Liten turrapport Jevnaker-Kristiansand-Bergen-Geilo-Jevnaker

Startet av larghio, mandag 18. august 2014, klokken 10:48

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 20:33
Hvem er "vi"? Du og jeg og alle oss som bor her i landet?

Da får du starte crowdfunding for oppbygging av landsdekkende 50kW ladenettverk og overtale alle nordmenn til å være med på spleiselaget.

Rio

Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 20:10
Så vi kan si at alt koker ned til penger/viljen? Vi har elnettet til det(ref Tesla SC) men du mener altså at vi ikke har råd? Klinger ikke det litt rart i dine ører også? Jeg tror vi har råd men ikke viljen. Vi er mestere her i landet å finne på vikarierende forklaringer på hvorfor vi ikke gjør noe skikkelig med en gang. Tesla har viljen og bedre råd(?) enn oljenasjonen Norge til å sette opp ladere der de finner det for godt.
Jeg tror at å lansere ideen om 20kW ladere som bedre bruk av penger, er en bjørnetjeneste vi om ikke mange år kommer til å forbanne opp og ned i mente. Nok en gang sparer vi oss til fant. Statoil brukte vel mer penger på å skifte logo enn hva Transnova har brukt på hurtigladere så langt? Tar jeg feil?

Hvis vi ikke har noen som helst finansiell realisme, så kan vi gjøre som du sier.
I virkeligheten, derimot, må noen betale for regningen. Skal man ha like god dekning med 50 kW som med 22 kW koster det minst 3 ganger så mye å lade.

Å bruke noen få Tesla ladestasjoner som eksempel er ikke reelt. Det er noen få plassert nettopp de stedene det er strøm tilgjengelig. Det er noe helt annet hvis man skal ha 300 forskjellige steder i landet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Teslas superladere har også fått en kickstart ved at den enkelte bilkjøper har betalt for tilgang til disse gjennom en sum som en kalkulert inn i bilprisen (eller kan kjøpes mot et pristillegg for utgaven med det minste batteriet). I fraværet av noe lignende, må andre elbileiere vente på Transnova, lokale spleiselag eller driftige næringsdrivende som ser et marked ved å få elbilførere til å tilbringe en halvtime utenfor deres virksomhet. :)

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 29. august 2014, klokken 00:45
Teslas superladere har også fått en kickstart ved at den enkelte bilkjøper har betalt for tilgang til disse gjennom en sum som en kalkulert inn i bilprisen (eller kan kjøpes mot et pristillegg for utgaven med det minste batteriet). I fraværet av noe lignende, må andre elbileiere vente på Transnova, lokale spleiselag eller driftige næringsdrivende som ser et marked ved å få elbilførere til å tilbringe en halvtime utenfor deres virksomhet. :)

Men i tillegg er det langt mellom Teslas hurtigladere, som betyr at de kan velge ut noen få områder hvor det er kort vei til en lokal MW. Med andre ord, "cherry picking".

Skal man ha et nasjonalt ladenett, med god dekning, så vil kostnaden for 50 kW (da tenker jeg på lader og tilkobling) gjøre det helt urealistisk. Det vil være langt mellom laderene, slik at man må kjøre omveier ofte. 22 kW er nok et langt bedre valg dersom man ikke har uendelig med betalingsvilje og finansiering.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Marius Engel

Det er da alldeles ikke urealistisk med ett nasjonalt ladenett med minst 50kw ladere.
22kw ladere på langtur gir unødvendig lange ladestopp npr alternativet er så mye bedre...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 06:41
Det er da alldeles ikke urealistisk med ett nasjonalt ladenett med minst 50kw ladere.
22kw ladere på langtur gir unødvendig lange ladestopp npr alternativet er så mye bedre...

Jo, det er urealistisk når man ser hvor lite brukt de eksisterende hurtigladerene er (selv de som står steder hvor det er god dekning, rundt Oslo), og hvor dyrt det er. Det er jo ikke bare E18 og E6 på Østlandet som skal dekkes.

Og, som jeg har påpekt mange ganger, uansett om man subsidierer utbyggingen med 10 eller 100 millioner, så vil de pengene bli bedre brukt hvis man bygger ut et godt 22 kW semihurtigladenett, fremfor noen få 50 kW hurtigladere.

Helt motsatt av hva du sier, vil et nettverk av 22 kW gi mye bedre turer, fordi man får 3-5 ganger så mange av dem til samme pris. Det betyr at man slipper å kjøre omveier så ofte for å finne en hurtiglader, man slipper å vente i kø, og det er kun om sommeren at man får noen få minutters forsinkelse.

Selvsagt er det bedre med 100 stk 50 kW hurtigladere enn 100 stk 22 kW semihurtigladere, men det realistiske alternativet til 100 stk 50 kW hurtigladere er 300 stk 22 kW semihurtigladere, og da er sistnevnte MYE bedre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

E_S

Sitat fra: Rio på fredag 29. august 2014, klokken 10:31
Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 06:41

Jo, det er urealistisk når man ser hvor lite brukt de eksisterende hurtigladerene er (selv de som står steder hvor det er god dekning, rundt Oslo), og hvor dyrt det er. Det er jo ikke bare E18 og E6 på Østlandet som skal dekkes.

Og, som jeg har påpekt mange ganger, uansett om man subsidierer utbyggingen med 10 eller 100 millioner, så vil de pengene bli bedre brukt hvis man bygger ut et godt 22 kW semihurtigladenett, fremfor noen få 50 kW hurtigladere.

Helt motsatt av hva du sier, vil et nettverk av 22 kW gi mye bedre turer, fordi man får 3-5 ganger så mange av dem til samme pris. Det betyr at man slipper å kjøre omveier så ofte for å finne en hurtiglader, man slipper å vente i kø, og det er kun om sommeren at man får noen få minutters forsinkelse.

Selvsagt er det bedre med 100 stk 50 kW hurtigladere enn 100 stk 22 kW semihurtigladere, men det realistiske alternativet til 100 stk 50 kW hurtigladere er 300 stk 22 kW semihurtigladere, og da er sistnevnte MYE bedre.

Som jeg har skrevet før, skal det bli noe sus i hurtigladerne i Norge må noen kriterier på plass:

* Laderne må være plassert slik at man kan kjøre de "vanlige" elbilene (ikke bare Tesla) på langturer langs hovedaksene.
* Det må være mer enn en lader og det må være redundans slik at sannsynligheten for å komme til et sted ingenting virker er så liten at man kan se bort fra den.
* Det må være en betalingsordning som er enkel uten krav til avtaler og abonnement og et prisnivå som gjør det vesentlig billigere enn fossildrivstoff på en tilsvarende fossilbil.

22/44kW er nok fremtiden fremfor DC-lading, men dessverre må man nok dra med både Chademo og CCS i mange år ennå. Fordelen med AC-lading med høy strømstyrke er jo at det krever veldig liten investering utover at strømnettet har kapasitet til det - ingen dyre bokser med finurlig elektronikk, det hjelper lite så lenge det er bare to biler på markedet i dag som kan nyttiggjøre seg mer enn 7,4kW, men det gjør at man fint kan bygge ut 22/44kW sammen med DC-hurtiglading uten at det utgjør noen nevneverdig mer-investering.

:)

Marius Engel

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 10:46

[22/44kW er nok fremtiden fremfor DC-lading, men dessverre må man nok dra med både Chademo og CCS i mange år ennå.]

Nei. For at elbiler skal ha en god framtid i Norge må man bygge ut ett best mulig ladenetverk. Dette får man med raskest mulig ladere.

Høyere pris er det man må betale for ett bedre ladenettverk. En brøkdel av en promille av oljefondet klarer fint å dekke dette. Det må bevilges midler, og det blir også bevilget midler. Behovet øket i takt med antall elbiler. Når vi har kjangsen å være forut for vår tid, synes jeg vi bør være det. Dette er noe som er viktig for at Norge skal gå fremover som en mer miljøvennlig nasjon.

Hvis det skal være så billig som mulig er 16a lading løsningen. Men det gir ett dårligere ladenettverk. Raskest mulig lading er dyrere, men det er den beste framtidenfor alle. Det er da helt fullstendig åpenbart...

Rio

Det som er åpenbart er at det betyr svært lite for ladetiden om laderen kan levere 22 kW DC eller 220 kW DC, for batteriet kan ikke ta til seg så mye uansett. Man må vente like lenge (få minutters forskjell om sommeren), men man må vente i kø veldig mye lengre i kulden om vinteren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Jan-Børre Olsen

Nå sprer du usannheter som er blitt tatt opp før. 10%-70% SOC tar 40 minutter med en 20kW lader, 10% til 70-75% SOC tar 20 minutter med 50kW lader. At det ikke er laderen som holder ladetiden nede er et godt argument for å velge slike ladere da det betyr at straks batteriene tar til seg fortere strøm vil også ladetiden gå ned med det utstyret man allerede har installert. Skulle vi være så lite framtidsrettet at vi går for 20kW ladere er vi stuck med treig ladehastighet i forhold til alle andre rundt oss. Og begrunnelsen er å spare penger?! Det er ren idioti i et land som Norge.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rav4_EV

For oss som har kjørt Leaf på vinteren så kjenner vi til batterier som ikke tar imot nok strøm.
Har brukt opp mot 50 minutter for å få på 80%.

Kjører nå Zoe. Ofte er den til og med toppladet til 99% når jeg har fått en time på 22kW stolpe.

Dukker opp 22 kW stolper som paddehatter om dagen.

Da kan man kjøre i ring rundt de som lader på Schuko mens de venter på 50 kW Chademo/Combo
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

E_S

Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 11:09

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 10:46

[22/44kW er nok fremtiden fremfor DC-lading, men dessverre må man nok dra med både Chademo og CCS i mange år ennå.]

Nei. For at elbiler skal ha en god framtid i Norge må man bygge ut ett best mulig ladenetverk. Dette får man med raskest mulig ladere.

Høyere pris er det man må betale for ett bedre ladenettverk. En brøkdel av en promille av oljefondet klarer fint å dekke dette. Det må bevilges midler, og det blir også bevilget midler. Behovet øket i takt med antall elbiler. Når vi har kjangsen å være forut for vår tid, synes jeg vi bør være det. Dette er noe som er viktig for at Norge skal gå fremover som en mer miljøvennlig nasjon.

Hvis det skal være så billig som mulig er 16a lading løsningen. Men det gir ett dårligere ladenettverk. Raskest mulig lading er dyrere, men det er den beste framtidenfor alle. Det er da helt fullstendig åpenbart...

Ja, jeg er helt enig at det bør settes fart i en utbygging av ladestasjoner med alle tre muligheter - altså Chademo, CCS og (minst) 44 kW type 2. Problemet er at Onkel-Skrue-bingen som noen kalte oljefondet er de livredde for å røre på noen som helst måte. Utbyggingen blir da både treg, ineffektiv og styrt av leverandører som skal tjene inn igjen sin investering gjennom å ta ågerpriser for bruk - som resulterer i at det er dyrere å kjøre elbil enn fossilbil på en gitt strekning. Jeg er ikke interessert i å betale 100 kroner for 10 mil rekkevidde når jeg kan kjøre fossilbil 50% lenger for samme sum i drivstoff - uten engang å måtte stoppe.
:)

Rio

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 13:08

Ja, jeg er helt enig at det bør settes fart i en utbygging av ladestasjoner med alle tre muligheter - altså Chademo, CCS og (minst) 44 kW type 2. Problemet er at Onkel-Skrue-bingen som noen kalte oljefondet er de livredde for å røre på noen som helst måte. Utbyggingen blir da både treg, ineffektiv og styrt av leverandører som skal tjene inn igjen sin investering gjennom å ta ågerpriser for bruk - som resulterer i at det er dyrere å kjøre elbil enn fossilbil på en gitt strekning. Jeg er ikke interessert i å betale 100 kroner for 10 mil rekkevidde når jeg kan kjøre fossilbil 50% lenger for samme sum i drivstoff - uten engang å måtte stoppe.

Og da er det vel nettopp på sin plass med billigere 22 kW ladere enn de dyre 50 kW ladere?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: smaug01 på fredag 29. august 2014, klokken 12:15
Nå sprer du usannheter som er blitt tatt opp før. 10%-70% SOC tar 40 minutter med en 20kW lader, 10% til 70-75% SOC tar 20 minutter med 50kW lader. At det ikke er laderen som holder ladetiden nede er et godt argument for å velge slike ladere da det betyr at straks batteriene tar til seg fortere strøm vil også ladetiden gå ned med det utstyret man allerede har installert. Skulle vi være så lite framtidsrettet at vi går for 20kW ladere er vi stuck med treig ladehastighet i forhold til alle andre rundt oss. Og begrunnelsen er å spare penger?! Det er ren idioti i et land som Norge.

Dette er rett og slett ikke sant. Effekten faller relativt raskt, spesielt hvis det ikke er en sommerdag med 20 graders batteri, og da blir forskjellen mellom den påståtte "50 kW" laderen og en 22 kW lader minimal.

Derutover ser du jo kun på de minuttene man faktisk står og lader, mens jeg ser på det store bildet. Det inkluderer:

1) Langt mindre tid å finne én ut av "300" ladere enn én ut av "100". Både i tid og kilometer.

2) Langt mindre kø når man har 300 sammenlignet med 100 ladere, selv om de 100 teoretisk faktisk kunne levere dobbelt så mye effekt (hvilket de ikke gjør).

3) Langt billigere lading, for laderen og kablingen er billigere. Folk klager allerede nå om prisen, og det er ikke akkurat fordi noen av de som har hurtigladere tjener masse penger på det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA