Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling Lyse Hurtiglading Nordjæren fra 1. September

Startet av larghio, mandag 01. september 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 11:42
Det som er åpenbart er at det betyr svært lite for ladetiden om laderen kan levere 22 kW DC eller 220 kW DC, for batteriet kan ikke ta til seg så mye uansett. Man må vente like lenge (få minutters forskjell om sommeren), men man må vente i kø veldig mye lengre i kulden om vinteren.

At det er mulig...! Dette er direkte feil, som allerede påpekt.

Det tar lengre tid å lade på 22kw ifht 50kw. På vestlandet er vinteren ofte så mild at argumentet om at det tar lengre tid å lade om vinteren blir i en forsvinnende liten periode. Sist vinter var det knapt minusgrader. Jeg gjentar meg selv for jeg taler til døve ører.

Nyere elbiler kan nok lade kjappere enn de vi har idag. Skjønner?...

Så vidt meg bekjent er det mange elbiler som ikke kan lade på 22kw også...

Jeg skjønner at ett 50kw eller 200kw ladepunkt er dyrere. Men det vi trenger i Norge er ett skikkelig godt og kjapt ladenett skal "elbileventyret" bli virkelig, ikke en semiløsning...

At noen argumenterer mot den beste og raskeste ladeløsningen synes jeg er dumt. På lang sikt lønner det seg å gjøre ting skikkelig med en gang. Ikke to ganger...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 15:11

Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 11:42
Det som er åpenbart er at det betyr svært lite for ladetiden om laderen kan levere 22 kW DC eller 220 kW DC, for batteriet kan ikke ta til seg så mye uansett. Man må vente like lenge (få minutters forskjell om sommeren), men man må vente i kø veldig mye lengre i kulden om vinteren.

At det er mulig...! Dette er direkte feil, som allerede påpekt.

Det tar lengre tid å lade på 22kw ifht 50kw. På vestlandet er vinteren ofte så mild at argumentet om at det tar lengre tid å lade om vinteren blir i en forsvinnende liten periode. Sist vinter var det knapt minusgrader. Jeg gjentar meg selv for jeg taler til døve ører.

Nyere elbiler kan nok lade kjappere enn de vi har idag. Skjønner?...

Så vidt meg bekjent er det mange elbiler som ikke kan lade på 22kw også...

Jeg skjønner at ett 50kw eller 200kw ladepunkt er dyrere. Men det vi trenger i Norge er ett skikkelig godt og kjapt ladenett skal "elbileventyret" bli virkelig, ikke en semiløsning...

At noen argumenterer mot den beste og raskeste ladeløsningen synes jeg er dumt. På lang sikt lønner det seg å gjøre ting skikkelig med en gang. Ikke to ganger...

Når man sier at laderen er "50 kW" så betyr det maks tilgjengelig effekt. En e-Golf, for eksempel, trekker ALDRI mer enn 40 kW fra en 50 kW hurtiglader.

Det er BILEN (ikke laderen) som avgjør hvor mye effekt som overføres, og det avhenger av batterikjemi, batteritemperatur, batteri-SOC, osv. Etterhvert som batteri-SOC øker så faller effekten man kan "stappe" i batteriet rimelig raskt. Med kalde batterier (også ned mot null grader) så er den kjemiske ladeprosessen så langsom at effekten reduseres betraktelig for å beskytte batteriet.
Da er forskjellen mellom "ønsket" og "tilgjengelig" (hvis det er 22 kW) ganske liten.

Lader man med 22 kW så blir det selvsagt mindre energi de første 5 minuttene, men så vil man kunne lade med høyere effekt i flere minutter. Forskjellen er altså ikke så stor som enkelte mener.

I tillegg får man andre fordeler som jeg har nevnt flere ganger.

Alle er selvsagt enige om at det er bedre med 50 kW ladere enn 22 kW ladere, men det må være økonomisk realisme i dette også. Det er selvsagt fint med 50 kW rundt f. eks. Oslo, men det blir fort ladekø sammenlignet med hvis man hadde flere 22 kW ladere (som man får for samme pris).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

#107
Ladere er ikke beregnet kun for bybruk, og det finnes elbiler i andre steder enn Oslo.

Som andre har poengtert, så lader 50kw raskere i forhold til 22kw enn det du påstår.

Men såklart, jatakk begge deler.

Til typiske plasseringer for hurtiglading som man plasserer litt utenfor byene son blir benyttet på typiske "langturer" mener jeg 22kw er uegnet. Det tar for lang tid å reise. Om vinteren tar det lengre tid uansett, men det kan man ikke hjelpe for. Etterhvert blir nok teknologien bedre der også.

Til bybruk, typisk veldig belastede ladesteder kan jeg være tilbøyelig til å si at 22kw har sin plass. Men kommer jeg med min leaf får jeg fortsatt bare 3,6 kw, og da blir det nytteløst for min del...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 15:23
Ladere er ikke beregnet kun for bybruk, og det finnes elbiler i andre steder enn Oslo.

Som andre har poengtert, så lader 50kw raskere i forhold til 22kw enn det du påstår.

Men såklart, jatakk begge deler.

Til typiske plasseringer for hurtiglading som man plasserer litt utenfor byene son blir benyttet på typiske "langturer" mener jeg 22kw er uegnet. Det tar for lang tid å reise. Om vinteren tar det lengre tid uansett, men det kan man ikke hjelpe for. Etterhvert blir nok teknologien bedre der også.

Til bybruk, typisk veldig belastede ladesteder kan jeg være tilbøyelig til å si at 22kw har sin plass. Men kommer jeg med min leaf får jeg fortsatt bare 3,6 kw, og da blir det nytteløst for min del...

Vi snakker om 22 kW DC CHAdeMO/CCS semihurtigladere (ikke 22 kW AC), så du og jeg får 22 kW direkte i batteriet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Jeg leste 22kw ac lengre oppe, men ok, da får jeg også ladet med leafen.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 15:30
Jeg leste 22kw ac lengre oppe, men ok, da får jeg også ladet med leafen.

Ja, og det er dette jeg forsøker å forklare. For 10 millioner kroner får man MANGE flere 22 kW DC ladere enn 50 kW DC ladere, så du trenger ikke kjøre omveier for å finne dem. Når du kommer frem trenger du ikke å vente, for det er så mange flere at sjansen er at én er ledig.

Husk også at det har kommet MANGE flere elbiler på veien nå, så man risikerer lange ladekøer hvis folk skal lade på kalde dager. Da kan folk bruke en time eller mer mens batteriet kun aksepterer 10 kW, men de binder opp en 50 kW lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 15:01

Og da er det vel nettopp på sin plass med billigere 22 kW ladere enn de dyre 50 kW ladere?

Ja, om det kommer flere biler med mulighet for lading på denne måten synes jeg absolutt det. Greia er bare at med unntak av Zoe og Tesla (og muligens noe annet man "aldri" ser) er et slikt uttak maksimalt brukbart for 3,6/7,2kW for resten av den relativt store elbilparken i Norge.

Når det er sagt er det så enkelt og billig med en 22/44kW type 2-sak at det faktisk ikke finnes en eneste god grunn til *ikke* å øke antall punkter drastisk. Man trenger jo ikke mer enn en 32/63A 3-fasekurs og en enkel og billig boks så lenge man ikke innlater seg på intrikate betalingsløsninger. Det vil vel kanskje også være mindre aktuelt å skulle haie penger overalt for dette all den tid investeringen for et slikt ladepunkt er så liten som den er i motsetning til de dyre DC-laderne, slik at kjøpesentra, spisesteder, veikroer og sånt fort kan tilby dette gratis fordi de vet at kunden legger igjen penger i form av annet salg mens bilen lades.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Marius Engel

Joda, vi har fått med oss det nå.

Men som sagt, (jeg vet ikke om du har fått det med deg), så er det korte vintre, spesielt i vest- og sør-norge. Her er også vintrene ofte milde, som sist vinter. Da er ladefarten alltid bra. Og sommer vår og høst er det også mange elbiler på tur.

Spesielt med tanke på langkjøring, lading mellom byene og sånne steder er det kun den raskeste ladingen som er god nok. Helst to uttak der det er mulig.
Noen hurtigladere har også 16A uttak som gjør at de som venter kan varme seg/lade mens de venter.

Jeg vil faktisk tro at det er flere elbiler på langtur om sommer enn om vinter.

Til daglig kjøring klarer 66% av elbilister seg (kilde: elbilforening.no) med lading hjemme. 22kW kan ha noe for seg i byer og steder der er veldig mye kø, men å miste mulighet til å lade kjapt (spesielt på sommerstid) reduserer elbilgleden for meg. Vi tenger hurtigladere, så kan semi være ett supplemang der det trengs.

Jeg lader kun på hurtiglader (og offentlig) i nød, og da lader jeg mellom 5-60% (80% på langtur). Altså alltid med svært høy hastighet, selv forrige milde Bergensvinter.

Når det gjelder pengespørsmålet: under kraftutbygging av Norge bygget vi "alt for mye". Dette er nå betegnet som Norges "arvesølv". 5-6% av norges vannkraft er nok til å drive bilparken på strøm. Vi må tørre å satse på noe vi VET er framtiden innen privat persontransport, nemlig elbil. Det blir dyrt i lengden å spare nå.

Danmarksplass skal få verdens største miljøbilstasjon, med 14 hurtigladeuttak! Det kaller jeg å satse bra! Ikke var det så dyrt heller. Overraskende billig faktisk!

emil

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 16:11
Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 15:01

Og da er det vel nettopp på sin plass med billigere 22 kW ladere enn de dyre 50 kW ladere?

Ja, om det kommer flere biler med mulighet for lading på denne måten synes jeg absolutt det. Greia er bare at med unntak av Zoe og Tesla (og muligens noe annet man "aldri" ser) er et slikt uttak maksimalt brukbart for 3,6/7,2kW for resten av den relativt store elbilparken i Norge.

Diskusjonen har vært rundt hurtige/semihurtige DC ladere (CHAdeMO/Combo), ikke 22kW AC kontakter. Semihurtig har da blitt omtalt som både 20kW og 22kW i den sammenhengen. 22kW AC er en helt annen diskusjon og kan settes opp enda rimeligere.

E_S

Sitat fra: emil på fredag 29. august 2014, klokken 16:25
Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 16:11
Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 15:01

Og da er det vel nettopp på sin plass med billigere 22 kW ladere enn de dyre 50 kW ladere?

Ja, om det kommer flere biler med mulighet for lading på denne måten synes jeg absolutt det. Greia er bare at med unntak av Zoe og Tesla (og muligens noe annet man "aldri" ser) er et slikt uttak maksimalt brukbart for 3,6/7,2kW for resten av den relativt store elbilparken i Norge.

Diskusjonen har vært rundt hurtige/semihurtige DC ladere (CHAdeMO/Combo), ikke 22kW AC kontakter. Semihurtig har da blitt omtalt som både 20kW og 22kW i den sammenhengen. 22kW AC er en helt annen diskusjon og kan settes opp enda rimeligere.

Ja, heller en 22kW DC enn ingenting. Om det tar lang tid å lade til fullt batteri kan man, såfremt laderen opereres av noen som tar betalt pr. minutt/kWh og ikke pr. lading, lade opp det man trenger og må ikke nødvendigvis legge beslag på laderen i lange tider. Om strømnettet gjør at 50kW DC ikke er et alternativ er det mye bedre med 22kW DC enn ingenting. En bonus er at der man har 22kW DC kan man også få 22kW AC veldig enkelt og billig.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rio

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 16:11
Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 15:01

Og da er det vel nettopp på sin plass med billigere 22 kW ladere enn de dyre 50 kW ladere?

Ja, om det kommer flere biler med mulighet for lading på denne måten synes jeg absolutt det. Greia er bare at med unntak av Zoe og Tesla (og muligens noe annet man "aldri" ser) er et slikt uttak maksimalt brukbart for 3,6/7,2kW for resten av den relativt store elbilparken i Norge.

Når det er sagt er det så enkelt og billig med en 22/44kW type 2-sak at det faktisk ikke finnes en eneste god grunn til *ikke* å øke antall punkter drastisk. Man trenger jo ikke mer enn en 32/63A 3-fasekurs og en enkel og billig boks så lenge man ikke innlater seg på intrikate betalingsløsninger. Det vil vel kanskje også være mindre aktuelt å skulle haie penger overalt for dette all den tid investeringen for et slikt ladepunkt er så liten som den er i motsetning til de dyre DC-laderne, slik at kjøpesentra, spisesteder, veikroer og sånt fort kan tilby dette gratis fordi de vet at kunden legger igjen penger i form av annet salg mens bilen lades.



Sukk!

Vi snakker om CHAdeMO/CCS DC semihurtigladere på ca 22 kW DC, og ikke 22 kW AC (hvor laderen er i bilen).

ALLE (uten unntak) biler som har CHAdeMO/CCS ladekonnektor kan bruke disse. De tar noen få minutter lengre, men er MYE billigere - BMW/Bosch selger en modell til ca 40000 kr, som passer alle modeller med CCS hurtigladekonnektor. Den er på 24 kW DC.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 16:23
Joda, vi har fått med oss det nå.

Men som sagt, (jeg vet ikke om du har fått det med deg), så er det korte vintre, spesielt i vest- og sør-norge. Her er også vintrene ofte milde, som sist vinter. Da er ladefarten alltid bra. Og sommer vår og høst er det også mange elbiler på tur.

Spesielt med tanke på langkjøring, lading mellom byene og sånne steder er det kun den raskeste ladingen som er god nok. Helst to uttak der det er mulig.
Noen hurtigladere har også 16A uttak som gjør at de som venter kan varme seg/lade mens de venter.

Jeg vil faktisk tro at det er flere elbiler på langtur om sommer enn om vinter.

Til daglig kjøring klarer 66% av elbilister seg (kilde: elbilforening.no) med lading hjemme. 22kW kan ha noe for seg i byer og steder der er veldig mye kø, men å miste mulighet til å lade kjapt (spesielt på sommerstid) reduserer elbilgleden for meg. Vi tenger hurtigladere, så kan semi være ett supplemang der det trengs.

Jeg lader kun på hurtiglader (og offentlig) i nød, og da lader jeg mellom 5-60% (80% på langtur). Altså alltid med svært høy hastighet, selv forrige milde Bergensvinter.

Når det gjelder pengespørsmålet: under kraftutbygging av Norge bygget vi "alt for mye". Dette er nå betegnet som Norges "arvesølv". 5-6% av norges vannkraft er nok til å drive bilparken på strøm. Vi må tørre å satse på noe vi VET er framtiden innen privat persontransport, nemlig elbil. Det blir dyrt i lengden å spare nå.

Danmarksplass skal få verdens største miljøbilstasjon, med 14 hurtigladeuttak! Det kaller jeg å satse bra! Ikke var det så dyrt heller. Overraskende billig faktisk!

Selv med en Bergens-vinter så er effekten vesentlig redusert når det er kaldt, og det vil uansett være mindre kø med 3 x n semihurtigladere enn med 1 x n hurtigladere, med mindre du kjører midt på natten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

#117
Vet ikke hvor du kommer fra. Men jeg har hurtigladet ca 10 ganger. Totalt har jeg måtte vente på personen foran meg to ganger, i ca 4-5 minutter.

Som sagt sikkert hundre ganger nå: så er det kun du som har diktet opp at 22kw er omtrent like raskt som 50kw. Under normale forhold, og normale temperaturer er 50kw betydelig raskere, selv om ikke du vil innse det. Til info, så har store deler av norge milde og korte vintre...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:39
Vet ikke hvor du kommer fra. Men jeg har hurtigladet ca 10 ganger. Totalt har jeg måtte vente på personen foran meg to ganger, i ca 4-5 minutter.

Folk her snakker om "fremtiden" - det er langt flere elbilister nå enn i fjor vinter. Hvis det er kaldt og det plutselig tar en time å lade, i stedet for 20 minutter, så blir det meget lang kø mange steder. Det tilsvarer altså at man har 2-3 så mange folk som lader (fordi det tar 2-3 ganger så lang tid, fordi batteriet aksepterer ikke effekten).

I tillegg så er rekkevidden kortere, så man må lade oftere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel


Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 18:42
Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:39
Vet ikke hvor du kommer fra. Men jeg har hurtigladet ca 10 ganger. Totalt har jeg måtte vente på personen foran meg to ganger, i ca 4-5 minutter.

Folk her snakker om "fremtiden" - det er langt flere elbilister nå enn i fjor vinter. Hvis det er kaldt og det plutselig tar en time å lade, i stedet for 20 minutter, så blir det meget lang kø mange steder. Det tilsvarer altså at man har 2-3 så mange folk som lader (fordi det tar 2-3 ganger så lang tid, fordi batteriet aksepterer ikke effekten).

I tillegg så er rekkevidden kortere, så man må lade oftere.

Gang nr. 101: vi har ikke vinter hele året i Norge...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA