Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Sense, lørdag 07. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 25. august 2014, klokken 23:49
Lade, lade, lade... Den unødig langsomme ladingen vil for alvor bli et problem med større batterikapasiteter i framtiden;
SitatDiese unnötige Trödelei wird spätestens dann inakzeptabel, wenn die Batteriekapazitäten in naher Zukunft wachsen und der e-Golf selbst in einer ganzen Nacht nicht vollgeladen werden kann
Frister å spørre journalisten hvorfor. Om det er pga økt kjørelengde vil jo hurtigladere bli benyttet mer, men det er mange som tror at stort batteri automatisk gjør lading vanskelig. Det er stikk motsatt: ved samme kjørelengde må jeg lade Leaf``en annenhver dag, mens Teslaen kan lades en gang i uka. Biler står uansett normalt stort sett parkert hele døgnet, så ladetid er det nok av.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gordon Retriever

Clean Technica har prøvekjørt USA-utgaven.

SitatVolkswagen also went to great lengths to ensure that cargo space wasn't compromised when it installed the 24.2 kWh battery pack, and save for a few aerodynamic body enhancements and the lack of a tailpipe, it looks like any other VW Golf on the road.

That's a good thing, because it seems some consumers aren't interested in advertising that they're driving electric cars. Rather, many people would prefer to quietly scoot along in cars that look like every other car, rather than a vehicle that screams "LOOK AT ME, I'M ELECTRIC!" When parked next to the rest of the Volkswagen test fleet (which comprised mostly Jettas and Passats), it looks like it belongs there.

I USA leveres e-Golf med det meste av utstyr som standard, blant annet skinnseter. De ser slik ut:


Råde

e-Golf | X75D


Rio

Sitat fra: nime01 på mandag 08. september 2014, klokken 15:14
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 27. august 2014, klokken 18:07
Clean Technica har prøvekjørt USA-utgaven.

I USA leveres e-Golf med det meste av utstyr som standard, blant annet skinnseter. De ser slik ut:
Ikke helt skinn, dette er standard stoler med "leatherette".
Baklys er ikke LED, og skjerm på navi-enheten er mindre.

e-Golf er dårligere utstyrt i USA enn her, men de får jo denne 7,2kW laderen da, den skulle jeg gjerne sett her hjemme også. Det er jo et av ankepunktene mot Golfen vs Zoe bl.a.

7,2 kW er bare énfas, så det er ikke bra. Håper de kommer med en trefas-lader i stedet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tekberg

http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3358-historien-om-en-fersk-elbilist-pa-harrytur
Tenk hvis VW hadde satt opp en hurtig ladekontakt hos hver av de 144 forhandlerene de har i Norge, i stedet for å stole på de 44 hurtigladerene som andre setter opp for dem.
Eller kanskje de kan gjøre litt som Nissan, McDonalds og Fortum http://www.fortum.no/hurtigladere da hadde det kanskje blitt enda bedre fart på salget en de allerede har.... Og kundene ikke trenger å benytte seg av den lille innebygde laderen for å komme seg 2 mil videre pr time lading...
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Råde

Enda et skrekkeksempel. Som første kommentaren skriver: hvorfor all denne trøblete abonnementsladingen og sms? Hun beskriver en hurtiglader hos nissanforhandler i tønsberg som alltid fungerer. En lader med bankkortløsning.

Mye kan gå galt ved en hurtiglader og e-Golf har foreløpig vist seg å plundre litt med kompabiliteten i forhold til hurtiglading. Men det endrer ikke på at ladeleverandørene skulle ha tilbudt en fornuftig betalingsløsning. Her har Transnova feilet i sine krav til utnyttelse av offentlige midler.

Og så var det teslametoden, da. Jeg må si at jeg er imponert, men er det en farbar vei fremover? Jeg tror ikke det. Vi kan ikke se for oss bensinstasjoner dedikert til bilmerker? Aston Martin og Lada med hvert sitt nettverk. Lukket for hverandre med enorm forskjell i tilgjengelighet, service og standard? Nei, jeg håper ikke elbilsamfunnet blir så segregert. Elbilinfrastruktur må bygges med et annet mål enn oss og dem. 
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Råde på fredag 12. september 2014, klokken 06:30
Og så var det teslametoden, da. Jeg må si at jeg er imponert, men er det en farbar vei fremover? Jeg tror ikke det. Vi kan ikke se for oss bensinstasjoner dedikert til bilmerker? Aston Martin og Lada med hvert sitt nettverk. Lukket for hverandre med enorm forskjell i tilgjengelighet, service og standard? Nei, jeg håper ikke elbilsamfunnet blir så segregert. Elbilinfrastruktur må bygges med et annet mål enn oss og dem.

Det bør ikke bygges av hver enkelt inportør/produsent. Man kan heller se for seg at f.eks alle som leverer biler med CCS gikk sammen og startet et utbyggingsselskap dit de overførte x antall tusen kroner pr. solgte bil og bygde ut et stort nettverk på den måten. Om det så kom til flere produsenter med CCS biler ville de ikke ha noe annet valg enn å hive seg med om de ville få solgt biler.

Men det kommer ikke til å skje. Tesla bruker nettverket sitt for å få konkurransefortrinn ovenfor fossilbiler. F.eks VW eller BMW er ikke interessert i det da også selger fossilbiler. De vil bare ha konkurransefortrinn ovenfor konkurrentene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ZorroIII

Sitat fra: Tekberg på fredag 12. september 2014, klokken 00:13

Tenk hvis VW hadde satt opp en hurtig ladekontakt hos hver av de 144 forhandlerene de har i Norge, i stedet for å stole på de 44 hurtigladerene som andre setter opp for dem.


Det er en og annen hurtiglader hos forhandler på lista her: http://www.fortum.no/hurtigladere

Gordon Retriever

e24 har prøvd e-Golf og har laget en en artikkel. De er mest opptatt av:

  • VW burde laget en bil som går like langt som Tesla på hver lading.
  • Batteripakken gjør e-Golf tung.

Gordon Retriever

13.000 prøvekjørte e-Golf i app-kampanje der man kunne vinne en helt ny bil.
Dagens Næringsliv.

Gordon Retriever

Mann i stor jakke kjører e-Golf uten å holde i rattet:


Gordon Retriever

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 05. august 2014, klokken 17:19
Britiske Autocar har prøvd e-Golf og er overveiende positive. Dekkstøy er en en de få tingene Autocar setter fingeren på:

SitatThe downside is tyre noise at speed on nuggety UK tarmac, but that's partly a corollary of the extraordinary quietness of the rest of the car.

SitatVW has succeeded in engineering a transmission that is somehow even silkier and smoother than rival models. There's real pleasure to be had from accelerating around bends because there's almost a liquidity about the way the e-Golf's drivetrain delivers forward motion


SitatIt is a great pity that this car has a range of not much more than 90 miles in the best conditions, because it is stands out among even the best conventional cars: battery-powered or not, it is simply a remarkably fine way to travel.

Link.

Da har Autocar erstattet artikkelen sitatene over er hentet fra med en oppdatert, full test av e-Golf, som kan leses her.

Autocar er forholdsvis positive, og trekker fram umodenheten til dagens hurtigladerinfrastruktur som en av de tyngste ulempene.  ;D

Også Autocar nevner VWs konservative tilnærming til temaet elbil:

SitatThe fact that Volkswagen chose a Golf costume for its electric party piece ought not to surprise. Soft-pedalling proficiency as unobtrusiveness is the firm's trademark, and the decision makers at Wolfsburg will have hardly needed reams of affirmative research to think their instinct for conservatism is correct.

While the i3 and its highly conspicuous ilk occupy one end of the zero-emissions scale, the e-Golf sits at the other, managing to appear entirely unassuming while it vigorously pronounces to the masses, "Electric cars now okay!", with all the implied reassurance of an astronaut ration pack made by Marks & Spencer.

Bawler

E-Golf testvinner i elbiltest i siste Autofil  :)
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA