo.

Tesla gjør det ihvertfall ikke slik. På 8-plass ladestasjoner setter de opp 4 SC som hver kan trekke ca. 160kW (og levere 148-150kW til bilene). 4x160=720kW, da setter de vanligvis opp en trafo på 1250kVA...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. august 2014, klokken 16:05
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 15:13
Skal man ha lading, legger man fram det som trengs for lading. Man overbelaster vanligvis trafoen om man trenger mer. Du som vet så mye om dette vet vel at det er vanlig at trafoene er overbelastet, da dette er en billigere løsning enn å kjøpe en fulldimensjonert trafo.

Tesla gjør det ihvertfall ikke slik. På 8-plass ladestasjoner setter de opp 4 SC som hver kan trekke ca. 160kW (og levere 148-150kW til bilene). 4x160=720kW, da setter de vanligvis opp en trafo på 1250kVA...

Ja, og da er problemet løst på akkurat den trafoen. Tommel opp for det :) Men dog kan det hende at forabliggende trafo går med overbelastning til tider. Det er tross alt ikke tesla sin trafo som bestemmer hvor mye kapasitet det er i nettet.

På dale står det også en liten trafo ved hurtigladeren til BKK.

emil

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 12:32
Emil: hvorfor sier du nærmest at 50kw ladere alltid står langt unna veien, enn en 20kw lader. Det er ikke noe som gjør at 50kw må stå langt borte fra hovedveier. Ihvertfall ikke de jeg lader på.

Ingen av de hurtigladerene jeg har ladet på har ligget i direkte tilknytning til f.eks E18 som bensinstasjonene på samme strekning gjør. (F.eks Arendal, Tønsberg og Kr.sand sentrum). Sier ikke at alle ligger langt unna, og igjen som jeg har sagt tidligere, jeg vil aller helst ha 50kW ladeplaser med flere ladere pr plass for hver 5. mil ca. Men pr. idag vil jeg mye heller ha 20kW ladere enn å vente 1-2 år på 50kW ladere.

Innover i landet fra E18 sørlandet er det veldig få lademuligheter og de fikk ingen tildelinger fra Transnova i denne omgangen. Her kunne f.eks gatekjøkken, bensinstasjoner eller andre som har et 32A 400V tilgjengelig satt opp en 20kW lader for en ganske lav kostnad sammenlignet med 50kW.

Olatho

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 15:13
Å plassere 3 22kw blir ganske dyrt i forhold til en 50kw som du sammenlignet det med tidligere hvis de skal stå på forskjellige steder. Graving av grøfter, kabler tilkoblinger osv. Dette sier seg selv...

Det handler ikke bare om ledig kapasitet, man legger fram det som trengs, og 50kw er ikke mye i den forstand, så det er nok ikke vanskelig å finne noe "ledig". Skal man ha lading, legger man fram det som trengs for lading. Man overbelaster vanligvis trafoen om man trenger mer. Du som vet så mye om dette vet vel at det er vanlig at trafoene er overbelastet, da dette er en billigere løsning enn å kjøpe en fulldimensjonert trafo. Fra hvilken kilder har du at det er så MYE enklere å legge fram 22kw til en lader? Vi har god kraftforsyning de fleste steder. De aller fleste steder man må etablere ladere er ikke dette ett problem i det heletatt.

Jeg tror ikke han snakker om steder du må gjøre så veldig mye graving og annet arbeid. Der er selvsagt kosten på selve framføringen ganske lik, selv om selve laderen selvsagt er dyrere på 50kW.

Poenget er vel at det ganske mange steder (kjøpesentre, bensinstasjoner, industriområder osv) ligger klart opplegg som man mer eller mindre kan koble seg rett på med en 22kW lader. Mao man slipper graving og framføringskostnader, fordi det allerede er gjort. Muligens må man dra en kabel gjennom en vegg eller rundt et hjørne, men man må ikke inn med noe mer eller noe nytt.

Langt færre steder har en tamp de kan hente 50 kW fra, enn de som har en ledig 64A på 400 V anlegget sitt.

Jeg tror ingen er imot at det bygges 50 kW der det er mulig, men jeg tror også at man totalt sett får mer effekt(!) av å bruke det samme beløpet på å bygge ut 22kW-stasjoner.

Rio

Sitat fra: emil på lørdag 30. august 2014, klokken 16:11
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 12:32
Emil: hvorfor sier du nærmest at 50kw ladere alltid står langt unna veien, enn en 20kw lader. Det er ikke noe som gjør at 50kw må stå langt borte fra hovedveier. Ihvertfall ikke de jeg lader på.

Ingen av de hurtigladerene jeg har ladet på har ligget i direkte tilknytning til f.eks E18 som bensinstasjonene på samme strekning gjør. (F.eks Arendal, Tønsberg og Kr.sand sentrum). Sier ikke at alle ligger langt unna, og igjen som jeg har sagt tidligere, jeg vil aller helst ha 50kW ladeplaser med flere ladere pr plass for hver 5. mil ca. Men pr. idag vil jeg mye heller ha 20kW ladere enn å vente 1-2 år på 50kW ladere.

Innover i landet fra E18 sørlandet er det veldig få lademuligheter og de fikk ingen tildelinger fra Transnova i denne omgangen. Her kunne f.eks gatekjøkken, bensinstasjoner eller andre som har et 32A 400V tilgjengelig satt opp en 20kW lader for en ganske lav kostnad sammenlignet med 50kW.

+1

Man skal ikke mange minutter av hovedveien før det tar mer tid, totalt, å lade med en 50 kW lader enn en 22 kW DC hurtiglader rett ved E18.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Olatho på lørdag 30. august 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 15:13
Å plassere 3 22kw blir ganske dyrt i forhold til en 50kw som du sammenlignet det med tidligere hvis de skal stå på forskjellige steder. Graving av grøfter, kabler tilkoblinger osv. Dette sier seg selv...

Det handler ikke bare om ledig kapasitet, man legger fram det som trengs, og 50kw er ikke mye i den forstand, så det er nok ikke vanskelig å finne noe "ledig". Skal man ha lading, legger man fram det som trengs for lading. Man overbelaster vanligvis trafoen om man trenger mer. Du som vet så mye om dette vet vel at det er vanlig at trafoene er overbelastet, da dette er en billigere løsning enn å kjøpe en fulldimensjonert trafo. Fra hvilken kilder har du at det er så MYE enklere å legge fram 22kw til en lader? Vi har god kraftforsyning de fleste steder. De aller fleste steder man må etablere ladere er ikke dette ett problem i det heletatt.

Jeg tror ikke han snakker om steder du må gjøre så veldig mye graving og annet arbeid. Der er selvsagt kosten på selve framføringen ganske lik, selv om selve laderen selvsagt er dyrere på 50kW.

Poenget er vel at det ganske mange steder (kjøpesentre, bensinstasjoner, industriområder osv) ligger klart opplegg som man mer eller mindre kan koble seg rett på med en 22kW lader. Mao man slipper graving og framføringskostnader, fordi det allerede er gjort. Muligens må man dra en kabel gjennom en vegg eller rundt et hjørne, men man må ikke inn med noe mer eller noe nytt.

Langt færre steder har en tamp de kan hente 50 kW fra, enn de som har en ledig 64A på 400 V anlegget sitt.

Jeg tror ingen er imot at det bygges 50 kW der det er mulig, men jeg tror også at man totalt sett får mer effekt(!) av å bruke det samme beløpet på å bygge ut 22kW-stasjoner.

Nettopp! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Problemet er at 20kW lader er noe som bare slår godt an hos entusiaster med god tid. Å kjøre innom dette gatekjøkkenet for å lade på en 20kW lader er ikke interessant for de fleste tror jeg. Selv 50kW er nok litt for stusselig men det er i det minste det beste vi har i dag. Dette skal også selges til ikke entusiaster og å fortelle dem at ellers i verden er det 50kW som gjelder men her i Norge hadde vi bare råd til 20kW mens Tesla eiere har tilgang til 120kW ladere vil klinge svært dårlig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 16:23
Problemet er at 20kW lader er noe som bare slår godt an hos entusiaster med god tid. Å kjøre innom dette gatekjøkkenet for å lade på en 20kW lader er ikke interessant for de fleste tror jeg. Selv 50kW er nok litt for stusselig men det er i det minste det beste vi har i dag. Dette skal også selges til ikke entusiaster og å fortelle dem at ellers i verden er det 50kW som gjelder men her i Norge hadde vi bare råd til 20kW mens Tesla eiere har tilgang til 120kW ladere vil klinge svært dårlig.

Det blir ikke sannere av å gå på auto-repeat, Smaug01. Det tar ikke lengre tid, totalt, uansett hvor mange ganger du repeterer det. Det er bare mye dyrere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

#146
Men vet du hva? Det kan gjøres enda billigere. Men det blir ikke bedre av denn grunn.
Man får ofte det man betaler for.

Det handler ikke om å bruke minst penger. Det handler om å få ett best mulig ladenettverk som er framtidsrettet. Utviklingen på batterifronten og elbilfronten går fort. Da må vi bygge opp ett ladenettverkt tilpasset dette. Bruk gjerne 22kw på veggen til bedriften, men langs veiene må det opp med skikkelig hurtigladere.

Det gjelder å tenke lengre enn sin egen nesetipp, og se lengre fram i tid enn ett lite år...

Med fare for å gjenta meg selv: Det er bedre å gjøre det skikkelig en gang enn å gjøre det to ganger.

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 16:23
Problemet er at 20kW lader er noe som bare slår godt an hos entusiaster med god tid. Å kjøre innom dette gatekjøkkenet for å lade på en 20kW lader er ikke interessant for de fleste tror jeg. Selv 50kW er nok litt for stusselig men det er i det minste det beste vi har i dag. Dette skal også selges til ikke entusiaster og å fortelle dem at ellers i verden er det 50kW som gjelder men her i Norge hadde vi bare råd til 20kW mens Tesla eiere har tilgang til 120kW ladere vil klinge svært dårlig.

+1!

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 17:39
Men vet du hva? Det kan gjøres enda billigere. Men det blir ikke bedre av denn grunn.
Man får ofte det man betaler for.

Det handler ikke om å bruke minst penger. Det handler om å få ett best mulig ladenettverk som er framtidsrettet. Utviklingen på batterifronten og elbilfronten går fort. Da må vi bygge opp ett ladenettverkt tilpasset dette.

Det gjelder å tenke lengre enn sin egen nesetipp, og se lengre fram i tid enn ett lite år...

Og man kan kjøpe Hermès-skjerf til 30000 kr, uten at de varmer mer enn et skjerf til 3000 kr eller 300 kr.

Så lenge 22 kW ved veien ikke tar mer tid enn 50 kW noen minutter fra veien, så har 50 kW ingen fordel, men den store ulempen at det koster mer. Folk synes allerede hurtiglading er dyrt, så det er uklart hvorfor du ønsker en løsning som er helt unødvendig dyr, men ikke har noen fordeler av betydning.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 30. august 2014, klokken 17:40

Sitat fra: smaug01 på lørdag 30. august 2014, klokken 16:23
Problemet er at 20kW lader er noe som bare slår godt an hos entusiaster med god tid. Å kjøre innom dette gatekjøkkenet for å lade på en 20kW lader er ikke interessant for de fleste tror jeg. Selv 50kW er nok litt for stusselig men det er i det minste det beste vi har i dag. Dette skal også selges til ikke entusiaster og å fortelle dem at ellers i verden er det 50kW som gjelder men her i Norge hadde vi bare råd til 20kW mens Tesla eiere har tilgang til 120kW ladere vil klinge svært dårlig.

+1!

Sånn bortsett fra at det ikke tar mer tid, men faktisk langt MINDRE i vinterhalvåret, å ha 3 stk 22 kW fremfor 1 stk 50 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA