Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Sense, lørdag 07. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

moonbuggy


moby666

Spiller det noen rolle at eGolf er en "Compliance car"? Det er mer urovekkende at de som bygger elbil fra bunnen av (Renault og Nissan) ikke klarer å matche eGolf på mange områder. I3 regner jeg som en hybrid, da den blir solgt som det i andre land pga alt for lite batteri.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moonbuggy

#92
Spørsmålet det dreier seg om, er hvor mye konsernet legger i denne satsingen. For mange av "compliance" bilene  er ønsket mer å "tape minst mulig penger", enn å støtte produktet.
Eksemplene er flere: Toyota Rav4, Fiat 500E, Ford Focus E, Honda Vision, d.v.s. alle rene compliance bilene.
Det er ikke uten grunn Rav4 E, Fiat 500E, Honda Vision ikke selges her, og at Focus E nå er parkert.

Spørsmålet blir hvordan Daimler og VW konsernet følger opp fremover. Det vil bare tiden vise.
At I3 er hybrid fordi den "har alt for lite batteri" får stå for din regning. Selvfølgelig skulle man ønske seg lengre rekkevidde, men tross alt er I3s rekkevidde på samme linje som e-golf.
Vekt spiller en stor rolle i praksis. I3 har 1,8kw pr. 100kg til drift av bilen. e-golf har 1,6kw pr. 100kg. Det sier jo sitt ?

Rio

Når e-Golf blir laget for å kunne produseres på samme produksjonslinje som andre, så er det åpenbart ikke bare en "compliance"-bil. Heller ikke e-UP.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

moby666

#94
Jepp,  på samme måte som i3 er designet med bensin motor.
At biler blir lettere er en tendens på alle nye biler, fossile også. Får håpe dette ikke går på bekostning av sikkerhet som det har gjort på noen til nå...

EGolf og i3 har heller ikke samme rekkevidde (har ikke erfaring med vinterkjøring enda). Vi har begge bilene på jobben. Skal jeg ut å kjøre mer enn 10 mil, så tar jeg ikke i3en, får å si det slik :)
EGolf kjører uten problemer 14 mil

Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 15:56
Når e-Golf blir laget for å kunne produseres på samme produksjonslinje som andre, så er det åpenbart ikke bare en "compliance"-bil. Heller ikke e-UP.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

BadaBing

Hvis jeg hadde drevet med bilproduksjon hadde jeg vel først og fremst tenkt på hva som gjør aksjonærene glade, dvs størst mulig profitt. Etter titalls år med utvikling av forbrenningsmotor er jo det en sikker hest. Det kan bilindustrien, og med den kan de fortsette å pumpe ut nye modeller uten alt for store investeringer. Tror helt klart jeg hadde droppet tanken på å gå "all in" på en elektrisk drivlinje med biler som kjører kort, fyller drivstoff sakte, er mye dyrere enn andre (i andre land enn Norge) og trenger en ny infrastruktur med hurtigladere (og uten alt for mange kjøpere pga disse punktene). Heldigvis har vi myndighetskrav som tvinger utviklingen fremover, og dermed bygging av compliance biler. Kravene kommer nok ikke til å bli færre fremover. Og derfor kommer mange av produsentene til å satse videre på elbiler og lignende, selv om de inntil nå bare har vært for å oppfylle krav. Antagelig må vi nok dessverre innom et tiår med plugg inn hybrider før vi ser helt "rene" biler i alle kategorier. Til det er fossilt brennstoff for billig og for raskt å fylle på. Men det er jo bedre enn hel-fossiler.

moonbuggy

Sitat fra: moby666 på lørdag 08. november 2014, klokken 16:13
EGolf og i3 har heller ikke samme rekkevidde (har ikke erfaring med vinterkjøring enda). Vi har begge bilene på jobben. Skal jeg ut å kjøre mer enn 10 mil, så tar jeg ikke i3en, får å si det slik :)
EGolf kjører uten problemer 14 mil
EPA i USA har ganske realistiske rekkevidder på E-biler.
Ifølge EPA har MB B class E 87 miles, Leaf 84 miles, e-golf 83 miles og I3 81 miles. I praksis svært liten forskjell. Jeg tror du drømmer om du tror e-golf har 40km+ bedre rekkevidde enn I3.

timingbeltkiller

moonbuggy og  moby666 kan begge ha rett.

EPA rekkevidden er nok til å stole på statistisk sett.
Men det er også til dels store individuelle forskjeller ut fra samlebåndet
slik at du kan ha flaks eller uflaks med den bilen du kjøper.
Mandagsbiler/lemons er jo en høyst levende realitet som noen (få) desverre erfarer.

I så fall er ikke jobberfaringen til moby666 modellbetinget.
Men betyr firmaet har hatt flaks med eGolfen og uflaks med i3en.

For diverse evigheter siden hadde jeg og broren min hver vår campinginnredet VW Transporter.
Samme modell og samme fabrikasjonsår. Min klarte toppfart 90. Hans 110.
Til gjengjeld kjørte jeg 230K km uten drivlinjereparasjoner.
Motoren hans røyk etter 150K.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 15:56
Når e-Golf blir laget for å kunne produseres på samme produksjonslinje som andre, så er det åpenbart ikke bare en "compliance"-bil. Heller ikke e-UP.

Jeg mistenker at et nærliggende motargument hos de som absolutt ikke vil like VW, er at hvis man ikke engang gidder å sette opp en egen produksjonslinje for elbilene er det definitivt snakk om en "compliance" bil.  ;)

Produksjonstall kan ofte gi mer enn en pekepinn: Lager produsenten en elbil kundene ønsker og produsenten er villig til å produsere et antall som står i forhold til etterspørselen, blir spørsmålet om compliance eller ikke av mindre interesse.

Kia går f.eks. ut med en planlagt årsproduksjon på 5.000 biler for sin nye Soul EV. (Til sammenligning har Nissan en kapasitet på 50.000 Leaf pr. år på hver av de tre anleggene sine i Japan, England og USA.)  Overstiger etterspørselen på Soul EV 5.000 enheter pr. år, og Kia svarer med å være motvillig til å øke produksjonen tilsvarende, kan vi begynne å snakke om Soul EV som en compliance bil.

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 08. november 2014, klokken 19:59
Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 15:56
Når e-Golf blir laget for å kunne produseres på samme produksjonslinje som andre, så er det åpenbart ikke bare en "compliance"-bil. Heller ikke e-UP.

Jeg mistenker at et nærliggende motargument hos de som absolutt ikke vil like VW, er at hvis man ikke engang gidder å sette opp en egen produksjonslinje for elbilene er det definitivt snakk om en "compliance" bil.  ;)

Produksjonstall kan ofte gi mer enn en pekepinn: Lager produsenten en elbil kundene ønsker og produsenten er villig til å produsere et antall som står i forhold til etterspørselen, blir spørsmålet om compliance eller ikke av mindre interesse.

Kia går f.eks. ut med en planlagt årsproduksjon på 5.000 biler for sin nye Soul EV. (Til sammenligning har Nissan en kapasitet på 50.000 Leaf pr. år på hver av de tre anleggene sine i Japan, England og USA.)  Overstiger etterspørselen på Soul EV 5.000 enheter pr. år, og Kia svarer med å være motvillig til å øke produksjonen tilsvarende, kan vi begynne å snakke om Soul EV som en compliance bil.

VW gjør det jo nettopp for at man skal kunne masseprodusere e-Golf, ved at den passer inn på høykapasitetsproduksjonslinjene.

Men egentlig enda viktigere: VW har laget en elektrisk versjon av deres mestselgende modell. Den er nesten lik eksosversjonen, og det betyr at for folk som ikke er elbil-nerder, så er listen mye lavere for å kjøpe den. Det er en helt vanlig Golf, bare med elektrisk drivlinje. Den ser ikke "spesiell" ut (slik som Leaf, Soul og i3, samt trillingene). Det er en helt vanlig bil, som bare tilfeldigvis er elektrisk.

Det er ordentlig satsing, for hvis de hadde f*cket opp :) så ville de ødelagt ryktet til deres mestselgende bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: moby666 på lørdag 08. november 2014, klokken 16:13
Jepp,  på samme måte som i3 er designet med bensin motor.

Hæ?
BMW i3 er konstruert som en elektrisk bil fra bunnen av, at den er mulig å få med en rekkeviddeforlenger endrer ikke på det.

At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene gjør det ikke til en hybrid.
At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene når de faller under 5% gjør det ikke til en hybrid.
Og at du er glad i e-Golf gjør heller i3 til en hybrid...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 20:57
Det er ordentlig satsing, for hvis de hadde f*cket opp :) så ville de ødelagt ryktet til deres mestselgende bil.

De fleste kjøpere av Golf klarer å skille elbilen fra den "ordentlige" golfen, så jeg tror ikke ryktet blir ødelagt selv om det skulle vise seg at e-Golf selger dårlig. Og det er ikke før 2015/2016 vi ser om bilen faktisk selger så bra som forhåndsbestillingene tilser.

Jeg er forsåvidt enig i at det er en ordentlig satsning, men den er ikke helhjertet. Var den det hadde de produsert en elbil fra bunnen av, med større fokus på vekt. Jeg ser på e-Golf og e-up! som "vi også"-modeller hvor man blir med på leken fordi man tror man vil tape på å la være.

Tesla, Nissan og BMW er med for lekens skyld, ikke av frykt for at konkurrentene skal få et forsprang.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Råde

Jeg var ganske sikker på at man sorterer biler med elektrisk drivlinje og range extender under hybrid?
e-Golf | X75D

02jan

Denne listen er vel fra USA. E-UP er ikke lansert der, mulig e-golf ennå ikke er i deres marked. Så vw henvisninger kan like godt være basert på jetta hybrid ?

Generell kommentar :

Når det gjelder i3 og alle negative kommentarer her og der,  så er det litt mystisk at jeg nå på under 3 mnd , har kjørt i3 8000 km ( som er alt for kort for mange) og gleder meg til neste kjøretur med bilen.
Tidligere i høst har jeg hatt forbruk på 1.0-1.1 kWh pr mil,  nå på rundt 1.3 (-2 - + 6). Kjører selvfølgelig bilen ,som en vanlig bil.

Igår var det muligheter til å kjøre på snø, høye smale hjul, bakjhulstrekk og motor ( vekt) bak - bilen lå godt i svingene opp dalsiden jeg bor i.

Siden jeg ikke har behov for å bruke bilen på noe cat walk - så har jeg heller satt meg inn i teknologien bilen er bygget rundt - har ingen greie på elbil - men tenker at den er konstruert for å være mest mulig optimal for dens funksjon og bruk.



Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 21:15
Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 20:57
Det er ordentlig satsing, for hvis de hadde f*cket opp :) så ville de ødelagt ryktet til deres mestselgende bil.

De fleste kjøpere av Golf klarer å skille elbilen fra den "ordentlige" golfen, så jeg tror ikke ryktet blir ødelagt selv om det skulle vise seg at e-Golf selger dårlig. Og det er ikke før 2015/2016 vi ser om bilen faktisk selger så bra som forhåndsbestillingene tilser.

Jeg er forsåvidt enig i at det er en ordentlig satsning, men den er ikke helhjertet. Var den det hadde de produsert en elbil fra bunnen av, med større fokus på vekt. Jeg ser på e-Golf og e-up! som "vi også"-modeller hvor man blir med på leken fordi man tror man vil tape på å la være.

Tesla, Nissan og BMW er med for lekens skyld, ikke av frykt for at konkurrentene skal få et forsprang.

Thomas

Jeg tenkte ikke på om den solgte dårlig, men at den var dårlig. Hvis de selger 150000 e-Golf med en feil som kommer etter 4 år, så vil det ødelegge for både "Golf" og VW.

Etter det jeg vet så har de faktisk laget Golf VII (altså, den nåværene) fra bunnen som BÅDE elbil og eksosbil. Det er årsaken til at det har tatt dem så lang tid.

Uavhengig av merke - jeg ser det som mer av en satsing at man "integrerer" eldrivlinje i modeller og produksjonslinje, enn at man lager en spesiell "elbil", som ser "rar" ut. Jeg tror det betyr at de vil selge mer enn de ellers ville gjort, fordi det blir mye mer tilgjengelig for folk som ikke er vant med elbil. Folk som kommer og "skal ha en Golf, for det hadde jeg før", kan nå også få en elbil.

Akkurat det tror jeg ikke man skal undervurdere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA