Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Sense, lørdag 07. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

Sirup

Noen som vet om det finnes noen Norske videoer med e-Golf?
VW e-Golf
Tesla Model X75

Råde

Sitat fra: Askøy på lørdag 02. august 2014, klokken 12:13
Noen som vet om det finnes noen Norske videoer med e-Golf?

Eneste jeg vet om er denne sammenligningen hvor de har testet prototypen basert på golf VI.

http://www.tv2.no/v/755674/
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Bladet BIL har gjennomført en prøvekjøring som gjengis av en rekke regionaviser - link til en av avisene som ikke krever forhåndsregistrering eller abonnement for å lese finner du her.

Inneholder bl.a. en av de mer nøkterne vurderinger av "stille" elbiler:


SitatSiden elmotoren knapt gir fra seg en lyd, legger du merke til alle andre lyder i bilen. Sånn sett er det ikke støyfritt å kjøre elbil, men opptil rundt 60 km/t støyer e-Golf mindre enn samme bil med fossilmotor. Fra 60 km/t overtar hjulene som viktigste støykilde, og det innvendige lydnivået blir omtrent likt.

Gordon Retriever

Tyske Auto, Motor und Sport har i utgave 16 en gruppetest av elbiler. Deltagere er VW e-Golf, BMW i3, Renault Twizy Cargo, Smart Fortwo Coupé Brabus ED, Tesla Model S P85+ og Nissan Leaf Tekna.

På typisk tysk maner er det gjort grundige laboratorietester av forbruk, med bl.a. varierende temperaturer der resultatet tar hensyn til energi brukt til kjøling eller oppvarming av kupeen.  De vanlige rekkevidde- og forbrukstallene bilprodusentene pleier å oppgi er gjort i laboratorier med 23+ pluss grader, og strømforbrukere som f.eks. AC slått av.

AMS presenterer altså en test på et litt annet nivå enn den typiske "kjør bilen til den stopper mens en bergingsbil følger etter"-testen og  konkluderer med at BMW og VW har gjort lurt i å vente så lenge de har gjort før de lanserte sine el-modeller.  i3 utropes som testens vinner, foran e-Golf. Det er særlig de kjøredynamiske sidene som tipper ting i BMWens favør. Begge roses for sitt moderate strømforbruk og gode regenereringsegenskaper.  BMW har en fordel i bytrafikk, mens e-Golf tar over i hastigheter over 50km/h.  Selv om e-Golf med sine 1500 kilo ikke er noen lettvekter, overbeviser den når den først har kommet i sving ved hvor lett den ruller i forhold til de andre i testen. Testen tar også hensyn til strømtap ved lading, noe som ser ut til å ramme Tesla, mens Leaf viser sin alder gjennom høyt forbruk ved by- og motorveikjøring.

SitatEn effektiv grunnkonstruksjon med utmerkede rulleegenskaper og høy rekuperasjonseffektivitet som hos e-Golf er en nødvendigehet ved framtidige modeller.

Hele testen finnes i papirutgaven av Auto, Motor und Sport, i iPad-versjonen, eller du kan kjøpe testen i pdf-format på  http://www.auto-motor-und-sport.de

Gordon Retriever

Britiske Autocar har prøvd e-Golf og er overveiende positive. Dekkstøy er en en de få tingene Autocar setter fingeren på:

SitatThe downside is tyre noise at speed on nuggety UK tarmac, but that's partly a corollary of the extraordinary quietness of the rest of the car.

SitatVW has succeeded in engineering a transmission that is somehow even silkier and smoother than rival models. There's real pleasure to be had from accelerating around bends because there's almost a liquidity about the way the e-Golf's drivetrain delivers forward motion


SitatIt is a great pity that this car has a range of not much more than 90 miles in the best conditions, because it is stands out among even the best conventional cars: battery-powered or not, it is simply a remarkably fine way to travel.

Link.

thomanie

Enda en rapport, denne gangen fra England:
http://www.theregister.co.uk/2014/08/08/review_volkswagen_vw_egolf_electric_car/

(Har vel noen faktafeil, bl.a plassering av batteri og tilgjengelighet av Dynaudio?)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

thomanie

2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

sap_2000

Fant en vdeo av pruduksjonen av eGolf

Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Gordon Retriever

Which? liker at e-Golf virker meget gjennomført og oppleves som en helt vanlig bil:

Sitat
The fact that the e-Golf is, essentially, just a Golf with an electric motor is perhaps its greatest strength. Where the BMW i3 puts form before function and the Renault Zoe feels a bit flimsy, it offers all the space, solidity and safety of a standard Golf
Sitat
Volkswagen has not rushed its electric cars to market, and it shows. The e-Golf is as competent and thoroughly-engineered as you'd expect.

Gordon Retriever

Handelsblatt trekker fram den tradisjonelle tenningslåsen som et eksempel på hvor tett opp til den kjente bilopplevelsen VW har lagt sin elbil:

SitatVW  hat es verstanden, die erforderliche Technik so ins Auto zu integrieren, dass alles, was der normale Käufer am Golf schätzt, noch immer vorhanden ist. Das geht sogar so weit, das man zum Starten tatsächlich den Zündschlüssel wie bei einem Benziner drehen muss, obwohl es nun überhaupt nichts zu zünden gäbe und ein schlichtes Anschalten per Knopfdruck genügen würd



Det eneste som er annerledes er kabelen i garasjen og den deilige følelsen av at man ikke trenger stoppe ved bensinstasjonen igjen:

SitatWie überhaupt, die einzige echte Umstellung ist, dass man am besten bei jedem Stopp in der Garage das Kabel einsteckt, um ein paar Kilometer Reichweite beziehungsweise Kilowattstunden Strom zu tanken. Daran müssen sich E-Mobilisten ohnehin gewöhnen, und es ist auf Dauer wirklich ein schönes Gefühl, wenn man keine Tankstelle sehen muss.



Fornuften taler mot elbilen mener Handelsblatt, og bruker illustrerer dette med et priseksempel med en magert utstyrt TDI som koster 45% mindre enn hva den velutstyrte test-e-Golfen kostet inkl. ekstrautstyr:

SitatIn Summe lag der Testwagenpreis bei 40.000 Euro. Einen TDI mit BlueMotion Paket, ähnlicher Leistung und einem Normverbrauch von 3,2 Litern offerieren die Wolfsburger ab 22.175 Euro – allerdings sparsamer ausgestattet und ohne serienmäßiges großes Navi.

Råde

SitatHandelsblatt trekker fram den tradisjonelle tenningslåsen som et eksempel på hvor tett opp til den kjente bilopplevelsen VW har lagt sin elbil:
Og det er ett sted jeg mener vw har bommet fullstendig. Følelsen av å vri nøkkelen rundt og så skjer det ... ingenting.

Noe helt annet var det med en RS6 av forrige generasjon med V10. Jeg er imidlertid glad de har beholdt speedometerklokken i vanlig form, men her er smaken virkelig delt har jeg skjønt.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Fylkesmagasinet  i frao sogn å fjordadn vet helt innerst inne at e-Golf er så logisk at damer kan kjøre den:  ;D



SitatNo skal eg vedgå at då eg hadde lada e-Golf'en første gong, sleit eg med å få ut ladepluggen. Eg rista og sleit, sjekka innvendig om det fanst ein utløysarknapp, men nei. Til og med ein kamerat med stor kjærleik til store V8-motorar gjekk rundt bilen og klødde seg både her og der.

– Altså, det må jo vere logisk dette. Damer skal jo kunne køyre denne også, så då må det vere frykteleg enkelt, konkluderte han.

Og det var det. Det var berre å låse opp bilen med nøkkelen. Då låser ein også opp for ladekabelen. Så logisk var det. Visst det ikkje var sånn, kunne jo kven som helst ha stukke av med ladekabelen. Rett og slett logisk!

Småfly

Får man ikke golfen med startknapp? Eller får man det som ekstrautstyr?

Det er vel noe av det bedre med leaf'en. Herlig å slippe å fikle med nøkkel, bare ha den i lomma og kjør i vei

Kent

Sitat fra: Småfly på søndag 24. august 2014, klokken 23:38
Får man ikke golfen med startknapp? Eller får man det som ekstrautstyr?

Det er vel noe av det bedre med leaf'en. Herlig å slippe å fikle med nøkkel, bare ha den i lomma og kjør i vei
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gordon Retriever

Die Zeit har kjørt e-Golf.


-Bare segle avgårde... Rask ut fra lyskrysset, smidig i fart – den beste drivkilden du får i Golf:

SitatEinfach gleiten lassen. Oder, wie es im Volkswagen-Jargon heißt, segeln. Der e-Golf mit seinem vibrationsfreien Elektromotor hat den besten Antrieb aller Golfs. Ruckfrei im Unterschied zu seinen Modellgeschwistern mit ihrem ruckarmen Doppelkupplungsgetriebe. An der Ampel antrittsstärker als ein TDI. Während der Fahrt geschmeidiger als ein TSI.


Lade, lade, lade... Den unødig langsomme ladingen vil for alvor bli et problem med større batterikapasiteter i framtiden;
SitatDiese unnötige Trödelei wird spätestens dann inakzeptabel, wenn die Batteriekapazitäten in naher Zukunft wachsen und der e-Golf selbst in einer ganzen Nacht nicht vollgeladen werden kann


En alvorlig utfordrer til den aldrende bestselgeren Leaf:

SitatDer e-Golf macht dem Japaner direkte Konkurrenz, er ähnelt dem Leaf in Größe, Motorleistung und Batteriekapazität stark. Und er hat das Potenzial und die Qualität, um den vor fünf Jahren vorgestellten und darum überarbeitungsbedürftigen Elektro-Nissan zu überholen.



Men det er opp til kjøpere, særlig de i Norge, Nederland og Kalifornia:

SitatWie erfolgreich der e-Golf wird, entscheiden jetzt die Kunden. Vor allem die außerhalb Deutschlands. Denn in Ländern, wo der Staat direkte Kaufanreize gibt wie in Norwegen und den Niederlanden, oder im US-Bundesstaat Kalifornien ist der Marktanteil der Stromer deutlich höher als in Deutschland.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA