Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Sense, lørdag 07. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

moby666

I3 er en plug in hybrid, ihvertfall i følge BMW.

http://www.bmw.dk/dk/da/newvehicles/i/i3/2013/showroom/plug_in_hybrid.html
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 21:05
Sitat fra: moby666 på lørdag 08. november 2014, klokken 16:13
Jepp,  på samme måte som i3 er designet med bensin motor.

Hæ?
BMW i3 er konstruert som en elektrisk bil fra bunnen av, at den er mulig å få med en rekkeviddeforlenger endrer ikke på det.

At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene gjør det ikke til en hybrid.
At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene når de faller under 5% gjør det ikke til en hybrid.
Og at du er glad i e-Golf gjør heller i3 til en hybrid...

Thomas
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Sandpusher

Sitat fra: moby666 på lørdag 08. november 2014, klokken 23:15
I3 er en plug in hybrid, ihvertfall i følge BMW.

http://www.bmw.dk/dk/da/newvehicles/i/i3/2013/showroom/plug_in_hybrid.html
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 21:05
Sitat fra: moby666 på lørdag 08. november 2014, klokken 16:13
Jepp,  på samme måte som i3 er designet med bensin motor.

Hæ?
BMW i3 er konstruert som en elektrisk bil fra bunnen av, at den er mulig å få med en rekkeviddeforlenger endrer ikke på det.

At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene gjør det ikke til en hybrid.
At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene når de faller under 5% gjør det ikke til en hybrid.
Og at du er glad i e-Golf gjør heller i3 til en hybrid...

Thomas
Hehe, troller du?
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 08. november 2014, klokken 21:05
Sitat fra: moby666 på lørdag 08. november 2014, klokken 16:13
Jepp,  på samme måte som i3 er designet med bensin motor.

Hæ?
BMW i3 er konstruert som en elektrisk bil fra bunnen av, at den er mulig å få med en rekkeviddeforlenger endrer ikke på det.

At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene gjør det ikke til en hybrid.
At rekkeviddeforlengeren kun lader batteriene når de faller under 5% gjør det ikke til en hybrid.
Og at du er glad i e-Golf gjør heller i3 til en hybrid...

REX-utgaven er selvsagt en hybrid. Den har to forskjellige motorer som går på to forskjellige typer drivstoff. Det er selve definisjonen av en hybrid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

#108
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. november 2014, klokken 03:34
Den har to forskjellige motorer som går på to forskjellige typer drivstoff. Det er selve definisjonen av en hybrid.

Egentlig ikke, kirkebo.
"A hybrid vehicle is a vehicle that uses two or more distinct power sources to move the vehicle"
eller en annen:
"a car with a petrol engine and an electric motor, each of which can propel it"

Det blir kanskje flisespikkeri, men her er det bare snakk om lading. Man (nød)lader med et bensin aggregat. Det er kun eldrift som beveger bilen.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på søndag 09. november 2014, klokken 12:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. november 2014, klokken 03:34
Den har to forskjellige motorer som går på to forskjellige typer drivstoff. Det er selve definisjonen av en hybrid.

Egentlig ikke, kirkebo.
"A hybrid vehicle is a vehicle that uses two or more distinct power sources to move the vehicle"
eller en annen:
"a car with a petrol engine and an electric motor, each of which can propel it"

Det blir kanskje flisespikkeri, men her er det bare snakk om lading. Man (nød)lader med et bensin aggregat. Det er kun eldrift som beveger bilen.

Det er bare forskjellen mellom en parallellhybrid og en seriehybrid. Det er fortsatt bensin som driver bilen selv om energien går via en generator og en elmotor.

Diesellokomotiver er i all hovedsak konstruert på samme måte, en dieselmotor som driver et aggregat som igjen driver 4 til 6 elmotorer. De kalles alikevel diesellokomotiver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Det regner i bøtter og spann ute, så vi kan flisespikke på dette. Forskjellen på et diesellokomotiv og i3, er at elektromotoren bare er koblingen til hjulene i lokomotivet. M.a.o. dieselaggregatet driver lokomotivet 100% av tiden.
I i3 er det batteriet som er kilden til driften. Det lades via nettet, eller i visse situasjoner via et nødaggregat, plassert i bilen. Det er jo en stor forskjell ?

Igjen definisjonen: "a car with a petrol engine and an electric motor, each of which can propel it"

Råde

Dette har Chevrolet/Opel kranglet med flere om. De ville ha elbilens incentiver ved lansering ved å få igjennom at Volt/Ampera er en elbil. Gikk ikke det.

Her til lands ble den verken det eller hybrid:

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37545
e-Golf | X75D

torgrand

Ganske så kul EL-båt!!
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2096123
Denne har kun rene el-motorer, dog drevet av 4 "aggregater"


Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. november 2014, klokken 13:56
Det er bare forskjellen mellom en parallellhybrid og en seriehybrid. Det er fortsatt bensin som driver bilen selv om energien går via en generator og en elmotor.

Diesellokomotiver er i all hovedsak konstruert på samme måte, en dieselmotor som driver et aggregat som igjen driver 4 til 6 elmotorer. De kalles alikevel diesellokomotiver.

Forskjellen er at på BMW i3 er ikke bensinmotoren koblet til motoren men batteriet.
Og den starter ikke før batteriet begynner å bli tomt (5%), samme hvor bratt/kaldt det er og hvor fort du kjører.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Råde

e-Golf | X75D

pberg

I Europa kan du bestemme selv når motoren skal slå inn.  Men i Norge blir jo bilen så dyr med rex at den blir uselgelig.  Altså kun el-bil i Norge.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

moby666

Nettopp! Kanskje ikke så ulikt MB B klasse, eGolf og Kia Soul som også designet plattformen for eldrift.



Sitat fra: pberg på søndag 09. november 2014, klokken 23:02
I Europa kan du bestemme selv når motoren skal slå inn.  Men i Norge blir jo bilen så dyr med rex at den blir uselgelig.  Altså kun el-bil i Norge.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Råde på søndag 09. november 2014, klokken 22:52
Jepp. Altså en seriehybrid ;)
Eller plugin-hybrid med stort batteri? Her i Norge er riktignok i3 bare aktuell som ren elbil, selv om den i andre markeder selges med hybridløsningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Råde på søndag 09. november 2014, klokken 22:52
Jepp. Altså en seriehybrid ;)

Seriehybrid har i de 20 årene jeg har kjent begrepet betydd fossilmotor->generator->elmotor.
Fossilmotor->generator->batteri->elmotor er ikke det samme i mine øyne.

Når fossilmotoren i tillegg kun slår seg på når batteriet begynner å bli tomt er dette ganske fjernt fra det seriehybrid en gang var.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA