Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: FW 5.9

Startet av skjalg, mandag 07. april 2014, klokken 14:29

« forrige - neste »

Elbilist79

Når eg var på service denne veka fortalte ein teknikar meg at dei lader på opptil 110 km pr time med type hos Tesla i Bergen. Kan det vere at dei bilane som leveres no har fått fiksa dette?
S85, Sølv

jkirkebo

Sitat fra: Sunnmøring på søndag 30. mars 2014, klokken 17:04
Når eg var på service denne veka fortalte ein teknikar meg at dei lader på opptil 110 km pr time med type hos Tesla i Bergen. Kan det vere at dei bilane som leveres no har fått fiksa dette?

Det kan også være forskjellen på rated og typical. Man bør få over 100km rated pr. time på 18kW, 110 er nok mulig med god spenning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Klagen ble sendt Forbrukerrådet på Fredag.
I går fikk jeg svar med blant annet en infofolder og saksgang, muligheter for videre behandling og hva Forbrukerrådet er samt at de har sendt brev med kopi av saksdokumenter til innklagede (Tesla Motors).

De har fått 14 dagers frist av Forbrukerrådet til å uttale seg i saken og eventuelt foreslå en løsning. Blir spennende å se om de svarer da.

Eventuelt neste steg er å ta den inn for Forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom dersom ingen av partene bringer den inn for de alminnelige domstoler.

De gjør også oppmerksom på at dersom en part lar være å svare kan Forbrukertvistutvalget fatte vedtak på bakgrunn av de opplysningene som ellers er kommet frem i saken.

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 03. april 2014, klokken 00:48
Nå er "lading av Model S" og kalkulatoren på Tesla sine sider fjernet.
Den ligger der den? Mulig den siden ble oppdatert med listen over alle mulige koblingstyper lenger opp?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eclipse

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 00:01
Klagen ble sendt Forbrukerrådet på Fredag.
I går fikk jeg svar med blant annet en infofolder og saksgang, muligheter for videre behandling og hva Forbrukerrådet er samt at de har sendt brev med kopi av saksdokumenter til innklagede (Tesla Motors).

De har fått 14 dagers frist av Forbrukerrådet til å uttale seg i saken og eventuelt foreslå en løsning. Blir spennende å se om de svarer da.

Eventuelt neste steg er å ta den inn for Forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom dersom ingen av partene bringer den inn for de alminnelige domstoler.

De gjør også oppmerksom på at dersom en part lar være å svare kan Forbrukertvistutvalget fatte vedtak på bakgrunn av de opplysningene som ellers er kommet frem i saken.

Helt enig i saksfremleggelsen din. Jeg valgte også bort dobbeltlader fordi det ble opplyst at jeg kunne lade 11 kW med enkeltlader og Type 2 kabel. Det står jo helt tydelig på infoen fra Tesla. Jeg hadde dobbeltlader inne som valg helt til denne infoen kom men tok den vekk fordi jeg anså 11 kW som nok. Jeg mener vi burde fått ettermontert dobbeltlader for opprinnelig pris!

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

#50
Sitat fra: eclipse på torsdag 03. april 2014, klokken 09:45
Helt enig i saksfremleggelsen din. Jeg valgte også bort dobbeltlader fordi det ble opplyst at jeg kunne lade 11 kW med enkeltlader og Type 2 kabel. Det står jo helt tydelig på infoen fra Tesla.
Nå har vel 11kW på 230V enfase aldrig blitt lovet. (men 7,3kW, noe jeg anså som en gledelig overraskelse 1. gang jeg så det).

Hvor stort er egentlig problemet med enfas 32A type 2 kontakter. Finnes de mange steder?
Er det noen som har oversikt over dette.

Altså slike type2 kontakter som ikke har 3 fas og som kan levere over 16A?

Å basere et valg av lader på at denne typen kontakter (type 2 kontakt med kun enfase over 16A) er det som gjør at en klarer seg med enkeltlader er "overraskende". (Dette som bør kalles et 7,3kW ladepunkt)

(Alle slike tall som 7,3 kW 230V, 32A osv. er nominelle verdier og kan i praksis variere)

Det er en svakhet i ladekart opplysningene at det ikke opplyses om 32A type 2 kontaktene er enfas eller trefas.
Det burde derfor stå f.eks type 2 32A 22kW eller 32A 7,3kW. Det er da de 32A 7,5kW kontaktene hvor Tesla får mindre enn lovet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

#51
Det vedlegget fra Mai 2013 sier jo helt korrekt 7.5kW for 1x240x32 på single lader.

Det er for så vidt misvisende at man får nyttegjort 32A, men den resulterende effekten er jo korrekt fra dette dokumentet.

Finnes det en tidligere versjon som faktisk hevder 11kW?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#52
Sitat fra: eclipse på torsdag 03. april 2014, klokken 09:45
Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 00:01
Klagen ble sendt Forbrukerrådet på Fredag.
I går fikk jeg svar med blant annet en infofolder og saksgang, muligheter for videre behandling og hva Forbrukerrådet er samt at de har sendt brev med kopi av saksdokumenter til innklagede (Tesla Motors).

De har fått 14 dagers frist av Forbrukerrådet til å uttale seg i saken og eventuelt foreslå en løsning. Blir spennende å se om de svarer da.

Eventuelt neste steg er å ta den inn for Forbrukertvistutvalget. En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom dersom ingen av partene bringer den inn for de alminnelige domstoler.

De gjør også oppmerksom på at dersom en part lar være å svare kan Forbrukertvistutvalget fatte vedtak på bakgrunn av de opplysningene som ellers er kommet frem i saken.

Helt enig i saksfremleggelsen din. Jeg valgte også bort dobbeltlader fordi det ble opplyst at jeg kunne lade 11 kW med enkeltlader og Type 2 kabel. Det står jo helt tydelig på infoen fra Tesla. Jeg hadde dobbeltlader inne som valg helt til denne infoen kom men tok den vekk fordi jeg anså 11 kW som nok. Jeg mener vi burde fått ettermontert dobbeltlader for opprinnelig pris!
I det dokumentet du la ut nå datert mai 2013 står det svart på hvitt at enkeltlader gir 7,5kW på type 2 stolpe med 230V 32A.
Dersom man har fått tilsendt dette dokumentet og benyttet det som grunnlag ved konfigurasjon har man god dokumentasjon på mangelen. Man bør i klagen synliggjøre at avviket 3,7 vs 7,5kW ladeeffekt på konkrete/kommende stolper som leverer 32A 230V enfas faktisk har noe å si. Meg bekjent er det ikke mange av disse stolpene, så for folk flest blir dette bare rent teoretisk tapt tid/ladehastighet.

Om denne differansen faktisk utgjør en forskjell mener jeg Tesla bør produsere og levere en godkjent Type 2 kabel som gir 32A fra disse stolpene. Tesla er ikke veldig opptatt av standardisering, så de bør vel få til å produsere en slik kabel?

Alternativt bør man få original pris på ettermontering av dobbeltlader (dvs. betale ca 10K for dette). Gratis ettermontering av dobbeltlader er naturligvis ingen aktuell eller god løsning (og fremmes det som krav stiller man seg selv i svært dårlig lys), men ettermontering til fabrikkpris bør tilbys.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#53
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. april 2014, klokken 10:39
Om denne differansen faktisk utgjør en forskjell mener jeg Tesla bør produsere og levere en godkjent Type 2 kabel som gir 32A fra disse stolpene. Tesla er ikke veldig opptatt av standardisering, så de bør vel få til å produsere en slik kabel?
Helt enig i dette, det vil være en smal sak for Tesla å produsere en slik kabel og godkjenne denne for bruk med Tesla for utdeling til de som mener at de trenger en slik.
Det er en teoretisk mulighet for at den kan skade andre biler med 3 faslader. (Renault Zoe). Det er derfor ikke sikkert at en advarsel om bruk med andre biler enn Tesla anses for tilfredsstillende, og at de derfor ikke kan gjøre dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Sitat fra: eclipse på torsdag 03. april 2014, klokken 09:45
Helt enig i saksfremleggelsen din. Jeg valgte også bort dobbeltlader fordi det ble opplyst at jeg kunne lade 11 kW med enkeltlader og Type 2 kabel. Det står jo helt tydelig på infoen fra Tesla. Jeg hadde dobbeltlader inne som valg helt til denne infoen kom men tok den vekk fordi jeg anså 11 kW som nok. Jeg mener vi burde fått ettermontert dobbeltlader for opprinnelig pris!

Jeg har lagt ved det dokumentet som dokumentasjon i klagen min til Forbrukerrådet.
Jeg har samtidig synliggjort forskjellen på 11 og 22 timer ladetid i den sitasjonen man ikke kan utnytte 7.4kW samt presentert konkrete eksempler på hvor og når dette vil være nødvendig for meg for å få gjennomført et par spesielle dagsturer (private Type2 stolper kun åpne for leietakere på området) i ny og ne.

Jeg ser at "alle" med dobbeltlader er i mot gratis ettermontering og at enkelte mener ettermontering til original pris.

jeg er fortsatt ikke interessert i mer enn 11kW da det dekker alle mine behov - og krever dertil at Tesla fikser slik at jeg kan utnytte den lovede egenskapen uten ekstra kostnad for meg. Om dette betyr dobbeltlader, dobbeltlader med 11kW begrensing (!!) eller at de ender med å utarbeide nye ladere/fikse noe i software/direkte på lader er knekkende likegyldig. Jeg kjøpte en spesifikk funksjon/egenskap, fikk den ikke og krever å få den.

Det eneste jeg stiller som punkt her er at jeg krever at *bilen* skal takle 32A 7.4kW uavhengig av 3. parts utstyr da jeg har kjøpt en *bil* av Tesla som skal takle dette - og ikke en kabel til 550k.

Øyvind.h

Dette handler da ikke om at de som har kjøpt dobbeltlader er redd for at noen skal få dette gratis?
Dette handler om sunn fornuft, sannsynlighet og det at man selv må vise litt ansvar når man vet man kjøper noe fra en så fersk organisasjon. Spesielt folk i TOCN burde jo kjenne selskap og bil inn og ut, og evne å vise moderasjon.

Kabel løser udiskutabelt problemet. Ettermontering til original pris vil være et kupp. Å kreve gratis ettermontering til titusener for en så liten forskjell mener jeg er hårreisende, men det må du selvfølgelig være helt uenig i :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

akseln

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 11:29
Det eneste jeg stiller som punkt her er at jeg krever at *bilen* skal takle 32A 7.4kW uavhengig av 3. parts utstyr da jeg har kjøpt en *bil* av Tesla som skal takle dette - og ikke en kabel til 550k.
Nei, du har kjøpt en bil som er avhengig av en kabel for å få ladet. Om løsningen ligger i bilen eller kabelen burde derfor gå ut på det samme.

laumb

Hva gjør jeg om det dukker opp et 32A punkt med fastmontert kabel? Ringer Tesla så sender de ut folk til å laske om midlertidig mens jeg lader?

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 03. april 2014, klokken 12:02
Hva gjør jeg om det dukker opp et 32A punkt med fastmontert kabel? Ringer Tesla så sender de ut folk til å laske om midlertidig mens jeg lader?
Det er da bare 43kW punkter som har fastmontert kabel? Alle offentlige ladestolper med 32A har type 2 uttak, ikke fast kabel. Det må være slik, for ellers kan man ikke plugge i Leaf eller andre med overgang fra type 2 til J1772.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

akseln

Er dette et sannsynlig eller oppkonstruert scenario?  Hvor mange slike ladepunkter finnes det i dag?

Tror mange her, inkludert meg, har sympati med saken, men da må også ulempene være reelle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA